Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hybrid eller inte?

Bilfrågan

"Kör för det mesta på motorväg eller vanlig landsväg, lite i stadstrafik. Är det då någon god idé att köpa hybriden?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag funderar på att byta till en ny Toyota Corolla, men vilken? Jag kör för det mesta på motorväg eller vanlig landsväg, lite i stadstrafik. Är det då någon god idé att köpa hybriden, ur olika synvinklar:
  • Ekonomisk, kommer merpriset någonsin att tjänas in?
  • Miljömässig, kommer den högre miljöbelastningen vid tillverkningen att uppvägas av lägre bensinåtgång?
”STK”

Svar:
Corolla Active 1.2 med manuell växellåda kostar vid min jämförelse 208 900 kr, drar 6,3 l/100 km vid blandad körning och har ett CO2-utsläpp på 143 g/km enligt WLTP. Corolla Live elhybrid, för 219 900 kronor, förbrukar 4,5 l/100 km i blandad körning och ger ifrån sig 101 g CO2 per km också enligt WLTP. Räknat på 107 kr per gram CO2-utsläpp över 95 gram (för bilar som släpper ut mer än 140 g) enligt WLTP-normen för Corolla skulle skatten landa på 4 371 kr/år för Corolla Active med lilla bensinmotorn. För billigaste hybriden blir det bara 852 kr, eftersom utsläpp över 95 g men maximalt 140 gram/km ”bara” kostar 82 kronor/gram. Så sägs det när detta skrivs att det kommer att se ut 2020. Efter tre år blir bilskatten enligt nuvarande regler för elhybriden 360 kronor/år och för Corolla Active 1 064 kr.   Med 1 500 mil per år och förbrukning enligt WLTP-normen och ett bränslepris på för enkelhetens skull 16 kronor kostar Corolla Active 15 100 per år i bränsle och hybriden 10 800. Totalt för skatt och bränsle 19 471 för Active och 11 652 för Corolla Life. Om övriga kostnader är ungefär desamma rullar hybriden 7 000–8 000 kronor billigare per år. Möjligen håller hybriden också ett bättre andrahandsvärde och så får du själv bedöma kostnaderna för det högre inköpspriset (amortering på lån, ränta). Men teoretiskt skulle du kunna ”köra in” det högre priset på två år om du verkligen når deklarationens förbrukning och om du väljer den billigaste bensinversionen alternativt elhybriden. Med reservation för eventuella fel eller ändringar som påverkar skatt eller priser. Den sista funderingen om miljöbelastningen är svårbedömd. men eftersom det inte handlar om ett stort batteri bör miljöpåverkan vid tillverkning tjänas in inom rimlig tid. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-10-31 07:35

Vad är skillnaden i servicekostnad mellan en dylik hybrid och en med bara en traditionell drivlina?

(vad andrahandsvärdet anbelangar så är det mycket osäkert om ett fordon med dubbla drivlinor blir så attraktivt i längden. Just nu hålls andrahandspriserna uppe på artificiell väg genom att vi skattebetalare tvingas avge bonusar och att de då blir intressanta för norrmännen att importera. Försvinner det intresset så lär priserna också falla. En annan faktor är förstås vad ett nytt batteri kostar, då det ju blir nästa ägares huvudbry)

.

#2
2019-10-31 08:47

Toyota köper man alltid som hybrid. 1.2T är stendöda som beg.

#3
2019-10-31 09:33

Jag tror som GRP.
En Toyota utan hybrid går knappt att sälja utan dumpat pris.

#4
2019-10-31 09:45

Fast Klaris, du är medveten om att det inte handlar om en laddhybrid utan en HSD och där måste jag ge Toyota 100% rätt i en väldigt väl fungerande drivlina. Se det inte som dubbla drivlinor eftersom det är en integrerad lösning och ett litet batteri som verkar fungera bra även på gamla HSD:er
Om det sedan ger så mycket besparing om man mest kör motorväg eller landsväg är kanske något som behöver testas själv av den som skall köpa.

#5
2019-10-31 10:22

Kör sedan juni i år en Corolla HB 1.8 hybrid (utrustning Style) som rullat 1500 mil, varav ca 500 av dessa på motorväg och resten fördelat på stad- och landsväg. Min totala förbrukning hittills ligger på: 4,92 l/100 km (mätt vid pump).

#6
2019-10-31 10:34

Toyotas hybridlösning funkar väl bäst och ger mest besparing för de som kör mycket i stan? För motorvägskörning och landsvägskörning funkar nog en snål bensinare minst lika bra.

#7
2019-10-31 11:23

Man skall nog förvänta sig ca 10-20% lägre förbrukning för hybriden, mer än så är nog mer lögn. Prisskillnaden är kanske för stor för att köra in skillnaden, men hybrid låter nog bättre i köparens öron då det är dags att sälja bilen. Sedan gynnas hybrid av lägre skatt.

#8
2019-10-31 12:15

@EnannanRobban
Helt ärligt missade jag det så resonemanget faller platt på just denna modell, men är lika giltigt på laddhybrider i gemen. Så servicekostnaden för denna hybrid är precis densamma som för en Corolla utan? Det togs inte upp i artikeln.

.

#9
2019-10-31 12:33

toyotas nye 2,0 hybrid med 182 hk. er suveræn og kører rigtig langt på liter , den nye m odel har langt bedre udnyttelse af det store batt., som også virker på motorvejen, hvor det støtter Atkinson motor, som er meget energi bespareende i forvejen . der er intet at udsætte på de nyeste hybrider fra TOYOTA ER FAKTISK BEDRE end er bliver sagt. har selv en..

#10
2019-10-31 13:41

Jag tror som flera att 1,2 motorn får betydligt sämre andrahandsvärde. Har själv en Auris HSD och kör ofta till släkt som bor 300km bort, 50/50 landsväg / motorväg, och kör på 0,5 eller lite under så även vid denna körning går HSD snålare. Den nya Corollan är dessutom ännu bränsleeffektivare som hybrid.

#11
2019-10-31 19:48

Det blir spännande att se hur begagnatpriserna kommer att utvecklas för dyrare laddhybrider. Börjar finnas några BMW e-modeller inbytta. Enklare utrustade modeller till betydligt lägre nypris än hybrider kommer troligen att behålla samma begagnatprisnivå som tidigare, men dyrare fossilmodeller med nypris på e-nivå kan få mycket stryk de första åren vid inbytesförsök.

#12
2019-11-01 14:39

För att jämföra så likvärdiga bilar som möjligt så kostar en Corolla 1,2T Active 5-dörr automat brutto 229.400 kr. En Corolla 1,8 Hybrid Active 5-dörr kostar 241.400 kr brutto (automat standard på hybriden). Skatten på bensinautomaten blir 4906 kr från 2020-01-01, på hybriden 852 kr. Redan där är hybridkalkylen i hamn och dessutom är förbrukningen lägre och hela drivlinan trevligare. Servicekostnaden är likvärdig på bensin och hybrid. Vill man ha automat och inte behöver en högre dragvikt än 750 kg finns det ingen anledning att välja 1,2T.

#13
2019-11-05 23:14

Hybriden vinner tveklöst ekonomiskt med så liten prisskillnad i nypris.
Kolla på en begagnad Auris hybrid så ser man att de står minst 20-30 000kr högre i värde i snitt än en vanlig bensinare, så när bilen säljs får man utan problem tillbaka prisskillnaden.
Andrahandsvärdet är för övrigt närmast oslagbart för Auris hybrid (fortfarande omkring 50% av nypriset) i jämförelse 5-6år gamla konkurrenter.
Resten som bättre garantier (5år hybridgaranti med förlängning upp till 10år vid service hos Toyota), 4000kr lägre skatt/år och omkring 30% längre genomsnittsförbrukning på hybriden blir ren och skär vinst, dessutom har Toyota ännu färre reklamationer och problem på hybriderna jämfört med sina annars traditionellt felfria drivlinor.

#14
2019-11-06 17:34

Toyota Hybrid huvudsakliga mervärde ligger i att den återvinner bromsenergin som annars hade gått förlorad. Om man nästan aldrig bromsar (typ motorvägskörning) så ser jag ingen större nytta med denna hybridteknik, bortkastade pengar för kunden.

I så fall hade jag hellre köpt en plug-in laddhybrid. Men kör du mycket längre än vad batteriets kapacitet håller, och på så vis måste köra merparten av körsträckan med fossilt bränsle, så hade jag hellre köpt en elbil med större batteri eller en miljödiesel bil som klarar av HVO100 bränslet.

#15
2019-11-06 22:49

mikasand: Även vid mycket långkörningar utnyttjas Toyotas hybriders fördelar i form av att bensinmotorn går i den snålare atkinson förbränningscykeln tack vare stödet och vridmomentet från elmotorn som hjälper till och avlastar bensinmotorn även vid gaspådrag på exempelvis landsväg/motorväg (samt att den tar vara på energin från traditionella bilars motorbroms så fort gaspedalen släpps eller om bromsen används).
Elmotorerna sköter dessutom den steglösa utväxlingen i hybriden där värmeenergin som går upp i rök i utväxlingen i andra växellådor tas tillvara på när utväxlingen ändras i hybriderna (och lagras i batteriet) som har mycket färre rörliga delar än i andra växellådor, dessutom tillåts förbränningsmotorn ligga på optimala varvtal där den har högst verkningsgrad medans de effektiva elmotorerna sköter själva utväxlingen och accelerationen.

Dessa hybrider spar även en del energi i form av att de helt saknar drivremmar och generator och att tex den elektriska vattenpumpen enbart går när det behövs då dessa inte behöver drivas av drivremmar med spännrullar som annars alltid snurrar med i traditionella förbränningsmotorer.
En laddhybrid drar inte mindre bränsle alls än Toyotas fullhybrider vid långkörningar så det finns ju ingen anledning att betala 100 000kr mer för ett stort mer miljöbelastande batteri vid långkörningar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.