Bild
Nästa artikel
Toyota iQ som svensk polisbil

Toyota iQ som svensk polisbil

Nyheter

Kan en mikrobil fungera som patrullfordon för den svenska polisen? Den frågan ställer Toyota och visar lilla iQ i polismundering.

Söndagen den 3 juli inleds årets upplaga av Almedalsveckan med seminarier, politiska tal och jippon i alla dess former. På plats finns en Toyota iQ som fått polisdekaler och blåljus.

Toyota hoppas att den endast tre meter långa polisbilen kan skapa diskussion kring nytänkande om bilens roll och egenskaper, till exempel om storlek och drivmedel.

”För om ingen skulle våga tänka nytt skulle utvecklingen inte gå framåt. Vem hade till exempel för 20 år sedan kunnat tro att man skulle få se poliser på rullskridskor eller cykel?”, skriver Toyota i ett pressmeddelande.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota iQ som polisbil?

Taggar: Nyheter, , Toyota, Toyota iQ

Kommentarer

#1
2011-07-01 15:13

Den skulle passa alldeles perfekt! Helt inkompetent som polisbil, vilket matchar brottsuppklarningssiffrorna utmärkt. Den har inget baksäte, så man slipper t.o.m. att _försöka_ gripa någon förövare eftersom han ändå inte kan fraktas till häktet. Toyota vet att anpassa sina produkter efter kundbasen!

#2
2011-07-01 15:14

Jag var på Gotland förra veckan och fick den där i backspegeln, blev rätt förvånad kan man säga :)

#3
2011-07-01 15:21

Shit! Kollade almanackan! Det är inte 1:a April idag!!!

#4
2011-07-01 15:56

Skulle väl passa utmärkt i stadsmiljöer. Smart används också i bla. Storbritannien. En storlek upp finns Skoda Fabia, Fiat Grande Punto, mfl. i polisversion. Kriterierna för den svenska polisen är tydligen annorlunda.

Sen så skulle kanske inte alla polisers egon klara av att köra IQ. Inte så macho ;-)

#5
2011-07-01 16:14

Det finns nog många småbilar som skulle kunna passa utmärkt som polisbilar.
Det finns ju även de som kan gå undan rejält.
Men IQ passar nog bäst till Kling och Klang.

#6
2011-07-01 18:31

Påminner om när man i början på 70-talet provade VW 1300-1303 som polismålad . Försöket varade inte många år trots att den bilen hade baksäte.

#7
2011-07-01 22:21

i finland finns det många skoda octavia polisbilar...

#8
2011-07-02 00:22

Poliserna kommer få en chock när de går från sina understyrda västkusttankers till den där lilla gocarten :p Men ja det kan väl vara ett alternativ till tex cykelpoliser, eller om de bara tex bara ska åka någonstans, typ att de ska patrullera någon avlägsen stadsdel till fot.

#9
Ernst P
2011-07-02 19:56

Skräpbil på alla sätt. Och ska poliserna tvingas bli ihjälskakade och ihjälbullrade?

Denna gör att microbilar från 70-talet känns moderna.

IQ är för liten för att kunna bli en vettig bil. Inte ens japanerna klarar av det.

Och hur ska skitnödiga poliser klara denna stötiga bil, dessutom i höga farter?

#10
2011-07-03 01:13

Ernst !! IQ är inte en liten bil, det är en kort bil.

#11
2011-07-03 09:20

Möjligen för att jaga trimmade mopeder på cykelvägar ;o)

#12
Raymond K
2011-07-03 18:01

Varför måste polisen köra i höga farter? Denna lilla polisbil kan ju användas i tätorter och det är väl så att de flesta som blir stoppade av poliserna i denna lilla bilen stannar nog eftersom det är väl ändå så att de flesta bilisterna är inte kriminella som kör i stulna bilar eller?

#13
2011-07-03 20:33

Re. Rikard
"Ernst !! IQ är inte en liten bil, det är en kort bil."

Roligt argument. Om bilen bara är "normalbred" så kan den vara hur kort som helst, men ändå inte vara en liten bil! :)

#14
Ernst P
2011-07-03 22:50

Aygo är bättre på alla sätt. Dessutom snålare och billigare i inköp och med fyra dörrar. IQ är bara en söt bil för stockholmstjejer...

#18
2011-07-04 02:57

Ska man tro Taxi så kör ju hela franske polisen små Peguttbilar. Men som någon skrev så känns ju Aygo som en lämpligare bil.

Men detta är väl mest en idé från Toyotas sida som jag fattar det hela? Polisen har inte köpt några. Känns som att tex C30 (DRIVe?) vore en lämpligare bil för svenska polisen. Inte lika töntig, bättre åkkomfort och samma veviga styrning som de är vana vid ;)

#19
2011-07-04 14:16

Det där är ingeting för stora tjocka svenska poliser. Jag tycker att de ska köra moped, som Storpotäten.

#20
2011-07-04 17:20

Tjuvarnas dröm! Backa på en sådan här liten pygme-bil med sin flyktbil, sedan är poliserna inuti köttfärs...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.