Bild
Nästa artikel
Toyota IQ är en av marknadens minsta bilar och platsar bäst i stadstrafiken.
Toyota IQ är en av marknadens minsta bilar och platsar bäst i stadstrafiken.

Toyota iQ - ett klokt statsval

Begbil

Du måste inte vara intelligent för att köpa Toyota IQ, men är den ett klyftigt begagnatköp?

IQ är inte bara en intelligenskvot eller en Magnus Uggla-låt, det är också Toyotas minsta bil. Modellen kom till Sverige 2009 och delar viss teknik med Toyota Aygo. IQ är marknadens minsta fyrsitsiga bil. Yttermåtten är högst blygsamma, längden är 2,99 meter.

Två olika motorer har sålts i Sverige, vanligast är en trecylindrig bensinmotor på en liter som ger 68 hk. Alternativet är en 1,33-liters bensinmotor på 98 hk.

Två växellådor finns att välja mellan, manuell växellåda eller steglös automatlåda av CVT-typ. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Motorn är placerad bakom framvagnen, vilket gör att IQ borde räknas som mittmotorbil.

Vägegenskaperna är sådär, fjädringen är skuttig över ojämnheter. Trots den korta hjulbasen är IQ lugn i halka. Antisladdsystem finns givetvis. Att köra IQ i stadstrafik påminner om radiobil på tivoli. Då är bilen smidig och kvick att hantera. Med liten vändcirkel och nätta yttermått är den busenkel att parkera.

Instrumentpanelen får både ris och ros. Reglagen är lätt-överskådliga, men hastighetsmätaren kan vara svåravläst i grådaskigt dagsljus. Förarstolen är svår att ställa in, körställningen blir acceptabel i bästa fall. Det går att sitta två personer i baksätet, men det är trångt och obekvämt.

 

Någon komfortabel långfärdsvagn är inte IQ, bullernivån är rätt hög. Bagageutrymmet är minimalt, endast 32 liter. Det räcker med två handväskor, sedan är det fullt. Baksätet går dock att fälla, helt eller delvis och då ryms förstås mer prylar.


IQ fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2009, och får av Folksam också godkänt för whiplashskydd. Nio krockkuddar bör ge ett visst skydd, men småbilar är nästan alltid i underläge vid en krock. Klent helljus anmärkte vi på i test.

Toyota är kända för att göra driftsäkra bilar och IQ är inget undantag, den går helt enkelt sällan sönder. IQ får toppbetyg i besiktningen enligt tyska Dekra. Slitna bromsskivor är det vanligaste felet. På vissa exemplar har CVT-lådans styrenhet fått uppdaterad mjukvara på grund av ryckig växling.

Ett par återkallelser har gjorts: 2010 återkallades IQ av årsmodellerna 2008–2010 för eventuellt fel på gaspedalen som kunde fastna i intryckt läge. Samma år återkallades också exemplar av IQ årsmodellerna 2008–2010 för risk för fel på styrservon.

 

Toyota IQ var relativt dyr som ny för sin storlek och försäljningen blev därefter. Köparna föredrog den lite större, men billigare Toyota Aygo istället. Det gör att IQ kan vara svår att hitta som begbil hos många handlare.

Den som inte tycker att Toyota IQ har rätt status kan alltid leta efter Aston Martin Cygnet. Det är i princip samma bil fast med lyxprägel, främst på inredningen. Prislappen är dock väsentligt högre. Endast ett fåtal exemplar såldes – helt klart en blivande samlarbil.


Köpguiden

ALLMÄN INFORMATION

Reg. år/mil iQ 1,0 2010/8 000
Kaross Halvkombi 3d
Motor 1,0 l/68hk
Dekl. förbrukning 4,3 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 44 400 kr
Nypris 2010 149 900 kr
Bilprovningen Bättre än medel
Rost Sämre än medel
Säkerhet Bättre än medel
Autoindex Bättre än medel

TEKNISK DATA

  iQ2 1,0 VVT-i 2010 iQ 1,33 VVT-i 2010
Längd/bredd, cm 299/168 299/168
Tjänstevikt/maxlast, kg 960/250 1 030/240
Max släpvikt, kg - 240
Antal cylindrar/slagvolym, cm3 3/998 4/1 329
Effekt, kW/hk 68 98
Toppfart, km/tim 150 170
0-100 km/tim, s 14,7 11,8
Bränsle, liter per 100 km 4,3 4,8
CO2, g/km 99 113

PRIS BEGAGNAT

Autovista Inter-Globals prislista 3/16 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma. Fler begagnade bilar hittar ni på www.vibilagare.se/test.

GRUNDUTFÖRANDE

Årsmodell 4 000 6 000 8 000 10 000 12 000
2010 50 900 47 600 44 400 41 300 38 100
2011 57 500 53 700 49 000 45 900 42 700
2012 62 300 58 500 54 800 50 200 47 000
2013 67 700 62 600 58 900 55 300 50 600
2014 69 700 65 900 61 200 57 600 -

ÖVBRIGA UTFÖRANDEN

Utförande År Pris
1,33 98hk VVT-i 2010-2014 +8 000
Multidrive=AUT 2010-2014 +5 000
iQ1 pkt, endast AC 2010-2013 -4 000
iQ3 pkt 2010-2013 +-0
iQ pkt, ACC 2014 +5 000

BILPROVNINGEN

Enligt Dekra får IQ toppresultat på besiktningen. Sporadiska fel har noterats på felinställda dimljus och slita bromsskivor. Någon statistik från Svensk Bilprovning finns dock inte.

ROSTSKYDD

Kaross i plåt, förutom nedre delen av fronten och bakvagnen. Motorhuven är tätad genom limning. Innerskärmen fram är delad och täcker framkanten. I hjulhusen bak finns ingen innerskärm och skärmkanten har en smutssamlande hylla. Plåten har skyddats med rostskyddsmedel, som inte heltäckande. Bränsletank i plast är ett plus. Minus dock för många otätade skarvar undertill. Dessutom saknas rostskyddsbehandling i hålrum och balkar. Mindre plastpaneler täcker vissa ytor. Rostskyddsgaranti: 12 år.

EKONOMI
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 13,59 kr/l. Diesel: 13,54.

  iQ2 1,0 2010 iQ 1,33 2010
Pris 44 400 kr 52 400 kr
Värdeminskning 3 000 kr 3 000 kr
Skatt, besiktning 800 kr 900 kr
Försäkring 4 700 kr 4 800 kr
Bränsle 8 800 kr 9 800 kr
Reparationer, service m.m. 4 000 kr 4 000 kr
Däck 1 500 kr 1 500 kr
Totalt per år 23 000 kr 24 000 kr
Totalt per mil 15 kr 16 kr


Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 2 981 kr
Katalysator 8 200 kr
Hjullager hö. fram 4 245 kr
Kamrem Kedja
Elektonikbox, motor 8 545 kr
Koppling 20 895 kr
Stötdämpare fram 6 975 kr
12 000-milaservice 3 944

Säkerhetsutrustning
Standard samtliga modell­versioner, från och med år. Tillval/extrautrustning kan förekomma.

Bältessträckare fr./bak 2009/2009
Trepunktsbälte alla platser 2009
Krockkudde förare/passagerare 2009/2009
Sidokrockkudde fram 2009
Nackskydd alla platser 2009
Nackskydd fr- whiplashskydd 2009

Konkurrenterna

Kia Picanto eco 1,1 EX

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,1 l/65 hk
Dekl. förbrukning 5,0 l/100 km
Skatt 514 kr
Begpris 29 300 kr
Nypris -10 91 900 kr
Bilprovn. Sämre än medel (D)
Rost Sämre än medel
Säkerhet  Sämre än medel (E)
AutoIndex Medel


Renault Twingo 1,2 Dynamique

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Halvkombi 3d
Motor 1,2 l/76 hk
Dekl. förbrukning 5,1 l/100 km
Skatt 536 kr
Begpris 34 700 kr
Nypris -10 109 900 kr
Bilprovningen Medel (D)
Rost Bättre än medel (-12)
Säkerhet  Medel (E)
AutoIndex Sämre än medel


Fiat 500 1,2 Lounge

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Halvkombi 3d
Motor 1,2 l/69 hk
Dekl. förbrukning  5,1 l/100 km
Skatt 536 kr
Begpris 44 400 kr
Nypris -10 144 900 kr
Bilprovningen Medel (D)
Rost Sämre än medel
Säkerhet  Bättre än medel (E)
AutoIndex Sämre än medel


Smart Fortwo Coupé Passion

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Coupé 3d
Motor 1,0 l/84 hk
Dekl. förbrukning  4,9 l/100 km
Skatt 470 kr
Begpris 34 400 kr
Nypris -10 134 900 kr
Bilprovn. Bättre än medel (D)
Rost Bättre än medel
Säkerhet  Medel (F)
AutoIndex Ingen uppgift


Ford Ka 1,2 Trend

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Halvkombi 3d
Motor 1,2 l/69 hk
Dekl. förbrukning 5,1 l/100 km
Skatt 536 kr
Begpris 30 400 kr
Nypris -10 102 000 kr
 Bilprovningen Medel (D)
Rost Sämre än medel
Säkerhet  Medel (E)
AutoIndex Medel


Suzuki Alto Comfort

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,0 l/68 hk
Dekl. förbrukning 4,4 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 28 400 kr
Nypris -10 89 900 kr
Bilprovningen Medel (D)
Rost Sämre än medel
Säkerhet  Sämre än medel (E)
AutoIndex Sämre än medel


Hyundai i10 E-sense

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,1 l/65 hk
Dekl. förbrukning  5,0 l/100 km
Skatt 514 kr
Begpris 32 300 kr
Nypris -10 109 900 kr
Bilprovningen Medel (D)
Rost Medel
Säkerhet  Medel (E)
AutoIndex Sämre än medel


Toyota Aygo VVt-i Plus

Registreringsår/mil 2010/8 000
Kaross Halvkombi 5d
Motor 1,0 l/68 hk
Dekl. förbrukning 4,5 l/100 km
Skatt 360 kr
Begpris 37 900 kr
Nypris -10 103 700 kr
Bilprovn. Bättre än medel (D)
Rost Sämre än medel
Säkerhet  Sämre än medel (F)
AutoIndex Bättre än medel


Bilprovningsresultat från Sverige eller Tyskland (D). Säkerhetsanalysen kommer från Folksam (F) eller Euro NCAP (E). AutoIndex bygger på Vi Bilägares konsumentundersökning där bilägarna själva bedömt sitt eget märke i frågor om kvalitet, egenskaper, verkstad, försäljare och lojalitet.

Taggar: Begbil, Toyota iQ

IQ är inte bara en intelligenskvot eller en Magnus Uggla-låt, det är också Toyotas minsta bil. Modellen kom till Sverige 2009 och delar viss teknik med Toyota Aygo. IQ är marknadens minsta fyrsitsiga bil. Yttermåtten är högst blygsamma, längden är 2,99 meter.

Två olika motorer har sålts i Sverige, vanligast är en trecylindrig bensinmotor på en liter som ger 68 hk. Alternativet är en 1,33-liters bensinmotor på 98 hk.

Två växellådor finns att välja mellan, manuell växellåda eller steglös automatlåda av CVT-typ. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Motorn är placerad bakom framvagnen, vilket gör att IQ borde räknas som mittmotorbil.

Vägegenskaperna är sådär, fjädringen är skuttig över ojämnheter. Trots den korta hjulbasen är IQ lugn i halka. Antisladdsystem finns givetvis. Att köra IQ i stadstrafik påminner om radiobil på tivoli. Då är bilen smidig och kvick att hantera. Med liten vändcirkel och nätta yttermått är den busenkel att parkera.

Instrumentpanelen får både ris och ros. Reglagen är lätt-överskådliga, men hastighetsmätaren kan vara svåravläst i grådaskigt dagsljus. Förars

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.