Bild
Nästa artikel
Provkörning: Volvo XC40 P8 Recharge (2020)

Provkörning: Volvo XC40 P8 Recharge (2020)

Provkörning

År 2011 menade Volvo att man skulle ha en elbil för volymtillverkning redo till 2014. Det tog ytterligare sex – år men nu är Volvos första riktiga elbil här: XC40 Recharge P8 AWD. Vi har provkört.

För nio år sedan startade Volvo begränsad tillverkning av Volvo C30 Electric. Modellen gick inte att köpa men för det facila priset av 15 000 kronor per månad över tre år gavs ett antal utvalda kunder möjlighet att leasa någon av de 250 bilarna.

Till 2014 menade projektgruppen att man kunde ha en elbil för massproduktion redo. Det kom att dröja ytterligare några år… 

XC40 P8 Recharge är en viktig bil för Volvo. Vid utgången av 2025 har märket som ambition att 50 procent av försäljningen ska vara rena elbilar. En ambitiös plan som innehåller totalt fem modeller där detta är första steget. 

XC40 bygger på Volvos CMA-struktur, en plattform som från början konstruerats för elektrifiering men som anpassats ytterligare då batteripaket och elmotorer höjer vikten med 500 kilo.

Den ökade massan ställer högre krav på bilens krocksäkerhet. Den främre krockstrukturen har därför kompletterats med en ny lägre främre krockbalk och förstärkningar för att hantera överlappande (offset) krockar bättre. Karosstrukturen har fått en högre andel av höghållfast stål.

De yttre förändringarna är små: justerade fälgalternativ, ett ”Recharge”-emblem i C-stolpen och nytt stuk på den bakre stötfångaren. Den tidigare grillen har ersatts av en täckkåpa vilken sänker luftmotståndet och förstärker bilens trubbigt kavata utseende.

Batteripaketet minskar markfrigången från 21 till 18 centimeter. XC40 har inga ambitioner att ta sig fram i obanad terräng men intresseklubben kan notera att fossildrivna versioner får framföras i upp till ”45 centimeter djupt vatten i 10 km/tim”. För Recharge P8 gäller ”upp till golvhöjd i promenadtakt”.

Bekant förarmiljö. Nytt instrumentkluster med större valmöjlligheter än tidigare men färddatorn är fortfarande informationsfattig och omständlig.
Bekant förarmiljö. Nytt instrumentkluster med större valmöjlligheter än tidigare men färddatorn är fortfarande informationsfattig och omständlig.

I kupén är det mesta sig likt. Det skärmbaserade instrumentklustret är nytt och rattkransen förefaller blivit något trindare.

På Teslavis är bilen redo för avfärd när dörren öppnats. En fot på bromsen, ”D” på växelväljaren och iväg.

Mediaskärmen är oförändrat 9 tum. Bakom skärmen har dock all elektronik bytts ut och anpassats till det nya Androidbaserade operativsystemet. Det är samma elektronik som i syskonbilen Polestar 2 men Volvo använder ett mer textbaserat gränssnitt som visuellt påminner om det vi ser i övriga modellprogrammet. Inte helt lättanvänt då det blir mycket text på en liten yta.

Men det kan komma att ändras. Hela den digitala infrastrukturen, från pekskärmens grafik till batteripaket och motorer, kan uppdateras trådlöst utan att bilen behöver uppsöka verkstad.

Vidare är det möjligt att ladda ned appar, tjänster och funktioner via Googles appbutik. När (om) vi får se bilanpassade versioner av Netflix, Youtube och andra strömningstjänster är oklart.

Med Tjörnbron som resmål rullar jag upp på motorvägen från Hisingen. Elmotorerna från Siemens är på 204 hästkrafter styck vilket ger en systemeffekt på totalt 408 hästkrafter och 660 Nm i vridmoment. Det gör Recharge till det starkaste och snabbaste alternativet i XC40-serien med noll till 100 km/tim på 4,9 sekunder.

Accelerationen maskeras av att kraftleveransen är mer elegant än Tesla-explosiv. Den lugna motorkaraktären ger en avspänd körupplevelse, ställd mot de småsävliga förbränningsmotoralternativen är Recharge härligt alert ”på”.

Bromskraftsåtervinningen har ett tydligt fokus på frirull och regleras enklast med den vanliga bromspedalen. Mätaren för hur mycket bromskraftsåtervinningskapacitet som återstår innan de fysiska bromsarna griper in är föredömligt tydlig och underlättar energieffektiv körning. Den som föredrar att bilen rullar till stillastående vid gasuppsläp kan aktivera ”enpedalskörning”.

Precis som vanligt, men under lastgolvet har XC40 tappat några liter förvaring. Plats för laddsladd finns.
Precis som vanligt, men under lastgolvet har XC40 tappat några liter förvaring. Plats för laddsladd finns.

Till batteripaketet används 324 litiumjonceller (påsceller) från leverantörerna LG Chem och CATL fördelade på 27 moduler. Tre av modulerna ryms i den tidigare kardantunneln, resterande under baksäte och i bilens bottenplatta.

Av totalt 78 kWh finns 75 kWh tillgängligt. Enligt WLTP-cykeln räcker det för 40 mils körning. Provkörningen bestod av cirka 12 mils blandad körning under nära nog perfekta omständigheter. 18 grader, sol och måttlig vind.

Snittförbrukningen slutade på 23,5 kWh/100 km. Det motsvarar cirka 32 mils körning på en laddning. När årstiden blir bistrare lär det bli en utmaning att passera 30 milssträcket på en laddning.

Snabbladdning görs med upp till 150 kW. Från urladdat batteri till 80 procents laddning tar cirka 40 minuter. Med en vanlig laddkontakt hanterar XC40 upp till 11 kW.

Den snygga och smidiga laddaren för vanliga vägguttag (Schuko) laddar med upp till 2,3 kW. För maximal batterilivslängd rekommenderar Volvo att man inte överstiger 80 procent vid snabbladdning. Vid standardladdning är rekommendationen 90 procent.

Minnesbilden från långteststallets XC40 D4 AWD säger att Recharge är en påtagligt tystare upplevelse oavsett hastighet. Enligt Volvo har man inte utökad mängden ljudisolerande material men att batteripaketet i sig har en ljuddämpande effekt. Frånvaron av förbränningsmotorns vibrationer och ljud förstärker effekten.

Helt tyst är dock inte drivlinan. Vid mellanbelastning runt 70–80 km/tim kommer ett distinkt vinande från elmotorerna. Det högfrekventa ljudet kan upplevas störande.

»Tack vare mer avancerade stötdämpare hanteras Tjörnbrons vägskarvar bra.«

Recharge väger nära 2,2 ton. För bibehållna köregenskaper har fjädringen styvats upp, spårvidden bak justerats något samtidigt som däcken blivit bredare (255/45 R19 mot 235/50 R19 fram).

Det borde ge en stötigare gång men fjädringen hanterar Tjörnbrons vägskarvar bra. Förklaringen ligger i nya mer avancerade så kallade FSD-stötdämpare (Frequency Selective Damper). Beroende på om det är en kort (exempelvis en vägskarv) eller lång (exempelvis ett större, mjukt, tjälskott) ojämnhet i vägen leds oljan genom olika ventiler.

Resultatet är en stötdämpare som kan hantera korta ojämnheter följsamt mjukt utan att bilen förlorar spänsten vid kurvtagning över långa ojämnheter. Vid en hastig kursförändring finns det en viss eftersläpning innan bakvagnen reagerar något som gör att Recharge kan upplevs mjukare än vad den faktiskt är.

XC40 har klarat elbilsförvandlingen väl. De praktiska egenskaperna är i stort sett oförändrade. Kupéutrymmena är identiska, den användbara bagagevolymen lika så.

Dragvikten är något lägre jämfört med motsvarande fossilbil men 1 500 kilo torde räcka för de flestas behov.

Men så var det frågan om priset. Volvo begär 699 000 kronor för Recharge P8 AWD. Det är 213 000 kronor mer än för en basutrustad XC40 laddhybrid. Konkurrenten Tesla Model Y har visserligen ett baspris på strax runt 720 000 kronor men då får man 10 mils längre räckvidd, tillgång till Teslas laddnätverk samt – åtminstone på pappret – en rymligare bil.

Klarar man sig med sämre prestanda och bakhjulsdrift finns Skoda Enyaq iV 80 för 490 000 kronor. Om något år när det initiala köpsuget stillats och konkurrensen hårdnat ytterligare lär Volvo behöva ett mer prisbalanserat alternativ om man vill nå 2025 års mål.

Plus: Lika praktisk som en vanlig XC40, accelerationsprestanda, komfort.

Minus: Räckvidd, pris.

Vad nytt? Batteri, motorer, stötdämpare, mediaenhet, bakdäck.

För vem? Volvoköparen som vill ta steget till el.

Övergången från Volvo Sensus till Android har grafiskt passerat nästan obemärkt.
Övergången från Volvo Sensus till Android har grafiskt passerat nästan obemärkt.
De yttre förändringarna är små,  bland annat har bakre stötfångaren fått nytt stuk.
De yttre förändringarna är små, bland annat har bakre stötfångaren fått nytt stuk.

För nio år sedan startade Volvo begränsad tillverkning av Volvo C30 Electric. Modellen gick inte att köpa men för det facila priset av 15 000 kronor per månad över tre år gavs ett antal utvalda kunder möjlighet att leasa någon av de 250 bilarna.

Till 2014 menade projektgruppen att man kunde ha en elbil för massproduktion redo. Det kom att dröja ytterligare några år… 

XC40 P8 Recharge är en viktig bil för Volvo. Vid utgången av 2025 har märket som ambition att 50 procent av försäljningen ska vara rena elbilar. En ambitiös plan som innehåller totalt fem modeller där detta är första steget. 

XC40 bygger på Volvos CMA-st

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

PRIS, FRÅN KR: 699 000.

SVENSK LANSERING: Kan beställas nu, leverans mot slutet av året. 

MÅTT, CM: L 443/B 186/H 165. Bagagevolym, l: 414–1 290.

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 188.

MOTOR: El: 408 hk/660 Nm.  

KRAFTÖVERFÖRING: Elmotor fram och bak. 

PRESTANDA: Toppfart 180, 0–100 km/tim 4,9 s. Räckvidd: 400–418 km. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: Ej fastställd. CO2-utsläpp: 0.

KONKURRENTER: Mercedes EQC, Tesla Model Y, Kia Niro Electric, Skoda Enyaq med flera. 

Kommentarer

#1
2020-10-19 16:22

Säkert en mycket bra bil. Synd bara att Tesla har satt standarden när det gäller prissättning, finns ingen anledning för Volvo(eller andra premiummärken) att sätta ett "för lågt pris" i förhållande till Tesla. Nu gäller det att tjäna så mycket pengar som möjligt på de första elbilarna. Tror inte heller att Volvo ser Skoda Enyaq iV 80(eller 60) som en konkurent. Lite synd, för Enyaq 60 med en normal spec går på i runda slängar 450.000kr. Kan ju fråga sig varför jag ska betala ytterligare 250.000kr för att åka Volvo.
Nu är jag ingen vän av Skoda(har aldrig ägt någon) men de har satt ett konkurrenskraftigt pris på sin elbil. I alla fall i förhållande till andra.

#2
2020-10-19 16:36

Äntligen kommer Volvo elbil. Lite dyr bara.

#3
2020-10-19 17:09

Jösses, så liten bil och en vikt på 2,2 ton.
Stackars alla de med småbilar som kommer krocka med sådana här el-suvar.

#4
2020-10-19 17:39

0-100 på 4,9 sekunder!
Varför? Vem sjutton behöver det, i stan går det inte att utnyttja i köerna och på vischan är det fullständigt onödigt.
Och batteriet, 27 moduler varav tre i den tidigare kardantunneln!
Varför? Det måste väl gå att placera om dessa tre och ta bort den onödiga tunneln!
Men det är klart, det här är ju ett eldrivet surrogat som baseras på fossilbilen och då får det inte bli för stora kostsamma ändringar.
Och sedan tycker jag inte om falukorvsringen till ratt!

#5
2020-10-19 22:20

Volvo är i genomsnitt det tyngsta bilmärket i Europa 1796 kg. Om Volvo minskar vikten, får bilen längre räckvidd och lägre förbrukning.

#6
2020-10-20 10:19

Carl, Volvo uttalade sig om XC40 recharge när vikten kom på tal. De vill inte sänka vikten, det är numera en säkerhetsfaktor. Volvo har glidit fram på en räkmacka under minst 40 år där deras modeller väger mer än andra märkens om vi nu sackar samma storlek på bil. Verkliga olyckor är det som räknas, och där vill Volvo väga mest så motparten tar mesta smällen. Hela deras fokus och affärsidé går ut på att sälja på säkerhet. Resultatet ser ni nu, små "mini tanks" i form av en EL SUV.

#7
2020-10-20 10:32

Kardantunnel går fetbort när jag köper en elbil, varför skall man ha en sådan på golvet i baksätet, onödigt och irriterande. Jag hade önskat en elbil där baksätena är justerbara och även att man kan ta bort dem vid behöv. Varför lägger inte biltillverkare mer krut på bra och praktiska saker?

#8
2020-10-20 15:12

El-bilar är inte färdigutvecklade ännu,dom är bara i sin linda

#9
2020-10-25 19:51

Dunderklumpen...

30 mil på 75kWh under perfekta förhållanden... Det kostar på att släpa bly.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.