Bild
Nästa artikel
Skrämmande resultat för lågprisdäck

Skrämmande resultat för lågprisdäck

Ledare

Få personer har lika bra kunskap om vad det är för komponenter som gör din bils egenskaper säkra än de som tillverkar den. Redan på ritbordet dras de viktiga riktlinjerna för hur just ditt fordon ska uppträda den dag första exemplaret rullar ut från fabriken.

De överväganden som görs går ända ner på detaljnivå och inget lämnas åt slumpen, även om en del påtvingade kompromisser kan göra livet svårare för utvecklingsteamet.


I denna process är givetvis däcken inkluderade. I årets första stortest av sommardäck (finns i Vi Bilägare 4/2012, nästa test finner du i 5/2012) fokuserar vi på de vanligaste däcken på marknaden, de som kallas premiumdäck.

Det är ofta dessa du hittar monterade på bilar som är helt nya. När åren kommer ikapp bilen är det dock vanligt att dessa har ersatts med något annat, vilket inte sällan är lågprisvarianter. Detta i en jakt på att nå lägre kostnader i en redan tungt belastad sektor.

För att ta reda på vad som eventuellt kan hända när dessa lågprisvarianter monteras har vi valt att kasta in en representant för segmentet (Nankang AS-1) bland premiumdäcken. Våra tester visar på skrämmande resultat i framför allt väta, vilket är ett av de viktigaste områdena för oss som bor i Norden.


När bilen med däcket som presterar bäst i våra bromsprover på blött underlag står still, passerar motsvarande med lågprisdäcket denna punkt med 37,3 kilometer i timmen, vilket innebär en 19,9 meter längre bromssträcka. Genom att addera en grupp dagisbarn eller en stillastående lastbil i scenariot skapas en tydlig bild av en katastrof.

Genom att montera däck av en märkbart lägre kvalitet riskerar du inte bara ditt eget och andras liv i onödan, utan neutraliserar även de utvecklingstimmar som tillverkaren lagt på området säkerhet. Saker som ironiskt nog oftast väger tungt när bilen köps.

Fast kanske är det de äldre bilarna – de utan kryptiska säkerhetsbeteckningar som ESP, DSC och ABS som riskerar att verkligen bli bortglömda. Här behövs all hjälp man kan få, även om det kostar som halva bilen.

Taggar: Ledare,

Kommentarer

#1
2012-03-15 11:55

Först och främst måste de som köper billiga däck få veta att de är så mycket sämre. Eller rättare sagt, de ska veta vad de får för pengarna när de köper dyrare däck. Många har ingen aning om att det skiljer så mycket mellan däcken. Därför är det jättebra att ni tar med det i era tester.

Det är inte bara de själva som kör bilar med billiga däck som råkar illa ut när det händer något. Det kan vara oss andra de kör på, antingen i våra bilar eller när vi är ute och går. Därför borde det ställas myndighetskrav på däck.

#2
2012-03-15 12:17

Det är skillnad på billiga däck och billiga däck.
Nankang, som nämns i artikeln, är en Taiwanesisk tillverkare och tillhör inte de bästa - långtifrån, framförallt har de svårigheter ta fram däck för europeiska körförhållanden.

Premiumtillverkarna erbjuder lägprismärken, som fungerar väldigt bra. Det som skiljer dem från premiummodellerna, det är främst komfort, ljudnivå, rullmotstånd och slitstyrka där lågprismodellerna är sämre. Men greppet i torrt och vått är helt okej.

Vi har Barum från Continental.
Vi har Debica och Sava från GoodYear.

Och så finns det bra märken som tillhör mellanklassen, billigare än premium och bättre än de rena lågprismärkena.

Vi har mellanklassmärket Kléber från Michelin, och även BF Goodrick.
Semperit, Gislaved och General Tire från Continental.
Fulda från GoodYear.

Det europeiska självständiga märket Vredestein gör mycket bra sommardäck, en del ligger i mellanklassen och andra ligger i premiumklassen. Framförallt våtgrepp och motstånd mot vattenplaning är något Vredestein är väldigt bra på.

Japanerna har Falken och Toyo som fungerar bra. Yokohama har också prisvärda däck.

#3
2012-03-15 12:40

Var själv med om just ett sådant här byte. En bil jag då körde (har inte bil för närvarande) fick Fulda 175/70-13 istället för Gislaved 165/70-13. Jag kan tala om från det däckbytet att det gör en enorm känsla bara hur de känns att köra till vardags!

Dessutom fick jag panikbromsa för en älg när Fuldadäcken gått 50 mil, och det hade nog inte gått så bra med Gislaved-däcken.

Jag har också stört mig på att (nästan) alla däcktest gäller däck i typ dimension 205/55-16. Något test borde man väl kunna ägna åt den klassiska dimensionen 185/65-15 t.ex. bara för att visa svart på vitt att svaret på frågan om det gör någon skillnad att montera bra däck på min halvgamla Volvo är: Gissa om!!

#4
2012-03-15 13:16

Ja, för mig är det totalt obegripligt att folk sätter sitt eget och andras liv på spel genom att välja skitdäck istället för kvalitetsdäck. (och det ofta på en bil som kostar över 100.000...)
Prisskillnaden för alla 4 är ju sällan över 2000 kr, är inte ett liv mer värt än så?

Lägger man dessutom till att skitdäcken ger sämre och otryggare beteende, kanske bullrar mer och drar mer bränsle - ja, då är det inte bara obegripligt, det är idioti!

Vad som också borde vara förbjudet är att köra på friktionsdäck på sommaren, de är knappast optimerade för +20 till +30, de blir rena suddgummin!

#5
2012-03-15 13:27

Jag har alltid köp de bästa däck som jag haft råd med. Men vid snaste bytet tänkte jag annorlunda. Med snart 40-årigt körkort har körstilen ändrats och numera är det viktigare att däcken rullar lätt och går tyst. Bullriga däck gör att man blir fortare trött på längre sträckor och det är minst lika farligt som något sämre grepp.

#6
2012-03-15 13:35

Jag har oftast kört på Michelin, men har provat många andra märken men inga lågprisalternativ.
Continental var suveräna, men jag har aldrig haft däck som slitits ner så snabbt trots perfekt hjulinställning.
Jag har gått tillbaka till Michelin och det kanske beror på en viss figursamhörighet med Michelingubben!

#7
2012-03-15 14:28

Skulle aldrig få för mig att köpa något annat en märkes däck från nån av dom välkända. Spelar ju ingen roll om bilen har bromsar som kan stanna dig på under 35m när däcken fallerar att göra sitt jobb.
Samma sak med allround däck, vilket j..vla skräp. Har man jobbat med gummi så förstår man att man kan inte göra en gummiblandning som klarar sig från -40 till +40

#8
2012-03-15 15:03

Det enda man kontrollerar vid bilbesiktningen är mönsterdjupet ... och evt skador.
Det är också det enda som regleras enligt lag.

#9
2012-03-15 15:06

Artikeln överdriver skillnaderna kraftfullt.
Har under senare år kört på däck från både Nankang och LingLong.
Och skillnaden jämfört med de dyrare däcken är verkligen marginell, sannolikt ej märkbar för den normale hederlige bilisten.

Dessutom förefaller de mer prisvärda däcken ha en längre livslängd, jämfört med de överprissatta "kända" märkena.

Jag rekommenderar varmt alla att prova Nankang eller LingLong.
Som bilist behöver man ställa sig frågan: Varför betala mycket mer för en likvärdig produkt av "känt" märke?

Att sedan adel och borgare som önskar vansinnesköra på våra svenska motorvägar har en förkärlek för de dyra kända märkena, ja det är knappast förvånande. Dock mycket beklagligt.

#10
2012-03-15 15:08

Jaha, där vaknade ett troll.... *suck*

#11
2012-03-15 15:30

Det beror inte bara på däcken vad man får för vägegenskaper. Det sitter bakom ratten också. Glöm inte det !

#12
Förstikön
2012-03-15 15:42

Jag bara älskar när trollen dyker upp i dess spalter, oavsett på vilken sida de pluppar upp. Själv färdas jag en bra bit över 1500 mil varje år på Autobahn och på belgiska och holländska motorvägar, och vill därför ha däck som ger mig en rimlig säkerhetsmarginal vid farter över 150 km/h (i Tyskland). Det utesluter en hel del lågprisdäck. I Sverige håller jag mig nogsamt borta från alla motorvägar eftersom båda typerna av ”troll” stör min körharmoni där.

#13
2012-03-15 15:50

Här vill jag verkligen "pusha" för ett riktigt bra däck ovsett om man kör långt eller kort vare sig man har en ny eller begagnad bil. Köp ett regummerat däck av märket AGI. Ett busbra däck som finns både som sommardäck tex AGI Proline och som vinterdäck, dubbat förstås, som heter AGI Sarek 2. Jag har kört detta märke i mer än 15 år och är supernöjd med dem! Sök närmsta däckhandlare på:

www.agidack.se

#14
2012-03-15 17:37

Nankangdäck ingick i förra SAABen när den inhandlades. (9000/2.0t steg1)
Hade inga större problem med dem. Inte sämre än hustruns Michelin...
På den nyinhandlade 9000 (med mer hk) sitter det nya Nokia dubbade, de släpper ju på 1an 2an och trean..
Bara sk-t....
(Kanske ska ut och kolla vilka sommarsulor jag begåvats med???()

#15
2012-03-15 18:51

"Att sedan adel och borgare som önskar vansinnesköra på våra svenska motorvägar har en förkärlek för de dyra kända märkena, ja det är knappast förvånande. Dock mycket beklagligt."

HAHAHAHA Får mig att tänka på Mr Foyt från Cannonball Run-filmerna.

#16
2012-03-15 19:35

Problemet är att däck är en kostsam historia ... Eftersom möjligheten finns att slippa billigare undan, så gör många det, liksom med så mycket annat. Någon som kollat om Biltemas bromsbelägg biter lika bra som original?

#17
2012-03-15 19:41

Däck ska man inte snåla på, köper alltid bra däck... Mina nya sommardäck 235/45 R18 av märket Goodyear är väldigt bra, har alltid tidigare kört på Continental men ville prova på något nytt märke och hoppas jag blir lika nöjd med Goodyear.
Vill ha däck som man kan köra fort med, kör mkt ute i Europa och i Tyskland ligger man ofta långa sträckor över 150km/tim och då vlll man ha bra däck.

#18
2012-03-16 10:18

Däck ska man inte kompromissa med nej, men man kan köpa bra däck billigare än de dyraste märkena. Som jag skrev tidigare, väljer man däck som Klébér, Fulda, Sava, Semperit - och liknande - så får man riktigt bra däck till bra pris.

Svenska AGI kan också vara ett alternativ, det rullar tungt och bullrar och har dålig komfort, men det har bra grepp och greppet är ju det viktiga..

Det är de asiatiska lågprisdäcken som är usla.
Jag vet det finns de som kör på asiatisk lågpris och är nöjda med dem, men de jämför inte prestandan under krissituationer som tidningarna gör och det är under pressade situationer som skillnaderna är som mest. Bra däck ger extra marginal och extra säkerhet och den behövs när ett barn springer ut framför bilen och du måste tvärbromsa, då är varje meter kortare bromssträcka värdefullt som det bättre däcket ger jämfört med asiatiskt lågpris. Asiatiska lågprisdäck vattenplanar dessutom tidigare. Och tvingas man väja framför ett hinder i väta, ja då är chansen att klara sig och kunna reda upp situationen, bättre med bra däck än dåliga.

#19
2012-03-16 10:51

Henrik_gbg@ Är det inte mjukt gummi i däcken på både en Dragster och en F 1 bil? Dessutom helt släta utan mönster om det inte är regndäck vilka troligen är ännu mjukare.

Om nu dubbfria vinterdäck är så mycket mjukare än sommardäck varför kan jag då köra 10 000 mil på samma däck (året runt) med godkänt mönster. Så långt går det inte att köra på sommardäck med samma dimension och fabrikat. Nokian.

#20
2012-03-16 11:03

Däck är väl som det mesta annat. Man får vad man betalar för. Personligen skulle jag inte köpa ett lågprisdäck men jag kan förstå att folk som kör väldigt lite inte tycker att dom vill lägga ner mycket pengar på däck. Jag är numera en stor fantast av Hankook däck. Jag tror inte att det finns någon däckstillverkare som har höjt kavaliteten så enormt de senaste fem åren. Dock har priset gått upp lika mycket. Hankook däcken numera svindyra. Dessutom är Michelin det enda av de europeiska däcken som säljs här i Australien som är tillverkat i europa. Alla övriga kommer från lågprisländer. Continental däcken jag hade tidigare kom från Malaysia och Goodyear däcken på ungarnas Accent kommer från Indien.

#21
2012-03-17 08:46

Eric H, Swenssons, Irvor, Gösta L mfl:
Hur vet ni att de billiga däck ni köpt är "lika bra om inte bättre" än dyra märkesdäck? Beror det på att de är (nästan) runda, svarta och inte ramlat av fälgen någon gång eller vad?
Har själv kört många sorters bilar ca 3000 mil/år sedan 1964 och, inte helt utan framgång, även under ca 10 år kört rally där skillnaden mellan däcktyper verkligen märks. Då ska man veta att det är betydligt enklare att konstruera rallydäck än standarddäck pga att det är bara ett jämförelsevis, fåtal parametrar som ska tas hänsyn till.
Trots all denna erfarenhet kan jag inte genom att bara prova billiga däck avgöra om de är bra eller dåliga. Det måste testas! Som ViB tex gör och det tror jag mig kunna slå fast att inte ni med signaturerna någonsin gjort!
Irvor: Nä, vägegenskaperna sitter inte mellan ryggstödet och ratten, men väl det som har störst betydelse av allt för om ett tillbud ska bli en olycka eller ej. Nämligen du och jag.

#22
2012-03-17 12:05

Jag förstår inte varför man väljer ett billigt skitdäck om man har en någolunda modern bil. Det är som att träna för att bli bra på 100 meter och så ställer man upp i träskor!!

#23
2012-03-17 14:22

Somliga anser att det är en acceptabel skillnad när man väljer bort dubbdäck till förmån för dubbfria vinterdäck, så dagisbarnen ligger risigt till redan nu, fast det är ju en heeeeelt annan sak eller ?

#24
Andreas F
2012-03-18 08:18

Bra däck är minst lika viktigt på en äldre bil.
Men detta är svensk kultur. Man köper en nyare bil för att skryta. Vad det sitter på för däck osv ser inte grannen. Säkerheten är bara dyrt. Nej, nankang och facebook bakom ratten, medtrafikanter och sina egna barn är skitsamma... även komfort och vägkänsla kvittar.
Har man inte råd med bra däck ska man byta bil eller åka buss.

#25
2012-03-18 20:05

MrKreosot@ Dubbfria däck är inte alltid sämre än dubbdäck. I vissa väglag är de t.o.m. bättre. Skillnaden i bromssträcka och kurvtagningsförmåga är mindre än skillnaden mellan om man håller hastighets-begränsningen eller om man som de allra flesta håller 10 % högre hastighet än tillåtet. Därmed är det minst lika klandervärt som att använda dubbfria däck.
Dessutom kommer det att bli dubbdäcksförbud på fler gator för varje år.

#26
2012-08-27 16:56

En snabb koll på däckpriser visar att en för mig aktuell dim sommardäck kostar på Blocket från 380:- till 1440:- ber på fabrikat.
Nästan samma pris för ETT däck som för fyra st..
Bara ett konstaterande..Inget omdöme om "kvalitetsskillnad" etc..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.