Bild
Nästa artikel
Topplista januari 2011: Mest sålda bilarna

Topplista januari 2011: Mest sålda bilarna

Nyheter

Bästsäljaren Volvo V70 får se sig slagen. Volkswagen Golf var Sveriges mest populära modell under januari med 1 074 registrerade bilar.

I augusti hände det. Volkswagen Golf slog ständiga ettan Volvo V70 och knep förstaplatsen på försäljningslistan. Men bara en månad senare var Volvos kombi tillbaka i topp och parkerade där under årets sista månader.

Nu har det hänt igen. 1 074 exemplar av Volkswagen Golf registrerades under januari, att jämföra med 876 bilar för Volvo V70. På tredjeplatsen återfinns Volvos nya livsstilskombi, V60, följd av Volkswagen Passat.

– Vi har nu tre kombibilar, V70, V60 och V50, som slåss om kunderna. Därför fick V70 kliva ner. V60 har tagit en stor plats, säger Bo Larsen, presschef på Volvo, till TT.

Nyregistreringar januari 2011:
(Antal registreringar samma månad förra året inom parentes)
 
1. Volkswagen Golf: 1 074 (633)
2. Volvo V70: 876 (1 269)
3. Volvo V60: 819 (0)
4. Volkswagen Passat: 606 (783)
5. Mercedes C-klass: 555 (118)
6. Renault Megane: 532 (343)
7. Volvo V50: 525 (580)
8. BMW 5-Serie: 497 (166)
9. Volvo XC60: 494 (302)
10. Audi A4: 490 (488)


Efter dessa följer:

11. BMW 3-Serie
12. Volvo S60N
13. Ford Focus
14. Skoda Fabia
15. Saab 9-3
16. Nissan Qashqai
17. Volkswagen Tiguan
18. Toyota Auris
19. Volkswagen Polo
20. Subaru Legacy

Klicka här för hela topplistan med 248 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för januari 2011?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Yarl
2011-02-01 10:59

Golf är bäst. Numero Uno Lööw

#2
789
2011-02-01 11:01

Intressanta siffror. Ser man till marknadsandelar så rasar Toyota / Lexus försäljning med -44% från 10,42% till 5,79%! marknadsandel... SAAB ökar sin försäljning med +83%! från 1,33% - 2,44% marknadsandel. Volvo ökar med 11% från 17,05% marknadsandel till 19,03. VW ökar sin försäljning med hela 13% eller från 12,49% till 14,14% marknadsandel. Det intressanta är att Toyotas försäljning rasat med hela 44% samtidigt som SAAB har ökat sin försäljning med otroliga 83%! om än från en låg nivå samtidigt som lokomotivet VW månad för månad knapar in på Volvo.

#3
789
2011-02-01 11:15

Yarl:
Din kommentar städades bort av ViB... Bra! Exakta siffror visar att Toyotas försäljning rasat från 1619 bilar till 1115 "bilar". SAABs försäljning ökade från 207 till 471 bilar. Volvos försäljning ökade från 2648 till 3663 bilar och VAGs försäljning ökade från 1940 till 2723 sålda bilar under januari 2011 jmf samma månad 2010. Detta är exakta siffror, se ViB bifogade länk från BilSweden.

#4
2011-02-01 11:23

Toyota har tappat mycket. Nya modeller behövs, och kommer. Hoppas det tar sig för Saab.

#5
789
2011-02-01 11:42

Toyota Prius försäljning har fullkomligt kollapsat -64%!!!! Ligger nu på 60:e plats.... Skoda har tredubblat sin försäljning med de ligger redan med i VW oerhört starka försäljningsframgång.

#6
Dirk
2011-02-01 11:47

Wilhelm Tell:
Toyotas nuvarande modellprogram togs fram av den förra "ekonom"-styrda styrelsen.
Nuvarande styrelse (ledd av Mr.Toyoda) tillträdde just innan de stora återkallningarna började. Mr. Toyoda har beordrat att Toyota ska tillvera mer "roliga" och attraktiva bilar. Ska bli spännande att se nästa generations Toyota-bilar!

#7
2011-02-01 11:56

Att Toyota har haft 10,42% i lilla Sverige är ju helt otroligt. Det är ju där Saab ska ligga.

#8
2011-02-01 12:08

Man ska nog inte jämföra Saabs siffror med Toyotas.
Saab kör ju i ett annat prissegment än Toyotas storsäljare och har ju inga modeller i någon lägre prisklass.
Dessutom är det nog lite tidigt att dra några slutsatser på en enda månads försäljning.

#9
Wir machen wie gestern!
2011-02-01 13:01

Vilken massa bakåtsträvande trygghetsnarkomaner det måste finnas i det här landet! Varför tar man ut nya bilar som inte tillför något förutom att de är nytillverkade när det finns massor med nyskapande modeller längre ned på listan? Ska man ha en bil som är likadan som förra årets bilar är det väll billigare att köpa en begagnad sådan?

#10
2011-02-01 13:50

Re 789
Finns en aspekt till att ta hänsyn till, vet att det är långa väntetider på flera av Toyotas modeller så vi får nog ta siffrorna med en nypa salt..... Dom har haft problem med det hela förra året, när jag köpte min fanns bara 2 bilar i Hamnen så jag fick inte den inredningen jag ville ha för annars hadde jag fått vänta tills hösten.....

Men vissa modeller tror jag ligger fel, IQ är ju en typisk sån bil som har få köpare och de har nog redan handlat........

#11
mazda
2011-02-01 14:04

Kan ju bero på att V60 sålde lika många bilar som V70 den här månaden. Dessutom såldes sedanen s60 i nästan 400 exemplar. Inte konstigt att "gamla" V70 inte var lika poppis

#12
2011-02-01 14:58

Re 789
Du skriver att Saab ökade sin försäljning med otroliga 83% och det stämmer om du tittar på föregående år, det som är lite mer oroande är att de sålde 1111 bilar i December 2010 men bara 471 bilar i Januari 2011.......

#13
mazda
2011-02-01 15:54

Simon no1,
Det är faktiskt inte så oroande. Kunderna väntar på 9-5 kombi och 9-4X.
9-5 sedan är inte storsäljaren och 9-3 är hur gammal som helst. SAABs försäljning kommer garanterat minska för varje månad som går tills kombin och SUVen kommer. Så länge de inte börjar rea bilar till halva priset.

#14
2011-02-01 16:08

Re mazda
Det farliga är ju att de måste öka sin försäljning med mer än det dubbla mot förra året...... så det gäller att de får fart på sin försäljning

#15
ertertertertet
2011-02-01 16:25

9-4x kommer endast med bensinare = flopp

9-5 kombi blir nog inte heller nån höjdare

saab = bye bye

#16
ertertertertet
2011-02-01 16:47

http://www.svd.se/naringsliv/motor/toyota-ar-storst-men-gm-och-vw-jagar_5890181.svd

Sverige utgör 0,02% av toyotas marknad. För saab betyder Sverige nog 45%

#17
789
2011-02-01 17:08

ertertertertet:
Eftersom Toyota bara säljer 0,02% av sina bilar i Sverige gör det ju inget eller om man så vill, är det väldigt få bilköpare som kommer att sakna dem när Toyota försvinner från svensk mark...?

#18
Bo-Lennart
2011-02-01 17:34

En mycket mycket tveksam rubrik. BILSweden har ett något märkligt sätt att presentera sålda bilar. För vissa märken tar man med samtliga varianter, för andra kombi plus sedan och för andra bara sedan eller kombi. VW Passat måste ex. jämföras med S60+V60. Ingenting annat. Läser man om Golf på hemsidan står "vilken Golf väljer du - Golf eller Golf Variant?" Det finns två Golfmodeller. I Saab 9-3:s siffror ingår sedan, kombi och 9-3X. Om man skall presentera de mest sålda bilarna under januari så blir detta mer rätt (tycker i alla fall jag)

1. Volvo 60 1202 (S60+V60)
2. Volvo 70 1099 (V70+XC70)
3. VW Golf 1074 (Golf+Golf Variant)
4. VW Passat 606 (Passat+Passat Variant+Passat CC)

#19
Uno Lööv
2011-02-01 18:16

Volvos nya modeller ser ut som en pajjas, en design som bara känns löjlig då det inte är någon supersportbil.
Dessutom har Volvo sämre kvalitet för varje år. Och nu har de inte ens temperaturmätare.

Golf ser modern men samtidig mogen ut, vilket gör att man inte tröttnar på att se dem. Stötfångaren slutar under grillen och inte halvägs uppe vid vindrutan vilket gör att den ser dyrare ut än chinaplastiga Volvo.

#20
mctar
2011-02-01 18:29

Bo-Lennart: Du har en poäng där... Passat Variant står för säkert 98% av försäljningen i Sverige, så just en skulle inte dala särskilt mycket i statistiken...

#21
Fundersam
2011-02-01 19:40

Bo Lennart:: Jag håller med dig. Det är mycket märkligt hur vissa modellserier delas upp. Exempelvis BMW:s 3-serie är ju bara en del, där vi vet det finns en mängd olika varianter också.

Önskar att ViB hade grävt lite i detta och frågat sig varför BilSweden använder sådan här formuleringar?

Och jag tror att V70 (inkl. alla varianter) får se sig slagen i år av V60/S60. På något sätt får jag en känsla av att Volvo är sin egen största konkurrent här i Sverige. Eller?

#22
Mupp
2011-02-01 20:50

Bo-Lennart har rätt.

789: Toyota kommer aldrig att försvinna från svenska marknaden.

#23
MR X
2011-02-01 21:59

Golfen= lagom stor, förmodligen lika praktisk som volvon tillförlitlig, säker, detaljfinish och allt paketerat i ett rimligt pris. Klart golfen säljer mer än volvo.
Här har både saab och volvo någonting att lära. Äger själv en saab som jag älskar över alla andra bilar åker volvo med kompisen. Men är intre sämre än jag kan erkänna att både saab och volvo bör höja detaljfinishen för att bli attraktivare.

#24
Mupp
2011-02-01 22:52

Golf Variant spöar V70. Bara trångsynta svenskar som köper V70.

#25
Blinkljus
2011-02-02 09:27

Det kan inte vara utseendet folk går efter när dom köper VW, speciellt Golf Variant. Volvo toppar snart igen.

#26
Sweeny
2011-02-02 09:37

Blinkljus: skulle det i så fall vara utseende som får folk att köpa V70?? Skulle väl inte tro det...

#27
2011-02-02 09:46

Samtliga motortidningar i landet har sett till att vår inställning till Volvo är solid oavsett vad som produceras!
Man skulle ju vilja tro att Volvo säljer många bilar för att de är bättre än andra,...men Volvo säljer bra för att kunderna TROR att de är bättre.
Denna gedigna övertro har många bistert fått lida över.
Många utgår ifrån att en Volvo är rymligare,säkrare,har bättre kvalite och andrahandsvärde utan att ens överväga något annat alternativ.
Plötsligt tappar V70 mark mot V60 och hur är det möjligt! ...Hur många jämför överhuvudtaget alls mot konkurrenterna?
Hur många har köpt en V70 helt utan tanke på utrymmen?
Att större bilar tappar mot mindre är inte så konstigt och så kommer det fortsatt att bli.
Varför som privatperson välja en V70 framför en Golf,Megane,Ceed,Octavia eller Focus och förlora + 50.000 mer i bästa fall ? ( bara på värdeförlusten )
V60 fungerar enbart för dem som inte har några ambitioner alls att få plats med något i bilen samtidigt som de har "för mycket pengar" för att åka runt i en V50!

#28
Blinkljus
2011-02-02 10:24

Sweeny, ja dom flesta gör nog det, själv tycker jag att VW har en av bilvärldens tråkigaste design.

#29
Sweeny
2011-02-02 11:15

nej, V70 säljs mest på att de lämnas ut som tjänstebil eller att det ger status att ha en på uppfarten framför villan/radhuset för att tävla med grannarna... Designen är så invand så ingen reflekterar över om den är snygg eller ful, jag reagerade mest över den fula bakluckan som jag sett tidigare på någon japansk 90-talare innan.
den är varken snyggast eller bäst, det är andra "värden" som får folk att sukta efter V70. Har f ö inte påstått att Golfen på något sätt skulle vara snyggare heller...

#30
SiggeN
2011-02-02 11:35

Sweeny...vad kör du själv för bil? Inte hittepå utan i verkligheten.

#31
Sweeny
2011-02-02 11:37

i verkligheten kör jag en Renault Megane 1,4TCe -10
en bil som jag valt för att jag tycker den är snygg och passar mig perfekt storleksmässigt, oavsett vad grannarna kör...

#32
Mr X
2011-02-02 12:56

Sweeny. Jag tror att det är bakluckan på mitsubishi galant combi du är ute efter? Volvo v 70 status?? Hmm? Nej ingen staus där. Vilken billig grundmodell av mercedes som helst anses där emot vara mer status än en dyrare volvo (hur konstigt det än är) Jag vill poängtera att jag inte tycker illa om volvo på något sätt. Men det är bara att erkänna att golf lyckats med en bättre och mer prisvär produkt än volvo.

#33
Sweeny
2011-02-02 13:16

Mr X, ja kanske den eller om det inte var någon Subaru-modell typ Forrester eller nåt som hade en liknande design... nej jag nar heller inget emot Volvo, men har bara inte förstått "hypen" kring att åka V70.

#34
Kalle Kavat
2011-02-02 13:30

Jag hittar inte Skoda Yeti som utnämndes till värdens bästa bil i Top Gear sist.

#35
Mr X
2011-02-02 14:00

Sweeny. Det har inte jag heller.

#36
Raphael
2011-02-02 16:31

Volvo, Volkswagen-gruppen (VW, Audi, Skoda), BMW och Mercedes - är populära som tjänstebilar. Över hälften av alla Volvos som säljs, säljs till företagskunder, kommuner eller landsting - alltså ej till privatpersoner. Företag byter sällan leverantör, utan de kör med samma som tidigare och bara omförhandlar avtalen. En lista över vad privatkunder köper, skulle se helt annorlunda ut. Få privatkunder köper bil i januari, så listan domineras av tjänstebilar därför att det är för många företag ett nytt bokslutsår (såvida de inte har brutet bokslutsår) och därmed nya tjäntebilsavtal.
Det är ju intressant att kommentarerna till listan handlar om privatköpare, när listan inte alls är representativ för den köpgruppen...

#37
Yarl
2011-02-02 16:47

Undra hur många mille Top Gear fick för Yeti-testet? Som en reklamfilm.

#38
- - -> Yarl < - - -
2011-02-02 16:53

VW ligger bra till. Enormt fin produktportfölj.

#39
Bananmannen
2011-02-03 14:30

Raphael. Allt står att läsa i Bil Swedens dokument.

Andelen bilar sålda till företagskunder (Urval):

Audi 79.8%
BMW 80.5%
Citroen 82.5%
Land Rover 90%
Lexus 75%
Mercedes 81.9%
Saab 80.9%
Volkswagen 68.8%
Volvo 65.0%

En topplista för januari över bilar sålda till privatpersosner ser ut som följer (man kan tyvärr inte se per bilmodell)

Volvo 1283st
Volkswagen 849st
Toyota 499st
Kia 471st
Skoda 467st
Ford 466st
Hyundai 427st
Renault 343st
Nissan 321st
Peugeot 266st
BMW 248st
Audi 230st
Opel 194st
Subaru 181st
Sizuki 166st
Honda 159st
Mercedes 150st
....
Saab 90st
....
....
Lexus 11st
Land Rover 3st
Smart 2st

#40
Börje bilkunnig
2011-02-03 19:25

Vem bryr sig om mest sålda? Mest återkallade är iaf Toyota! :)

#41
2011-02-04 00:09

Re Börja bilokunnig igen

Nix, de senaste 10 åren är det det minst återkallade märket av alla......:)

#42
Börje bilkunnig
2011-02-04 00:13

Nu pratar vi nutid.

Och detta tror jag att du skrivit många gånger tidigare och att någon Uno påpekade detta...

#43
2011-02-04 00:17

Re Börje
Nix då har du totalt missat vad tråden handlar om, mest sålda bilarna...!

Du skrev aldrig om nån nutid, det är bara en efterhandskonstruktion.....

#44
Börje bilkunnig
2011-02-04 00:28

Mest såla bilarna januari 2011.
Sjävlklart menar jag då de mest återkallade bilarna januari 2011...

#45
2011-02-04 07:35

Re Börje
Vad har återkallelse med sålda bilar att göra då...?

#46
Börje bilkunnig
2011-02-04 10:53

Re: Simon troll no1 (Jo, du ändrar ju mitt användarnamn.) Jag skrev bara vad jag tyckte var mer intressant. Inget du behöver kommentera. Min åsikt och inget fel med det.

#47
2011-02-04 15:24

Re Börje
Ja, ja din åsikt är lika bra underbyggd som att du bor i Hässleholm....:)

#48
MR X
2011-02-04 20:44

Hur som helst är golfcombin en väldigt lyckad konstruktion som både är lastvänlig och prisvärd. :)

#49
skoda prisvärd
2011-02-05 13:28

LASTVÄNLIG skoda octavia bagage 605 liter vw golf 500 liter

#50
2011-02-05 15:59

Mercedes C-klass är femma i Sverige, inte illa. Det märks att svenskarna börjar bli rika.

#51
heheheh
2011-02-05 16:28

C klass kostar väl som en V70 om inte billigare. Men nog ser man mycket flådiga bilar nuförtiden. Kanske beror på att man höjt standarden och blinget på många modeller. Kör själv Audi A4 och den känns vardagslyxig och lagom bling bling. Men som sagt Xc60, V60, Mercedes E klass mfl. ser alla rätt lyxiga ut i sina nuvarande karosser.

#52
2011-02-05 22:09

En C-klass börjar på 321.900 kr i kombiutförande. En Volvo V70 börjar på 272.000 kr. 50.000 kr mer.

#53
Börje bilkunnig
2011-02-05 23:30

C-klass ser premium ut och är dessutom så mkt mer bil än V60.
C-klass är modern men mogen, en design som aldrig kommer att kännas ute och man aldrig tröttnar på.

V60 ser billig ut med sin stora, plastiga stötfångare som går enda till framrutan och med en pajjasdesign på även resten av bilen som påminner mer om Ford Ka än en bil.

#54
Börje bilkunnig
2011-02-05 23:31

Tidlös design och lång livslängd på mekanik = tryggt bilköp med bra andrahandsvärde även efter över 5 + år. Sådant vill vi köpare ha.

En prisvärd bil helt enkelt!

Nästa bil får bli en C-klass.

#55
Börje bilkunnig
2011-02-05 23:35

På tal om andrahandsvärde. En Toyota Corolla runt 11 år gammal kostar oftast runt 50 000 hos bilhandlare trots att de rullat en del och ibland t o m upp till 80 000!

Ny Auris kanske är ett tryggt köp som man tack vare det vågar köpa?
Synd att de återkallar så mkt...

#56
skoda prisvärd
2011-02-06 14:37

nya bilar för dyra

#57
MR X
2011-02-06 15:36

Nja kanske de kostar 50.000 i monopolpengar då?? ;) 80.00 mil? 20.000 multiplicerat med fyra är lika med 80.000 Tja, du bör nog ta och friska upp dina matematikkunskaper på komvux Börje?!! ;) 50.000 får du betala för en Avensis som gått 20.000 mil. Men det är ju ett vanligt pris för bilmärken som har gått 20.00 mil.

#58
MR X
2011-02-06 15:37

20.000 mil skall det vara

#59
Börje bilkunnig
2011-02-06 16:31

80 000 kronor menar jag såklart. fast de har ju gått mindre än de för 30 000-50 000 kronor.

#60
MR X
2011-02-06 17:13

Vilken slutledningsförmåga Börje!! ;) 69.000 får du punga ut för en 02:a som gått mellan 9000 och 10000 mil om det är ett välvårdat ex! Inga 80.000 kronor där inte!! En fin Golf gti som gått runt 10.000 mil där emot kostar 90.00. Börja på komvux Börje!! ;)

#61
MR X
2011-02-06 17:14

90.000 skall det vara! :)

#62
Börje bilkunnig
2011-02-06 17:42

Finns en del vanliga Corolla runt år 2000 för över 50 000 kronor. Vissa kostar närmre 80 000 och mer än så men då är de unika i skicket. Men i snitt 30 000 - 50 000 hos bilhandlare för en riktigt fin.

Deras kvalitetsrykte (i topp enligt bilprovningen) och att det är en trevlig och lättkörd bil gör dem dyra. Men ett mer ekonomiskt köp kan man inte göra. Snåla och pajjar aldrig. Riktigt bra rostskydd.

Undrar om nya Auris kommer hålla värdet lika bra? Då vågar man kanske köpa en, kvalitet lönar sig och ger bara andrahandsvärde..

Nej vänta, dagens Toyota är skräp fast man sparar bensin då de alltid står inne på återkallning! :)

Corolla -02 är trånga i sittdynan och har lite mindre själ och inte alls samma charmiga design som 98-01. Dessutom är säkert delar och underhåll dyrare på 02-
98-01 är typ en förbättrad 93-97. Beprövad men modernare, säkrare, trevligare och bättre rostskydd.

#63
MR X
2011-02-06 17:52

Betvivlar jag starkt! Har ännu inte sett någon corolla för denna summa. Varför betala 80.000 för en Corolla i det skicket när man kan få en för 30-35.000? Himla dumt tycker jag.

#64
skoda prisvärd
2011-02-06 17:53

alla borde köra SKODA ""KVALITET"" ""PREMIUM""

#65
Börje bilkunnig
2011-02-06 18:05

Jo, det är lite mkt.
Såg en bilskojare sälja en för 99 000 utan att den var så jäkla lågmilad.
För en fin 1,6 ger jag max 45 000. Kanske lite till för en jääävligt fin.

Skoda Prisvärd: Varför inbyggd GPS om man ändå måste ha en lös i Skoda? Då förvinner meningen med det...

#66
love my mazda
2011-02-06 18:22

Mazda 323 00 är nästan lika bra och snygg men inte lika ombonad, modern inv.
Rekommenderas som aliternativ till Corolla, billigare.

#67
hohohoh
2011-02-06 19:59

Sålde min Corolla från 2003 och 10000mil för 75 tusen utan problem. Folk var som galna när jag llade ut den på blocket. Tror jag hade kunnat få över 80 tusen om jag varit kall.

#68
skodaprisvärd
2011-02-09 14:52

topplista finland 2010
vw golf 6172 st
skoda octavia 5505 st
toyota avensis4726
kia ceed 3327
opel astra 3043
ford focus 2974

#69
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-09 21:36

Säljs det så några billar i Finland på ett år?

#70
skoda prisvärd
2011-02-10 18:09

topplista märke 2010 finland...toyota 15104st.,vw 14399 st.,skoda 9183 st.,ford 9110 st.,volvo 6959 st.,nissan 6174 st.,audi 5076 st.,opel 4578 st., mb 4471 st., kia 4218 st., peugeot 4132.,citroen 3484 st.,honda 3299st.,bmv 3159 st.,hyundai 2900 st.,maz
da 2721 st.,renault 1749 st.,fiat 1674 st.,seat 1460st.,subaru 1344 st.,---------.saab 199 st.

#71
skoda prisvärd
2011-02-10 18:10

topplista märke 2010 finland...toyota 15104st.,vw 14399 st.,skoda 9183 st.,ford 9110 st.,volvo 6959 st.,nissan 6174 st.,audi 5076 st.,opel 4578 st., mb 4471 st., kia 4218 st., peugeot 4132.,citroen 3484 st.,honda 3299st.,bmv 3159 st.,hyundai 2900 st.,maz
da 2721 st.,renault 1749 st.,fiat 1674 st.,seat 1460st.,subaru 1344 st.,---------.saab 199 st.

#72
skoda prisvärd
2011-02-10 18:12

totala antalet sålda personbilar ifinland 2010
110472 st

#73
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-10 19:53

Ok! Snart ä de lunch.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.