Nästa artikel
Morötter till elbilsägarna
Ledare

Morötter till elbilsägarna

Publicerad 29 februari 2012 (uppdaterad 29 februari 2012)

Det är förbluffande hur bra GM lyckats med Opel Ampera. Bilens har visserligen brister som blir väl belysta i såväl duellen mot Toyota Prius samt i vintertestet i Vi Bilägare 3/2012, men Ampera är ändå den första elbilen som jag verkligen känt att – jo, det här kan faktiskt fungera!

Elbil är naturligtvis inte rätt för alla, inte ens i Amperans fall där eldriften kompletterats med en bensinmotor som rycker in och stöttar när man behöver längre räckvidd än de fem mil batterierna räcker. Men för oss storstadsbor med dåligt miljösamvete som oftast åker kortare sträckor, gillar bilar som är tysta och komfortabla, inte har några stora krav på utrymme och samt gärna sticker ut, är Amperan glödhet!

På sikt kommer vi att få se många elbilar och laddhybrider på våra vägar men ännu är tekniken ny och tyvärr därmed också dyrbar. Därför behövs nu stöttning från det allmänna för att få snurr på de elektriska hjulen.

När hybriderna, gasbilarna och E85 introducerades, skedde det med hjälp av kraftfulla ekonomiska incitament i form av fri parkering, befrielse från trängselskatt och reducerat förmånsvärde samt fri fordonsskatt under fem år. Liknande åtgärder behövs även den här gången.

Men det finns ett ännu effektivare sätt som dessutom är gratis! På andra sidan kölen var norrmännen snabbt ute med att tillåta elbilar att köra i kollektivkörfälten in till Oslo. Det bidrog till att Norge nu är ett av världens elbilstätaste länder trots att det mesta som hittills funnits att köpa varit undermåliga produkter i form av plastbubblor som Think.

Vakna nu storstadspolitiker och låt elbilsburna pendlare åka bussfil även hos oss!

Därmed erbjuds den stressade men ekonomiskt mindre känsliga medborgaren en fet och ekologisk morot för att gå över till utsläppsfri transport.

Andrahandsvärdet på elbilar

Elbilen Nissan Leaf kommer i två olika versioner där Leaf E+ har ett större batteri än originalversionen. På andrahandsmarknaden har Leaf E+ ett högre restvärde i både procent och i kronor jämfört med vanliga Leaf enligt Autovista. Men ju äldre bilarna blir desto mindre blir skillnaden.

Bil Nypris Inbytespris* Restvärde %
Nissan Leaf 40 kWh A N-Connecta 410 500 kr 184 506 kr 44,9
Nissan Leaf 62 kWh e+ N-Connecta 461 500 kr 221 509 48,9

*Inbytespris efter 36 månader / 60 000 km 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-29 13:50
Irvor

Stockholm blir väl inte mindre trångt om man kan köpa sig plats i bussfilen ???

#2 • Uppdaterat: 2012-02-29 15:13
quatroporte

Kanske sänka priset med 70 000 som Citroen gjorde med Mitsubishi burken?

#3 • Uppdaterat: 2012-02-29 17:42
Pender

Vak upp Irvor! Artikeln handlade inte om trängsel. Utan var ett förslag som skulle inspirera till el-bilsköp. Sen, om man vill förarga sej, så kan man ju slå ner på det ojämlika i att rika skulle kunna köpa in sej i gräddfilen (=kollektivfilen). Och därvidlag är jag kritisk till förslaget. Jag tycker egentligen att rika inte ska få köpa nåt för sina pengar. Utan dom ska leva som vi fattiga.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-29 17:57
trasten

Norrmännen importerade begagnade franska bilar efter att den franska elbilssatsningen havererade.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-01 10:34
saabnisse

Pender, jag hoppas att du inte menar det du skrev: "Jag tycker egentligen att rika inte ska få köpa nåt för sina pengar. Utan dom ska leva som vi fattiga".
Låter som om det vore idéer från Pol Pot och Mao under kulturrevolutionen.
Huga.
Jag anser att om man har råd ska man få köpa vad man vill också, så länge det är lagligt.

Men det är klart att om man kan köpa sig förmåner som att köra i bussfiler genom att ha elbil, då kan jag hålla med om att det går för långt.
Och samma sak gäller med subventioner till elbilar som ju får betalas av de som av en eller annan anledning inte kan ha en elbil.

Sedan måste man ju ha klart för sig att det skattebortfall som sker genom att bilarna inte tankas med bensin eller diesel kommer att åtgärdas så småningom.
I praktiken är ju elbilsåkarna en typ av skattesmitare.
Även om det är skatt på elen är det ju marginellt jämfört med det som övriga bilister betalar.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-01 10:51
Pender

Jo. saabnisse, jag menade precis vad jag skrev. Rika bör inte få köpa nåt för sina pengar. Bara, likt von Anka, få bada i dom. Dock tycker jag, som sagt, att vi fattiga ska få handla fritt.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-01 11:55
Mistro

Du kan också få åka i bussfilen "Pender" ...köp en bussbiljett!
Där kan du fundera på hur ett samhälle som du står för skulle fungera....
Kul också att du ser dig själv som fattig....

#8 • Uppdaterat: 2012-03-02 00:31
johan44 (ej verifierad)

I bussfilen ska inte privatpersoner åka (förutom möjligtvis i småstaden Oslo) Däremot är det konstigt att inte samlastade godstransporter tillåts.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:13
Car-lsson

"Det är förbluffande hur bra GM lyckats med Opel Ampera"
Det är förbluffande hur naiva motorjournalister är när det gäller vem som gör vad inom bilindustrin...

#a • Uppdaterat: 2012-03-02 13:57
Pender

Jaså, du är också fattig Mistro. Då förstår jag varför du verkar så olycklig. Bör man hålla till i bussfil när man funderar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.