Bild
Nästa artikel
Volvo i topp – för 53:e året i rad

Volvo i topp – för 53:e året i rad

Nyheter

Volvo sålde över 53 000 bilar under 2010 i Sverige. Det innebär att Volvo varit marknadsledande sedan 1958.

Volvo fortsätter att dominera bilmarknaden på hemmaplan. Branschorganisationen Bil Sweden rapporterar att 53 718 nya bilar från Volvo registrerades under 2010, en ökning med 28,8 procent jämfört med 2009.

– Vi har till och med haft svårt att hänga med i den kraftiga tillväxten på grund av flaskhalsar i produktionen, men vi säkerställde ändå den ledande position som vi haft på den svenska markanden sedan 1958, säger Thomas Andersson, vd för Volvo Personbilar Sverige.

Volvos ökning var dock inte lika stark som marknaden i helhet som gick framåt med 35,6 procent. Volvo tappar också marknadsandelar, från 19,59 procent för 2009 till 18,55 procent för 2010.

Volkswagen tvåa
Efter Volvo registrerades flest bilar från Volkswagen, totalt 35 692. Med en ökning av antalet registreringar som uppgår till 55 procent ökade den tyska tillverkaren betydligt mer än marknaden i stort.

– Vi kommer inte heller att ligga på latsidan under 2011 eftersom det ligger i vår plan att introducera ett antal nya bilar även detta år, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Efter Volvo och Volkswagen placerar sig Toyota med 22 449 registrerade bilar. För Saab slutade året med 8 647 registrerade bilar, en ökning med 22,9 procent jämfört med 2009.

– Årets resultat ska ses i ljuset av att vi inte hade några nya bilar från fabrik att sälja under årets första månader och att det var först under årets tredje kvartal som leveranserna till våra kunder kom igång ordentligt, säger Magnus Hansson, chef för Saab Sverige.

– Nu ser vi frukten av vårt arbete på den svenska marknaden där december representerar den sjätte månaden i rad av tillväxt.

Diskutera: Varför säljer Volvo bäst?

Taggar: Nyheter, , Volvo

Kommentarer

#1
789
2011-01-03 11:55

Är vi förvånade över att Volvo går starkt framåt på bilmarknaden? Inte jag iaf.

#2
Anynomus
2011-01-03 12:02

Att ett hemmamärke säljer bäst just i hemlandet är kanppast värt en fet rubrik. Något annat hade varit skandal men egentligen fullt logiskt. Jag ber att få gratulera 53 000 bortgjorda svenskar.

#3
789
2011-01-03 12:15

I Japan TVINGAS bilköparna att köpa i princip ENBART Toyota beroende på att Bank of Japan håller en så hög skyddsmur, tullavgift, att de stackars japanerna inte har råd att köpa något annat än inhemska riskokare. Snacka om att vara inskränkta jmf med oss här i västvärlden där vi iaf har möjlighet att välja bilmärke / modell.

#4
2011-01-03 12:50

Att Volvo säljer mest behöver inte nödvändigtvis betyda att de är bäst.
Jag har åkt en hel del i Volvo V70 mest, men även en del andra modeller genom åren.
Jag trivs alldeles utmärkt med V70, men föredrar Saab 9-5 som är avsevärt roligare.
Men det är min uppfattning.

#5
Erik N.
2011-01-03 12:52

Toyota säljer 3 gånger fler bilar i Sverige än Saab... Svenskarna gillar Toyota mer än Saab.

#6
Bajamaja
2011-01-03 12:53

De Volvoägare jag känner ser bilen som ett nödvändigt ont.

#7
Anonymous
2011-01-03 13:27

...och när nya V60 kommer ut på marknaden, ja då ska ni få se på ännu mer ökad Volvo-försäljning. Kommer 2:a efter Audi A4 Avant i ViB's jmf-test - det är inte dåligt !

#8
Benny H
2011-01-03 13:54

Till 789..jo det är förvånande att Volvo går framåt! Dyra bilar med tveksam kvalitet. Jag är i alla fall förvånad, även om det nu gäller en liten hemmamarknad. Finns ju långt mer prisvärda bilar att köpa billigare. Vanans makt är stor...

#9
Anonymous
2011-01-03 14:01

Blåögda svenskar...

#10
AnonymousTage
2011-01-03 14:05

Det är inte konstikt alls att Volvo ligger i topp. Har varit mekaniker på VAG i 27 år och förvånats över att det kan vara så stora skillnader på Golf, Passat när det gäller livslängd på fram och bak fjädrar som går av och kamrems löphjul som ej håller utlovad körsträcka. Passaten var så gott som utan fungerande helljus i flera år.det är ju oftast samma tillverkare på många delar i en stor mängd bilfabrikat.MAO beställ kvalite och du får den.

#11
2011-01-03 14:35

Re 789
Du vet som vanligt inte vad du pratar om....! Finns inget tvång att köpa Toyota i japan, samtidigt är de trea i Sverige trots att de är väldigt små på tjänstebilsmarknaden i ett land där folk kan välja fritt, det säjjer allt....

#12
Emme
2011-01-03 14:42

Klart svenskt säljer bäst i Sverige. Dock gör Volvo rätt bra bilar och speciellt för vårat klimat. Just jag kanske har haft tur men jag har inte haft något problem med mina bilar.

#13
2011-01-03 14:58

I Sverige TVINGAS många av våra 220 000 tjänstebilster välja Volvo som tjänstebil då många företag bestämmer vilka bilmärken som du kan välja som tjänstebil.
Och det handlade väl om Sverige i texten ovan.

#14
SiggeN
2011-01-03 15:23

Previa...det är ingen som "tvingas" till viss tjänstebil. Gärna lite vad du grundar ditt uttalande på. Volvo V70 är även den mest sålda privatbilen. Att det överhuvudtaget säljs några Toyota Prius beror endast på väldigt förmånlig beskattning av dessa som tjänstebilar.

#15
SiggeN
2011-01-03 15:49

Erik N...du missat att tillverkingen av Saab i princip var nedlagd? Ingen "gillar" Toyota men folk tror att de är driftssäkra...vilket senaste året visat sig vara allt annat än sant!

Simon no1...Japan skyddar sin egen bilindustri med skyhöga importtullar. Så nog kan man säga att japanerna är tvingade att köpa Toyota.

#16
Christer W_.
2011-01-03 16:32

Precis SiggeN. Jag har arbetat på ett flertal företag genom åren och ingen på dessa företag, eller för den delen på företag som bekanta har jobbat/jobbar på, har någonsin blivit TVINGAD att välja Volvo som tjänstebil. Detta är en seglivad myt som verkar har bitit sig fast hos dom som inte har möjlighet att köra tjänstebil.

Sedan är det också så att andelen sålda bilar till juridiska personer är mindre hos Volvo än hos t.ex BMW, Audi, Mercedes, Alfa Romeo, Lexus, Saab, etc. Jämfört med VW ligger Volvo på 2% större andel, VW på 68%, Volvo på 70%.

#17
RyckR
2011-01-03 16:55

Kära 789 med flera. Volvo ökade sin försäljning med 19,89% under 2010 jämfört med 2009. Bra jobbat, eller...? Alla andra märken tillsammans ökade 35,64% vilket innebär att Volvo, trots att man är största märke, tappade kraftigt mot marknaden i övrigt. Inte lätt för alla att förstå, men då kanske man skall avstå från att kommentera. Ni kan ju själva kolla i det till artikeln bifogade dokumentet vilka märken som verkligen har framgång på marknaden.

#18
Christer W_.
2011-01-03 17:03

Volvo tappade 1% i marknadsandelar, är det att beteckna som "kraftigt"?

Volvo säljer runt 15% av sina bilar i Sverige, så myten om Volvos starka sverigeberoende är långt ifrån sann.

#19
Bo-Lennart
2011-01-03 19:11

Volvo är ett av de få (kanske enda?) märket där man i statistiken separerar sedan och kombi. I Saab:s siffror ingår ex. sedan, kombi och 9-3x. En rättvis presentation av december borde se ut så här:

1. Volvo 70 5033
2. Volvo 60 1339
3. VW Golf 1240

Då skall man också komma ihåg att Volvo ännu inte presenterat några av de modeller av S60 och V60 som man tror ska sälja bäst (DRIVe). Kommer i vår.

#20
2011-01-03 19:40

"Toyota säljer 3 gånger fler bilar i Sverige än Saab... "

1/4 är riktigt begåvade (Saab-ägare). 3/4 är mindre begåvade (Toyota-ägare)... Så är det alltid i ett lands befolkning! ;-)

#21
Erik N.
2011-01-03 20:04

Jaha, så 80% är typ idioter då eller? (alla Volvo V70-ägare...)

#22
Blinkljus
2011-01-03 20:35

SiggeN, vad menar du med att folk tror att Toyota är driftsäkra. Vad är det med Toyotorna som gör att dom inte är driftsäkra, skulle vilja veta det.

#23
2011-01-03 20:41

Tjänstebilsförmånen kanske bara räcker till en volvo för att det inte skall bli för dyrt. Går det att läsa här "tjänstebil olika tankar"
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=62085
Tydligen status att åka omkring i en Volvo i stora delar av vårt land fortfarande.
"Inget annat bilmärke kommer ens i närheten av Volvo när det gäller popularitet hos svenska företag vid val av förmånsbil, tjänstebil eller renodlad företagsbil." Från den här sidan:
https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=19179

#24
Christer W_.
2011-01-03 20:59

Företag har ofta ett maxbelopp för tjänstebilar, 7.5 basbelopp, dvs runt 321000. Det är upp till var och en av biltillverkarna att prissätta sina bilar så de hamnar under detta beloppet. En del volvobilar hamnar under detta belopp med en del utrustning, t.ex vissa modeller av V70. Skall man beskylla Volvo för att t.ex BMW inte prissätter sina bilar så att de hamnar under detta belopp?

Anledningen till att Volvo är populär som tjänstebil är att man kan krypa precis under dessa 7.5 basbelopp med en relativt välutrustad bil.

Är det företagen/myndigheterna som skall sätta upp gränserna för maxbelopp av tjänstebilar utifrån biltillverkarnas priser, eller är det biltillverkarna som får prissätta sina bilar rätt om de vill vara med på "tjänstebilståget"?

#25
789
2011-01-03 21:01

Att Toyota bluffen är avslöjad syns i deras försäljning. Toyota Prius har rasat i försäljning, Avensisen har stigit ytterst lite liksom Aurisen medan tex SAAB, Volvo, BMW, Audi, Opel, Peugot och inte minst KIA har en formidabel försäljningsökning. Stackars lilla Toyota snart är du borta....

#26
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-03 21:08

Kvar om 10 år finns endast Toyota. Med ett modellprogram brett som faan. Vad gör lite återkallningar när man får glida runt i världens mest sålda bil?

#27
789
2011-01-03 21:26

"My Toyota is fan så taskig" var det nån som skrev...

#28
Benny Berglund
2011-01-03 21:52

Ja du 789 du får nog dras med ditt hatobjekt Toyota ett bra tag till! Globalt är produktionssiffrorna under 2010 runt 8 milj. inkl. Daihatsu och Hino motors.I bilens hemland USA så toppar Toyota Camry försäljningslistorna för personbilar,även Corollan ligger bland de mest sålda.Det är inte kattskit i antal sålda bilar,antalet sålda i lilla Sverige görs på några skift i Toyota City.Stackars lilla Toyota snart är du borta ...?Hur kan du bara komma på tanken?

#29
Emme
2011-01-03 21:53

PREVIA: Status? Handlar väl mer om att man gillar bilen och tycker om att köra.

#30
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-03 23:22

Välutrustade män behöver inte välutrustade bilar. För migh duger min TOYOTA <3

#31
2011-01-03 23:33

Re Sigge N
Du har missat att det finns många fler asiatiska bilmärken tydligen, dessutom är det som med Volvo i Sverige, de är poppis....

#32
Quatroporte
2011-01-04 07:37

Toyota är världens tråkigaste och vattnigaste bil, jag för huvudvärk av att bara titta på den, sparka design avdelningen! Det finns fina asiatiska bilar som tex Accord, Skyline även visa Mazda & Lexus (= enda Toyotas som man kan tycka om), det dummaste av allt är att Toyota bilar är överprisade jämfört med många bilar man faktisk kan tycka om. Volvo börjar komma upp designmässigt och det är verkligen roligt att världens andra tråkigaste bil (efter Toyota som är en klockren 1-a) börjar se bra ut.

#33
2011-01-04 10:14

Han som aldrig förstår siffror, skriver att Auris " stigit ytterst lite". Du siffernollan, den hade inte ökat med 0,78%, utan 78%. Vilket borde vara "stigit ytterst mycket" i din värld.
Till han som inte förstår design: Det mesta talar för att försäljningsframgångarna med Yaris, Auris och Avensis till stor del beror på överlägsen design. För alla dom är som sagt överprisade. Men köparna betalar gärna lite extra för lyckad design (och generöst bemötande under och efter garantitiden.)

#34
789
2011-01-04 11:17

Pender:
"Siffernolla" sa du? Så vitt jag kan uttyda BilSwedens siffror har Toyota Auris ökat sin försäljning i dec från 295 till 297 bilar vilket är 0,67% ökning som i sammanhanget borde tolkas som en ytterst liten ökning särskilt som marknaden i stort ökat med två siffriga tal, eller hur?

#35
2011-01-04 11:22

Re 789 du räknar som du vill, fakta är att de är världens mest sålda bil och tredje mest sålda bilmärke i Sverige, trots all smutskasning märket fått stå ut med under senaste året....:)

#36
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-04 12:24

Tråkigt att säga det men 789 har tyvärr rätt även denna gång.

#37
2011-01-04 12:47

SiggeN.

Du påstår att inte Toyota är driftsäkra. Det var den mest korkade kommentar jag läst,hur många tror du tror på dig när du skriver en sådan sak? Och vad har du för källa till det? Det är som om jag skulle skriva att Volvo inte bygger krocksäkra bilar! Hur många skulle tro på mig då? Du!

#38
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-04 13:01

Volvo kan vara och se ut hur som helst, folk köper dem ändå för att det ska vara så. Samma sak med Volkswagen och Ford, de gjorde billiga bilar en gång i tiden sedan har folk bara fortsatt köpa dem generation efer generation. Att köpa Volvo är ungefär som rösta på sossarna, alla gör det men inget vet varför. Nej, det finns bättre och billiga bilar som inte är lika fula. TOYOTA.

#39
Emme
2011-01-04 13:59

My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis:
Jag kör Volvo för att det är driftsäkra bilar, har skönast säten (för mig) och bilen är rolig att köra.

Så jag kör inte Volvo bara för att. Det tror jag ingen gör.
Att sedan anse att Volvo är fula och ange Toyota som det bättre alternativet i den genren. Det får mig bara att skratta. :)

#40
2011-01-04 14:13

Re Emme
Utseende kommer vi aldrig att tycka lika om och tur är väl det annars hadde alla biltillverkare bara tillverkat en sortd bil.... Ibland kan man ogilla en ny modell men efter ett tag inser man att den ärt nog ganska snygg ändå, det du nämner är viktiga faktorer och förklarar ditt bilval, vissa köper eftyer ekonomi, andra utifrån säkerhet, andra beroende på komfort och ytterlligare nån efter prestige.....

#41
Emme
2011-01-04 15:28

Jo jag håller med Simon no1. Dock var det en pik till trollet. Personliga åsikter kommer vi ju som sagt alltid ha olika och det är väl tur det.
Förövrigt så vill jag även ha en rostfri bil och det enda som har hunnit rosta ännu är fästena till vingen. :)

#42
My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis
2011-01-04 15:52

TOYOTA ROSTAR HELLER INTE MKT SEDAN ÖVER 10 ÅR TILL BACKA I ALLA FALL!!! INTE EXTREMT FARLIGT INNAN HELLER. JAG ÄR INGET JÄVLA TROLL!!!!!!!!!!!! EMME ÄR ETT TROL MED SINA FALSKA KOMMENTARER HELA TIDEN!!!!!

#43
Anonymous
2011-01-04 19:29

Volvo rolig att köra=) Toyota rolig att köra =) Audi rolig att köra ja faktiskt och snygga är dom också.

#44
789
2011-01-04 21:14

Emme:
Det är faktiskt så att Toyota INTE rostar trots att vi aldrig gjort någon extra rostskyddsbehandling eller lackförsegling på min frus Toyota Avensis 2006:a. Den tvättas vidare sporadiskt men är ändå väldigt fin i lacken!!! Skulle vi haft en SAAB, Volvo, Audi, BMW etc är jag övertygad om att vi skulle kostat på en lackförsegling och extra rostskyddsbehandling eftersom, konstigt nog, ha nämnda bilmärken betydligt sämre rostskydd. Toyota verkar ha en "glasartad" yta på lacken vilken inga andra bilmärken verkar ha...

#45
Anonymous
2011-01-04 21:34

Kan hålla med om att toyota har väldigt bra lack. Körde en corolla 03a innan min nuvarande Audi. lacken verkar vara akillehälen på min a4a en stor bit lossnade på motorhuven vid ett stenskott.Skumt tycker jag. men vad jag skulle skriva var att Corollans lack var som ny när jag sålde den för ett halvår sedan. Glansig och fin trots flitiga turer till maskintvätten. toyota må vara trista men kvalite det har dom.

#46
Emme
2011-01-04 22:34

Vart har jag sagt att Toyota rostar i mitt inlägg?
Så vitt jag vet så håller de sig kring medel.

My Toyota Is Fanstatic Powerful Avensis: Jo jag kommer se dig som ett troll tills du blir mer seriös i dina kommentarer.
Vilka falska kommentarer hela tiden? Kan du länka till någon sådan?

#47
Emme
2011-01-04 22:36

789: 4 år gammal bil? Vilken 4år gammal bil rostar ens? :)
Min S70 fyller 12 i år.

#48
789
2011-01-04 22:57

Emme:
Som du säkert sett tidigare i mina inlägg är jag definitivt ingen Toyota fan men måste ändå säga att det visst finns bilar som fått tex sk flygrost efter ett par års körning. Det är faktiskt bara att konstatera att tex SAAB, Volvo, Audi, BMW mfl har betydligt sämte lackkvalitet än Toyota. Trots att Toyota har betydligt bättre lack och rostskydd än många andra kända bilmärken kommer vi, min fru, ändå sälja Toyotan i vår / sommar och köpa en SAAB, Volvo eller Audi eftersom de bilmärkena har andra kvaliteter som väger upp dess sämre lack och rostskydd.

#49
Emme
2011-01-04 23:29

789: Det är ju en risk med alla bilar och i vibilägares rostskyddstestar så har vad jag har sett Toyota i snitt placerat sig medel. (Finns bilar som är betydligt värre dock).
Jag tror du har haft otur men de tidigare bilarna. :)

#50
Unos bror
2011-01-05 11:25

Min 740 -88 29600 mil är rostfri trots alla saltvintrar. Tvätt och vaxning emellanåt och så lagning av stenskott bara...

#51
Roland P
2011-01-05 15:42

Unos bror: 1988 fick jag svetsa rost i golvet på min 245:a från 1984

#52
MBfreak
2011-01-05 16:50

Missat något i rostskyddsbehandlingen från fabrik? Frugans förra 244 -81 hon ägde från ny till 2007 och brukade året om var skitfin under. Bara linoljesprutat emellanåt. 400 kronor svart...

#53
MBfreak
2011-01-05 16:51

Och vi bor i Linköping = salt....

#54
2011-01-05 23:56

789, har du problem med att förstå enkelt skriven svenska? Artikeln ovan handlade inte om bilförsäljning i december. Utan året 2010. Jag ger dej ett gott råd: Tyck vad du vill. Men lägg ner alla falska siffertricks, som du gång på gång försöker dej på, och direkt avslöjas, när nån ids titta på dem. Jag respekterar alla åsikter, men de som ideligen fabulerar ger jag noll för. Vill du verkligen skämma ut dej gång på gång?

#55
789
2011-01-06 16:42

Pender:
Jag är ekonom, dvs siffertomte, och vill, ska och kommer att bryta ned helheten i delar eftersom det är det enda sättet att se trender. Trendanalys samt kvantitativstatistisk är oerhört intressant om man gillar att studera trender och finner intresse i att analysera kvatitativa datamängder. Fråga allas vår trevlige skribent "AL", han arbetar med samma sak som jag gör. Jag tror att han arbetar på SCB och jag inom "Banking".

#56
tossemor
2011-01-06 16:51

nu är han siffertomte. nyss körde hanses fru avensis. ska vi då tro på att han är siffertomte? eller vänder han vinden efter kappan?

#57
emellertid
2011-01-06 16:59

ja det är ju väldigt konstigt att ett svenskt bilmärke (Volvo) säljer bäst i Sverige. Att fråga varför Volvo säljer bäst i Sverige är lika dumt som att fråga varför det blir julafton varje år.

#58
tossemor
2011-01-06 17:02

Jo, Volvo säljer bäst för att det alltid varit så. Folk köper dem av gammal ovana tyvärr...

#59
Emme
2011-01-06 17:57

tossemor: Så att de säljs bra i andra länder tyder också på gammal ovana? Det är ju knappast så att volvo gör dåliga bilar heller.

#60
789
2011-01-06 18:38

Tossemor:
Vem är du egentligen? Jarl S Kanske? A la Bonne Heure, du kanske också borde lära dig att "dissekera" siffror. Det är oerhört intressant. Att min fru har en Avensis 2006:a, vad har det med mitt arbete och sifferintresse att skaffa? Nada! Håll dig till subjektet! Underligt att ingen har "kapat" min id på ett par dagar. Men nu kommer det väl att ske igen. Suck!

#61
J. tossemor
2011-01-06 18:53

Volvo byggde förr världens bästa bilar både sett till kvalitet och säkerhet t ex 240 och 940 Idag finns japanska bilar som är bättre men säljs till ett lägre pris. T ex TOYOTA.

#62
J. tossemor
2011-01-06 18:55

men generation efter generation förstsätter att köpa volvo. motivering, det är svenskt, lättmekat, säkrast osv vilket är helt fel idag. har t o m hört dessa motiveringar från bekanta när de valt volvo...

#63
Anonymous
2011-01-06 19:13

Lättmekat? Vem skruvar på sin bil idag.Har bara en plastkåpa under min huv,inte ens en oljesticka=).

#64
tossemor
2011-01-06 19:26

Med tanke på vad en ny bil kostar att lämna in för att reparera och serva ska man antingen ha jävligt gott om pengar eller vara jävligt kunnig. Eller skita i service. Visserligen är delarna rätt dyra även om man är händig och gör det själv. Det går att bygga moderna bilar som en del arbete kan utföras på själv med tillverkarna bökar till för att lura oss konsumenter. Och går bilen sönder oväntat en morgon måste man ha försäkring som är dyrt för att de numera täcka dessa händelser, man kan knappast be händige grannen längre. Tur man har bra jobb dessutom är personalen på Toyota så trevliga att jag gärna lämnar in bilen. Dyra är de men det är knappast killarna i verkstaden som sätter priset.

#65
Emme
2011-01-06 19:28

Antar att denna Tossemor är är "min avensis" trollet eller vad denne nu hette.

#66
My Toyota Is Fanstatic My Powerful Avensis
2011-01-06 19:31

Håller med tossemor

#67
Anonymous
2011-01-06 20:07

Tanken är väl att det ska vara dyrt att ha bil. Eller har jag fel? Går att samåka eller ta buss m.m om man prioritera annat.

#68
tossemor
2011-01-06 20:40

inte om man bor som jag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.