Bild
Nästa artikel
Snabb cyklist fick fortkörningsböter

Snabb cyklist fick fortkörningsböter

Nyheter

Inte bara bilister måste hålla laglig hastighet. Det blev en 17-åring varse om sedan han cyklat i 58 km/tim och stoppats av polisen.

Kommentarer

#1
2011-06-08 09:45

Naturligtvis helt riktigt.
Trafikregler gäller ju för alla, även för cyklister, det känner alla till utom just cyklisterna.
Märkligt.
De sitter helt oskyddade (hur många använder hjälm?) på sin cykel och beter sig som om de körde stridsvagn.

#2
2011-06-08 11:10

Helt rätt att cyklisten fick böter. Det är väl lika huvudlöst att cykla för fort som bilden ovanför artikeln.
På cykelbanor borde det vara en maxhastighet på 30km/h, då hastighetskillnaden blir farligt stor när sportfånarna cyklar i 40 km/h medan gubbar, tanter och småbarn masar sig fram i 15km/h.

#3
Raymond K
2011-06-08 11:21

Klart cyklisten skall ha böter, hastighetsbegränsningen gäller för ALLA. Även en joggare skall ha fortspringningsböter om han/hon springer för fort.

#4
2011-06-08 11:25

ska dom kunna bötfälla cyklister för fortkörning så tycker jag det ska införas lagkrav på hastighetsmätare på cyklar. annars kan man ju inte veta hur fort man kör.

#5
2011-06-08 13:45

Max hastighet för en cykel är 90 km/tim. Det kanske går att nå den farten temporärt med en modern cykel och friska ben.
Att det inte krävs hastighetsmätare för cykel beror på att det inte fanns cyklar som gick så fort när lagen om cyklars utrustning skrevs.
Men cykeln är ett fordon och lagen för fordons framförande gäller även den.

#6
2011-06-08 15:52

Fallet är intressant ur flera aspekter. För det första var det ju tidigare påå det viset att föreskriften om hastighet gällde motorfordon. Transportstyrelsen förbisåg eller var det medvetet? och skrev fordon i förordningen.
Om detta var en miss el´ler inte, så borde författningen skrivas om rejält. Det kan ju inte vara lika allvarligt att bryta mot hastighetsföreskrifter med en cykel som att köra för fort med bil. Bötesbeloppet borde här halveras liksom i andra typer av trafikbrott.
När dessutom cykeln saknar hastighetsmätare, gör ju inte saken bättre. Vi kanske ska förbjuda allt vad cykelträning och tävling på cykel heter i Sverige.
Det blir ju med de här bestämmelserna omöjligt att bedriva någon träning och tävlingsverksamhet i Sverige. Fy fasen för detta överreglerade samhälle!!

#7
2011-06-08 17:01

Fast risken att skada eller döda en annan trafikant pga hög hastighet är ju trots allt radikalt mycket lägre om man kör för fort på cykel jämfört med bil. Bötesbeloppen bör naturligtvis avspegla detta. Om det kostar 2-4000kr att köra för fort med bil så borde motsvarande böter för cykel handla om växelpengar.

Det lilla antal olyckor som cyklar står för beror framförallt på obefintlig trafikplanering. Hade bilar tvingats färdas 10cm från gångtrafik (utan räcke eller kant mellan) så hade inte olycksstatistiken varit så munter.

#8
2011-06-08 18:58

Saabnisse m fl har helt rätt, cykeln är ett fordon. Dessvärre är det många bilister som inte förstår det och som inte lämnar företräde, tränger ut cyklister i rondeller, parkerar på cyklevägar osv. Det vore ju bra om polisen kunde vara lite mera aktiv där.

#9
2011-06-08 19:24

Cyklisten är 17 år och saknar troligen adekvat trafikutbildning ... och hur fanken ska han/hon veta hur fort det går?
1500 spänn för att cykla för fort .. Huvudlöst.
.
När en vuxen man i flera år och upprepande, våldtar sitt eget barn så får han två år i fängelse ... Ska brotten ställas i rimlig relation till varandra kan denna cyklist möjligen få ett lyft ögonbryn och i värsta fall ett huttande finger ..
:o/

#10
2011-06-08 20:32

Jag tycker det är helt riktigt. Kör man i 58 km i timmen med en cykel går det alldeles för fort i alla fall, hastighetsmätare eller inte.
Tänk på att t.ex. en mopedist får köra i max 45 - eller 30 beroende på moped - och han måste också ha hjälm.

Han ska vara glad han bara fick fortkörningsböter. Hade jag varit polis hade han fått vårdslöshet i trafik också.

#11
2011-06-08 20:36

Det måste ha varit en polis som hatar tävlingscyklister. Han hade ju inte behövt mäta cyklistens hastighet, koncentrera sig på bilisters grova överträdelser istället. Eller kanske byta jobb?
Det borde även Transportstyrelsens lagvrängare göra. Har de kommit med något vettigt efter fiaskot med Zebralagen?

#12
Raymond K
2011-06-08 20:48

Verkar precis som många här rycker på axlarna åt att cyklisten körde nästan i 60 typ "kan väl inte va så farligt"
Det kan bli nog så allvarligt om en sådan cyklist kör på en fotgängare eller ett barn. Kan kanske bli ganska allvarligt om cyklisten kör in i en stolpe i den farten.

#13
2011-06-08 21:31

Ja, han ska verkligen vara glad att Joca_1 och jag inte är poliser och var på plats. En cyklist ska givetvis inte bara dömas för fortkörning, utan även, till skillnad från bilister, dömas till vårdslöshet i trafik. Och hade han inte säkerhetsbälte hade vi lagt på en extra 1000-lapp. Cyklar passar bäst på gym, där dom inte är i vägen för oss bilister. (Dessutom gärna höga böter för gångtrafikanter som släpar benen efter sej på övergångsställen)

#14
2011-06-08 21:49

Det har hänt förut, för en trettio -fyrtio år sedan.
Då var det en en tjej på träningsrunda som åkte fast för fortkörning på en 50-sträcka..

#15
2011-06-08 23:17

58 km/h - inte så tokigt för en cykel!
Gissningsvis var det väl nerförsbacke och medvind, men ändå.
Om jag nu ska vara seriös, så ska det naturligtvis vara lag på hjälm för alla cyklister - vad ger det annars för budskap till dem under 15?
Om nu cyklister ska kunna dömas för hastighetsöverträdelser, så ska det naturligtivs också vara lag på hastighetsmätare - och det är det ju inte.

Cykeln är naturligtvis per definition ett fordon. Det är därför som gående alltid ska gå på vänster sida så att de ser mötande fordon på samma sida som dem själva.
Man kan lugnt räkna med att en cyklist håller fyra gånger högre hastighet än vad denne skulle göra till fots i motsvarande tempo.

Nej, cyklisten skulle inte dömts för fortkörning!
Ändra först på lagarna.

#16
2011-06-08 23:28

Kom att tänka på en liknande situation för länge sen - ja, det var till och med vänstertrafik.
Jag blev stoppad av en polis som vinkade över mig till en annan polis i en större vägficka. Själv färdades jag på min moped.
"Du körde i 42 km/h!" blev jag upplyst om.
"Äh, går den så bra" genmälde jag.
"Du får inte köra mer än 30!"
"En moped får inte vara gjord för att gå fortare än 30, alltså måste jag kunna få köra den så fort den går. Den är ju inte trimmad. Och hur ska jag veta hur fort den går?"
"Du har ju hastighetsmätare!"
"Den visar fel och det måste jag inte ha."
"Men nu har du alltså en."
"Om jag plockar bort den, får jag då åka så fort moppen går?"
Nu hade han blivit riktigt trött på mig.
"Åk!"

#17
Geno Diantus
2011-06-08 23:28

Jes_ pratar om barnvåldtäkter. Mycket smaklöst på en sådan här sida.

Självklart ska killen bötfällas oavsett om han skulle våldta eller ej.

Jag instämmer med Raymond K.

En 17-åring märker om det går farligt fort. Gör han inte det skall denna sitta bakom lås och bom. I mer än två år eller vad tycker du Jes_?

#18
2011-06-08 23:41

Det framgår inte om "överträdelsen" skedde på cykelväg eller på allmän väg. (Gäller för övrigt hastighetsbestämmelser på cykelväg?)
Men det mest väsentliga: Cyklar behöver ingen hastighetsmätare så hur i h-elvete ska killen kunna veta om det går i 49 km/h eller 58 km/h??? Kan någon av oss vuxna avgöra detta sittandes på en cykel?
Återigen ber snutarna om att allmänheten ska hata dom. Varför kunde man inte bara nöjt sig med en tillsägelse? Nej för fan, sätt dit bara!

Och som sagt: Ingen hastighetsmätare behövs enligt lagen - men likt förbannat böter ...! Skäms, snuten! SKÄMS!

#19
Raymond K
2011-06-08 23:59

Så en cyklist som kör fortare än 50 skall inte ha böter för att han inte visste att han körde för fort för att cykeln saknade hastighetsmätare? Då skall inte en bilist heller ha böter om han kör för fort om hans hastighetsmätare inte är i funktion för han kan inte se hur fort han kör?
Om man har en sportcykel och vet med sig att man kan komma upp i över 50 sätter man väl på en hastighetsmätare på sin cykel. Jag har en sån cykel och vet att jag kan komma upp i 60 så jag satte på en hastighetsmätare på min cykel samma dag jag köpte den. Det var inte alls svårt. Borde alla kunna klara av.
Lagen skall vara lika för alla, är det 50km/h i begränsning så skall det ta mig f-n gälla för alla dom som framför ett fordon även om det så är trampor på fordonet.

#20
2011-06-09 00:13

ahahaha vilken skämt!

#21
2011-06-09 08:33

Raymond, hur - HUR! - ska man kunna begära att en cyklist ska kunna "hålla hastigheten" när cyklisten INTE behöver en hastighetsmätare? Din liknelse med bilisten utan fungerande hastighetsmätare är idiotisk - främst på grund av att du som bilist är skyldig enligt lagen att ha en hastighetsmätare som fungerar. Fungerar den inte får du inte framföra fordonet annat än till verkstaden/bilbesiktningen!

Du avslutar idiotiskt också. "Lagen skall vara lika för alla, är det 50km/h i begränsning så skall det ta mig f-n gälla för alla dom som framför ett fordon även om det så är trampor på fordonet." Som sagt: En cykel måste inte ha hastighetsmätare, så det kvittar hur du än vrider och vänder på det. Det är rent provokativt av snuten att sätta dit ungen som inte kan veta sin egen hastighet. Mitt hat mot framförallt trafiksnuten ökar för varje sådant här fall.

#22
2011-06-09 08:54

Kapten, cykeln är ett fordon som ska följa de trafikbestämmelser som finns, det gäller även hastighetsbegränsningar oavsett om cykeln har hastighetsmätare eller inte.
Nu finns det ju en förfärlig massa cyklister som inte begriper detta, de kör på vänster sida av vägen, mot rött ljus, mot förbjuden infart, på trottoarer osv.

Förr i tiden, innan trafiken var så tät, förekom det en viss form av trafikundervisning i skolorna.
Polisen var uppmärksam på felande cyklister som fich skarpa tillsägelser och de blev ibland antecknade.
Men det var på den tiden det fanns patrullerande fotgängarpoliser.

Nu, när det verkligen behövs, verkar inte cyklister ha fått någon trafikutbildning.

#23
2011-06-09 08:56

Pender, He-he, den var bra, men jag kom på att det ju finns gåband på gymet också så man ska ju inte behöva gående i trafiken heller.

#24
2011-06-09 10:28

Raymond K: Satte du dit en hastighetsmätare så att du skulle kunna hålla hastighetsgränserna? Halledusingen så duktig du är.

Löjligt är vad det är. Nu när det finns 20-gränser - ska du inte skaffa en GPS också så du ser till så du inte springer för fort? Man kan springa över 20 km/h.

#25
2011-06-09 10:41

saabnisse, kan du förklara hur denna hastighetsanpassning för en cyklist ska gå till utan lagstadgad hastighetsmätare? Hur ska man kunna förväntas följa t.ex. 20 km/h i en innerstad runt torget när du inte äger skyldighet att ha en hastighetsmätare som talar om för dig hur fort det går?

Jag upprepar: Dylika polisingripanden underminerar folks tilltro till snuten alltmer. Våldtäkter, misshandel, mord, kidnappningar, villainbrott och annat florerar hej vilt och då tar snuten och lägger tid på att sätta dit en kille på cykel - för "fortkörning", som killen dessutom inte kunde övervaka. Men det klart: Förutom paragrafryttare inom polisen finns det paragrafryttare även här i spalterna.

#26
Raymond K
2011-06-09 10:41

Konstigt vad alla hittar på sina egna slutsatser om andra människor här. Naturligtvis monterade jag inte min hastighetsmätare på cykeln för att inte cykla för fort, jag gjorde det mest för att få se vilken genomsnittshastighet jag har på en träningsrunda. På köpet fick jag ju en koll så jag inte cyklar för fort i samhällena. Dessutom kräver högre hastigheter på cykel en god framförhållning då fälgbromsarna är ganska svaga och man stannar inte direkt precis, inte om man ligger i 60 i alla fall. Men hitta gärna på flera slutsatser om människorna här på forumet Roger. Tycker inte man skall behöva förklara allt in i minsta detalj här eftersom det skulle bli onödigt långa inlägg då.

#27
Raymond K
2011-06-09 10:46

Herr Ober!
Du skulle nog inte tycka samma sak om en cyklist någon dag dammade in i ett av dina barn (om du har några) i 60 km/h. Detta kan faktiskt jämföras med våldtäkt och mord som du skriver eftersom på ett litet barn och kanske även på en vuxen kan en sån olycka sluta med ganska stora skador och kanske till och med död för ett mindre barn.
Många här tänker inte på skador som kan uppstå utan tänker enbart på att "köra lite för fort är väl ingenting"

#28
1 Tysken
2011-06-09 12:22

Man har inga barn när man är ett själv, därför förstår inte "Hr Ober" hur det skulle kännas om ens egna barn skulle komma ivägen för exv. en cykel som kör i 60 kmh...så "Raymond K" du får inte begära det omöjliga av en del som kommenterar.

#29
Raymond K
2011-06-09 12:24

Du har en poäng där Tysken

#30
Raymond K
2011-06-09 12:31

Nu kan vi sluta bråka om detta :D
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110609-cykel-boter-bluff/index.xml

#31
2011-06-09 12:56

Raymond skriver: "Detta kan faktiskt jämföras med våldtäkt och mord som du skriver eftersom på ett litet barn och kanske även på en vuxen kan en sån olycka sluta med ganska stora skador och kanske till och med död för ett mindre barn."
Nej (!!!), jag skrev INTE att en fortcyklande unge kan jämföras med våldtäkt, mord etc. Jag skrev att våldtäkter, misshandel, mord, kidnappningar, villainbrott och annat florerar hej vilt medan snuten lägger tid på att sätta dit en kille på cykel - för "fortkörning", som killen dessutom inte kunde övervaka. En avsevärd skillnad! Tolka rätt!

Men visst, vi kan ju glömma detta nu.

#32
2011-06-09 16:24

En reflektion bara: Många här inne verkar se cyklister som sina värsta fiender och drar alla sådana över en kam. "Kör mot rött, kör för fort, bryter alla regler osv..".

En del kanske skulle ta fram sin gamla Crescent och pumpa däcken och fixa kedjan och själva ge sig ut i trafiken. Då skulle ni märka alla bilister som inte tar hänsyn till er utan bara ska fram utan tanke på medtrafikanter som t ex cyklister.

Dessutom får ni ju frisk luft!

#33
2011-06-09 16:38

Det är rätt att kräva att cyklister håller hastighetsbestämmelserna. Fortkörande cyklister kan orsaka en kollision med till exempel bilar. En sådan kollision kanske inte orsakar fysisk skada på en bilist, men säkerligen en psykisk skada och psykiskt lidande. Ta hänsyn till medtrafikanter även när Du cyklar!

#34
2011-06-09 19:30

När jag reflekterar över brott och straff "Geno Diantus" så gör jag det utifrån mina värderingar och därför skiter jag fullständigt och högaktningsfullt i vad du möjligen kan finna smakrikt eller smaklöst på internet.
Och .. Nej! Jag tycker inte som du "Geno Diantus", jag ställer mej betydligt högre som människa.
:o)
.
Hur som helst är historien en bluff ... men om den inte varit så ...

#35
2011-06-10 09:03

Tro inte allt som står i tidningen/tidningarna. Tranås Tidning dementerar detta idag, fredagen den 10 juni. Redaktionschefen ber om ursäkt och medger att "de brustit i sin faktakontroll".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.