Bild
Nästa artikel
Toyota anmäls för "vilseledande" hybridreklam

Toyota anmäls för "vilseledande" hybridreklam

Först på Vi Bilägare

Toyota skryter om att hybridmodellerna kan köras upp till halva tiden på "100 procent el". Nu har en privatperson anmält texten till Konsumentverket.

Toyota har de senaste åren använt olika formuleringar för att göra reklam för hybridmodellerna. I vissa annonser har modellerna sålts som "självladdande", en formulering som fått många att reagera eftersom bilen kan köras på el tack vare en bensinmotor som laddat upp batteriet.

I Norge har motsvarigheten till Konsumentverket dessutom fällt Toyotas koncernsyskon Lexus för vilseledande marknadsföring när Lexus gjorde reklam för att strömmen var gratis.

"Det är vilseledande att ge intryck av att strömmen till hybridbatteriet är kostnadsfri eftersom den ström som produceras av bilen har förbrukning av bensin som nödvändig förutsättning", stod det i beslutet.

Hos Toyota i Sverige har Vi Bilägare inte hittat någon marknadsföring om att strömmen skulle vara gratis, och även reklamannonserna för "självladdande hybrider" verkar ha tonats ned en aning. Men i en ny annons beskriver Toyota hybridmodellerna så här:

"Oavsett var du bor och oavsett var du kör är eldrift för dig. Med en elhybrid kan du köra i genomsnitt halva tiden på 100 procent el, utan att ladda ur. Och utan att någonsin behöva stanna för att ladda. Lägre bensinkostnader och lägre koldioxidutsläpp till ett pris som passar fler helt enkelt", står det i annonsen.

Annonsen har fått en privatperson i Stockholm att reagera och han har anmält Toyota till Konsumentverket.

"Den hävdar att Toyotas icke-laddbara hybridbilar går på el. Meningen i fråga är 'Med en elhybrid kan du köra i genomsnitt halva tiden på 100 procent el'. Men det är inte sant då all energi bilen använder kommer från den bensin man tankat", skriver personen i anmälan.


Har friats tidigare

Konsumentverket har inte meddelat något beslut i frågan än, men rent generellt uppger Toyotas svenska pr-chef Erik Gustafsson att reklam av olika anledningar anmäls.

"Då vi inte vill gå händelserna i förväg vill vi vänta in Konsumentverket att delge oss den formella anmälan innan vi kan kommentera det specifika ärendet", skriver han i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Han tar dock upp att Toyota tidigare friats av Reklamombudsmannen efter att gjort reklam för hybridbilar som kan köras "50 procent på el", men där elen alltså alstras av en bensinmotor. Rent tekniskt är det korrekt att bilen går på el, även om elen alltså alstrats av en bensinmotor.

Toyota friades bland annat eftersom hybridmodellerna enligt oberoende granskningar kan köras hälften av körtiden på el. Därför var formuleringarna i den annonsen inget som gjorde argumenten vilseledande, enligt RO.

"Toyota och oberoende testinstitut har analyserat tusentals resor med olika förare i såväl stads- som tätortstrafik i både Sverige och runt om i Europa. Resultatet visar att elhybriderna, i genomsnitt, drevs enbart av el under minst 50 procent av körtiden. Dessutom var förbränningsmotorn i genomsnitt avstängd under 70 procent av körtiden, helt enkelt eftersom elhybridsystemet automatiskt stänger av motorn när den nått en viss arbetstemperatur, och föraren minskar gaspådraget. Dessutom kan ägare av de senaste Toyota-modellerna genom appen MyT själva se sin egen 'tid på eldrift' baserat på sina egna resor", skriver Erik Gustafsson.

Om det blir samma dom hos Konsumentverket återstår att se.

Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2020-02-24 19:35

Håller med anmälaren, med Toyotas elhybrid kommer energin från bilens bensinmotor och det kan inte bli 100% el.
Dessutom är det 2 fel i löftet om i genomsnitt halva tiden på 100% el. De borde precisera under vilka körförhållanden som man kan köra i genomsnitt halva tiden på el. Vi som bor utanför storstäder och kör mestadels på landsväg och motorväg kommer inte i närheten av det. däremot inte allt för långa sträckor i städer och tätort. Jag välkomnar förövrigt Toyotas laddhybrider-för det är väl på gång om jag läst rätt.

#2
2020-02-24 19:46

"Den hävdar att Toyotas icke-laddbara hybridbilar går på el. Meningen i fråga är 'Med en elhybrid kan du köra i genomsnitt halva tiden på 100 procent el'. Men det är inte sant då all energi bilen använder kommer från den bensin man tankat", skriver personen i anmälan. Det här ska bli intressant att följa. För oss som värnar konsumentskyddet och avskyr företag som försöker att vilseleda konsumenterna/marknaden, är detta kalas!

Anmälaren skriver alltså att "all energi som bilen använder kommer från den bensin som man har tankat". Vid en första anblick kan detta verka vara fel, eftersom bilen också använder bromsenergin för att ladda batteriet. Men å andra sidan, utan att först gasa upp bilen i en duglig hastighet, blir det ju ingen bromsenergi att återvinna. Då kvarstår argumentet att energi utvinns när man släpper gasen i nerförsbackar, men den energivinsten äts ju upp av det också kommer uppförsbackar. Så, har anmälaren rätt eller fel? Jag ger anmälaren rätt, eftersom all den elektriska energi som bilen använder faktiskt har skapats av bensinmotorn, för utan bensinmotor - ingen elenergi! Däremot blir ju resonemanget om en laddhybrid annorlunda, för där har man ju elenergin lagrad redan innan man kör iväg.

#3
2020-02-24 20:08

Eftersom man skriver: "Kan köras upp till halva tiden på el" så lär anmälan inte komma nån vart, det är nog bara en allmänt gnällig person som inte har något annat att göra ;)

Intelligentes, de hävdar att det är en hybrid som går både på el och bensin, och det stämmer ju eftersom bilen drivs av elmotorn när bensinmotorn är avstängd

#4
2020-02-24 20:39

Men reklamen är helt felaktig för den kan inte köras 50% av tiden på el!
De räknar helt felaktigt den tiden bilen står still men då körs inte bilen.
Skulle Toyota få rätt så kan ju alla med start-stopp på fossilbilar hävda att bilen kan köras 20% av tiden helt utan förbrukning!

#5
2020-02-24 20:41

Nu är ju inte anmälarens skrivelse "Men det är inte sant då all energi bilen använder kommer från den bensin man tankat" helt korrekt, då bilens batteri också laddas när den rullar fritt eller när den bromsas. Dålig koll på teknik?!

#6
2020-02-24 20:45

John: Som nån mer var inne på, för att komma till att kunna bromsa eller frirulla har bensin använts.....

#7
2020-02-24 20:50

Det finns ingen gratis energi John, den rörelseenergi som du kan återvinna har skapats med bensinmotorn.
Hade världen bestått av konstant nedförsbacke eller storm alltid i endast en riktning, ja då möjligen...
Hybrider är generellt mer bränslesnåla absolut men varför ta till vilseledande marknadsföring?

#8
2020-02-24 20:49

När ska Toyota sluta att slira på sanningen? Elhybriden är ju uppenbart laddad med bensin och inget annat.

#9
2020-02-24 21:56

Simon: Men först har ju bensinmotorn laddat upp batteriet!

John: Se junkerns svar till dig. Dålig koll på teknik?

#10
2020-02-24 21:26

Det är inte jag som har anmält Toyota nu.

#11
2020-02-24 21:35

Men i en vanlig bensin bil då, vart tar energin vägen på en sådan när du bromsar, släpper gasen, när den inte har ett batteri som kan ta tillvara på denna energi som en hybrid gör? Jo, den försvinner till ingen nytta ut i tomma intet. Helt klart någon individ som inte förstår teknik, har för lite att göra, ledsen för han nu kör dieselbil som inte är lika smart, eller en kombination av alltihop. Sedan måste han väl veta att han tankar bilen med bensin i en hybrid som denna, så hur kan man bli lurad om man inte förstår detta innan man sätter sin kråka på köpeavtalet? Slöseri med tid och pengar, finns viktigare saker att ta i tu med i samhället kan jag tycka.....

Tex hur mycket skulle min Rav4 hybrid dra utan hybridtekniken? Bara där ser man att hybridtekniken gör nytta. Lägg ned tramset och slöseriet med tid pengar, reklam är reklam och ta det för vad det är....

#12
2020-02-24 21:39

Visst, att vilseleda är inte rätt, frågan är om det är rätt att försöka att bli vilseledd, eller om det är något att skryta över, anmälaren ligger i den zonen enligt mig.

Jag tycker inte att man kan missuppfatta Toyota om man inte vill det, det är snarare någon form av ordmärkande, givetvis försöker Toyota det att låta på bästa möjliga vis, men inte är det lögn. Bilen laddas, den körs på el, man fyller endast på bensin och det försöker man inte dölja då de påstår just att man inte behöver ladda med sladd.

#13
2020-02-24 22:48

Grejen är vad man lägger i begreppet körs.
Körs bilen när den står still, som vid rödljus eller köer, ja då vinner Toyota detta mål.

#14
2020-02-24 23:51

Det blir ju fortfarande fel när man påstår att all energi som driver en hybridbil kommer från bensin, när det i själva verket också handlar om rörelsenergi som lagrats i ett batteri och som nyttjas vid behov (istället för bensin).

#15
2020-02-25 00:26

Inte konstigt att vissa tror sig kunna lösa världens energiproblem med en massa kvasivetenskapliga lösningar när de inte ens förstår vad energi är;-).

Nej John. Toyota har inte upphävt naturlagarna eller hittat ett sätt att skapa energi (Den omvandlas nämligen vilket jag trodde du hade förstått eftersom jag har förklarat det för dig vid minst tjugo tillfällen vid det här laget). Inse det nu.

MVH AL

#16
2020-02-25 00:16

Det finns ett tydligt svar: "Bilen laddas, den körs på el, man fyller endast på bensin och det försöker man inte dölja då de påstår just att man inte behöver ladda med sladd."
Den rörelseenergi som lagrats i ett batteri och som nyttjas vid behov kommer också från bensin. Är syftet att inte släppta ut fossil koldioxid så är metoden inte godkänd. Vill man ha en elbil utan att ladda med sladd är metoden helt rätt. Frågan är då, VARFÖR?
Hade det funnits syntetisk bensin (motsvarande HVO100), vore väl metoden inte så dum.

#17
2020-02-25 00:30

A.L: Om John bara tar patent på sin idé, kommer han redan 2021 att få Nobel-prisen i både kemi och fysik - något som ingen annan tidigare har lyckats med. Några år senare kommer han att vara världens rikaste man, god för flera tusen miljarder kronor!

#18
2020-02-25 00:46

Ja eller så har vi en utmärkt framtida statsminister här!

Ungefär i paritet med dagens svetsare-).(som i princip belagts med munkavle av socialdemokratiska partiet eftersom antalet grodor som hoppar ur den munnen ligger i nivå med det som vi sett i denna och andra trådar från vår kära "miljöexpert")

Men som sagt; Toyota upphäver inte naturlagarna. Även en hybrid behöver bensin för att förflytta sig. Om det sedan är ett brott mot marknadsföringslagen får framtiden utvisa. Jag anser det är på gränsen till rent bedrägeri - och helt i strid med en sunt fungerande marknad.

MVH AL

#19
2020-02-25 00:38

Ungefär så!

#20
2020-02-25 01:42

Det är lustigt att det måste börja raljeras här för att jag säger att en hybridbil delvis kan drivas av lagrad rörelseenergi (och som inte enbart kommer från bensimotorns arbete). Jag har samtidigt aldrig förnekat att det mesta av driften sker med en bensinmotor. Fundera gärna över vilken sorts energi som är den mest använda i en nedförsbacke, även om ni kör en bil med enbart bensinmotor.

Och ja, ett hybridsystem kan ofta göra bilen snålare än om den inte haft ett och speciellt i stadstrafik. Till skillnad från uppenbart en del andra här har jag kört en hel del Toyota Prius, så jag tycker mig veta vad jag skriver om.

#21
2020-02-25 01:40

Så här skriver Toyota själva på sin sida: "Dessutom har våra hybrider regenerativ bromsning, så att när du bromsar eller rullar utan att gasa, producerar en generator el som lagras i batteriet för senare bruk. Resultatet? Noll bränsleförbrukning, noll utsläpp och en nästan ljudlös körupplevelse i snitt 50% av körtiden."

#22
2020-02-25 01:55

John. Eftersom du uppenbarligen skolkat från fysiklektionerna så tar vi det en gång till ;-). Hybrider är beroende av bensin för att kunna köras. Det spelar ingen roll om de laddar batterier under inbromsning eller i nedförsbacke. Det är bensinmotorn som möjliggör att läges-och rörelseenergin kan utnyttjas. Hur tror annars John att den energin hittar in i batteriet? Knuffar måhända Toyota-förarna sina hybrider uppför backarna? Ja, fast inte ens då stämmer ditt påstående (#5) eftersom en sådan knuff innebär en energiomvandlingsprocess.

I annat fall har Toyota uppfunnit evighetmasinen och det har man inte gjort lika lite som att mp, IPCC, IEA eller IVL heller har lyckats med det.

Energi omvandlas alltså. Har det fastnat nu?

MVH AL

#23
2020-02-25 02:02

Intelligentes, det märks tydligt att du inte ägt en hybrid och att jag kör min tredje :)

Toyota säger ju att du kan köra på 50% el, det betyder att den andra halvan = 50% är bensin, under den tid bilen använder bensinmotorn så laddas batteriet och även i nerförsbackar och vid inbromsning, det gör att den sen kan nyttja elmotorn utan bensinmotorn och utan att behöva laddas med sladd :) så vad är det du och andra inte förstår?

#24
2020-02-25 02:11

Simon. Det spelar ingen roll om Toyota använder bensinmotorn så enbart i 0,1% av körningen. Fortfarande innebär det att man använder kemiskt bunden energi (bensin) för att ladda batterierna.

Det är denna motsägelse som man måste komma runt för att kunna komma med påståenden om "självladdande batterier".

MVH AL

#25
2020-02-25 02:21

A.L nja, det är nog bara en fråga om att vrida och vända på ord, eftersom en elbil eller laddhybrid kräver att du måste koppla in en kabel för att batteriet i bilen ska laddas så kan vi direkt säga att de inte är självladdade

Du säger väl inte till någon att du personligen måste ladda ditt ordinarie 12 voltsbatteri? Det sköter bilen åt dig när du kör utan extern laddare och utan din hjälp (självladdande) exakt samma med hybridbatteriet, du behöver inte ta i en enda kabel utan det sköter bilen åt dig när du kör (självladdande)

Det är ju också orsaken till varför Toyota inte blev fällda

#26
2020-02-25 02:39

Haha, vem är det som inte förstår sig på energiomvandling?!

Läs igen vad som står i #21, nämligen att : "Dessutom har våra hybrider regenerativ bromsning, så att när du bromsar eller rullar utan att gasa, producerar en generator el som lagras i batteriet för senare bruk". Alltså behövs ingen bensin just till denna process.

Men visst förutsätter detta indirekt att det finns en bensindriven motor från första början, men det tog jag förgivet att alla förstod och räknade med. Däremot förstår tydligen inte alla vad hybriddrift utan att ladda betyder.

#27
2020-02-25 02:31

Simon. Även i en vanlig bil så laddas batteriet via bensin. Precis som att en hybrid gör det. Utan bensin kommer vare sig 12-voltaren att bli laddat precis som att en Prius heller inte kan laddas utan bränsle.

Samma sak gäller också i laddhybrid och elbilen. Fast där laddar man energi från någon annan källa än bensin (kol/kärnkraft,vind vatten etc). Så vare sig laddhbriden eller elbilen är självladdande lika lite som att en Toyota är det.

MVH AL

#28
2020-02-25 02:50

John. Som sagt. Det saknar helt betydelse huruvida hybrider återladdar batteriet när man bromsar eller i nedförsbacke. Den energi som man puttar in i batteriet har hämtats någonstans ifrån.

Och i det här fallet härstammar den från bensinmotorn.

Och eftersom det är tydligt att du fortfarande inte förstår; att ladda ett batteri ger förluster. Att sätta fart på drivhjulen ger förluster och att bromsa likaså. Huvuddelen av dessa förluster består av värme. När man mäter hur stor andel av den tillförda energin (i form av bensin) som man får ut i form av nyttigt arbete får man det som kallas för verkningsgrad. I en bilmotor är den alltid lägre än 1. Ja den är knappt en tredjedel;-). (Även om Toyota anger över 0,3 för sina hybrider).

Så för att din logik skall gå ihop behöver du visa upp ett helt annat mått på verkningsgraden. Ett mått som ingen hittills lyckats med eftersom det innebär en evighetsmaskin. Och mig veterligen är inte hybriderna från Toyota några eveighetsmaskiner.

MVH AL

#29
2020-02-25 03:05

Nej AL, det finns situationer i en hybrid där bensinmotorn är helt avstängd och då generatorn samtidigt laddar batteriet och/ eller att bilen går helt på el. Så något 100 % beroende av bensinmotorn i alla fall är alltså inte fallet, även om den så klart ibland laddar batteriet. T ex kan man starta och köra iväg en bit på el (som kan komma från det man tidigare rullat utan att ha gasat/ använt bensin) och först senare kan bensinmotorn starta.

#30
2020-02-25 03:09

John. Som jag redan har förklarat för dig vid ett antal olika tillfällen. Energi omvandlas. Den skapas inte. I en hybrid omvandlas den, den skapas inte. Och när du omvandlar energin och utför mekaniskt arbete får du förluster (i huvudsak bestående av värme). Dessa förluster måste du täcka upp genom att omvandla mer energi för att inte tvingas stanna ditt fordon vid vägkanten.

I annat fall har du en evighetsmaskin och det är inte vad Toyota byggt (Det säger de ju till och med själva).

Misstaget du gör är alltså att du tänker dig att energin som batteriet får från rörelsen av hjulen är precis lika stor som den energin som puttats in i samband med att hjulen började snurra (via bensin och elmotorn). Men så fungerar det alltså inte - apropå det här med att ha koll på teknik (#5).

Så länge det finns förluster måste det alltså fram mer energi för att driva bilen framåt. Annars stannar den.

MVH AL

#31
2020-02-25 06:24

Ja mycket tydligare än AL:s förklaring kan det inte bli. Om man bara tänker efter.

#32
2020-02-25 08:29

Som nybliven ägare till en RAV4 hybrid (förra generationen) håller jag att försöka lära mig att köra snålt, och det går ganska bra tycker jag! Förhoppningsvis blir det ännu bättre när dubbdäcken som satt på vid köpet kan plockas av. Självklart håller jag med om att ja, all energi som driver bilen framåt emanerar från bensintanken, det är inget att diskutera.

Men vilken term skall Toyota använda istället för "självladdande"? De vill markera att det inte är en laddhybrid, men samtidigt framhålla att det finns fördelar med deras lösning (just att man inte behöver tillgång till laddplats och att systemet sköter sig självt). Jag tycker att "självladdande" inte är så dåligt, men 50% av körning på el låter som i mesta laget. Det skulle vara intressant att läsa de oberoende granskningar som nämns i texten.

PS. En randkommentar: i ett inlägg ovan står "Om John bara tar patent på sin idé, kommer han redan 2021 att få Nobel-prisen i både kemi och fysik - något som ingen annan tidigare har lyckats med." Faktum är att Marie Curie fick båda dessa pris, men hon är den enda. Men det var inte samma år förstås.

#33
2020-02-25 10:37

Det verkar finnas två saker här som folk inte tänker på.
1. Reklamsnack är gjort för att försköna verkligheten.
2. Alla elbilar drivs av el som är skapat av något slags kraftverk. Toyota transporterar sina kraftverk med sig och dom tankar man med bensin. Rena elbilar använder el som är skapat av stationära kraftverk. Får man då inte heller påstå att dom går på 100% el? För "i verkligheten" går dom ju på vattenkraft/kärnkraft?

#34
2020-02-25 12:00

Vi tar det igen: "Oavsett var du bor och oavsett var du kör är eldrift för dig. Med en elhybrid kan du köra i genomsnitt halva tiden på 100 procent el, utan att ladda ur."

Inte nog med den rejält slibbiga formuleringen om "100 procent el", har vi också slamkryparen "tiden" - det är alltså inte "sträckan" som Toyota avser, och det är en jäkla skillnad!!! Och det klart, rullar man fram i krypfart i köerna på Essingeleden, kan ju bilen rulla fram kanske tjugo minuter med hjälp av enbart batteriet, men batteriet har likt förbaskat laddats upp med hjälp av bensinmotorn. Om vi i stället kör bilen under samma tidsrymd - alltså under tjugo minuter - i 90 km/h, är det i stort sett enbart bensinmotorn som står för framförandet.

Ordvalet "tiden" får man väl ändå ge Toyota (eller dess reklambyrå) kredit för att vara synnerligen psykologiskt smart - men det är likväl ack så utstuderat och manipulativt. Det finns således fler nivåer i det som Toyota skriver än bara den som anmälaren har tagit upp!

#35
2020-02-25 12:11

Att det finns så mycket folk som har gott om tid och inget att göra......tex att läsa reklamblad.....

#36
2020-02-25 13:10

A.L, oavsett hur så måste man börja med att se skillnad på laddning och drivning

Ett batteri kan laddas från eluttag, från en förbränningsmotor eller om man tar vara på rörelseenergin, men det är inte laddningen som driver bilen utan elmotorn precis som Panopticon beskriver

Eftersom Toyota pratar om "KAN" och "UPP TILL" så har nog anmälaren inte läst så noga, undrar om han går anmäler butiker som har "UPP" till 75% rabatt också ;)

#37
2020-02-25 14:02

Snälla Simon … "Ett batteri kan laddas från eluttag, från en förbränningsmotor eller om man tar vara på rörelseenergin, men det är inte laddningen som driver bilen utan elmotorn …" Då uppstår återigen frågan: Vad är det som får elmotorn att snurra, då? Luft? Då är det dags för Nobel-priset igen! Det är ständigt detta med energi, verkningsgrad, transformation, energiutbyte och förluster som förefaller vara oerhört svårt för några att förstå.

Men som sagt: Jag hänger mest upp mig på att Toyota "mäter i tid", när de flesta läser, tror och vill veta förbrukning per (tio) mil. Oavsett hur man än läser Toyotas text är den ur ett konsumentperspektiv bedräglig.

#38
2020-02-25 14:20

Intelligentes: Som jag skrev tidigare, all el kommer från något annat energislag från början. El kommer till exempel från vattenkraft som är rörelseenergi som kommer från lägesenergi som kommer från värmeenergin som har fraktat vattnet från haven upp i luften. Sen börjar vi om från början.
Menar du då att elbilar inte drivs av elenergi utan av.. Rörelseenergi? Lägesenergi? Värmeenergi?
Toyotas hybrider drivs (delvis) av el som produceras av små portabla kraftverk som laddas med kemisk energi i form av bensin.

#39
2020-02-25 15:42

Intelligentes, ja du verkar ju svara på det själv, det är en hybrid vi talar om och den körs antingen på bensin eller el beroende på förhållanden

Elmotorn får sin kraft från batteriet och bensinmotorn från bensin, enklare än så går det inte att förklara, du vet väl att en bensinmotor behöver ett 12volts batteri för att funka så enligt dig skulle alltså även en bensinmotor kunna kallas elmotor eftersom den behöver el för att funka, fattar du hur snurrigt det blir

De flesta förstår att hybridens batteri laddas av bensinmotorn under körning och även av den rörelseenergi som finns när bilen är i drift, men själva drivningen av bilen sker antingen med el, bensin eller båda drivmedlen samtidigt, det räcker för att de flesta ska förstå

#40
2020-02-25 16:57

Elbilar anses gå till hundra procent på el, men det gör dem inte för elen som vi använder till stor del produceras med hjälp av kolkraftverk. Men är det någon som säljer elbilar som skriver i sin reklam att den miljöriktiga elbilen man säljer delvis går på riktigt smutsig kolel?
Det spelar ingen roll om bensinmotorn i hybridbilen laddar batteriet under femtio procent av körsträckan för hybridbilen så körs ändå halva körsträckan med bara elmotordrift oavsett om bensinmotorn laddat batteriet eller solcellerna på bilens tak eller återladdning i nerförsbackar laddat batteriet. De som bor i städer är nog rätt glada åt att bilar kör utan att ha bensinmotorn igång halva körsträckan och sjuttio procent av tiden när de snirklar omkring i tät bebyggelse där nästan alla bor och jobbar.

#41
2020-02-25 17:28

Toyota har verkligen lyckats lura köparna att den går på el trots att den går till 100% på bensin.
Skicklig marknadsföring!

#42
2020-02-25 17:30

"Oavsett var du bor och oavsett var du kör är eldrift för dig. Med en elhybrid kan du köra i genomsnitt halva tiden på 100 procent el, utan att ladda ur"

Intressant, om jag kör landsväg hela tiden kan jag då räkna med att man i genomsnitt kör halva tiden på bara el?
De säger ju att oavsett var jag kör...

#43
2020-02-25 18:14

Peter E: Som jag skrev strax ovan (#34): Hela texten från Toyota är bedräglig på många olika plan. Ett av dess plan är just att Toyota använder sig av ordet "tiden" - inte sträckan! Det är ju självklart att man inte kan köra alls mycket på el om man kör i en timme på en 90-väg. Begreppet "tiden" är ju endast intressant när bilen sakta makar sig fram i köer och då bara elmotorn är i bruk. Alla som har kört en Toyota hybrid vet ju att bilen går bara med hjälp av elmotorn när du rullar iväg, upp till en viss hastighet eller upp till ett visst gaspådrag, därefter hoppar bensinmotorn raskt igång! Just "tiden" använder sig Toyota av på ett mycket utstuderat sätt.

Ett annat plan är det som anmälaren har lyft fram. Ytterligare ett plan är det som du, Peter E, sätter fingret på: "Oavsett var du kör" … Tror faktiskt att jag ska försöka förmå frugan att byta bort sin Toyota Auris. Sådant här gillar jag inte.

#44
2020-02-25 18:07

Skurkfirma.

#45
2020-02-25 18:28

Utan att ha kört en sådan bil så kan jag nog tänka mig att hybridsystemet funkar utmärkt i stan eller typ sådan körning.
Men inte oavsett var jag/man kör.

#46
2020-02-25 18:45

Här körs bensinmotorn hälften av körsträckan och över sjuttio procent av tiden med bara drivning av elmotorn och förbräningsmotorn avstängd där hälften av förarna aldrig tidigare kört en hybridbil.
https://blog.toyota.co.uk/toyota-prius-hybrid-excels-rome-zero-commuting...
Ännu bättre resultat vart det när bilisterna körde ur staden ut i förorter läser man här.
” The results were even better in urban areas, where noise, pollution and air quality are of special concern. On these sections of the route, Prius achieved zero emissions for 79.4 per cent of the journey time and 76.3 per cent of the route distance.”
Om nu ingen förstår att det är bättre än med en bil där bensinmotorn är igång 100 % av tiden oavsett om man rullar utför står still eller kör i kö så förstår man nog inte att bensinmotorn har allra bäst verkningsgrad vid en viss belastning som är omöjlig att uppnå i stad eller förorter medans hybridbilen kan både ladda batteriet och driva bilen mekaniskt samtidigt kortare stunder där bensinmotorn då belastas så att högsta verkningsgrad uppnås.
Och hur mycket 90- väg tror ni att det blir i den dagliga användningen av bilen i vårt samhälle där 86 % av befolkningen bor i tätort och 93 % jobbar i tätort och kör knappt 1200 mil i snitt per år.

#47
2020-02-25 18:49

PREVIA du kan väl inte på allvar tro på det där själv?
Jag har haft en Auris och den gick garanterat 90% av tiden med motorn igång.
På vintern för att värma bilen och enbart när man räknar tiden som bilen står stilla kan man komma till dessa idiotsiffror och då krävs många rödljus och kraftiga köer.

#48
2020-02-25 18:52

Förresten PREVIA, spela in en video där du kör 10 mil med snittfart 80 på landsväg och lägg ut på youtube vet jag, du får 1000:- av mig om du kör 70% utan bensinmotorn igång.

#49
2020-02-25 19:04

Men för guds skull, PREVIA … Frågan handlar inte om huruvida någon förstår eller inte förstår om det är bättre med en hybrid än med en renodlad fossilbil under vissa betingelser eller inte. Frågan handlar om vad som faktiskt står i Toyotas reklam!

Det är också helt ointressant hur mycket 90-väg någon tror att det blir i den dagliga användningen av bilen eller inte, eller hur lång den årliga körsträckan är. Alla bor inte i storstaden! Fortfarande måste en reklamtext vara rumsren - och sann! Och: Folk vill veta hur mycket "drivmedel" en bil drar enligt WLTP, den standard som gör att folk ska kunna göra vettiga jämförelser. Du försöker på det mest arroganta sättet att sopa allt detta under mattan med en högfärdig fnysning.

#50
2020-02-25 22:46

...sen skall ni inte glömma att batteriet i Toyota-hybriden är väldigt litet jämfört med det i en laddhybrid så även om man kör i stadstrafik så måste ju batteriet laddas rätt ofta.

#51
2020-02-25 23:31

Jag har aldrig skrivit att inte energi omvandlas, att det inte sker energiförluster och att Toyotas hybrider skulle vara en form av evighetsmaskiner! Läsförståelsen haltar påtagligt här hos somliga. Viljan att krångla till saker kan också spela roll.

Att t ex Prius har en bensinmotor som den till största delen är beroende av, tror jag de flesta förstår, men samtidigt kan hybriden ta tillvara rörelseenergi, då bilen rullar utan att använda bensin och även använda bromsenergi som annars gått förlorad, till att ladda batteriet. Vid lämpligt tillfälle kan elmotorn arbeta utan hjälp av bensinmotorn eller i samarbete med den. Detta får till följd att bilen därför oftast förbrukar mindre bensin än vad den skulle gjort utan hybridsystemet. Ibland laddar bensinmotorn batteriet, men inte alltid, som jag försökt förklara. Med andra ord är elen delvis framställd på ett miljö- och klimatsmart sätt.

Att jag började skriva här beror från första början på att jag tyckte konsumentens klagan att "all energi bilen använder kommer från den bensin man tankat" inte stämmer helt med verkligheten. Skulle all energi kommit från bensinen hade den varit törstigare på just bensin och inte varit något mer än en "vanlig bil".

Sök gärna på regenerative braking och se https://www.youtube.com/watch?v=pqRlkAYLDZs

#52
2020-02-26 00:40

John2008 har glömt bort varifrån första strömmen kommer ifrån. BENSIN! Naturligtvis är det ju bra att ta vara på bromsenergin och återföra det till batteriet. Det går inte att göra i en konventionell BIL. Men all lagrad energi kommer ju från BENSIN ursprungligen. Vad är då vitsen med det hela?

#53
2020-02-26 00:51

Urbanzol, man får genom hybridsystemet en minskad förbrukning av bensin, tack vare att man kan utnyttja energi i form av elektricitet som kommer från rörelse- och bromsenergi (som annars gått förlorad). Som sagt är inte all el producerad med bensin i en hybridbil (som många felaktigt verkar tro).

#54
2020-02-26 05:10

John2008.

Jag beundrar ditt tålamod att försöka förklara för de som inte vill förstå, inte har något att göra annat än att reta sig på reklam, inte tål att hybrider är en smart ide som verkligen sänker bensinförbrukning och utsläpp jämfört med en konvetionell bil, eller vad agendan kan bestå i. Man måste vara bra korkad för att inte förstå allt detta, utan bara vända på massa ord fram och tillbaka till ingen nytta. Samhället kan lägga energi och pengar på annat mer nyttigt kan man tycka än en sådan här dyr onödig process. Detta är inget annat än ett skapat välfärdfenomen som ingen annan än någon just i ett välfärdsland skulle komma på iden att anmäla en reklam som bevisligen sänker bensinförbrukningen och utsläpp. Hela Thailand skrattar åt er ska jag låta hälsa!

#55
2020-02-26 08:26

John2008,
Hur alstras rörelseenergin?

#56
2020-02-26 08:32

Tja, man kan ju också säga att alla bilar drivs av solenergi eftersom solen är ursprung till all energi.

#58
2020-02-26 11:15

Extrem låg, nu har de ju redan testat att stämma dem innan men de blev ju friade för att reklamen inte ljög, så klart det finns en och annan gnällgubbe men nu har ju Toyota bland de nöjdaste kunderna år efter år, så man kan ju undra vilka som är lurade ;)

Så välkommen till verkligheten :)

#59
2020-02-26 15:33

@junkers.

Inland så är det helt uppenbart att en läsare inte har kört fullhybrid på riktigt, och eller inte förstår hur den fungerar. Fullhybriden växlar hela tiden drivning. Den går väldigt ofta med avstängd motor..

Alltså, bilen färdas via batteri o elmotor väldigt ofta. Nästan jämt i stan och ofta i glesbygd, för att mer sällan stängas av på motorvägen. Kom ihåg, det sker även där, när du kommer ikapp en bil o måste lätta på gasen eller vid lite nedförslut..

Ps
De stopp&go system som kom 2008 kunde inte rulla, med avstängd motor. Detta har toyotas/lexus alltid kunnat göra. Sedan prius 1997.. dessutom har denna möjlighet hela tiden förbättrats. Idag är toyotas/lexus system det bästa på marknaden. Honda o kia/hyundai är ff bakom.. resten? Ännu mer bakom..

#60
2020-02-26 16:18

Låg. Nu är du på djupt vatten med ditt påstående. hur ska du ta dig ur det? Jag är en stolt Toyota ägare är vaken gammal gubbe eller pensionär. Tänk om man kunde om förvandla allt negativ, okunnighet och på hopp om Toyota som skrivs här på detta forum till ren energi hade vi kunnat köra gratis i många år. Mycket av dessa diskussioner jämför jag med sandlådenivå när man var i barn åldern: min bil är bättre än din, pappa är starkare än din osv. (Kommer ej kommentera detta vidare).

#61
2020-02-26 18:02

Toyotas system är klokt och smart. Det är svårt att hitta ett hybridsystem som är mer energieffektivt, så var det sagt.

Men John2008:as kommentar i #51 bevisar att fysik inte var det där han var bäst på i skolan. Att påstå att inte "all energi bilen använder kommer från den bensin man tankat" bevisar detta. Det är nog en och annan Nobelpristagare - och andra som inte levde då priset instiftades - som roterar i sina gravar med det fundamentala påståendet.

Jag har läst John2008:s alster i annan tråd i Forumet och funnit somligt värt att betänka, men nu vet jag inte....

#62
2020-02-26 20:28

Mirai, du har helt missat att jag har ägt en Auris hybrid, jag vet mycket väl hur den fungerar. Idag kör jag laddhybrid och har dessutom fler i min närhet som kör Toyotas hybrider.
Reklamen är vilseledande.
Däremot har jag inte sagt att hybriddriften inte sparar bränsle, det gör den men av erfarenhet inte mer än drygt 1dl per mil om Du jämför en bil av motsvarande storlek, effektuttag och lastförmåga.

#63
2020-02-26 23:04

junkers säger det bra. En Toyota hybrid sparar för normalanvändaren högst 1 deciliter per mil. Kör du dessutom sex till tio mil om dagen till och från jobbet blir besparingen mindre än 0,5 deciliter per mil. Vad får vi då av detta? Jo, den lilla bränslebesparing som vi pratar om kommer aldrig att kompensera för alla de utsläpp som den extra, elektriska drivlinan orsakade under tillverkningen. Ägaren kommer heller aldrig att spara in merpriset för hybriden.

Apropå vilseledande reklam: Ingen har väl glömt Volvos reklamfilm från 2003, i vilken en Volvo S60 kördes i stan med budskapet "En bil som renar luften från skadligt ozon". Filmen visade en grupp joggare i storstan som sprang efter bilen. Konsumentombudsmannen, KO, anmälde filmen till marknadsdomstolen och Volvo förbjöds 2004 att visa filmen fler gånger.

#64
2020-02-26 23:05

Visste ni att man inte kan skapa energi, den kan bara omvandlas...

#65
2020-02-26 23:07

Intelligentes, man sparar in på skatten :-) ... nu gör väl Bilia eller vad de heter (som normalt säljer Volvo) reklam för att att man skall komma in och välja en bil med låg skatt...och då utgår jag ifrån att de menar en Toyota och inte en tung ineffektiv Volvo.

#66
2020-02-27 01:57

Intelligentes, din beräkning felar lite :)

Man sparar mer än 1dl milen på hybrid

Jag åkte Avensis sedan 1,8 innan, långkörning 0,63 och totalt 0,75 året runt, ganska okej
Nu åker jag en något mindre men ändå högre C-HR 1,8 hybrid med större och bredare hjul, viktmässigt ligger de lika långkörning 0,46 och totalt 0,52

Så på årsbasis 1500 mil om vi räknar 15:- litern sparar jag alltså in över 5000:- och åker dessutom skattebefriat

Går att köra snålare om man vill men jag brukar köra rätt aktivt och har gjort mycket körning med släp

#67
2020-02-27 11:14

Konstigt sätt minst sagt att beräkna förbrukning. Man räknar med att bilen bara rullar i stads-och tätortstrafik. Själv kör ca uppskattningsvis 95% i landsvägstrafik. Hur mycket sticker inte bensinförbrukningen iväg då? Man bara "asar runt" med ett extra batteri. Det finns väldigt många som kör den helt dominerande delen utanför tättbebyggt område.

#68
2020-02-28 21:28

Simon no 1
Om din c-hr går 50 procent på slälvladdande el så innebär det alltså att bensinmotorn dra 1,04liter per mil verkar vara en väldigt törstig motor i den!
Skämt å sido så är Toyotas hybrider bra men att påstå att de är slälvladdande och går att köra 50procent eller som Previa påstår ännu mer på el är ju bara så Dumt.

#69
2020-02-29 12:46

Cepe, det är skillnad på 50% av tiden och 50% av sträckan och du missar helt tydligen "UPP TILL" :)

Hade varit intressant att veta då vad du som förare manuellt måste göra för att ladda batteriet i bilen?

Eller kan det vara så att laddar sig självt utan att du behöver göra något när du kör? (självladdande)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.