Bild
Nästa artikel
Lexus självladdande hybrid fortfarande inte vilseledande

Lexus självladdande hybrid fortfarande inte vilseledande

Nyheter

En privatperson försökte få till en omprövning av beslutet – men den avslogs.

Tidigare i år anmäldes Toyota till Konsumentverket av en privatperson för att ha använt formuleringen att hybridmodellerna går att köra på ”100 procent el”, trots att bilen behöver en bensinmotor för att ladda batteriet.

Det är heller inte första gången Toyota hamnar i blåsväder – i Norge har Toyotas så kallade ”självladdande hybrider” klassats som vilseledande marknadsföring.

I mars anmäldes även Lexus till svenska Reklamombudsmannen för att ha använt formuleringen ”self-charging hybrid” i en annons. Enligt anmälaren kan den formuleringen inte användas på en bil som helt och hållet förlitar sig på att ladda batteriet med en bensinmotor.

”Saknar teknisk grund”

Då friades Lexus av Reklamombudsmannen och reklamen klassases inte som vilseledande. Nu har privatpersonen begärt omprövning av ärendet, av flera anledningar, men inte heller denna gång klassas reklamen som vilseledande.

Anmälaren hävdar att formuleringen ”self-charging hybrid” saknar teknisk grund och därför är vilseledande. De är inte vedertagna begrepp i branschen och bilen kan inte ladda sig själv. Och om uttrycket ändå ska användas, kan det lika gärna användas på vilken elbil, vätgasbil, laddhybrid eller mildhybrid som helst, anser anmälaren.

Hos Reklamombudsmannen och Reklamombudsmannens opinionsnämnd går det däremot bara att ompröva ett beslut om ”nya förhållanden” motiverar det, eller om någon form av fel begåtts i handläggningen. Men så har det inte varit i det här fallet, enligt RO.

”Begäran om omprövning avslås därför”, står det i beslutet.

Taggar: Nyheter, Lexus, Toyota

Kommentarer

#1
2020-06-30 08:29

Skamligt av Toyota att fortsätta att använda den dumheten i reklamen och ynkligt av Reklamombudsmannen att inte våga stå upp mot lögnen.

#2
1
2020-06-30 08:32

Den laddar ju sig själv, det är bara så det är. Vilken idiot som inte förstår och dessutom lägger tid på detta. Har hen köpt en bil och känt sig lurad för att bilen inte laddas? Knappast. Den tekniska grunden är att den laddar sig själv ju!

#3
2020-06-30 09:08

Det är ett genialt, väl fungerande och tillförlitligt drivsystem, men det är inte självladdande, det krävs tillförd energi för att det ska fungera och det kan missuppfattas av annonstexten.
Visserligen måste man kanske vara lite dumskalle för detta, men det är just de personerna som lagen är till för att skydda!

#4
2020-06-30 09:53

Då är elbil också vilseledande, den drivs i många fall av kol eller uran. Det är bara att energin omvandlats till el först, vilket den även gör i bilen om det är en Toyota.

#5
1
2020-06-30 10:03

Ojojoj

#6
1
2020-06-30 10:05

Tror en att det inte behövs tillförd energi tror en även på evighetsmaskinen. Hela diskussionen är uppåt väggarna felaktig. Bilen som system laddar sig själv!

#7
2020-06-30 10:12

Bedrövligt av Toyota med denna reklam. Dom har fällts i Norge och Nederländerna för detta.

#8
2020-06-30 10:16

Ja som sagt: Bilen är givetvis inte självladdande. Då hade man byggt en evighetsmaskin. Däremot utnyttjar den sin tillgängliga energi på ett förhållandevis effektivt sätt, men det är inte samma sak som att energin inte behöver omvandlas (med bensin som utgångspunkt).

Jag kan förstå att både Lexus och Toyota tycker att denna anmälare gör ett bra jobb. De får ju mängder av gratispublicitet (som givetvis är extra positiv så länge de blir friade). Men utformningen utgör ett både moraliskt som lagrumsmässigt gränsfall - särskilt gentemot den köpgrupp som saabnisse kallar för dumskallarna"(#3). Marknadsföring behöver vara tydlig och syftar till att informera om en varas egenskaper, och det har man helt uppenbarligen frångått hos Toyota i och med detta påstående (som strider mot energiprincipen).

Men å andra sidan, så fungerar affärslivet. Det gäller att våga tänja på gränserna utan att gå över dem. Toyota har uppenbarligen hittat en väg fram utan att hamna på fel sida, även om det alltså är moraliskt förkastligt.

MVH AL

MVH AL

#9
2020-06-30 10:20

Denna gång är det inte jag som anmält dem.

#10
2020-06-30 10:33

Problemet är ju att icke-bilintresserade går på reklamsmöjan och anser att de kör "utsläppsfritt".

#11
2020-06-30 11:01

Fast inte tror någon att de kör utsläppsfritt när de måste tanka bensin på macken?

Jag tycker nog att uttrycket är helt ok. Den laddar ju sig själv, du behöver inte göra något för att ladda batteriet. Sen var energin kommer ifrån säger de ju inget om. Om det är bromsenergi som för dessa hybrider eller om den kommer via elnätet som för plug-in hybrider är ju faktiskt inte relevant för uttrycket. En plug-in hybrid som kopplar sig automatiskt till elnätet utan att föraren behöver behöver sätta i kontakten skulle också kunna kallas "self-charging".

Då tycker jag att uttrycket "Hybrid" är mer tveksamt när det kommer till de som inte kan ladda från elnätet men det är ju redan vedertaget.

#12
2020-06-30 11:29

Tvivlar dock på att det är uteslutande "bromsenergi" som laddar batteriet - men det beror ju i grunden på hur man definierar bromsenergi...

#13
2020-06-30 11:35

Även en etanolbil är ju en hybrid då den kan gå på olika bränslen.

#14
2020-06-30 12:07

Konsumentverket skriver följande på sin hemsida:

"Marknadsföring är vilseledande om den innehåller felaktiga påståenden eller framställer varan på ett vilseledande sätt. Du får inte använda påståenden som är vilseledande i reklamen, till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Du får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller på annat sätt olämplig jämställs det med att information utelämnats. Marknadsföring anses aggressiv om den innehåller trakasseri, tvång, fysiskt våld eller hot.

Vilseledande eller aggressiv marknadsföring som påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut är förbjuden."

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing...

Det går alltså inte att vara tvetydig eller komma med subtila budskap - om de kan tolkas felaktigt av köparna.

I det här fallet anser jag att Toyota har gjort det, man använder en formulering som kan missuppfattas. Mig veterligen behöver nämligen bilen ifråga laddas med bensin för att fungera - och denna procedur är knappast automatiserad utan kräver att bilen tankas manuellt. Följaktligen en ordinär bensinmotor.

Annonsen strider därför - som jag ser det - mot god marknadsföringssed. Och I slutändan blir detta en klassisk marknadsimperfektion - tyvärr.

MVH AL

#15
2020-06-30 12:48

Jag förstår inte hur folk kan ha så svårt för detta...
Föraren tankar bilen med bensin, bensinmotorn + bromsenergi används för att bilen ska ladda batteriet. Och det gör den helt själv när du är ute och kör. Utan att du behöver göra nått mer. Efter att ha tankat med bensin.

Om någon köper en Toyota utan att begripa att den behöver tankas så har den personen med cirka 100% sannolikhet inget körkort eftersom det krävs en synnerligen stor portion idioti för det.

Och som Styrbjörn påpekar, om man inte får hoppa i energiomvandlingsledet så ska även uttrycket elbil vara förbjudet att använda i reklam för ingen elbil går på energi som ursprungligen är el. Den kommer alltid från något annat. Till exempel oljekraftverk. Vilket Toyota har ett litet sådant monterat under huven på bilen.

Jag skulle inte vilja bo i det samhället där exakt allt måste klargöras hela tiden, då skulle man aldrig ha tid till annat. Eller iofs.. Om det bara gäller reklam så kan jag köpa det. Reklambranschen skulle i princip dö ut, det enda man kommer kunna säga då är "Toyota. En bil.". Och ett samhälle i princip totalt berövat från reklam skulle kanske inte vara så illa..

#16
2020-06-30 13:03

Som tur är har man fortfarande huvudet såpass på skaft att man förstår att bilen tankas med bensin och att den är det den går på huvudsakligen. Man borde ju förstå efter provkörning och info från försäljaren innan man sätter sitt namn på köpekontraktet att bilen tankas med bensin....Tydligen har många blivit så amerikaniserade så de inte förstår bättre och måste anmäla reklamen, man har tydligen lite att göra, alt att man går en konkurrents ärenden som inte har lika smart teknik, fast då under flagg som privatperson. Man ser ju att hybrider kommer att öka i försäljning och det tål man inte. Lite kul att man inte lyckades med sitt företag denna gången heller.

Reklam är reklam som alltid ska tas med en nypa salt. Låt det vara reklam även fortsättningsvis. Men nog förstår jag hur tekniken fungerar och behöver inte anmäla reklamen.

#17
2020-06-30 14:53

Scotty Kilmer kan förklara för de som inte förstår, bilmekaniker som han är. Han säger precis det jag sagt jämnt här men blivit hånad för. De bästa är byggda i Japan om vi pratar Toyota.

https://www.youtube.com/watch?v=nUG44ob1WXg

https://www.youtube.com/watch?v=gU64pcYf2lk

https://www.youtube.com/watch?v=ASbEQIhZp90

#18
2020-06-30 14:32

Eftersom den till viss del laddar batteriet med energi som annars skulle slösats bort, så finns det väl en viss poäng i påståendet?

#19
2020-06-30 17:19

"Självladdande" betyder inte att det är en evighetsmaskin, det begriper folk med ordinära fattningsförmågor. Men tydligen anses alla vara kompletta idioter, och måste skyddas mot denna missuppfattning. Det börjar likna USA, där folk kan stämma tillverkare för vad som helst, och dessa måste friskriva sig i manualer etc för hjärndöda individers hanterande.

#20
2020-06-30 17:32

Fniss Toyota köparna bryts sig naturligtvis inte. De tror att den laddar sig själv och var inte med på fysik lektionen..

#21
2020-06-30 17:57

Det går inte att ta ut mer energi än man stoppar in. Och elen används bara delvis i Toyotas bilar.

#22
2020-06-30 17:59

Om reklamen är felaktig eller inte lämnar jag därhän, all reklam är till för att leda presumtiva kunder i en viss riktning.

Det roliga i kråksången är de som blint försvarar den.
Låt oss säga att ett visst tyskt märke gjort samma sak, då hade det låtit precis tvärtom och ropats fusk... :-)

#23
1
2020-06-30 21:39

Bilen laddar sig själv. Påståenden är inte vilseledande enligt mig och heller inte enligt Konsumentverket. Det är en mycket fiffig uppfinning som ger mycket trevliga och bensinsnåla bilar, mycket bättre för miljön än dieselbilar. Ja, så är det ju med fakta i detta.

#24
2020-06-30 22:04

HT19: Jaha... Det är därför man alltid ser drösvis med Toyotor stående längs med vägarna med bränsletorsk och ägarna kliar sig i huvudet och begriper ingenting...

Prestigelös: Det gör dom ju hela tiden. Dom påstår ju att dom säljer elbilar. Det finns inga elbilar för elen kommer ju alltid från något annan energislag från början. Precis som elen i Toyotas hybrider kommer från bensin. Om Toyotas hybrider inte är självladdande så är e-Golfen ingen elbil.

#25
2020-07-01 00:05

Kort och gott tar t ex Toyotas hybrider vara på en del av den broms- och rörelseenergi (kinetisk energi) som annars skulle gå till spillo och omvandlar den till el som lagras i batteriet för senare behov. Men för att få ovanstående energier behövs en bensinmotor som drivs med bensin, men då den inte behöver användas så mycket blir därför förbrukningen lägre än om den inte haft ett hybridsystem. Så på frågan om de aktuella bilarna i reklamen är självladdande kan man ju svara både ja och nej, beroende på vad som avses.

#26
2020-06-30 23:10

Drivmedlet är som sagt bensin. Allt annat går emot termodynamiken.

Vilken verkningsgrad man sedan når (det John egentligen tänker på) är ett helt annat resonemang. Toyota själva anger den till över 40 procent på hybriderna och det här jag ingen anledning att betvivla. Men hur man utnyttjar energin är inte samma sak som att den uppstår från intet. Utan bensin stannar därför även en Toyota - oavsett vad man påstår i marknadsföringen.

.

MVH AL

#27
2020-06-30 23:57

A.L: Ingen har påstått att man inte behöver tanka en Toyota-hybrid. Ingen har påstått att dom har uppfunnit en evighetsmaskin.

Inser du att ditt resonemang innebär att det inte får göras reklam om elbilar heller? För det som laddar elbilens batteri kommer från ett annat energislag. Precis som Toyotas el kommer från en ombordmonterad generator. Även kallad bensinmotor.

#28
2020-07-01 10:46

Panopticon: Det är tvetydigt formulerat, vilket strider mot marknadsföringslagens krav på tydlighet och korrekt information. Formuleringen har Toyota därför också fått ändra på andra marknader. Och visst kan man göra reklam för både Toyota som elbilar, så länge man följer de krav på god marknadsföringssed och tydlighet som lagstiftningen kräver. Ett regelverk som tillkommit för att marknaden skall fungera korrekt (d.v.s för att vi skall undvika imperfektioner).

Bilen är nämligen inte självladdande - och det är inte en elbil heller. En Toyota-hybrid kräver att man tankar den med bensin och en elbil behöver få sin energi via en sladd i ett eluttag (och kanske på sikt via solceller?) för att fungera. Denna omständighet bör också alla köpare informeras om i marknadskommunikationen - i alla fall om man ämnar följa de regler som finns inom området.

Slutligen ett litet ekonomisk påpekande ";-): Vad syftar egentligen marknadsföring till? Jo, anledningen till att det kan motiveras ( i ekonomiska ordalag) är för att det informerar kunderna om produkternas företräden. När kunderna har fullständig information om varan - samt dess alternativ - kan dessa fatta det mest rationella beslutet. Då får vi inte bara en ökad nytta från den producerade varan (matchningsfördelar) - utan vi får också en prispress (faktiskt ner till självkostnad om marknaden är helt perfekt). Så marknadsföring är viktig (trots att det är en transaktionskostnad som per definition kan ses som onödig) - men den måste följa de regelverk som är uppsatta för att inte få en motsatt effekt.

MVH AL

#29
2020-07-01 11:37

A.L: Nej, det är inte alls tvetydigt. Bilen laddar batterierna själv med hjälp av bensinmotorn. Ingenstans finns det något som tyder på att dom har uppfunnit evighetsmaskinen eller att man inte behöver tanka bilen. Var får du det ifrån? Tror du att självkörande bilar aldrig behöver startas? Tror du att självuppdragande klockor fungerar i evighet om dom bara ligger stilla på ett bord?

Och "elbil" existerar inte över huvud taget enligt ditt resonemang så man får inte göra reklam för det alls. e-Golfen är ingen elbil, för den elen kommer via ett (exempelvis) oljekraftverk som står nånstans. Alltså får man inte göra reklam för elbilar heller. Om man följer ditt resonemang.

Och tror du verkligen att reklam handlar om produktinformation?

#30
2020-07-01 13:05

Panopticon: Som jag skrev: All marknadskommunikation skall informera kunderna om en produkts egenskaper. Marknadsföringen får inte vara otydlig eller ens tvetydig (d.v.s kunna misstolkas). I de fall där det finns utrymme för vantolkningar skall kommunikationen i största möjliga mån anpassas så att även nyanserna av myntet representeras på ett korrekt sätt.

En självladdande bil existerar inte, vare sig det är en elbil, hybrid eller en bränslebil. Det gäller också en Toyota. Den behöver fortfarande fyllas på med bränsle, annars laddar den inte batterierna - eller hur? Denna omständighet framkommer inte och därigenom är uttrycket vilseledande.

Klockor, självkörande bilar etc har egen kommunikation. Det är irrelevant för resonemang om den självladdade bilen.

Nej reklam handlar inte bara om information - det tror jag inte att jag skrev. Det finns en livsstilsorienterad del av begreppet likaså som utifrån marknadsoptimalitet inte är lika positiv. Men det är också ett helt annat resonemang än det som denna artikel handlar om (produktegenskaper).

Det jag tror att du missar är att marknadsföring (och särskilt den informativa delen av densamma) inte får kunna missuppfattas - om det kan ske behöver det finnas förtydliganden. Det gäller både för klockor som bilar.

MVH AL

#31
2020-07-01 14:09

A.L: Ok. Då borde vi anmäla Peugeot också för dom påstår att deras 2008 är en SUV. Och det stämmer ju inte, det är inte en "liposome with a single lipid bilayer": https://en.wikipedia.org/wiki/SUV_(disambiguation)
Väldigt lätt att misstolka.

Och elbilar existerar inte heller. Då är jag med. Då borde vi anmäla all reklam om såna också.

Och all reklam för självuppdragande klockor måste vi också anmäla.
Även om jag måste erkänna att det var ett tag sen jag såg en. :)

#32
2020-07-01 14:16

Panopticon: Ja om det är frågan om reklam som inte fyller sin funktion utan skapar imperfektioner på marknaden, då skall och bör det korrigeras. Detta eftersom det är konsumenterna som får betala slöseriet ifråga. Sedan är det inte drivlinan som sådan som är anmäld, utan påståendet att den självladdar utan någon extern hjälp. Något som är fel. Om en elbilsproducent skulle kommunicera ut att man har en produkt som inte behöver laddas så är det också något som skall korrigeras (såvida man inte lyckats få fram en sådan lösning men det finns mig veterligen inte i dagsläget)

Men vad andra producenter pysslar med är inte vad denna tråd handlar om. Här diskuteras Toyotas felaktigheter.

MVH AL

#33
2020-07-01 14:58

A.L: Fast elbilar existerar inte enligt dig. Då får man inte göra reklam för det alls. För elen kommer ju från till exempel ett oljekraftverk.
Och om vi ska tillämpa dom extremt strikta reglerna vad gäller Toyotas reklam så måste det ju göras för all annan reklam också. Och då skulle näst intill all reklam förbjudas.
Den reklamen precis här under till exempel skulle förbjudas. Volkswagen SUV. Det är ju ingen "liposome with a single lipid bilayer".

Men när påstod Toyota att den självladdar utan extern hjälp? Dom säger självladdande. Vilket den är. Man behöver bara tanka.

Ja, nu när jag tänker på det. "Ingen" funktion som en bil har, fungerar utan att man tankar den. Alltså borde man inte få göra reklam om att man har ett bra lyse, LED-matrix till exempel, för man måste ju tanka för att lyset ska funka.

Är det såhär du vill ha det? För det är det du argumenterar för här.

#34
2020-07-01 15:46

Panopticon: Det du ägnar dig åt kallas för att hårdra saker och ting. Du behöver tänka på att se gråzonerna.

Inom marknadsföringen och dess krav på tydlighet är det just gråzonerna och kontexten man vill komma åt. Lanserar man en bil som kallar sig självladdande och profilerar den som ett miljöfordon behöver det förtydligas att den faktiskt inte laddar sig själv - utan med hjälp av bensinmotorn. I annat fall finns det risk för att köparna tror att man köper en bil som laddar sig själv och inte behöver tankas med någon giftig och cancerogen bensin. Och detta är ju uppenbarligen inte korrekt.

LED-funktionen påstår mig veterligen inte att den fungerar utan tillgång till energi eller att den "självladdar". Så den parallellen är även den skev.

Elbilar får även dem existera, däremot skall även ogrundande påståenden om självladdande elbilar givetvis anmälas. Det råder mig veterligen ingen motsättning mellan krav på fullständig och genomlyst information och förekomst av elbilar. Att elbilar sedan inte har de miljöprestanda (sett ur ett livscykelperspektiv) som många tror är åter ett annat resonemang. Vi diskuterar dirktriktad produktinformation här, inte livscykelanalys.

MVH AL

#35
2020-07-01 16:17

A.L: Fast jag hårdrar ju inte. Det är exakt lika vettigt att tro att det finns lysen som fungerar utan energi som att det finns bilar som kör utan energi.

Och du sa ju tidigare att det inte fick finnas möjligheter att missförstå. Nu är det helt plötsligt ok med gråzoner?

Och jag pratar inte om livscykelanalys. Hur svårt ska det vara att förstå enkel svenska? Jag pratar om att elbilar "laddas" med till exempel kemisk energi taget ur olja. Alltså är det inte elbilar utan oljebilar. Enligt din logik så måste man ju klargöra var elen kommer från så att bara kalla det elbil är alltså enligt dig falsk marknadsföring och du borde anmäla dom i så fall.

Men detta var sista inlägget riktat till dig här. Jag orkar inte upprepa mig längre, det är alldeles för ansträngande att diskutera med någon som inte läser det man skriver, eller inte vill förstå.

#36
2020-07-01 18:20

Panopticon.

Helt korrekt, när inte någon vill förstå.....Toyota blev friade som sagt var, ältandet helt onödigt. För oss som förstår vill säga.....

#37
2020-07-01 21:39

Shogun: Trivs du bra där i glashuset? Går stenkastningen bra?

Ibland när man hänger på detta stället så känns framtidsutsikterna rätt så illa... Om vuxna människor beter sig som dom gör här så hoppas jag verkligen att ungarna tar över så snabbt som möjligt. Känns som att medelåldern här är runt 12 år.

#38
2020-07-01 22:19

Panopticon.

Håller helt med dig i allt du skrivit, men det finns andra som inte vill förstå utan bara tjöta på för tjötandets skull. Toyota blev frikända, end of discussion, reklam är reklam.

#39
2020-07-02 08:24

Panopticon: Nu är ju inte försäljningen av LED kopplad till någon miljöfråga eller profilerad i en sådan riktning. Det är vad jag menar med nyanser. För att göra en bedömning av korrektheten hos Toyota måste man ha ta hänsyn till helheten. Det är mig veterligen så juridiken fungerar. Man kan alltså inte hårdra saker in i absurdum och ännu mindre hänvisa till andra eventuella missförhållanden för att motivera det egna felsteget.

Så nej, utgångspunkten är att reklamen måste vara tydlig och korrekt. Däremot finns det förstås nyanser av hur denna tydlighet skall kommuniceras. Och det är denna nyans som Toyota tänjt på i en sådan omfattning att det vilseleder köparna.

Var elen härstammar från är dessutom inte grundfrågan - även om det förstås kan lyftas in perifert. Det Toyota säger är att den är självladdande - trots att den inte är det utan faktiskt behöver bensin för att fungera (troligtvis för att kunna konkurrera med laddhybriderna - eller rent av elbilarna). Och det är den vilseledande faktorn här. Hade elbilarna påstått sig vara självladdande hade de - precis som jag nu skrivit (utan att du velat kommentera det - apropå att läsa innantill) - också ägnat sig åt vilseledande information. Samma sak med laddhybriderna. Hade man påstått att de inte behöver laddas (med bensin eller via eluttaget skulle det också inneburit ett avsteg från den tydlighet som lagstiftningen kräver)

Vad Shogun sedan pysslar med är inget att bry sig om. Jag har blockat honom då innehållet mest utgörs av kränkningar, provokationer, vulgariteter och rena trakasserier. Saker som normalt sett inte förekommer i en normal och vuxen debatt.

MVH AL

#40
2020-07-02 17:33

Självladdande betyder ju i reklamen att man själv som förare inte aktivt behöver göra något för att ladda bilen under färd, utan det sköter bilen självt, men det förutsätter givetvis en bensindriven motor (som ibland behöver tankas).

#41
2020-07-03 21:29

Frågan är vem som blockerade vem först.......;o)

Jag förstod ju från första början att Toyota skulle gå fria, jag förstår också tekniken då den är självladdande samt att den går på bensin, det förstår ju de flesta som kommer in till återförsäljaren och får info, ingen kan missa detta. Att sedan någon som utger sig för att vara en "privatperson", men att det ligger en konkurrent bakom anmälan är ju lätt att räkna ut också.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.