Bild
Nästa artikel
Höjning av dieselskatt inte motiverad

Höjning av dieselskatt inte motiverad

Opinion

Maud Olofsson driver en antifolklig linje med sin höjning av dieselskatten. Det skriver Kenneth Winsborg, talesman för kampanjen Bensinskatteuppror.

2011 inleddes med en rejäl skattehöjning på drivmedel – dieseln höjdes med nästan 30 öre litern (20,6 öre +moms). Näringsminister Maud Olofsson har deklarerat att det sker uteslutande av klimatskäl!

Det är ironiskt med tanke på att de flesta svenskar just nu inte precis tycker att värme och brist på snö är våra största problem! Men helt utan ironi är fakta att just Sverige redan har världens högsta koldioxidskatt och att skatten på drivmedel är 1000% högre än den genomsnittliga skatten på alla andra utsläppskällor i Sverige.

Så även OM teorin att mänskligt orsakade utsläpp av koldioxid skulle spela roll för klimatet stämmer – så är drivmedel det absolut sista området där en ytterligare skattehöjning är motiverad!

2010 års vallöften från Reinfeldt och Borg om att inte höja bensinskatten står fast – det tackar vi för. Men Maud Olofsson och Andreas Carlgren fortsätter som två papegojor att tjata om att Sverige måste spela förstafiolen i världssamfundet och fortsätta plåga våra frusna invånare med allt högre skatt på våra nödvändiga transporter.

Vi ligger redan mil före de förslag till ekonomiska styrmedel som FN:s klimatpanel (IPCC) föreslår för att globalt hindra en fortsatt uppvärmning. Det kan vara något att tänka på för dem som fortfarande tror på IPCC.


Regeringen, och inte minst moderaterna, har konstaterat att Sverige är ett litet land som har en mycket begränsad del av de globala koldioxidutsläppen. Unika åtgärder i just Sverige har mycket begränsad effekt på det globala klimatet.

Ändå håller vi på att plåga ihjäl det egna folket med enormt höga bränsleskatter i ett land som är ett glesbygdshörn av EU. Om man tror på CO2-teorierna kan man kanske argumentera för att vi skall" ligga före och visa vägen". Men hur långt före är vettigt?

Bensin och dieselpriset ligger runt 5 kronor litern. Resten av priset i Sverige är skatt. Samtidigt betalar ett stort antal regeringar runt om i världen ut ungefär 2 500 miljarder kronor i direkta subventioner för att deras medborgare och företag skall kunna köpa bensin – och diesel – under världsmarknadspriset (senast tillgängliga siffror 2009).

Detta sker för att dessa regeringar anser att transporter är livsviktiga för att utveckla näringsliv och välstånd i deras respektive länder. Det är någonting att tänka på för en regering som säger sig driva "jobb-linjen". När skatten blir så hög att det inte längre lönar sig att pendla till jobb – blir det problem. Speciellt i ett glesbefolkat land som Sverige.

Alliansregeringen drev i valrörelsen 2010 ett mycket skickligt taktiskt spel i drivmedelsfrågan. Inte minst moderaterna attackerade hårt (S) och den rödgröna oppositionen för att vilja höja drivmedelspriserna kraftigt.

(S), (MP) och (V) gick oklokt nog till val med ett löfte att höja bensinskatten med 49 öre och dieselskatten med 61 öre. Vi vet vilket oerhört folkligt motstånd det finns mot höjda bränslepriser.

Uppemot 90 procent av befolkningen säger nej till höjningar. 2 miljoner svenskar har skrivit under kraven på sänkt bensin-och dieselskatt. Att alliansregeringen beslutat att höja dieselskatten med nästan 1 krona (71,6 öre plus moms) kunde inte (S) slå fram i debatten.

Hade det socialdemokratiska slagskeppet gått ut med bredsidor om detta hade man även träffat de två små allierade aggressiva vedettbåtarna "Miljömupp" och "Vänsterfupp" eftersom dom egentligen drev krav om ännu större höjningar!

Nu blev bensinskattefrågan en avgörande torped för att sänka det socialdemokratiska slagskeppet. Förutom de framgångsrika moderaterna var det bara SD som drev frågan om dom negativa effekterna av hög bensinskatt. Som bekant gick även SD framåt i valet. Det finns en oerhörd sprängkraft i frågan om de för höga bränsleskatterna!

Alla de argument mot en ytterligare höjning av bensinskatten som moderaterna gick ut med i september 2010 stämmer. Även när det gäller dieselskatten.

En för hög bränsleskatt hämmar den ekonomiska utvecklingen, motverkar jobblinjen, ställer till problem för den stora arbetande och ofta pendlande befolkningen, drabbar låginkomsttagare, glesbygdsbor och aktiva familjer extra hårt!

När nu näringslivsminister Maud och miljöminister Andreas envist fortsätter att driva en antifolklig linje med ständiga höjningar av en redan för hög transportskatt i ett av världens mest transportberoende länder håller man nog på att slutligen prata detta före detta landsbygdsparti helt och hållet ut ur riksdagen.

KD ligger redan väldigt risigt till efter bensinskattesveket runt 2006-års valrörelse.

Alliansregeringen borde nog inför resten av mandatperioden noggrant tänka efter hur Sverige och Sveriges transportbehov egentligen ser ut och vad svenskarna vill. Det är dax att börja sänka både bensin- och dieselskatten.

Kenneth Winsborg
Talesman för Bensinskatteuppror.se

Fakta:

» Bensinskatteuppror är en kampanj som kräver sänkt bensin- och dieselskatt.

» Enligt egen uppgift har över 1,8 miljoner personer skrivit under på kampanjens krav.

Taggar: Opinion

Kommentarer

#1
JLA
2011-01-04 09:10

Tanken med höjningen tycker jag i grunden är god, även om jag inte på något sätt tycker om höjda drivmedelskostnader. Man gör en höjning av dieselskatten samtidigt som man sänker bilskatten för dieslar. Så det för normalbilisten i det närmaste går jämt ut.

Sen är ju faktiskt dieseln beskattad 96 öre per litern mindre än bensin, trots ett högre kolinnehåll.

#2
2011-01-04 09:44

Förutom vad JLA skrev, så skulle jag vilja nämna nåt som ligger ännu risigare till än KD, alltså helt hopplöst till, och det är "Bensinskatteupproret".
Kör man som jag ofta nere på kontinenten, så har man de senaste åren upplevt att vi i Sverige haft bland de lägsta bensinpriserna i Västeuropa. Dessutom slipper vi betala motorvägsavgifter.

#3
2011-01-04 09:53

PS. att de forna östländerna har runt 10% lägre bensinpriser än vi har, får gärna "Bensinskatteupproret" gråta över. Hoppas bara dom samtidigt propagerar för att vi snarast ska ner till polsk lönenivå.

#5
2011-01-04 11:04

I USA finns 246 000 000 bilar och bensinen kostar ca 5 kr/l. Det Maud håller på slår bara mot oss svenska och hjälper inte den globala miljön. Nu har hon även kämpat mot kärnkraften i alla år så att vi fått Europas sämsta kärnkraftspark.

#6
2011-01-04 11:05

Pender, du glömmer att vi i praktiken också har minst pengar kvar av lönen för att köpa bränsle.
Även om vi har fått det bättre med jobbskatteavdraget mm så har man avsevärt mer att handla för i många länder i Europa.
Dessutom kör man sällan lika långa sträckor som vi gör i detta alltför avlånga land.

#7
2011-01-04 11:47

Ja, än en gång så häpnar man för vår näringsministers ageranden. Men det stämmer väl som en klok människa en gång sa: "Vi har de politiker vi förtjänar".

#8
2011-01-04 12:07

Det var ett argument i bästa "Lorry-klass", SaabNisse. De som bor i långa länder ska ha lägre bränslepriser. Bra att få sej ett gott skratt så tidigt på året.
Fast allt är ju relativt. Jämfört med påståendet att svenskar tjänar mindre än övriga européer, så framstår idén med låga bensinpriser i avlånga länder, riktigt klok.

#9
2011-01-04 13:05

Pender, vi tjänar inte mindre brutto, men de flesta har lägre nettolön än i de flesta europeiska länder.
Och bor man i södra Sverige är det väldigt svårt att förstå att man måste ta sig 200km för nödvändiga inköp i den andra delen av vårt land.
Dessutom med kollektivtrafik som bara går en tur i ena riktningen ena dagen och en tur tillbaka den andra.

#10
truebeliever
2011-01-04 14:35

Höj bensin priset rejält med 7 kr minst! så vi får bort alla gamla vovlon och saab som drar mycket bensin.

#11
2011-01-04 14:59

Saabnisse, så du tycker på allvar, för att några ensligt boende har 20 mil till affären, så ska vi ha billig bensin för alla? (Dessutom har vi avdrag för arbetsresor. Kan du inte köpa limpan på väg från jobbet, istället för åka extra 2x20 mil?)
Vad nu än långfärdsbilister tycker, så är det bra att man nu minskar skatten på dieselbilar, och ökar skatten på bränslet. Så blir dieselbilar ett attraktivare val för de som kör lite per år.

#12
Micke J
2011-01-04 15:25

Är detta en kapad sida?
Jag ser inget redaktionellt från Vi Bilägare här, bara propaganda från BENSINskatteupproret om DIESELskatten!
Var finns faktaifon, tex hur förlgat i sin helhet ser ut med evt sänkning av vägskatt för Dieselbilar.

Står i DN att de flesta köper Dieselbilar så en höjning av skatten verkar klokt för statens finanser.

Är det inte så att diesel i sverige har lägre energiinnehåll än tysk diesel?

#13
2011-01-04 15:37

Pender, det finns många pensionärer som inte kan göra några avdrag för resor.

Det finns åtskilliga, inte några, boende i glesbygd och när jag skriver glesbygd innefattar det även de som har 20 km till tätort med läkarvård, apotek, köpställen m.m.

De som bor i tätort, oftast tätorten Stockholm, har väldigt svårt att fatta att det finns ett befolkat område som inte har allmänna kommunikationer och där man är helt hänvisad till bilen och för dessa är bränslehöjningarna kännbara.

För hundra år sedan kunde man ofta klara sig bra, det fanns en handelsbod i varje by med några hundra innevånare, det fanns tillgång till läkare som oftast var väl bekant med patienten, det fanns mjölkpallståg som gjorde det möjligt att transportera sig till civilisationen även om det tog tid, de stannade ju vid varje station.

Allt detta är nedlagt.

Om vi inte ska fortsätta med att döda landsbygden gäller det att underlätta för transporterna och göra dem billigare och då räcker det inte med några avdrag för arbetsresor.

#14
Jalle E
2011-01-04 15:42

Höjd bränslekostnad får biltillverkarna att ta fram snålare bilar. Alltså bra för miljön.

#15
Jalle E
2011-01-04 15:45

Höjd bränslekostnad får dessutom bilköpare att välja mindre och snålare bilar.

#16
Pejja
2011-01-04 17:36

Konstigt att det inte framgår att dieselbilar senare än 2007-årsmodel samtidigt får rejält sänkt fordonsskatt.

#17
Lägerleffe
2011-01-04 18:07

Tack Kenneth! Både för att det finns någon som talar klarspråk för oss bilister när ingen annan gör det och för att du avslöjar makthavarnas surr om miljö när det bara handlar om att klå oss på ännu mer pengar - som vanligt. Fortsätt kampen och upproret!

#18
Mondy
2011-01-04 18:17

Pejja: Länk till källfakta om sänkt fordonsskatt på dieselbilar nyare än 2007 TACK !!!!!!!!!!!!!!

#19
2011-01-04 19:23

Jaha, saabnisse ska vi sänka bränslepriser för att det finns pensionärer i glesbygd? Vilken värld lever du i? Frågan nuförtiden handlar bara om hur mycket bränsleskatter ska höjas framöver. Sänkningar finns ej på agendan. För de, vars främsta intresse i livet är att köra bil billigt, bör det vara glädjande att hittills har förbrukningen (i de snålaste) nya bilarna sjunkit mer än vad bränsleskatten höjts.
PS. Fr.o.m. i år sänks dieselmultipeln på nyare bilar från 3,15 till 2,55. Alltså får de lägre årsskatt. Vilket jag tycker är bra. (Ursäkta om jag missuppfattat de exakta siffrorna.)

#21
2011-01-04 20:48

Crister_1.

Vettigt inlägg där tycker jag. Jag måste fråga är det en diesel Insignia du har? Ursäkta att jag lånar tråden.

#22
2011-01-04 21:08

crister-1, du tycks vara en av de få % ensligt boende, som tycker att hela samhällets ekonomiska politik ska anpassas till era kinkiga sparbehov. Framtida generationers miljö ska vi väl offra, för att du ska kunna köra billigt. Det är allt tur att såna som du (inklusive skämtet "Bensinuppror.) har noll politiskt inflytande nu och framöver.

#23
Moms 90%
2011-01-04 21:48

När momsen inte gick att höja mer än till 25% då gick man över till allt annat omkring som ska skattas till MAX.
Bl.a. El och Drivmedel.
På god väg med sopor och vatten och annat nödvändigt.
Detta är bara början av problemen.

#25
Börje Hellström
2011-01-05 01:18

Vilket tjat om miljön....stoppa först Kärnvapnen sedan stäng alla Vulkaner.....sedan kan vi snacka om att "rädda" jorden, disel & bensinskatt ??

#26
Ismet
2011-01-05 01:40

Det är tydligen så vi som jobbar och kör bilen till jobbet och hem ska betala notan, verkligen dåligt av politiker i Sverige.

Sverige titta på USA dem skiter i oss alla.

Dem har bilagt bensin och allt annat ,men vi som är väldigt små ska visa vägen för alla är det så ?

MVH

Ismet

#27
2011-01-05 05:52

@leifer:
Du har inte tänkt på att en dieselbil betalar betydligt mer i fordonsskatt?
Jag vet, jag har en diesel och en bensinare!

#32
2011-01-05 09:55

crister-1, du envisas att kalla mej grälsjuk, för att jag tycker dina åsikter håller källarnivå. Vad är du själv? Saklig?
Nej, jag underskattar inte det politiska inflytandet från såna som du. Eftersom ni kommer att få exakt noll inflytande i era strävanden efter lägre bränslepriser, så har jag skattat ditt, och likasinnades, inflytande exakt rätt.
Jag frågar mej varför det finns så hopplöst envisa människor som kämpar för nåt som för längesedan är förlorat? Om ni är så attans angelägna om att köra bil billigare, så lägg er kraft på nåt som går att påverka. T.ex. är det möjligt att få ner försäkringspremier. Om man får polis, domstolar, politiker och försäkringsbolag att samarbeta och dra åt samma håll.
crister-1, jag kan trösta dej med, att det finns de som har mer oseriösa argument än du. (T.ex. han som tycker vi ska ha billigare bensin, för att vi inte kan stoppa vulkaner.)

#34
Thomas Persson
2011-01-05 10:42

Ja, vad kunde man förvänta sig av de där "Kalle Anka" partierna i riksdagen? Ni som röstade på dessa "pellejönsar", se nu vad ni ställt till med. Man måste ha majoritet för att lyckas med politik och inte vara beroende av dessa inkompetenta små-partiledare och deras anhang... det är de som saboterar hela det svenska samhället, för de vill också visa sig på styva linan. Höj kravet till 15% av rösterna för att få sitta i riksdagen, så slipper vi dessa debatter i framtiden...

Hellre röd än grön...

#36
2011-01-05 12:25

"Bensinskatteupprorets" vänner försök se det positiva. Aldrig har man kunnat köpa en ny bil så billigt. (Ja, även om man räknar bort den gamla accisen på ca 20.000 kr i dagens penningvärde.) Förr kunde en bil rosta bort medan man inne och handlade. Nu kan man köra en V70 för 5 kr/mil (landsväg.) Man kan välja nåt som bara behöver servas vart annat år (istället för rundsmörjas efter 125 mil.) Även om ens köromdöme är måttligt utvecklat, så reder ASB och ESP m.m. ut det man ställt till med. Förr dog man på fläcken om man krypkörde in i ett fast föremål. Nu kan man totalkvadda sin bil, och ofta bara kliva ur med en stukad fot.

#37
Frågande
2011-01-05 12:34

Sänk fordonsskatten för dieselbilar med partikelfilter i rättvisans namn.

#38
2011-01-05 12:45

Frågande, detta handlar nu inte främst om rättvisa, utan om miljö för kommande generationer. Men har det gått dej förbi, att fordonsskatten på nyare dieselbilar sänktes häromdagen?

#39
S-E S
2011-01-05 15:14

Nej du Maud, du borde införa konstgödselavgift, metanläkageavgift, terrängkörningsavgift (för traktorer), transportavgift för alla jordbruksfordon som framförs på allmän väg utan att betala vägskatt och en extra avgift för alla jordbruksredskaper som inte klarar 120 g/km koloxid. Nog med förslag om du vill vara klåfingrig?

#40
2011-01-05 17:40

Om sådana som pender med flera får makten, är det bara för oss landsortsbor att ta vårt ,pick o pack och flytta till staden. Pender är absolut ingen demokrat utan en diktator som alltid troar att han har rätt.

#42
2011-01-05 20:07

En indisk tegelbärare kan, på en månad, tjäna ihop till bränsle för att ta sej 20 mil i en bil. Men han har inte råd att köpa en bil..
En svensk arbetare kan, på en månad, tjäna ihop till bränsle för att ta sej jorden runt (4000 mil) i en bil. Och dessutom har han råd att köpa bilen.
Därmed kan man tycka att svensken är lyckligare lottad, och indiern mer beklagansvärd. Men det är inte så säkert. Svensken (om han är typ bensinskatteupprorsman) kommer att gå bitter genom livet, och tycka att han är orättvist behandlad. Eftersom han inte kan få sitt bränsle billigare. Medan indiern söker finna, och finner, glädje i sitt liv.

#43
Lyfter blicken lite
2011-01-05 21:58

Oj vad ni gnäller över några extra ören per mil. Pender, du har rätt, stå på dig!

#44
2011-01-05 22:53

Gunnar44, skriver att jag är en diktator. Jag anser att Gunnar44 har klent förstånd. Att jag tycker att det ska kosta att köra bil, har inget med diktatur att göra. Jag bara framför en åsikt. Dessutom är jag en stor bilist- och bilälskare. Men allt bör ske med måtta. Somliga tycker att hela Sverige ska asfalteras, och bränslet för glesbygdsbor ska kunna hämtas gratis vid macken.

#45
2011-01-06 08:54

Politiker tycks alltjämt argumentera miljö för att öka inkomsterna till staten.
Bränsleskatten, speciellt diesel och olja men även avgifterna för yrkestrafiken, höjs varje nyår av tradition mera än av miljöskäl.
Likväl minskar inte bilismen ... tvärtom. En del åkerier flaggas ut men transporterna fortsätter ju. En del hundar försöker att bita sej själv i svansen, det kan kanske upplevas som ganska korkad men i hundarnas fall är det ganska roligt och underhållande.

#46
Jalle E
2011-01-06 18:58

Höj skatten ännu mer.
Några ören hit eller dit spelar ingen roll. Först när vi får ett literpris på uppåt 20 kr börjar det bli kännbart. Då börjar folk tänka mer på att inte köra i onödan och välja mindre snålare bilar.

#47
2011-01-06 19:20

Jag tar mig för pannan!
Förstår inte svenska folket att de genomförda inkomstskattesänkningarna nu ska hämtas hem.
Skillnaden på denna skatt och inkostskatten är att alla betalar lika mycket oavsett vad årsinkomsten är.
Det här borde svenska folket ha tänkt på i valet, höinkomsttagarna bugar och tackar!

#48
Jalle E
2011-01-06 19:25

Självklart bugar och tackar höginkomsttagarna. Det har de ju gjort de senaste fyra åren när de borgerliga styrt landet.

#49
2011-01-06 19:50

Jag läste, på Bensinskatteupprors hemsida, att 9 av 10 är för lägre bränslepriser. Visserligen stod det inte 9 av 10 av vad för sort. Men det gällde nog svenska invånare. Så, ni över 8 miljoner, borde väl, om det är lite stake i er, kunna få ner dieselpriset till runt femman.

#50
2011-01-06 20:11

Även jag har fått mer pengar över i plånboken under de borgligas tid, så var är problemet? Men detta med skatter etc visar på att det inte spelar någon roll vem som sitter vid makten. Den ena har inte mer pengar än den andra oavsett vilken färg de har.

Men man får nog tänka sig för vilken bil man väljer framöver och hur mycket bränsle den drar. Det kommer sannolikt inte att bli billigare att köpa bensin/diesel.

#52
2011-01-06 22:12

Ja, jag tycker Gunnar44 visar prov på ordenligt förståndshandikapp, när den som inte delar hans åsikter är en diktatortyp
Crister, jag tycker inte att dieselpriset ska ner. Du är alltid lika hopplöst oförmögen att förstå svenska. I fortsättningen tänker jag inte ödsla tid på att varken läsa eller kommentera dina simmiga rader.

#53
JohnB
2011-01-07 04:43

"Samtidigt betalar ett stort antal regeringar runt om i världen ut ungefär 2 500 miljarder kronor i direkta subventioner för att deras medborgare och företag skall kunna köpa bensin – och diesel – under världsmarknadspriset (senast tillgängliga siffror 2009)."
Snacka om att skjuta sig själv i foten! Jag tycker svenska staten gör folket en välgärning genom att ha höga skatter speciell på fossila bränslen, eftersom det i världen konsumeras fem gånger mer olja än vad som hittas!

#55
2011-01-07 10:15

Bensinuppror.se är allt bra uppfinningsrika. Få fram att 9 av 10 vill ha lägre bränslepriser, skulle inte nån medelmåtta på SCB klara. Telefonsäljarna på 3 har klart sina övermän. (Har ett tips: Gå till en dieselpump. Fråga först om bilisten kör mer än 3000 mil/år. Så blir det nog 10 av 10 som vill ha lägre priser.)

#56
gunnar44
2011-01-07 11:08

Jag undrar om inte det är du själv som har förståndshandikapp bäste herr Pender. Du verkar ha kommit i något slags koma eller vad det är.
Man kan väl knappast kallas för förståndshandikappad om man kräver lägre skatt på diesel. Inte heller om man kräver diffentierade skatter på drivmedel för glesbygdsbor. Det finns glesbygd på betydligt fler platser än norrland. Dessa betalar med skattemedel mycket av den kollektivtrafik storstadsbon nyttjar. Glöm inte det Pender. Glöm inte heller att skatter inte på något sätt påverkar miljön. För detta är en kvalificerad bluff från politikernas sida. Skatterna är alltså endast till för att balansera statsfinanserna.

#57
2011-01-07 12:59

gunnar44, att kräva lägre bränslepriser är inte något tecken på klent förstånd. Det är ett uttryck för en åsikt.
Att beteckna någon som diktatorisk, för att han uttrycker en annan åsikt i denna fråga, tyder på att det är alltför grötigt ovanför halsen.

#59
nilwes38
2011-01-08 12:02

I danskampens inledningslåt sjunger man det här är bara början! Och början på något stort. Högre koloxidskatt på gamla bilar ger mera klirr i kassan till staten än höjd bensinskattt som solidariskt slår på oss alla oavsett vilken bil vi har råd att köra.
Vägskatt, energiskatt på bränsle, vägavgifter, vägtullar, och införande av slumpgenerator som rikstagsledamöterna kan trycka på. Därefter kan man se resultatet. Någon högre folklig förståelse om skattebetalarnas olika inkomster finns inte.
Jag har fått frisk luft på landet, kostar det extra?

#60
2011-01-08 13:05

Shogun, du har säkert rätt när det gäller prisutvecklingen på bränsle.
Kanske även jag tvingas överge min pigga Saab och skaffa mig en sävlig Prius.
Man tvingas nog skaffa sig något snålt vilket man vill eller inte.
Det jag tycker är märkligt är just det att det finns de som av miljjöskäl tycker att det är bra med högre bränslepriser när det trots allt finns så få bilar i vårt land jämfört med t.ex. Kina där det säljs lika många bilar varje år som det finns i Sverige.
De kanske inte behöver åka bil.
De kanske säger som Yvonne Ruwaida, "Man kan lika gärna åka taxi"!
Men vi ska som vanligt vara världens samvete.

#61
2011-01-08 23:54

saabnisse, man kan utveckla ditt argument:
Eftersom det i hela världen säljs mångdubbelt fler bilar per månad än det finns i Sverige, så är det helt onödigt att vi svenskar bryr oss om miljö. I Peking är 99% av alla 2-hjulingar el-drivna. Men det är ju en helt onödig miljöåtgärd, eftersom Peking bara är lite större än Sverige. Att dom ids bry sej, saabnisse.

#62
2011-01-09 10:02

Pender
Och hur tar de fram elen?
Och är alla miljonerna bilar också elbilar där?

#63
2011-01-09 10:44

sabbnisse, varje hushåll i Peking har en liten dieseldriven generator. Trodde säkert du. Nej elen produceras långt utanför stadsområden. Så bidrar el-mopparna till bättre stadsluft. Nej, alla miljoner bilar i Peking är inte batteridrivna. Men utvecklingen/lagstiftningen för 2-hjulingar, förebådar vad som kommer för bilar. Jag tror Kina kommer att bli ett av föregångsländerna för miljövänlig stadsbilism.

#64
2011-01-09 11:20

Pender
. De tio största kinesiska elkraftverken använde sammanlagt under förra året omkring 600 miljoner ton stenkol. Detta resulterade i koldioxidutsläpp på nästan 1.5 miljarder ton. Enligt Green Peace är Kina beroende av fossila bränslen eftersom priset på stenkol är lågt och landet sägs besitta enorma stenkols reservoarer. Sammanlagt använder landet omkring 3 miljarder ton stenkol per år.
Tror du på tomten också?

#65
2011-01-09 11:40

Nej, saabnisse, jag tror inte på tomten, men jag tror att minskade utsläpp från motorfordon i städer, ger bättre luft i städer. Och byter ett antal miljoner Pekingbor ut sina bensinmotordrivna fordon mot el-fordon, så får 10-tals miljoner Pekingbor bättre luft. Men detta kommer ingen nisse av typen saabnisse någonsin fatta. Eftersom det kräver flera miljarder hjärnceller. Och så många hjärnceller har inte nissar normalt. Och absolut inte en saabnisse.

#66
2011-01-09 11:45

Det är ju tur att du har det då och att dy har nytta av det för du är väl kines?

Ta nu och jäfmför kinas utsläpp av växthusgaser med den minskning som du tror sker i Sverige genom höjda bränsleskatter.

Det behövs det inte så många hjärnceller till.

#67
2011-01-09 13:24

saabnisse, precis som du funderar skulle Nalle Puh göra. Jag tycker du inte ska nöja dej med lilla Sverige när du jämför med Kina. Jämför istället med dej själv. Du kan du prutta, låta bilmotorn stå på och elda med fönster och dörrar på vid gavel dygnet runt. Det du ställer till med är ändå försumbart jämfört med vad Kina (eller hellre hela världen) ställer till med. En stor anledning till dagens miljöproblem är att många resonerar som du.
"Jag behöver inte göra ett skvatt, eftersom mina insatser inte är mätbara på global nivå. Och det finns andra som är värre."

#68
2011-01-09 15:02

Höjda bränsleskatter har nog ännu inte lett till att vi förbrukar mindre, bara att vi betalar mer skatt.
.
Över lag är vi (i Sverge) nog ganska miljömedvetna, eller i varje fall medvetna om problematiken och också gör vad ekonomin och välfärden tillåter oss. Sedan många år tycks varje skatte-höjning relateras till någon sorts miljöavgift men jag tror inte riktigt på att statens inkomster portioneras ut i relation till vad de kallas.
Hur kommentarerna hamnar i kina vet jag inte, läste inte så långt men miljöpolitik och tänk i kina är väl närmast på stenåldersnivå i jämförelse.

#70
2011-01-09 16:43

Jes_ det är inte ovanligt man tror att kinesiskor har musen på tvären, och att kinesers tänk är stenåldersmässigt. (För att dom av tradition är stora kolförbrukare?) Men att alla 2-hjulingar i Peking är batteridrivna, och att en del mindre samhällen till stor del drivs med sokceller, är ett par av många tecken på att dom samtidigt både ligger före och efter väst .
Du har säkert rätt i att 40 öre höjd dieselskatt inte påverkar körvanor mätbart. Jag skulle vilja ha 4 kr ökad skatt. Men dels är det både politiskt och praktiskt ogenomförbart. Dels krävs en i dag otänkbar EU-harmonisiering. Men för att det nu är otänkbart, så kanske läget är helt annorlunda om 5-10 år.

#71
ItIsMe
2011-01-09 16:47

Centern kommer att tyna bort.
På detta sättet skyndar de på processen.
Fy fn för dessa idioter!

#72
2011-01-09 16:56

Pender
"alla tvåhjulingar i Peking är batteridrivna"!
Var får du alla dumheter från?
Det finns ett litet antal cyklar med elektrisk hjälpmotor och ett antal elmopeder i Peking, men de flesta 2-hjulingar är trampdrivna och resten drivs med förbränningsmotorer.
Elbilar kommer det att dröja innan kineserna köper.
De är även där för dyra och har ingen status.
Drömmen för de som överhuvudtaget har någon möjlighet att köpa bil är en stor limousine, helst av något märke som verkligen ger uppmärksamhet.

#73
2011-01-09 17:24

saabnisse, jag räknade bara motordrivna 2-hjulingar. Och av dom är nästan alla batteridrivna. Du har rätt i att kineser som fått tag på pengar inte har en batteribil som våt dröm. Men staten har ovanligt kraftiga styrmöjligheter i det landet. Och bara för att batteribilar ser ut att bli dyra här i väst, är det inte säkert att de är dyra i Kina om några år. Kineser är påhittiga.
PS. Jag får nog ta tillbaka mitt hopp om kraftigt höjda bränsleskatter om 5-10 år. För det krävs mer än EU-harmonisiering. Annars får övriga världen stora konkurrensfördelar. (Dessutom tror jag inte så mycket på prognoser om sinande oljekällor.)

#74
2011-01-09 19:13

Det är kinas miljö-tänk jag syftade på Pender ... och jag har mycket svårt att tro på att någon enda tror eller har trott på att kineser skulle vara annorlunda skapta än andra länningar.
Kina har inte en särskilt framstående miljöpolitik vad jag vet. Har du möjligen någon hänvisning för ditt påstående?
Vart vill du i övrigt komma med ditt resonemang? Skulle något bli bättre eller ens annorlunda i Peking eller annan del av Kina om man höjer bränsleskatten i Sverige?

#75
2011-01-09 20:08

Nej, jag har inga direkta källor. Dock läser jag en del om vad som händer i Kinas miljösväng. Dessutom var jag där en månad, i flera delar av landet, (bl.a. Peking, Shanghai och flera ställen på landsbygden.) Och blev smått chockad hur detta "efterblivna" land, i många fall låg långt före i Europa, ifråga om energihushållning.

#76
gunnar44
2011-01-10 12:19

Om man resonerar som Pender, borde stadsborna betala skatt för förmånen att slippa köpa bil? För om glesbygdsborna som tvingas åka kanske över 10 mil om dagen ska ha råd att köpa en miljövänligare bil. Som det är idag, blir kostnaden så hög för att kunna ta sig från hem till jobb, att det inte blir några pengar över till att förnya vagnsparken. För det är faktiskt så, att medelåldern för bilar, främst i glesbygden är mycket äldre än stadsbornas.
Miljöpartisterna hävdar att man får skatteavdrag. Javisst men inte för hela kostnaden. Avdraget plus att den del av avdraget som blir kvar genererar bara 30% av den verkliga kostnaden.
Men hur tycker du glesbygsbon ska göra Pender. Hur skulle det vara om du försökte sätta dig in i glesbygdsbornas problem Pender. Ska glesbygdsbon dessutom tvingas ha en extra uppsättning däck om han till äventyrs vill åka till storstan? Det är tur att inte många fler än du har de åsikter du har, för då skulle landsbygden avfolkas helt. Det verkar som det är du Pender som fått något som är ivägen för nervtrådarna i hjärnan.
Du får gärna komma med förslag på hur glesbygdsborna ska tackla höga bränslekostnader och av. dubbdäcksförbud, men det enda du lyckas med är att håna dem som har andra åsikter än du.

#77
MudShark
2011-01-10 18:32

Jag undrar varför inte flyget har någon bränsleskatt och varför flyget tillåts att ha sina utsläpp?
Centern har gjort sitt som nu bara profilerar sig med att skjuta vargar och höja bränsleskatten.

#78
Pertti Skillermark
2011-01-10 19:14

Typiskkt av svenska regeringar att ge lite med vänster hand och kräva mer tillbaka med höger hand. Se fortsättningen på sk miljöbilar, staten kommer att kräva mångdubbelt tillbaka.
Tycker den som levt så länge så att vi känner igen Gunnar Strängs strategi.

#79
2011-01-14 22:30

Du verkar allt bra arger gunnar44. Tror tydligen att glesbygdsbor är det enda som har problem. Jag hörde nyligen glesbygdsbor som gnydde i radio: "Nu får vi värma vatten i vattenkokare, och stänga av värmen i en del rum pga höga elpriser." Hade dessa energislösare tänkt efter tidigare, hade vi alla haft lägre energipriser.
Det är ju kul för dej gunnar44, att din värld är så liten (dina bekanta och en bilblogg.). Vi får ha lite tålamod och se hur framtidens energipolitik blir. Om du inte spruckit av ilska dessförinnan.

#81
gunnar44
2011-01-15 18:18

Det är du Pender som är trångsynt. Jag har provat på att bo i storstan Stockholm ett antal år. Trots höga hyror, hade jag då betydligt bättre ekonomi eftersom jag inte hade någon bil. Ekonomin var bättre trots att jag hyrde bil vit dtt flertal tillfällen. När jag flyttade till landsorten fick jag med automatik ca 3000 kr mindre vetalt för samma jobb. Dessutom var vi tvugna att ha 2 bilar, efersom vi jobbar åt var sitt håll och oregelbundna arbetstider.
Jag vet vad det handlar om Pender, men det gör inte du, kan jag konstatera. Menar du verkligen allvar med att uppmana alla landsortsbor att flytta till staden.
Detta är oförskämt av dig, finns det ingen gentlemannaanda hos dig?

#82
CharlieH
2011-01-19 00:25

K-märk Bensinskatteuppror.se!

#83
Kenneth Winsborg
2011-02-19 21:00

Ingen dum ide att K-märka bensinskatteuppror.se !
K- märkning innebär ju " Samlingsbegrepp för många typer av lagskydd att skydda bebyggelse och miljöer av kulturhistoriskt intresse" samt "K-märkning innebär att det kulturhistoriska värdet kan finnas kvar och berika samhället" - för att bara ta två citat!
Med bensinskatteupprorets förslag kanske vi kan behålla en levande landsbyggd i Sverige - långt efter det att ledande centerpartis har pratat sitt parti ut ur riksdagen

#84
lennart b
2011-02-22 19:58

Vad är denna pender för sorglustig individ. det här med stora delar av kinas kommunikationer var det dummaste jag har hört.även om kina skulle få majoriteten av kommunikationerna med eldrift i framtiden,kommer det mesta av elförsörjningen från riktigt skitiga kolkraftverk. alla korkade inlägg från pender får mig att tänka på statstjänstemän alt. politiker boende i stockholms innerstad.med alla sina kommunikationer betalda av kommun landsting eller staten.

#85
Miss C
2011-03-02 10:26

Väldigt läsvärt, jag är så otroligt trött på att politiker försöker lura ifrån oss ännu mer av våra pengar genom att ljuga oss rakt upp i ansiktet!
Varför ska människor på landet behöva betala för att politikerna ska få känna sig handlingskraftiga?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.