Bild
Nästa artikel

Låt dig inte luras av bullerbluffen!

Ledare

Visst är det trist men den gamla sanningen står sig – låter det för bra för att vara sant ÄR det förmodligen också för bra för att vara sant!

Många bilägare störs av däcksbuller och framför allt kombinationen modern bil och grov svensk asfalt, får folk att längta och leta efter enkla lösningar. Vi har tidigare skrivit om ämnet och testat olika typer av bullerdämpning, påstått tystare däck och andra mer eller mindre fantasifulla lösningar. Inget av det vi testat har fungerat.

I nya numret av Vi Bilägare (i butik 28 augusti) berättar vi om Tectyl/Valvolines nya system för dämpning av buller i bilar. Där kan du läsa om hur en speciell underredesmassa utlovas minska oljudet från däck och motor kraftigt.

Företaget förberedde till och med en annonskampanj där man talade om halverat buller. Vi kunde mäta en dämpning på som mest 0,8 db(A) vilket är långt ifrån hörbart!

Förhoppningsvis räddar denna artikel dig, käre läsare, från att lägga 5 000 kronor på en misslyckad produkt men tyvärr finns det fortfarande många bilägare därute som inte läser Vi Bilägare. De riskerar att gå i fällan.

För en tid sedan ringde en brydd läsare och ville ha råd. Han skulle sälja sin bil och hade satt ut den på Blocket. Visst hade han fått några svar men ingen som var beredd att betala det ganska höga pris han begärde för sin Mazda från tidigt 2000-tal. Ända tills det ringde en karl som talade engelska, sade sig bo i Thailand och som ville köpa bilen utan att pruta ett öre!


Mannen från Thailand erbjöd sig tvärtom generöst att stå för alla kostnader i samband med affären och skulle till och med sätta in en rejäl handpenning om han bara fick säljarens bankkontonummer. När säljaren ringde oss var det inte för att han anade oråd utan för att fråga om hur man rent praktiskt skulle gå tillväga för att exportera en bil från Sverige till Asien...

Än en gång, låter det för bra för att vara sant ÄR det förmodligen också för bra för att vara sant!

Kommentarer

#1
2012-08-27 09:26

Det är jättebra av er Vi Bilägare att ni driver denna fråga med vägbuller i bilarna. Det gillar jag. Intressant att läsa om att bullret faktiskt kommer in via gummibussningar och sprider sig i karossen. Som jag förstår så är det, det enda man kan göra som bilägare, att köpa så tysta däck som möjligt. Därför är det också viktigt att man kan läsa om hur olika däck bullrar på grov asfalt.

Eftersom de exklusivare bilarna klarar av vägbuller bättre, utan att få sämre vägegenskaper och hållbarhet undrar man hur mycket det skulle kosta extra om även billigare bilar som skeppas till Sverige fick dessa finare bussningar.

#2
mcregor
2012-08-27 09:43

Snart är det dags för vinterhjul och det bästa med det är väl att dom går klart tystare än sommarhjulen - i alla fall om man har dubbfritt.
Håller f ö med Thommys om det positiva med att ni driver på lite i bullerfrågan och inte minst att ni testar och konstaterar att det nog inte finns några "efterhands-kurer" som hjälper nämnvärt.

#3
2012-08-27 10:53

Jag måste nog be att få protestera mot att en skillnad på 0,8 db(A) i sig inte är långt ifrån hörbar.

#4
2012-08-27 10:55

De allt hårdare gummibussningarna och däcken, i syfte att ge bilarna stadiga och sportiga egenskaper, ger samtidigt allt större problem med buller. Inget som underredsmassor kan göra mycket åt.

Den där fantastiska bilaffären är nog inget annat än bluff. Thailand är ovanligt, det brukar vara någon från England som hör av sig.
De ska sätta in köpesumman, och samtidigt extra pengarna till biltransportören (köparen hämtar den inte själv), som man ska betala kontant när de hämtar bilen.
När man sedan går in och kollar sitt konto, så upptäcker man att det inte satts in en krona, och inser strax att man just betalat för att få sin bil stulen....

#5
2012-08-27 11:03

Nokian Hakka Green/Blue gjorde susen på min gamla bil.
Däcket transporterade inte alls lika mycket vibrationer i hjulupphängningen vilket leder till en klart tystare kupe.

#6
2012-08-27 14:51

Det finns en hel del parametrar som påverkar däcksljudet i kupén. Många köper stora och breda fälgar med däck som har väldigt låg profil. Ger väldigt trevliga vägegenskaper om man vill köra sportigt men ett högre däcksljud. Däck med hög profil låter mindre så det blir en avvägning mellan sportighet och vägljud. Gummiblandningen i kombination med mönstret i däcket påverkar i hög grad ljudet. Vad det gäller karossen så gäller som vanligt att stora plåtytor dämpas med tunga mattor och att hålrum i karossen tätas så att de inte blir en resonanslåda. Detta är också en avvägning mot kost och vikt. En billig bil är inte lika påkostad som en dyr bil med ljuddämptning. Dessutom så har bilarna blivit tyngre och motorstarkare vilket kräver däck med bättre bärighet samnt styvare chassi-bussningar. Däcksljudet ökar eftersom däcks-stommen är tjockare och hårdare och bussningar lika så. Allt är en balans mellan kost, komfort/sportighet, utrustning, utsläppskrav och säkerhet. Det enklaste man kan göra är helt enkelt att gå ner i fälgdimension (om det går) och välja ett tystare däck. Ett alternativ som dykt upp på marknaden är laminerade sidorutor som även dämpar vägljud. De får normalt väljas till när man beställer en ny bil. Det jobbas också på att få in ett "motljud" i bilarna som nollar ut buller.

#7
2012-08-27 17:09

Hultarn, bluffen är mycket mer raffinerad än så. Du ser pengarna på ditt konto! Inte nog med det, där finns även pengarna för transporten. Du ombeds skicka beloppet för transporten till "transportören". När du gjort det, så kommer din bank att kontakta dig. Beloppet på kontot var nämligen inte verifierat. Det tar nämligen några bankdagar. Inga problem, du har ju bilen kvar.

Men du är blåst på transportpengarna!

#8
2012-08-27 22:48

Det är väl ungefär lika nödvändigt som att rostskydda bilen, så tror man även på den bluffen så kan man väl säga att 5000kr är prisvärt i sammanhanget?

Min favorit i ämnet buller är då Vib testar hur mycket olika bilar bullrar och resultatet var minst sagt oväntat.

Att bilar som kostar över en miljon rullar tyst ser jag som en självklarhet men nog borde man väl kunna kräva lite tystnad i en bil för kanske 500.000kr också?
Nu blev det så att testets absoluta överraskning stod Megane för som knep 5:e platsen ibland samtliga testade bilar och detta till trots att bilen rullade på 17 tums hjul.

Då kan man ju undra varför det skulle vara så svårt och dyrt att bygga tystare bilar?
Megane kostade från ca 150.000kr,...en bråkdel utav testvinnarna.
En bil som trots att den är väldigt prisvärd har fått lite utrymme i rampljuset.
Det lilla positiva som har sagts om denna bilen har helt enkelt ( oftast i samma mening ) druknat i kritiken över att den är Fransk.

Man kan få analysera så mycket som man vill men att skylla allt på en bussning känns bara mysko!
Avensis marknadsfördes som en tyst bil ( om ni minns biblioteksreklamen )
Ändå har modellen fått kritik för att den inte är tyst,...handlade allt om priset på en bussning är jag rätt övertygad om att ALLA biltillverkare hade valt samma bussning!?

Vill ju gärna slå ett slag för underdoggen och ge Renault en välförkänt eloge för sin tysta Megane ll.
Tyvärr var ju detta inget som någon brydde sig om och det är kanske därför som nästkommande modell inte alls är lika tyst,..för varför lägga sitt krut på något som ändå inte får någon kred?

#9
2012-08-28 19:35

Det enda som egentligen var lite förvånande i testet var att de lägsta frekvenserna dämpades något av att ha behandlat komponenterna i hjulupphängningen.
Jag har tidigare skrivit om detta och gjorde då jämförelser med pickupen hos en vinylskivspelare - det finns klara paralleller.
Troligen är det lättare att bygga bort vägljuden med en tung.bil.

Om ljudnvåer.
Sitter man några stycken och snackar, så reagerar man knappt om någon sänker stereon tre dB - och då har ändå effekten halverats. Ska man uppfatta det som en halvering måste nivån sänkas med 10 dB, vilket innebär att effekten endast är en tiondel. Vår hörsel funkar alltså logaritmiskt.
Om det är tyst och man lyssnar koncentrerat så kan man uppfatta en dB ljudskillnad, några få något mindre.

Om vägningsfilter.
Jag fattar inte att man än idag använder den mycket grova dB(A)-vägningen. Den motsvarar endast mycket grovt våra örons frekvenskaraktäristik (tonkurva) vid omkring 70 dB (eller, riktigare, phon). D-filter stämmer väl egentligen bättre.
Örats minskande känslighet för låga frekvenser vid låga nivåer (gäller i viss mån även höga frekvenser men är där mer individuellt) tas inte alls hänsyn till.
Infraljud mäts inte alls! De känns mer än hörs och kan ge direkta skador och borde definitivt mätas.
Ljudets karaktär tas inte heller hänsyn till. Transienter (Plötsliga, intermittenta ljud) är mycket störande och kan i de värsta fallen skada hörseln.

Jag såg förresten häromdagen ett program på tv där man i ett helt annat sammanhang utsatte personer för en ihållande ton nånstans kring 70 - 80 Hz (där grundtonerna hos en mansröst för övrigt ofta finns) och det blev en tydlig psykisk påverkan. (Det kan tilläggas att många högtalare på grund av olämplig placering ofta har elaka resonanser i det området.)

Att dämpa karossplåtar med tunga mattor och skum kan endast marginellt begränsa vägljuden, men i övrigt ha stor effekt. (Dessvärre inte alltid till det bättre ur rostsynpunkt.)
Laminerade glasrutor dämpar endast omgivningens ljud och inte alls det egna vägljudet.

Mistro, din uppfattning om rostskyddsbehandlingar får sannerligen stå för dig själv!
Det är för övrigt inte så att det handlar om någon alldeles speciell, epokgörande gummibussning, utan om avstämning och dämpande av olika resonanser som ser helt olika ut i olika konstruktioner.

#11
2012-08-29 09:31

"Roy J": En felformulering utav mig då jag givetvis inte menade att alla modeller och fabrikat kunde ha använt likadana bussningar.
Däremot menade jag att det inte är logiskt att bussningen vore det enda skälet till om en bil bullrar eller ej.
Kan man då bygga en bil för 150.000kr som är tystare än en för 500.000kr så är något märkligt,...särskilt som man pratar om att man får vad man betalar för.

Vad gäller rostskyddet så vet du att den frågan har diskuterats flitigt förut och är alltså en stor fråga.
I mitt tycke är det utslängda pengar på en ny bil som förväntas att bytas in efter 3-5 år eftersom att jag inte får mer betalt för bilen vid inbyte och en del fabrikat är skeptiska mot efterbehandling vilket kan påverka garantierna.
Enligt mig är rosten det sista man behöver oroa sig för idag och visst....det "står" jag gärna för.

#12
2012-08-30 10:19

Som om man skulle behöva rostskydda bilen för att få en solid känsla. Vissa tillverkare bygger solida bilar redan från början. Sedan skadar ju inte en rostskyddsbehandling för det den egentligen är till för.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.