Bild
Nästa artikel
Opinion

Höjning av dieselskatt inte motiverad

Publicerad 4 januari 2011 (uppdaterad 23 september 2014)
Maud Olofsson driver en antifolklig linje med sin höjning av dieselskatten. Det skriver Kenneth Winsborg, talesman för kampanjen Bensinskatteuppror.

2011 inleddes med en rejäl skattehöjning på drivmedel – dieseln höjdes med nästan 30 öre litern (20,6 öre +moms). Näringsminister Maud Olofsson har deklarerat att det sker uteslutande av klimatskäl!

Det är ironiskt med tanke på att de flesta svenskar just nu inte precis tycker att värme och brist på snö är våra största problem! Men helt utan ironi är fakta att just Sverige redan har världens högsta koldioxidskatt och att skatten på drivmedel är 1000% högre än den genomsnittliga skatten på alla andra utsläppskällor i Sverige.

Så även OM teorin att mänskligt orsakade utsläpp av koldioxid skulle spela roll för klimatet stämmer – så är drivmedel det absolut sista området där en ytterligare skattehöjning är motiverad!

2010 års vallöften från Reinfeldt och Borg om att inte höja bensinskatten står fast – det tackar vi för. Men Maud Olofsson och Andreas Carlgren fortsätter som två papegojor att tjata om att Sverige måste spela förstafiolen i världssamfundet och fortsätta plåga våra frusna invånare med allt högre skatt på våra nödvändiga transporter.

Vi ligger redan mil före de förslag till ekonomiska styrmedel som FN:s klimatpanel (IPCC) föreslår för att globalt hindra en fortsatt uppvärmning. Det kan vara något att tänka på för dem som fortfarande tror på IPCC.

Regeringen, och inte minst moderaterna, har konstaterat att Sverige är ett litet land som har en mycket begränsad del av de globala koldioxidutsläppen. Unika åtgärder i just Sverige har mycket begränsad effekt på det globala klimatet.

Ändå håller vi på att plåga ihjäl det egna folket med enormt höga bränsleskatter i ett land som är ett glesbygdshörn av EU. Om man tror på CO2-teorierna kan man kanske argumentera för att vi skall" ligga före och visa vägen". Men hur långt före är vettigt?

Bensin och dieselpriset ligger runt 5 kronor litern. Resten av priset i Sverige är skatt. Samtidigt betalar ett stort antal regeringar runt om i världen ut ungefär 2 500 miljarder kronor i direkta subventioner för att deras medborgare och företag skall kunna köpa bensin – och diesel – under världsmarknadspriset (senast tillgängliga siffror 2009).

Detta sker för att dessa regeringar anser att transporter är livsviktiga för att utveckla näringsliv och välstånd i deras respektive länder. Det är någonting att tänka på för en regering som säger sig driva "jobb-linjen". När skatten blir så hög att det inte längre lönar sig att pendla till jobb – blir det problem. Speciellt i ett glesbefolkat land som Sverige.

Alliansregeringen drev i valrörelsen 2010 ett mycket skickligt taktiskt spel i drivmedelsfrågan. Inte minst moderaterna attackerade hårt (S) och den rödgröna oppositionen för att vilja höja drivmedelspriserna kraftigt.

(S), (MP) och (V) gick oklokt nog till val med ett löfte att höja bensinskatten med 49 öre och dieselskatten med 61 öre. Vi vet vilket oerhört folkligt motstånd det finns mot höjda bränslepriser.

Uppemot 90 procent av befolkningen säger nej till höjningar. 2 miljoner svenskar har skrivit under kraven på sänkt bensin-och dieselskatt. Att alliansregeringen beslutat att höja dieselskatten med nästan 1 krona (71,6 öre plus moms) kunde inte (S) slå fram i debatten.

Hade det socialdemokratiska slagskeppet gått ut med bredsidor om detta hade man även träffat de två små allierade aggressiva vedettbåtarna "Miljömupp" och "Vänsterfupp" eftersom dom egentligen drev krav om ännu större höjningar!

Nu blev bensinskattefrågan en avgörande torped för att sänka det socialdemokratiska slagskeppet. Förutom de framgångsrika moderaterna var det bara SD som drev frågan om dom negativa effekterna av hög bensinskatt. Som bekant gick även SD framåt i valet. Det finns en oerhörd sprängkraft i frågan om de för höga bränsleskatterna!

Alla de argument mot en ytterligare höjning av bensinskatten som moderaterna gick ut med i september 2010 stämmer. Även när det gäller dieselskatten.

En för hög bränsleskatt hämmar den ekonomiska utvecklingen, motverkar jobblinjen, ställer till problem för den stora arbetande och ofta pendlande befolkningen, drabbar låginkomsttagare, glesbygdsbor och aktiva familjer extra hårt!

När nu näringslivsminister Maud och miljöminister Andreas envist fortsätter att driva en antifolklig linje med ständiga höjningar av en redan för hög transportskatt i ett av världens mest transportberoende länder håller man nog på att slutligen prata detta före detta landsbygdsparti helt och hållet ut ur riksdagen.

KD ligger redan väldigt risigt till efter bensinskattesveket runt 2006-års valrörelse.

Alliansregeringen borde nog inför resten av mandatperioden noggrant tänka efter hur Sverige och Sveriges transportbehov egentligen ser ut och vad svenskarna vill. Det är dax att börja sänka både bensin- och dieselskatten.

Kenneth Winsborg
Talesman för Bensinskatteuppror.se

Fakta:

» Bensinskatteuppror är en kampanj som kräver sänkt bensin- och dieselskatt.

» Enligt egen uppgift har över 1,8 miljoner personer skrivit under på kampanjens krav.

Kommentarer

#1 • 2011-01-04 09:10
JLA (ej verifierad)

Tanken med höjningen tycker jag i grunden är god, även om jag inte på något sätt tycker om höjda drivmedelskostnader. Man gör en höjning av dieselskatten samtidigt som man sänker bilskatten för dieslar. Så det för normalbilisten i det närmaste går jämt ut.

Sen är ju faktiskt dieseln beskattad 96 öre per litern mindre än bensin, trots ett högre kolinnehåll.

#2 • 2011-01-04 09:44
Pender

Förutom vad JLA skrev, så skulle jag vilja nämna nåt som ligger ännu risigare till än KD, alltså helt hopplöst till, och det är "Bensinskatteupproret".
Kör man som jag ofta nere på kontinenten, så har man de senaste åren upplevt att vi i Sverige haft bland de lägsta bensinpriserna i Västeuropa. Dessutom slipper vi betala motorvägsavgifter.

#3 • 2011-01-04 09:53
Pender

PS. att de forna östländerna har runt 10% lägre bensinpriser än vi har, får gärna "Bensinskatteupproret" gråta över. Hoppas bara dom samtidigt propagerar för att vi snarast ska ner till polsk lönenivå.

#4 • 2011-01-04 11:04
Thommys

I USA finns 246 000 000 bilar och bensinen kostar ca 5 kr/l. Det Maud håller på slår bara mot oss svenska och hjälper inte den globala miljön. Nu har hon även kämpat mot kärnkraften i alla år så att vi fått Europas sämsta kärnkraftspark.

#5 • 2011-01-04 11:05
saabnisse

Pender, du glömmer att vi i praktiken också har minst pengar kvar av lönen för att köpa bränsle.
Även om vi har fått det bättre med jobbskatteavdraget mm så har man avsevärt mer att handla för i många länder i Europa.
Dessutom kör man sällan lika långa sträckor som vi gör i detta alltför avlånga land.

#6 • 2011-01-04 11:47
Rålle G.

Ja, än en gång så häpnar man för vår näringsministers ageranden. Men det stämmer väl som en klok människa en gång sa: "Vi har de politiker vi förtjänar".

#7 • 2011-01-04 12:07
Pender

Det var ett argument i bästa "Lorry-klass", SaabNisse. De som bor i långa länder ska ha lägre bränslepriser. Bra att få sej ett gott skratt så tidigt på året.
Fast allt är ju relativt. Jämfört med påståendet att svenskar tjänar mindre än övriga européer, så framstår idén med låga bensinpriser i avlånga länder, riktigt klok.

#8 • 2011-01-04 13:05
saabnisse

Pender, vi tjänar inte mindre brutto, men de flesta har lägre nettolön än i de flesta europeiska länder.
Och bor man i södra Sverige är det väldigt svårt att förstå att man måste ta sig 200km för nödvändiga inköp i den andra delen av vårt land.
Dessutom med kollektivtrafik som bara går en tur i ena riktningen ena dagen och en tur tillbaka den andra.

#9 • 2011-01-04 14:35
truebeliever (ej verifierad)

Höj bensin priset rejält med 7 kr minst! så vi får bort alla gamla vovlon och saab som drar mycket bensin.

#a • 2011-01-04 14:59
Pender

Saabnisse, så du tycker på allvar, för att några ensligt boende har 20 mil till affären, så ska vi ha billig bensin för alla? (Dessutom har vi avdrag för arbetsresor. Kan du inte köpa limpan på väg från jobbet, istället för åka extra 2x20 mil?)
Vad nu än långfärdsbilister tycker, så är det bra att man nu minskar skatten på dieselbilar, och ökar skatten på bränslet. Så blir dieselbilar ett attraktivare val för de som kör lite per år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.