Bild
Nästa artikel
Toyota iQ EV – ny elbilsprototyp

Toyota iQ EV – ny elbilsprototyp

Nyheter

Toyota iQ visas som elbil på bilsalongen i Genève. Ett nytt batteri – placerat under golvet – ger en räckvidd på tio mil.

Minstingen Toyota iQ presenteras i elektriskt utförande på bilmässan i Genève. Elbilen beskrivs som en prototyp och beteckningen blir Toyota iQ EV, en förkortning för Electric Vehicle.

För att rymma den elektriska drivlinan har Toyota utvecklat ett nytt, platt litiumjonbatteri som placerats under golvet. Enligt Toyota ska utrymmet i kupén inte påverkas av ingreppet.

Med full laddning uppges Toyota iQ EV klara upp till 105 kilometer på el. När krämen i batterierna är slut kan bilen laddas via uttag i fronten.

Toyota iQ EV ska inledningsvis testas i trafik i Europa under 2011 och lanseras på utvalda marknader året därefter.

Förutom elektriska iQ visar Toyota i Genève även hybridbilen Yaris HSD, sjusitsiga familjebussen Prius + och sportbilskonceptet FT-86. Bilmässan öppnar första veckan i mars.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota iQ EV?

Taggar: Nyheter, , Toyota, Toyota iQ

Kommentarer

#1
Börje bilkunnig
2011-02-15 13:58

Tidigare IQ blev en flopp full av kvalitets- och konstruktionsmissar. Dessutom väldigt törstig, framförallt med tanke på storleken.
Farliga köregenskaper och mkt otrevlig att åka. Noll komfort.
Medmera, skulle ta en haltimme att skriva alla fel med dessa.

Det finns idag småbilar av olika märken för under 100 000 kronor bl a smarta Suzuki Alto.

IQ är mindre, så liten att "baksätet" är oanvändbart. Dessutom känns IQ billigare och är sämre än andra små, billiga bilar.
Så jag gissar på det som kommer att locka köpare är priset. En såhär liten bil ligger nog under 60 000 kronor, (Toyota är dyra av någon skum anledning)kanske något mer då det är en elbil.

Om en sådan här onödigt liten, ful, löjlig bil är säljbar?
Dessutom inte mkt massa vid kollsion.

De IQ man ser idag är mest de (ganska många) som Statoil köpte in som hyrbilar. De ångrade sig dock snabbt och sålde dessa billigt.

#3
2011-02-15 14:07

Alla bilar som kommer med eldrift (mer eller mindre) är välkomna för att driva på utvecklingen.

#5
Banna Tomten
2011-02-15 14:23

Dåliga IQ ville ViB ha till årets bil.

Men bra Sandero, framförallt med tanke på priset tittade de inte ens åt.
För att den saknar antisladd? Fast systerns Sandero går bättre nu på vintern än min nya Opel tack vare att däcken på Sanderon är rätt smala.
Dessutom bra rostskydd och andra fördelar med Sandero. Europas snabbast växande bilmärke. Och det utan återkallningar mm.

Inför lag på smala, skapligt färska märkesdubbdäck! Elakt att köra utan det. Är det värt att köra ihjäl en familj bara för att mian vill ha fula breda, dubbfria däck?
Samma sak på sommaren, breda däck utan rejält mönster inget bra. Endast Continental på sommaren, då skulle man döda färre oskyldiga i trafiken.
Människoliv är värdefullt!

Förbjud Toyota med deras gaspedaler sam fastnar mm...

#6
jaegaren
2011-02-15 14:28

elfordon är oumbärliga på vintern för att dra loss tyska pansarpremiumbilar som fastnar i pudersnön...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8568080.ab

#7
Eiger
2011-02-15 15:10

Har IQ egentligen fått såpass dålig kritik?
Törstig och liten (ja jo det är en väldigt liten bil) men annars riktigt fin. Jag tycker att IQ är välbyggd och snygg fast jag inte skulle köpa någon själv. 10 mil på en laddning får väl ner törsten även om det bara blir fem mil i verklig trafik. En fin liten sak.

#8
2011-02-15 15:18

Re Eiger
Börje bilkunnig ska du inte bry dig om, hälften av det han skriver är bara lögner och IQ har inga kända kvalitetsbrister, Statoilmackarna har dom fortfarande till uthyrning och när nån skriver att det skulle ta en halvtimme att skriva ner alla fel så får man inse att det är en bluff som inte har något med verkligheten att göra......

#9
2011-02-15 15:29

jaegaren, det kan inte vara så att den drog upp en taxibil. Det måste vara tvärt om. Det var en färdtjänstkund som taxibilen hade på släp. Man ser ju att han vänder sig om och ser förvånad ut när taxin kört i diket. Själv tycker jag att det mest anmärkningsvärda är att han fick åka baklänges.

#10
Yarl
2011-02-15 15:33

IQ är underbart smart, världsklass rakt igenom. ingenjörskonst när den är som bäst. Otroligt genomtänkt, växellåda, motor etc! Allt förpackat i form av ett smycke!

#13
emellertid
2011-02-15 15:48

Detta är ingen el-bil, det är en eldriven shoppingvagn utan plats för det man shoppat. Seriöst, det enda man kan ha denna till är som pendlarbil mellan jobb och hem om man bor i en storstad.

#14
2011-02-15 16:18

Nu diskuterar vi sak, inte person. Kommentarer borttagna.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#15
789
2011-02-15 17:03

Toyota kan väl inte ta ut ett fullt pris för en trafikfarlig kanske t o m livsfarlig bil som dessutom ser ut att vara "halv"?

#16
Börje bilkunnig
2011-02-15 17:10

Eiger: Jo, tyvärr är det sant. Sedan finns det folk som påstår att allt negativt som nämns om Toyota är skitsnack.

Jag kanske kan framstå som ett Toyotahatartroll men sanningen kan inte hållas hemlig. Jag skiter i vad folk kallar mig.
Dessutom så har Toyota lyckats med en hel del modeller också, riktigt bra. Skulle kunna tänka mig en Toyota. (Frugan har en, visst återkallning har vi råkat ut för men det är en betydligt trevligare bil än IQ. Trevlig personal med. )

Men nu ska vi inte diskutera personer!

#17
2011-02-15 17:34

IQ lär passa alldeles utmärkt för eldrift; Liten, relativt lätt och främst avsedd för kortare resor i stadsmiljö. I mina ögon mkt mera bil än den mopedbilliknande Mitsubishi i-Miev.

Priset lär väl göra att inga privatpersoner köper den. Mitsun kostar väl nästan 400 tkr tror jag, nått liknande för den elkonverterade Fiat 500. Då är bensinversionerna det enda försvarbara valet.

#18
Börje bilkunnig
2011-02-15 17:36

Försvarbart val?
IQ med bensindrift kostar mer än en betydligt större bil. Toyotas siffror på bränsleförbrukning ligger över många mycket större bilar. (I verkligheten är dock dessutom Toyotas siffror troligtvis ett önskemål från dem med tanke på hur den fick vrålvarvas även vid lugn körning.)

Det gör att jag tror att elalternativet är mer vettigt än bensin.

#19
2011-02-15 17:38

Re börje, men om det nu är sanning att bilen är full av kvalitetsbrister och konstruktionsmissar och dessutom väldigt törstig, har farliga köregenskaper och är otrevlig att åka i med noll komfort.... +alla andra fel som enligt dig skulle ta en halvtimme att skriva ner......

Enligt detta måste detta vara en av de sämsta bilar som bygts, varför hittar man inte den infon på nätet, varför verkar du vara i det närmsta ensam om dessa åsikter...?

Kanske finns det nån fakta i ditt uttalande men då kan du väl redivisa till din källa eller länka till fakta som stödjer dig....

Annars tror jag tyvärr det är lika sant som att du bor i Hässleholm och att din frus Avensis skär, du bärgar bilen hinner köpa en motor frakta hem den, skruva ur den skurna motorn och hinner montera i den nya så hon kan köra till jobbet... Allt fixat på en dag enligt dig....:)

Nja, tillåt mig tvivla......

#20
SiggeN
2011-02-15 17:41

Här är förresten en sågning av senaste ifrån Toyota...http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110215-lexus-ct-200h-test/index.xml#disqus_thread

#21
Börje bilkunnig
2011-02-15 17:57

Simon: Bytet tog en dag och de på verkstaden hade all tid i världen att hjälpa mig! (Ingen återkallningsvåg just då.)
Grabbarna ska ha beröm!
Självklart lagade de inte bilen samma dag den skar men fort gick det tills jag fick hjälp. Min fru åkte till jobbet med en lånebil.

Jag har själv kört IQ en massa. Jag känner genom mitt arbete folk med liknande åsikter. Jag har läst negativa saker om den men minns inte var. (Men du har rätt, så jättemycket negativt står det inte om IQ.)

Förbrukningen kan du fråga Toyota om. Finns mycket större bilar idag som är billigare vid inköp och dricker mindre bensin. (T o m billigare lilla Aygo kanske är snålare och då mer miljöklok?)
Och som jag sagt, så mycket IQ för arbeta även vid lugn körning (t ex bränna koppling (kommer bli många kopplingsbyten med tiden, dyrt) vid kö i stadstrafik vilket är vanligt) så är jag tveksam till deras siffror stämmer.

En halvtimme kanske var en överdrift men mycket negativt finns det att säga om IQ. Du vet nog vad då du kommenterat mina inlägg om den bilmodellen tidigare.

Att jag bor i Hässleholm var ett skämt vilket jag förklarat tidigare men du vill väl bråka igen?

Om nu IQ hade t o m druckit 0,3l/mil hade frågan varit om det varit värt att åka runt i denna extremt lilla, farliga, dåliga och dyra bil? Lär dessutom återkallas några gånger och rosta.

MVH Börje

#22
2011-02-15 18:17

Re SiggeN
Det du länkar till är en Lexus och nån sågning ser jag inte däremot skriver testföraren som svar på frågan: Har du hunnit bilda dig en uppfattning än?

Ja då. I går var jag lite skeptisk men efter två dagar med bilen har mina intryck gjort en helomvändning. Det är en ganska förnuftig och trevlig bil detta.

#23
SiggeN
2011-02-15 18:20

Simon no1...läs hela artikeln. Ingen bil som imponerar direkt. Inredningsmässigt gör den samma fel som alltid blandar in billigt Toyotasmäck.

#24
2011-02-15 18:22

Den "bilkunnige" menar att som privatperson så är el-versionen som är (minst) dubbelt dyrare än bensinaren det vettigare alternativet?

Jo tjenare..

#25
SiggeN
2011-02-15 18:23

Förresten...Simon no1...du som kan din Toyota. Kan Toyota verkligen inte erbjuda en fyrhjulsdriven personbil? Verkar ju fullständigt osannolikt.

Kom inte med disco-SUVen Rav för det är ingen vanlig personbil.

#26
2011-02-15 18:27

Re Börje
Det är bra att du erkänner att du kanske överdriver och skämtar ibland, för tyvärr blir det svårt att ta dina inlägg på allvar när du överdriver så det blir orealistiskt......

Jag har sett dig göra seriösa inlägg och det är betyligt trevligare och roligare....

Jag tror inte att elbilar blir en hit på länge och IQ är framtagen i första hand för att vara en stadsbil så det är väl där den kommer till sin rätt... Aygon är snålare för att det är en lättare bil men samma motor i bägge bilarna och jag kan inte hålla med dig om att den är riktigt så trött som du påstår att den är....

Frun är inne på sin andra Aygo och för sin motorvolym är den riktigt bra i hennes bil, IQ har jag ingen erfarenhet av men när vi åker 4 i Aygon så borde det motsvara IQ:ns vikt och då upplevs inte motorn speciellt slö......

#27
SiggeN
2011-02-15 18:35

Simon no1...eftersom du valde att inte svar förstår jag svaret. Toyota kan inte erbjuda en fyrhjulsdriven personbil...är det verkligen så illa?

#28
2011-02-15 18:46

Re SiggeN du får ju ge mig tid att svara...:) Du har hunnit göra tre inlägg medans jag lagat mat.....

Toyotareglagen är kanske inte så spännande men det är defenetivt inget smäck, att man valt dom är just för att de är väl beprövat.....

Oavsett vad de tycker är det ingen sågning, tvärtemot gillar testföraren bilen..... Rullar den fint då?
– CT 200h känns väl avvägd och rullar tyst och behagligt. Fjädringen är inte stötig och inte heller för mjuk, helt enkelt lagom. Styrningen är fin och kommunikativ. Trots att den inte kan ses som körgladast i klassen är den väldigt trevlig att ratta.

På frågan om Toyota kan erbjuda 4-hjulsdrift på vanliga personbilar så är svaret ja, i princip alla deras modeller Yaris, Auris, Avensis. mm finns med fyrhjulsdrift, däremot har Toyota Sverige valt att inte sälja dom 4-hjusdrivna... Varför kan man fråga sig, en gång i tiden sålde de Tercel och även Corollan som 4-hjulsdrivna men tyvärr var intresset svalt på den tiden, idag tror jag det finns ett större intresse så det är faktiskt märkligt att de inte tar in dom......

#29
Yarl
2011-02-15 21:22

Rav har 4wd och är en personbil.

#30
Börje bilkunnig
2011-02-15 23:08

Toyota = japansk kvalitet.
IQ är jag skeptisk till men de har ju fler modeller. :)

#31
2011-02-16 09:07

"SiggeN" : IQ är heller ingen bil för mig just för att den inte passar mina behov samt är för dyr.
Men priset har en anledning och den är SÅ mycket mer bil än ALLT annat som tillverkas i denna klass.
Däremot skulle man ha behövt en betydligt bättre ( starkare/snålare/roligare motor ) för att kunna motivera priset.

Om en MiniCooper eller en Fiat 500 hade prissatts efter användbarhet så skulle prislappen stannat på 100.000kr!

Vet inte varför du väljer att racka ner på Toyota då det finns mer än EN anledning till att det är det största bilföretaget i världen!
Oavsett vad vi tycker eller inte tycker så är märket så mycket större än vad vi förstår!
Toyota bygger bilar i samtliga storlekar och prisklasser men bara ett fåtal kommer till Sverige.
Vill minnas ett TV-program där man sa att Toyota hade drygt 170 bilmodeller i produktion men kan inte hitta något underlag som stöder detta nu.
( troligtvis en tolkningsfråga )
Hittade däremot en annan sida som listar 57 modeller!
http://www.batfa.com/new-toyota.html
Till Sverige kommer det 13! ( de flesta inte med på listan då de inte tillverkas i Japan )
Lägg till detta alla förekommande karosstyper och olika namn och versioner på varje modell och det blir ogreppbart.

När man pratar om Hybridbilar så är det omöjligt att inte tänka på Prius och nu vet vi att det även finns fler alternativ med hybridlina men hur många visste att Toyota har 16 modeller med Hybriddrift?

Varför inte fler modeller totalt utav märket lanseras i Sverige med och utan 4WD har jag ingen aning om men jag kan lova dig att detta är ett företag där inget saknas!

#32
SiggeN
2011-02-16 09:42

Mistro...jag bara konstaterade en underlighet i Toyotas modellprogram. Inga fyrhjulsdrivna personbilar.

I övrigt vet jag inte vad du ville ha ut av ditt försvarstal. Får man inte kritisera Toyota? Toyota är förövrigt stort i USA (bl a med mostersuvar - väldigt långt ifrån deras sk miljöimage) och i österled. Dock en marginalspelar i Europa.

#33
Vis
2011-02-16 11:33

Toyota säjer flest 4wd bilar i världen men inte i sverige.
Det är väl importören som avgör vilka bilar som kommer till sverige
sen har de väl sin andel i subaru och det kanske räcker

#34
Perstad
2011-02-16 12:01

Toyota krossar Subaru

http://www.youtube.com/watch?v=c2iyoejNM_A

#35
Perstad
2011-02-16 12:02

Kolla vilket skämt!

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc&feature=related

#36
SiggeN
2011-02-16 12:37

Vis...jag menade personbilar inte SUVar och Pick-uper.

#37
2011-02-16 13:03

"SiggeN" : Det var inget försvarstal för Toyota men att konsekvent kasta skit på ett bilmärke utan grund och att länka till artiklar som inte har med artiklen ifråga att göra för ingen diskussion framåt!
Frågan på om Toyota har eller inte har personbilar med 4WD har du fått svar på... Tyvärr marknadsförs de bara inte i Sverige!
( hoppades kunna bidra med något men misslyckades visst! )

#39
SiggeN
2011-02-16 13:26

Mistro...kommentaren precis under denna säger väl allt. Som du säkert märkt hissar vissa på denna sida och klagar på alla andra märke.

Försöker bara få dessa att inse att Toyota är ett märke i högen. Varken bättre eller sämre än de flesta.

#38
2011-02-16 13:40

Mistro.

Misslyckades du!? Du är inte ensam vill man inte förstå så vill man inte.........

Sedan så är det ju så att Toyota har fyrhjulsdrift till många modeller men de marknadsförs inte i Sverige. Och det får vi skylla på importören. Men 1983-84 marknadsfördes Toyota Tercel kombi 4WD i Sverige. Sedan kom Toyota Corolla kombi 4WD 1988. Det var den som började med bakljusen högt placerade på C-stolparna. Så där har Volvo fått ideen om att ha bakljusen högt placerade med början på Volvo 855.

http://www.google.se/images?hl=sv&biw=1313&bih=654&wrapid=tlif129785995079631&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=c8VbTYPkLMbtOcGJ1cwL&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=2&ved=0CC8QsAQwAQ&q=toyota%20corolla%204wd&tbs=isch:1

#40
Vis
2011-02-16 13:55

SiggeN
Både Auris och Avensis finns, men inte i sverige.
Av gamla bilar tycker jag att man ser både corolla 4wd och tercel som kom 1982 utepå vägarna fortfarande men det är bara kombi du kanske menar sedan modeller

#41
SiggeN
2011-02-16 13:58

En Toyota 1982 ser du inte varje dag...Tercel rostade KRAFTIGT!

Så om jag idag vill ha en fyrhjulsdriven personbil så får jag försöka leta upp en av 1982-årsmodell?
Personligen fördrar jag bilar av modernt snitt. :-)

#42
Vis
2011-02-16 14:18

Sigge N tercel är nog de enda 4wd personbilar du ser från 1982 men jag tycker att du ska köpa en subaru (om du gillar deras utseende) ska du ha en Ny toyota får du importera tyvärr.

#43
grodLår
2011-02-16 14:24

Sigge är svag för bilar med undermålig kvalitet Volvo lr Saab funkar för honom. Kvalitetsbilar från Toyota hatar han. Hur korkad kan man vara egentligen??

#44
SiggeN
2011-02-16 15:25

grodLår...jag har lite svårt att se hur man kan hata döda ting som bilar...hoppas moderatorn upptäcker och raderar din infantila kommentar.

#45
799
2011-02-16 15:29

grodLår har ju rätt!

#46
grodLår
2011-02-16 15:30

Ställ dig den frågan till dig själv Sigge så kanske du får ett svar din infantila beteende kan vi vara utan.

#47
SiggeN
2011-02-16 15:41

groLår...med tanke på din meningsbyggnad förstår jag att du är minderårig. Jag förlåter dig för dina kommentarer och föreslår att du söker dig vidare till sidor som passar dig.

799 troligtvis ännu en signatur för Yarl (eller vad han/det heter denna vecka).

#48
grodlår
2011-02-16 18:04

Med tanke på hur du uttrycker dig så verkar du ha fastnat i tonåren. Mitt förslag till dig är att skrota din Saab innan den brinner upp.

#49
Eiger
2011-02-18 16:35

Rav4, Urban Cruiser och slagskeppet LandCruiser har 4WD. Även Hilux men det är ju en pick-up. Nya Yaris ryktas komma med 4wd. Oklart om den kommer till Sverige dock.

#50
Börje bilkunnig
2011-02-18 23:50

Urban har bara 3 stjärnor. Mindre modeller är antagligen ännu farligare men har mer stjärnor då de är i en mindre klass. Dessutom tappar Aygo nackskydden vid krock = livsfara.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.