Nästa artikel
Lexus självladdande hybrid fortfarande inte vilseledande
Nyheter

Lexus självladdande hybrid fortfarande inte vilseledande

Publicerad 30 juni 2020
En privatperson försökte få till en omprövning av beslutet – men den avslogs.

Tidigare i år anmäldes Toyota till Konsumentverket av en privatperson för att ha använt formuleringen att hybridmodellerna går att köra på ”100 procent el”, trots att bilen behöver en bensinmotor för att ladda batteriet.

Det är heller inte första gången Toyota hamnar i blåsväder – i Norge har Toyotas så kallade ”självladdande hybrider” klassats som vilseledande marknadsföring.

I mars anmäldes även Lexus till svenska Reklamombudsmannen för att ha använt formuleringen ”self-charging hybrid” i en annons. Enligt anmälaren kan den formuleringen inte användas på en bil som helt och hållet förlitar sig på att ladda batteriet med en bensinmotor.

”Saknar teknisk grund”

Då friades Lexus av Reklamombudsmannen och reklamen klassases inte som vilseledande. Nu har privatpersonen begärt omprövning av ärendet, av flera anledningar, men inte heller denna gång klassas reklamen som vilseledande.

Anmälaren hävdar att formuleringen ”self-charging hybrid” saknar teknisk grund och därför är vilseledande. De är inte vedertagna begrepp i branschen och bilen kan inte ladda sig själv. Och om uttrycket ändå ska användas, kan det lika gärna användas på vilken elbil, vätgasbil, laddhybrid eller mildhybrid som helst, anser anmälaren.

Hos Reklamombudsmannen och Reklamombudsmannens opinionsnämnd går det däremot bara att ompröva ett beslut om ”nya förhållanden” motiverar det, eller om någon form av fel begåtts i handläggningen. Men så har det inte varit i det här fallet, enligt RO.

”Begäran om omprövning avslås därför”, står det i beslutet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-06-30 10:16
A.L

Ja som sagt: Bilen är givetvis inte självladdande. Då hade man byggt en evighetsmaskin. Däremot utnyttjar den sin tillgängliga energi på ett förhållandevis effektivt sätt, men det är inte samma sak som att energin inte behöver omvandlas (med bensin som utgångspunkt).

Jag kan förstå att både Lexus och Toyota tycker att denna anmälare gör ett bra jobb. De får ju mängder av gratispublicitet (som givetvis är extra positiv så länge de blir friade). Men utformningen utgör ett både moraliskt som lagrumsmässigt gränsfall - särskilt gentemot den köpgrupp som saabnisse kallar för dumskallarna"(#3). Marknadsföring behöver vara tydlig och syftar till att informera om en varas egenskaper, och det har man helt uppenbarligen frångått hos Toyota i och med detta påstående (som strider mot energiprincipen).

Men å andra sidan, så fungerar affärslivet. Det gäller att våga tänja på gränserna utan att gå över dem. Toyota har uppenbarligen hittat en väg fram utan att hamna på fel sida, även om det alltså är moraliskt förkastligt.

MVH AL

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2020-06-30 10:20
L. Mäkinen

Denna gång är det inte jag som anmält dem.

#a • Uppdaterat: 2020-06-30 10:33
Grosser

Problemet är ju att icke-bilintresserade går på reklamsmöjan och anser att de kör "utsläppsfritt".