Nästa artikel
Morötter till elbilsägarna
Ledare

Morötter till elbilsägarna

Publicerad 29 februari 2012 (uppdaterad 29 februari 2012)

Det är förbluffande hur bra GM lyckats med Opel Ampera. Bilens har visserligen brister som blir väl belysta i såväl duellen mot Toyota Prius samt i vintertestet i Vi Bilägare 3/2012, men Ampera är ändå den första elbilen som jag verkligen känt att – jo, det här kan faktiskt fungera!

Elbil är naturligtvis inte rätt för alla, inte ens i Amperans fall där eldriften kompletterats med en bensinmotor som rycker in och stöttar när man behöver längre räckvidd än de fem mil batterierna räcker. Men för oss storstadsbor med dåligt miljösamvete som oftast åker kortare sträckor, gillar bilar som är tysta och komfortabla, inte har några stora krav på utrymme och samt gärna sticker ut, är Amperan glödhet!

På sikt kommer vi att få se många elbilar och laddhybrider på våra vägar men ännu är tekniken ny och tyvärr därmed också dyrbar. Därför behövs nu stöttning från det allmänna för att få snurr på de elektriska hjulen.

När hybriderna, gasbilarna och E85 introducerades, skedde det med hjälp av kraftfulla ekonomiska incitament i form av fri parkering, befrielse från trängselskatt och reducerat förmånsvärde samt fri fordonsskatt under fem år. Liknande åtgärder behövs även den här gången.

Men det finns ett ännu effektivare sätt som dessutom är gratis! På andra sidan kölen var norrmännen snabbt ute med att tillåta elbilar att köra i kollektivkörfälten in till Oslo. Det bidrog till att Norge nu är ett av världens elbilstätaste länder trots att det mesta som hittills funnits att köpa varit undermåliga produkter i form av plastbubblor som Think.

Vakna nu storstadspolitiker och låt elbilsburna pendlare åka bussfil även hos oss!

Därmed erbjuds den stressade men ekonomiskt mindre känsliga medborgaren en fet och ekologisk morot för att gå över till utsläppsfri transport.

Andrahandsvärdet på elbilar

Elbilen Nissan Leaf kommer i två olika versioner där Leaf E+ har ett större batteri än originalversionen. På andrahandsmarknaden har Leaf E+ ett högre restvärde i både procent och i kronor jämfört med vanliga Leaf enligt Autovista. Men ju äldre bilarna blir desto mindre blir skillnaden.

Bil Nypris Inbytespris* Restvärde %
Nissan Leaf 40 kWh A N-Connecta 410 500 kr 184 506 kr 44,9
Nissan Leaf 62 kWh e+ N-Connecta 461 500 kr 221 509 48,9

*Inbytespris efter 36 månader / 60 000 km 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-03-02 00:31
johan44 (ej verifierad)

I bussfilen ska inte privatpersoner åka (förutom möjligtvis i småstaden Oslo) Däremot är det konstigt att inte samlastade godstransporter tillåts.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-02 10:13
Car-lsson

"Det är förbluffande hur bra GM lyckats med Opel Ampera"
Det är förbluffande hur naiva motorjournalister är när det gäller vem som gör vad inom bilindustrin...

#a • Uppdaterat: 2012-03-02 13:57
Pender

Jaså, du är också fattig Mistro. Då förstår jag varför du verkar så olycklig. Bör man hålla till i bussfil när man funderar?