Bild
Nästa artikel

Aston Martin Cygnet kostar 316 000

Nyheter

Aston Martin Cygnet – Toyota iQ i lyxförpackning – lanseras nu med två specialversioner. Priserna börjar över 300 000 kronor.

Aston Martins modellprogram vimlar av kompetenta sportmaskiner som DB9, Vantage, DBS och Rapide. Bilarna är förstås riktigt snabba, mest långsam i sammanhanget är Vantage som grejar sprinten upp till hundra på 4,8 sekunder.

Nu lanseras ytterligare en modell, minibilen Aston Martin Cygnet. Med en bensinmotor på 1,33 liter som ger 98 hästar gasar bilen inte fullt lika snabbt.

Med automatlåda blir accelerationstiden 11,2 sekunder – personbilssiffror. Men så är motorn liksom hela grundkonstruktionen också hämtad från minstingen Toyota iQ.

Bilarna har skeppats till Storbritannien och fabriken i Gaydon där Aston Martins stab vräkt på med en rejäl lyxbehandling. Redan i dag går bilen att beställa, men produktionen inleds först i april.

Nästan 31 000 pund
Första bilarna av produktionsbandet blir två specialversioner som kallas Black och White, och som namnen antyder präglas bilarna av respektive färg. Kromdetaljer, stripes och särskild läderinredning är andra särdrag.

Men det är trots allt en Toyota iQ det i grund och botten handlar om. Priserna för Aston Martin Cygnet i originalutförande börjar i Storbritannien på 30 995 pund.

Enligt dagens växlingskurs innebär det runt 316 000 kronor. För att lägga vantarna på någon av specialversionerna, som tillverkas i begränsad upplaga, måste du dock hosta upp omkring 400 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Aston Martin Cygnet?

Kommentarer

#1
2011-01-20 16:30

En ful och fullkomligt onödig bil enbart avsedd för de som har onödigt dålig smak och onödigt mycket pengar.

#3
gmo
2011-01-20 16:36

Cygnet är det smartaste sättet jag stött på för att få ned snittförbrukningen för superbilstillverkare. "Vanliga" Aston Martins sörplar ju i sig kopiösa mängder bränsle, vilket skulle leda till stora böter per bil. Nu kan de skicka med en cygnet eller tre på köpet, och så har allt löst sig.

Tyvärr fegade ju politikerna ur och gav superbilar undantag, så då blev ju hela upplägget förstört, men tydligen blev det en bil i alla fall...

#2
2011-01-20 16:36

Re saabnisse
Jag tror ändå de slipper knuffa av den från nån färja...;)

Låt dom som har pengar köpa vad dom vill.
Kul att ett så exklusivt märke väljer att bygga på denna bil....;)

#4
2011-01-20 16:42

Livet ska inte vara allvarligare än så ..
.
Kul tycker jag!

#6
SiggeN
2011-01-20 16:49

Hade jag bott en en megacity hade jag inte tvekat. Aston here i come.

#7
2011-01-20 16:56

Tagga ner Rålle G.
Porsche överlevde sin 924;a och Volvo sin 66/340;a så varför inte en Aston Martin IQ .. Det kan ju bli som i nämnda fall, att det utvecklas .. :o)

#8
2011-01-20 17:12

Inget ont om Porsche men A-M är ett betydligt mer exklusivt märke och de slåss inte heller om samma kunder i någon större utsträckning. Volvo ska jag inte ens nämna i sammanhanget.

Detta lär bli ett praktexempel på hur man sänker ett branchledande varumärke.

#5
2011-01-20 17:13

Snacka om att besudla ett av bilvärldens mest klassiska och respekterade varumärken.

Att kalla en blingad Toyota iQ för Aston Martin borde vara straffbart och jag hoppas att ägare av A-M vägrar denna bastard.
(Bara de som redan äger en Aston sen tidigare får köpa den har jag för mig att jag läst nånstans..)
300 tkr, ja herregud..

#9
Rustan Werling
2011-01-20 17:20

"Handmade in England" står det på tröskeln. Snacka om en sanning med modifikation.
Den ser ju tuff och kul ut, men nån Aston Martin blir det aldrig.

#10
Lägerleffe
2011-01-20 17:52

Cygnet beyder svanunge. Att kalla den här bastarden något så romantiskt är att skjuta sig själv i foten. Skulle aldrig satsa 316 000 på denna fula ankunge. Bättre då att leta på en beg Aygo och lägga undan 290 lök till en riktig bil eller bättre pension.

#11
JohnCoffey
2011-01-20 17:58

Riktigt coolt :)

#12
2011-01-20 18:11

Instämmer helt med de som får krupp av att det erbjuds en bil av denna typ med högt kilopris. Det ska inte få finnas såna häringa bilar för rika. Vi fattiga har bestämt att typ C-klass passar för rika.
Eller ungefär som Lägerleffe: Hade jag 16 miljoner till en Bugatti, så köpte jag istället en 240 för tiotusen spänn, och sparade 15,99 miljoner till pensionen. Det gäller att vara klok.

#13
Uno Lööv
2011-01-20 18:52

Frugan hade en IQ när vi träffades, vilket skräp! Och den hade visst kostat en jävla massa när den var ny.

Finns säkert kvinnor som går på detta med...

#14
2011-01-20 18:53

Är det löjligt eller löjligt?
Suck! Vad gör inte vissa tillverkare för att få ner de genomsnittliga förbukningssiffrorna för modellfloran.
Toyota-maffian blir förstås glad. Medlemmarna är väl så euforiska och tårögda att de ännu inte kunnat sätta sig tangentbordet för att än en gång skriva om Toyotas totala överlägsenhet (inte rostskyddet då, va) och andras totala underlägsenhet (möjligen bortsett från Aston Martin).
Bästa att inte skriva mer, för då blir väl även den här spalten nerlusad.

#15
emellertid
2011-01-20 19:07

Över 300.000 för en bil i storlek med en shoppingvagn. Detta är ren galenskap och jag tror att riktiga Aston fantaster skulle nog aldrig köpa en själv och de som inte är fantaster skulle inte heller köpa en, men som shoppingvagn till frugan skulle den vara ok för de som har allt annat

#16
EmilVett
2011-01-20 19:11

Toyota IQ är bullrig, stötig, livsfarliga vägegenskaper även vid normal körning, troligvis krockfarlig då den är för lätt o s v, skumma elfel, känns som en billig leksak invändigt, oanvändbart baksäte, extremt slö, dyrare och törstigare än en stor bil, inget ställe att ha foten vid körning, plastig, ful, inget bagage, inbyggda konstruktionsfel med elen osv osv...

Min gamla slitna Volvo 142 kändes som en lyxig supersportbil i jämförelse.

Att en lyxtillverkare väljer den och sätter på några extra luftintag på huven, verkligen coolt och nödvändigt med luftintag på denna beror bara på en sak. Att få ned snittförbrukningen för tillverkaren. Självklart väljer man en liten skitbil, IQ som är billig att tillverka och som redan finns. Jo, IQ är antagligen riktigt billig att bygga men Toyota säljer den till överpris.

Köp en Dacia Sandero istället, känns som vilken annan bil som helst och t o m rätt pigg. Pengarna som blir över kan man skänka till fattiga barn och samtidigt ha en bil betydligt trevligare än en extremt liten Aston Martin.

#17
2011-01-20 19:15

Att ta en billig a-b bil och göra om den till en Aston Martin kan väl ändå ingen gå på?

#18
2011-01-20 19:17

Simon no1: Denna bilen blir väl återkallad innan man ens hinner ombord på en färja ......... ;)

#19
2011-01-20 20:06

Du är kanske på rätt spår Emilvett. Men hur vore det att skippa Sanderon, skänka pengarna till fattiga barn och sen hänga sej? Så har man gjort mänskligheten många välgärningar på en gång. (Bara ett tips.)

#20
EmilVett
2011-01-20 20:11

Det finns roligare och billigare bilar än denna...

#21
Sunes bror
2011-01-20 21:23

Skulle hellre ge 316 000 för en 20 år gammal Corolla. Mer bil och billigare i drift. Det enda som skulle saknas är ju återkallningarna....

#22
Sunes bror
2011-01-20 21:24

alltså billigare att äga i det hela varje månad...

#23
2011-01-20 23:24

Re Emme, skillanden är ju att en återkallad bil kör för egen maskin, man slipper skämmas när man knuffar en nyköpt dyr bil i land utskrattad av alla som kör av sina bilar och undrar hur nån kunde köpa nåt så dåligt...;)))))

#24
2011-01-20 23:28

Re Roy J
Du klagar på hysteriska inlägg vilket är bra, samtidigt faller du själv i gropen genom att kalla det du inte gillar för Toyotamaffia bara för att de inte delar din uppfattning....... Dags för skärpning...!

#25
Sunes bror
2011-01-20 23:30

Men om man har bilen hos Toyota p g a återkallning, hur kan man då samtidigt vara på båten med bilen? Man tar sig aldrig till båten med en Toyota, den kallas in innan man hinner åka iväg eller har kommit fram.

#26
Sunes bror
2011-01-20 23:31

Toyotamaffian är värre än bara några vanliga människor som skriver sin åsikt här...

#27
2011-01-20 23:38

Re Sunes bror
Läs igen så kanske du ser vad jag skrev...;)

#28
Sunes bror
2011-01-20 23:42

Jag läste korrekt.
Min åsikt är att Toyotamaffian är inte några vanliga människor som skriver sin åsikt, det är extrema människor.

Men nu är det inte det som ska diskuteras. Jag avslutar här.

#29
2011-01-20 23:46

Re Sunes bror
Om du nu läste korrekt, var ser du att man har bilen på återkallning när du är samtidigt är på båten.... ???

Läs vad man skriver och svamla inte så mycket...!

#30
Uno, Sunes bror
2011-01-20 23:48

Okej, jag läste fel där.

#31
Sune Löövs bror
2011-01-20 23:49

Jag läste fel inlägg, trodde du menade detta med Toyotamaffian.

#32
PHME
2011-01-21 07:45

Naturligtvis är detta ett (rationellt sett) vansinnigt köp, men låt den som har pengarna använda den som hon/han vill.

#33
Flux
2011-01-21 10:46

Eh,.. Ja det måste ju finnas en rätt fläskig vinstmarginal på de här små sakerna.. Kommer säkert säljas till de som har råd. Frågan är vell vad man egentligen köper då.. Inte är det då vare sig utrymme, komfort, teknik i framkant eller säkerhet. Just det,.. märket =)

#34
2011-01-21 10:53

Helt fantastisk bil. Perfekt för trånga stadsgator. Jag vill ha en! Går den att få med Rollce Royce front?

#35
Rune vet.
2011-01-21 12:15

Denna bil kommer bara ge en typ av signal: Jag vill ha en Aston Martin men har inte råd med en riktig. Tror en begagnad Aston Martin ger mer status för pengarna, eller något annat premiummärke, ny eller begagnad.

#36
2011-01-21 13:05

Återigen. Bara de som redan äger en Aston Martin får köpa denna fula bastard:
http://www.topspeed.com/cars/aston-martin/2011-aston-martin-cygnet-launch-editions-ar103735.html

#37
SiggeN
2011-01-21 17:04

Rålle G...ryktet har påstått det länge. Kollade dock på Aston Martins hemsida och där står inget om det kravet för att anmäla sitt intresse.

#38
Jalle J
2011-01-21 23:11

Toyota IQ år ju en dunderflopp som är näst intill osäljbar, Nu slipper Toyota Skrota Missfostret
Och Aston Martin Skämmer ut sig Totalt

#39
2011-01-21 23:24

Re Jalle J
var har du sett siffror på det...?

#40
Jalle L
2011-01-22 00:18

Någon dum Toyotamaffiasnubbe på Statoil köpte in en massa IQ. Pga alla fel på dessa sålde Statoil ut dem billigt och vissa mindre begåvade kvinnor som tror att de är snålare och smidigare än de är köpte dem... Nu rullar det en massa begagnade, främst vita.

#41
2011-01-22 00:45

Konstigt att bara du hört talas om alla dessa fel, vilka fel var det och på vilket sått är det en flopp, de såldes ju tydligen vidare utan problem....

#42
Mr kunskap
2011-01-22 00:50

Felinställd el från fabrik, svårt att upptäcka vid kort provkörning tyvärr.

Men de som köper en Toyota kan faan ha problem, så går det!

#43
Mr kunskap
2011-01-22 00:51

Krävs mycket för att fixa detta fel, inte så lätt som det låter. :)

#44
2011-01-22 00:57

Ha, ha, ha.... Felinställd el....;)

Ja vissa kan inte mycket om bilar märker jag......

#45
2011-01-22 11:21

Rätt dyr... Men med perfekt teknik från Toyota. Kvalité kostar, se bara hur det går när man fuskar (9-5:an...)

#46
SiggeN
2011-01-22 11:26

Jarl S...berätta mer om dig själv. Hur gammal är du? Vad vill du uppnå med ditt pajaseri? Söker du bekräftelse på något sätt? Att du orkar lägga tid och energi idiotkommentarer vecka efter vecka. Kanske skaffa en hobby och lite vänner?

#47
Uno Lööv
2011-01-22 13:41

Jarl S: Toyota IQ är känd för att vara en misslyckad bil på flera sätt. Det löser man knappast med ett Aston Martinemblem. Andra Toyotor kanske är lite bättre men skärp dig nu!

#49
2011-01-22 15:10

Re Uno Lööv
Jag väntar fortfarande på lite fakta, vart kommer din uppgift ifrån, eftersom jag är väldigt involverad i Toyotas bilar så förvånar det mig att du säger att IQ skulle vara känd för att vara en misslyckad bil...?

Så var är det kännt och vad har du för källor till detta...?

#50
2011-01-22 17:33

Jarl S, följ SiggeN:s råd. Skaffa dej ett par vänner. Förslagsvis SiggeN och Uno Lööv. Så kanske dessa två interner kan ägna sej lite mer åt vänskap. Och lite mindre åt spamklotter här.

#51
Uno von Lööv
2011-01-22 23:53

Pender: Ditt inlägg var väldigt långt ifrån det man ska kommentera här. Du är ett troll som verkligen skriver vad som helst för att hålla igång olika elaka diskussioner.

Jarl är en mycket klok man i flera inlägg, det ska du acceptera.

Nu gjorde även jag ett inlägg som inte hör till artiken men det är för att du ska få något att tänka på. Skaffa en riktig hobby istället, t ex trolling fast på sjön.

#52
Thomas marteng
2011-01-31 22:52

Hej på er,
har själv enIQ 98 hk med 6-växlad låda, och det finns ingen "standardbil" som drar mig (med dubbdäck) vid röd/grönlysena (viktfördelning, någon som har räknat ?).

Beträffande säkerhet; en till mig närstående blev rammad ( från stillastående, på förarsidsan, resultat = den som rammade fick skäras loss av myndighterna, den som satt i IQn kunde bara gå därifrån (9 krockkuddar)). Den bil som rammade var en Audi (100 eller kanske 200, la aldrig märek till det)

Väcker ju nya frågor kring säkerhet.

Vill bara slutligen konstatera att det är ju ingen slump att Aston Martin väljer att "förädla" en redan fin konstruktion.

Vore detta tex en "Audi"från början skulle det väl betecknas som ett tekniskt under eller liknande.

Skulle bara vilja avsluta att säga att det vore ju till gagna för alla om de som skrev inlägg på detta forum verkligen kunde hänvisa till verkligheten, istället för att bara fantisera ihop saker, alla skulle tjäna på detta.

MVH

Thompa

#53
Thomas marteng
2011-01-31 22:52

Hej på er,
har själv enIQ 98 hk med 6-växlad låda, och det finns ingen "standardbil" som drar mig (med dubbdäck) vid röd/grönlysena (viktfördelning, någon som har räknat ?).

Beträffande säkerhet; en till mig närstående blev rammad ( från stillastående, på förarsidsan, resultat = den som rammade fick skäras loss av myndighterna, den som satt i IQn kunde bara gå därifrån (9 krockkuddar)). Den bil som rammade var en Audi (100 eller kanske 200, la aldrig märek till det)

Väcker ju nya frågor kring säkerhet.

Vill bara slutligen konstatera att det är ju ingen slump att Aston Martin väljer att "förädla" en redan fin konstruktion.

Vore detta tex en "Audi"från början skulle det väl betecknas som ett tekniskt under eller liknande.

Skulle bara vilja avsluta att säga att det vore ju till gagna för alla om de som skrev inlägg på detta forum verkligen kunde hänvisa till verkligheten, istället för att bara fantisera ihop saker, alla skulle tjäna på detta.

MVH

Thompa

#54
Thomas marteng
2011-01-31 22:52

Hej på er,
har själv enIQ 98 hk med 6-växlad låda, och det finns ingen "standardbil" som drar mig (med dubbdäck) vid röd/grönlysena (viktfördelning, någon som har räknat ?).

Beträffande säkerhet; en till mig närstående blev rammad ( från stillastående, på förarsidsan, resultat = den som rammade fick skäras loss av myndighterna, den som satt i IQn kunde bara gå därifrån (9 krockkuddar)). Den bil som rammade var en Audi (100 eller kanske 200, la aldrig märek till det)

Väcker ju nya frågor kring säkerhet.

Vill bara slutligen konstatera att det är ju ingen slump att Aston Martin väljer att "förädla" en redan fin konstruktion.

Vore detta tex en "Audi"från början skulle det väl betecknas som ett tekniskt under eller liknande.

Skulle bara vilja avsluta att säga att det vore ju till gagna för alla om de som skrev inlägg på detta forum verkligen kunde hänvisa till verkligheten, istället för att bara fantisera ihop saker, alla skulle tjäna på detta.

MVH

Thompa

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.