Nästa artikel
Snabb cyklist fick fortkörningsböter
Nyheter

Snabb cyklist fick fortkörningsböter

Publicerad 8 juni 2011 (uppdaterad 10 juni 2011)
Inte bara bilister måste hålla laglig hastighet. Det blev en 17-åring varse om sedan han cyklat i 58 km/tim och stoppats av polisen.

Pojken trampade på rejält när han fastnade i en hastighetskontroll i centrala Tranås, rapporterar Tranås Tidning.

Enligt polisens mätutrustning körde 17-åringen i 58 kilometer i timmen. Cykelturen slutade med böter på 1 500 kronor.
 
– Jag har aldrig hört talas om att cyklister fått böta för fortkörning, säger Anna Berggren, som arbetar med körkortsfrågor på Transportstyrelsen, till TT.

Uppdatering: Uppgifter i artikeln har visat sig vara felaktiga. Läs mer här.

Ämnen i artikeln

#1 • Uppdaterat: 2011-06-08 09:45
saabnisse

Naturligtvis helt riktigt.
Trafikregler gäller ju för alla, även för cyklister, det känner alla till utom just cyklisterna.
Märkligt.
De sitter helt oskyddade (hur många använder hjälm?) på sin cykel och beter sig som om de körde stridsvagn.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-08 11:10
Meganmannen

Helt rätt att cyklisten fick böter. Det är väl lika huvudlöst att cykla för fort som bilden ovanför artikeln.
På cykelbanor borde det vara en maxhastighet på 30km/h, då hastighetskillnaden blir farligt stor när sportfånarna cyklar i 40 km/h medan gubbar, tanter och småbarn masar sig fram i 15km/h.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-08 11:21
Raymond K (ej verifierad)

Klart cyklisten skall ha böter, hastighetsbegränsningen gäller för ALLA. Även en joggare skall ha fortspringningsböter om han/hon springer för fort.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-08 11:25
zant

ska dom kunna bötfälla cyklister för fortkörning så tycker jag det ska införas lagkrav på hastighetsmätare på cyklar. annars kan man ju inte veta hur fort man kör.

#5 • Uppdaterat: 2011-06-08 13:45
saabnisse

Max hastighet för en cykel är 90 km/tim. Det kanske går att nå den farten temporärt med en modern cykel och friska ben.
Att det inte krävs hastighetsmätare för cykel beror på att det inte fanns cyklar som gick så fort när lagen om cyklars utrustning skrevs.
Men cykeln är ett fordon och lagen för fordons framförande gäller även den.

#6 • Uppdaterat: 2011-06-08 15:52
Gunnar 44

Fallet är intressant ur flera aspekter. För det första var det ju tidigare påå det viset att föreskriften om hastighet gällde motorfordon. Transportstyrelsen förbisåg eller var det medvetet? och skrev fordon i förordningen.
Om detta var en miss el´ler inte, så borde författningen skrivas om rejält. Det kan ju inte vara lika allvarligt att bryta mot hastighetsföreskrifter med en cykel som att köra för fort med bil. Bötesbeloppet borde här halveras liksom i andra typer av trafikbrott.
När dessutom cykeln saknar hastighetsmätare, gör ju inte saken bättre. Vi kanske ska förbjuda allt vad cykelträning och tävling på cykel heter i Sverige.
Det blir ju med de här bestämmelserna omöjligt att bedriva någon träning och tävlingsverksamhet i Sverige. Fy fasen för detta överreglerade samhälle!!

#7 • Uppdaterat: 2011-06-08 17:01
Sailfast

Fast risken att skada eller döda en annan trafikant pga hög hastighet är ju trots allt radikalt mycket lägre om man kör för fort på cykel jämfört med bil. Bötesbeloppen bör naturligtvis avspegla detta. Om det kostar 2-4000kr att köra för fort med bil så borde motsvarande böter för cykel handla om växelpengar.

Det lilla antal olyckor som cyklar står för beror framförallt på obefintlig trafikplanering. Hade bilar tvingats färdas 10cm från gångtrafik (utan räcke eller kant mellan) så hade inte olycksstatistiken varit så munter.

#8 • Uppdaterat: 2011-06-08 18:58
Olov

Saabnisse m fl har helt rätt, cykeln är ett fordon. Dessvärre är det många bilister som inte förstår det och som inte lämnar företräde, tränger ut cyklister i rondeller, parkerar på cyklevägar osv. Det vore ju bra om polisen kunde vara lite mera aktiv där.

#9 • Uppdaterat: 2011-06-08 20:32
JOCA_1

Jag tycker det är helt riktigt. Kör man i 58 km i timmen med en cykel går det alldeles för fort i alla fall, hastighetsmätare eller inte.
Tänk på att t.ex. en mopedist får köra i max 45 - eller 30 beroende på moped - och han måste också ha hjälm.

Han ska vara glad han bara fick fortkörningsböter. Hade jag varit polis hade han fått vårdslöshet i trafik också.

#a • Uppdaterat: 2011-06-08 20:36
Gunnar 44

Det måste ha varit en polis som hatar tävlingscyklister. Han hade ju inte behövt mäta cyklistens hastighet, koncentrera sig på bilisters grova överträdelser istället. Eller kanske byta jobb?
Det borde även Transportstyrelsens lagvrängare göra. Har de kommit med något vettigt efter fiaskot med Zebralagen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.