Bild
Nästa artikel
Svenska priser på Lexus UX 300e – så mycket kostar elbilen

Svenska priser på Lexus UX 300e – så mycket kostar elbilen

Nyheter

Lexus nya elbil har kort räckvidd för pengarna – men är billigare än konkurrenten från Volvo.

Lexus har länge fokuserat mer på hybridbilar än elbilar, och märket har inte ens haft någon laddhybrid att erbjuda.

Men EU:s nya utsläppsregler innebär att även Lexus och koncersyskonet Toyota ska lansera nya batterielbilar. För Lexus är kompaktsuven UX först ut. I elbilsutförande heter den UX 300e och tuffaste konkurrenten i Sverige blir förmodligen Volvo XC40 P8 Recharge. I lanseringsutförande kostar Volvon 699 000 kronor, men billigare versioner följer senare.

Lexus har nu släppt priserna för UX 300e som börjar på 579 900 kronor i enklaste utförandet. Då ingår säkerhetssystemen som går under namnet Lexus Safety Sense+, LED-strålkastare, infotainmentsystem med 7-tumsskärm och 17-tumsfälgar.

Den som går upp till nästa nivå får även ventilerade framstolar, trådlös mobilladdning, läderklädsel och något som kallas ”Climate Concierge”, en uppgraderad klimatanläggning. Merpriset är 50 000 kronor.

För ytterligare 50 000 kronor får köparna dynamisk nivåreglering, uppgraderade strålkastare, bättre ljudsystem och head up-display.

I samtliga fall har bilen en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln. Vad det innebär i den nya och tuffare WLTP-körcykeln återstår att se, men klart är att det finns flera konkurrenter som erbjuder mer räckvidd för pengarna.


Lexus UX har visserligen snabbladdning, men med en laddeffekt på låga 50 kW och dessutom med Chademo-kontakt vilket många tycker är en nackdel jämfört med den vanligare CCS-standarden.

Lexus har några av bilvärldens mest lojala köpare, och det blir intressant att se hur bra den nya elmodellen kommer sälja i Sverige. Lexus har tidigare lockat med en ovanligt generös batterigaranti som försäljningsargument: upp till 100 000 mil.

Läs också: ”Självladdande” hybrid fortfarande inte vilseledande

Taggar: Nyheter, Lexus UX

Kommentarer

#1
2020-10-26 09:15

Det ser ut som att de konfigurerat bilen för att slippa sälja. Litet batteri, långsam laddning och "fel" anslutning.

#2
2020-10-26 09:19

50 kW "snabbladdning"!! Och dessutom endast via Chademo!? Oh herregud! :D
Det är Europa och året är 2020 Lexus. Gör om, gör rätt FFS.

Nya ID.4 har 150kW, för att inte tala om Tesla och Porsche...

#3
2020-10-26 09:33

Med tanke på att Toyotakoncernen bygger 10 miljoner bilar per år, och att de tror att 2030 kommer de att bygga max 1 miljon elbilar per år, så kan man ju förstå att de inte anstänger sig jättemycket...

#4
2020-10-26 09:44

Den säljer, det kommer jag att lova er. Lexus/Toyota är alltid lite försiktiga, de vill inte rusa in i något. Behöver man något som kommer funka över lång tid så är det nog rätt bil för dem som prioriterar detta. Själv tycker jag priset är för högt, det är trots allt en bil i "Golf storlek". Men rika pensionärer kommer nog att köpa.

#5
2020-10-26 09:47

Jag tror Toyota har rätt elbilarnas marknadsandel kommer säkerligen att öka till 10% år 2030, utom i de länder där man styr efterfrågan med konfiskatoriska skatter på bensinbilar, och i extremt rika länder som Norge där man med oljepengar kan subventionera elbilar, där kan elbilen bli dominerande om 10 år

#6
2020-10-26 10:09

Litet batteri, 50 kW och Chademo. Har väldigt svårt att se varför Lexus släpper den här bilen med en 10 år gammal "drivlina". Det är väl Lexus-Toyota-Daihatsu i den koncernen, detta låter mer som en Daihatsu än en Lexus...

#7
2020-10-26 10:23

Det är märkligt att de behåller den groteska grillen även på en elbilsmodell, men det är väl för att det ska det synas vad som kommer.
Men jag tycker att det är synd, bortsett från att den tydligen ligger lite väl långt efter i elbilsracet, kan utseendet skrämma bort en del kunder som kommer att missa en del trevliga egenskaper.

#8
2020-10-26 11:12

Jag håller inte med, 50 kWh är mycket och jag skulle vilja påstå att det också är fullt tillräckligt. Om bilen drar 2 kWh/mil eller 1,35 kWh är rätt stor skillnad. I ena fallet kommer du 25 mil som bäst.. i andra fallet 37 mil. Därför måste elbilarna bli snålare, att göra batterier större som väger mer är INTE lösningen.

#9
2020-10-26 11:17

Men jag ger Lexus ett gratis tips... de modellerna de tänkte slänga ut pga dålig efterfrågan, gör dessa som elbilar istället och skippa dessa löjliga Crossover/SUV modeller som aldrig kommer att komma upp i effektiva nivåer som gör det möjligt att kombinera med lång räckvidd. Är det värt priset att slänga bort 10 mil pga SUV kaross? Jag tycker inte detta, och jag tror kunderna hellre har en bil som går längre ... alla kommer tjäna på att gå tillbaka till vanliga bilmodeller där fokus ligger på effektiv kaross med låg energiförbrukning. Det där med in/ur steget är mest ursäkter.. och man får finna sig i vissa saker inte blir perfekta men något annat måste kanske vara viktigare såsom att spara energi och komma längre, vem håller med?

#10
2020-10-26 11:44

Styggavargen: Är batteriet på 50kWh? Det står inget om det här och jag har för mig att det var mindre. 40 mil NEDC pekar väl på mindre skulle jag också säga.. 50kW "snabbladdning" har den, vilket är riktigt dåligt.

#11
2020-10-26 11:47

Enligt tidigare artiklar är batteriet på 54,3 kWh och 40 mil enligt NEDC motsvarar väl 32 kanske i WLTP.

#12
2020-10-26 15:16

Okey då, det var 54... men min poäng är att inte jaga större och tyngre batterier, istället fokusera på att få ner förbrukningen modellen har, och då måste man tyvärr bygga med vanliga karosser istället för SUV/MPV stuk. Volvo har lyckats med koststycket att ha extremt stora batterier i kapacitet, och ändå är räckvidden minst sagt väldigt kort relativt tex Teslas modeller.

#13
2020-10-26 17:07

Sen säger ju t ex inte 50 kW max laddeffekt så mycket i sig - det beror ju till stor del också på det som Henrik brukar tjata om (helt riktigt) nämligen hur laddkurvan ser ut. Mera intressant är ju egentligen begreppet "laddade mil/tidsenhet" - t ex hur många mils körning man laddar i under t ex 15 minuters laddning.
Utan att vara elbilsägare så känns nästan den största bristen på denna att den inte följer den nästan helt dominerande CCS-laddstandarden. Ju flera tillverkare som tar till sig CCS - desto svårare kan man misstänka att det kommer att bli att hitta Chademo-laddare. Men det har säkert ni som är elbilsägare mycket större kunskap om.

#14
2020-10-26 18:08

Är Lexus elbil bättre än Volvos elbil ? Lexus har garanti på batterierna på 100 000 mil.

#15
2020-10-26 22:43

Det börjar närma sug Ebba Busch’s nivå! Snart är det väl bara våra politiker som har råd att köra dessa ”dunderklumpar”!

#18
2020-10-27 05:30

Paradgrenen lär väl vara kvalitén och driftsäkerheten mot konkurrenterna:)

#19
2020-10-28 16:08

Dom kan ju lika gärna dra till med 200 tusen mil garanti så länge begränsningen på 70% kapacitet efter 10 år finns. Ingen kör så mkt mil ändå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.