Bild
Nästa artikel
5 000 påträffade utan bilbälte

5 000 påträffade utan bilbälte

Nyheter

Många svenskar slarvar med bilbältet. Över 5 000 trafikanter ertappades utan bälte under polisens insatsvecka.

Polisen genomförde under vecka 10, mellan 7 och 13 mars, extra bälteskontroller längs de svenska vägarna. Totalt skrevs 5 358 rapporter, med 5 333 trafikanter utan bälte och 15 utan hjälm. 4 586 var förare, 634 var passagerare och 113 var minderåriga.

– De har inte blivit bättre sen förra vårens bältesvecka. Den enskilda individen måste ta ett större ansvar för sin egen säkerhet, säger Bengt Svensson, poliskommissarie på Rikspolisstyrelsen, i en kommentar.

Att påträffas utan bilbälte innebär böter på 1 500 kronor för förare och passagerare. Föraren är dessutom ansvarig för att minderåriga använder bälte. Om så inte är fallet får föraren böta 2 500 kronor.

Enligt Trafikverket skulle 40 liv kunna räddas varje år om alla skulle spänna fast sig. Under de senaste två åren har nästan hälften av dem som omkommit i trafikolyckor inte använt bältet.
 
– Därför är det viktigt att polisen gör sådana här kontroller för att förhoppningsvis öka bältesanvändningen och därmed spara liv, säger Bengt Svensson.

Veckan med skärpta bälteskontroller är en återkommande insats. Senare i år ska ytterligare en insatsvecka genomföras.
 
Diskutera: Vad krävs för att öka bältesanvändningen?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-03-17 09:36

Första tanken är väl att de som förolyckas för att de inte använder bilbälte är så korkade att de inte kan tillföra något bra för utvecklingen i samhället och då är det ju lika bra.
Men så är det ju inte, man måste ju komma ihåg alla de som överlever med svåra skador och som binder stora samhällsresurser för sin vård.

Tillverkas det verkligen bilar som inte har bältesvarnare idag?

Jag minns en säljare, han körde många mil om året, som hittat en smart metod för att slippa ta på sig bältet i sin Volvo.
Han hade spänt fast bältet under en överdragsklädsel!
Smart?

Motsatsen var min svåger.
Han tog på sig bältet när han backade ut ur garaget, sedan fick han ju ta av sig det när han klev ur bilen för att stänga garagedörren!

#2
2011-03-17 09:52

Några roliga formuleringar:

5 000 påträffde ... Sedan i ingressen blir det dock bättre med "ertappades".

Saabnisse skrev "bältesvarnare" ... Hmmm, inte ska man väl varnas för bilbältet =) "Bältespåminnare" torde allt vara bättre.

För övrigt förstår jag inte varför biltillverkarna - eller i alla fall EU - inför en körspärr om förarbältet inte sitter i. En sensor i sätet känner av föraren och övrig elektronik känner av att motorn startas och bilen kör iväg. I det här läget ska det finnas en elektronisk spärr som gör att bilen visserligen kan köras (så måste det ju vara i händelse av ett akuttillbud som t.ex. brand i garaget då det inte finns tid att ta på bältet när huvudsaken är att bilen kommer ut) MEN bara kan köras i en hastighet av högst 30 km/h - kanske kombinerat med ett visst antal minuter. Samma sak inträffar om föraren tar av sig bältet under körning: Bilen saktar automatiskt ner till typ 30 km/h tills dess att bältet tas på igen.
Jag kan lova att varenda j-vla förare kommer att ha bältet på sig. Någon som är emot?

#3
2011-03-17 09:55

Helt riktigt, slarvigt av mig att skriva bältesvarnare, det är ju mycket bättre med påminnare.
I Saaben för den ett hiskligt oväsen om man inte tar på sig bältet.

#4
2011-03-17 10:03

Håller med Kapten om att det vore en god idé, men kan kommer ju inte ifrån saabnisses säljare som spänner fast bältet och sen sitter ovanpå. Mänsklighetens intelligens när det kommer till att bete sig idiotiskt verkar inte känna några gränser!

#5
2011-03-17 10:23

Trafikverket har gett ut en broschyr där man anger att man klarar en krock vid högst 7km/timmen förutsatt att man är beredd och tillräckligt stark för att hålla i sig.
Men jag tror att man blir trasig ändå för krockkuddarna löser nog ut och då får man en duktig smäll.
I 30 är det som att hoppa från första våningen.
I 50 från tredje våningen och i 90 från tionde våningen!
Men vad bryr sig de som kör utan bälte om detta?
De krockar ju aldrig, det händer ju bara andra!

#6
2011-03-17 10:37

Nu kan jag bara svara för "mit" märke, men antar att det är liknande hos de flesta tillverkare. Vid lågt krockvåld aktiveras bara bältessträckare. Efter det aktiveras SRS i två steg, beroende på hur hårt man smäller. Första steget ger ca 70% av maxtrycket. Smäller man hårdare aktiveras även andra steget, efter en liten fördröjning beroende på kråckvåldets storlek. Bältessträckarna är ju dock av ringa nytta när man inte har bältet på sig

#7
2011-03-17 10:38

Använder alltid bälte själv men samtidigt så ska inte nåt irriterande varningsljud utlösas om jag av någon märklig anledning inte vill använda det.

Dessa bilar sorterar jag bort och köper helt enkelt inte. Det är jag som ska bestämma vad bilen ska göra och inte tvärtom! Överförmynderi har vi nog av i vårat samhälle ändå.

#8
2011-03-17 11:00

Så jag stavar, ber om ursäkt! Skyller på stress ;)

#9
2011-03-17 11:14

Ligg bakom en gammal Volvo och man kan se att föraren slarvar med bälte. Bältespåminnare som blinkar uppe vid taket.
VW har försökt att försvåra användandet av bilen genom att den elektroniska handbromsen inte släpper om du inte har bälte på. Ett steg på vägen.

#10
2011-03-17 12:16

Om man syntesierar Kaptenes och saabnisses tankar, kunde man ju tänka sej att rattens teleskopfunktion och airbag kopplas ur vid över 30 km/t, om bältet inte är påsatt. Så hamnar de bälteslösa inte som dyrbara vårdpaket, utan i graven direkt. Som på den gamla goda tiden, med PV444. Men personligen är jag emot ytterligare dyrbara (och krånglande elektronikprylar) i bilar.
Om jag rannsakar mej själv, så var jag även emot ESP. Men dels kunde jag inte föreställa mej att den finessen skulle bli så billig. Och så nyttig för oss Nordeuropéer. Särskilt för oss utan dubb.

#11
2011-03-17 18:08

Rålle G. tillhör alltså dem som är överkänsliga för allt de kallar överförmynderi.
Jod, när lagen om belysning även dagtid kom så gnälldes det över detta.

Kan man inte se en bil när det är dagsljus så ska man minsann inte köra bil alls. Bilbältet ar lika självklart ett ingrepp i den personliga integriteten. Skatt ska man inte heller betala, för detn tar bara staten och glufsar i sig. Krockkuddar är bara dyra och jag vill själv bestämma om jag ska ha såna eller inte. Samma sak med bromsar. Andra ska inte komma och bestämma över mig och min bil!
Vi vet ju själva alltid bäst.

#12
mendefera
2011-03-17 18:32

Roy j: Jag känner en snubbe som har fått körkort fastän han inte såg så bra under dags ljus, i mörker är det fullstädigt lifsfarligt att åka med honom, frågade en gång om han såg snut bilen framför nej sa han då under dags ljus!

#13
2011-03-17 19:49

@ Roy:
Jag skriver INTE att jag tycker att bälteslagen är fel. Är man så korkad att man inte tar på sig bältet får man skylla sig själv. Det jag ogillar är att bilen ska larma högljutt eller i vissa fall ej gå att starta bara för att man inte satt på sig bältet, t ex när man bara ska backa ut från garaget. Fruktansvärt irriterande och för mig så går dessa bilar bort direkt.

Kul också att du kopplar min åsikt om överförmynderi till att jag skulle vara emot skatter! Trots att du är forumets självutnämnde allvetare så kan jag meddela att du har helt fel i det påståendet..

#14
Raymond K
2011-03-17 20:22

Visa bilder på de som krockat utan att använda bilbälte så kanske en del fattar att man kan inte hålla emot med armarna när det smäller.

#17
2011-03-18 00:40

Pipande bilar är irriterande. Jag förstår inte varför de ska pipa om man har backen i till exempel. Min Mazda börjar pipa om man åker över typ.. 7km/h eller nåt. Denna oerhörda hastighet kan jag uppnå om jag typ.. backat snett mot garaget och måste köra fram ett par meter. Sen får man höra på PLING PLING PLING PLING PLING hela vägen. Kanske är plingplongen som är av billigare utförande dock.

#18
Gert Andersson
2011-03-18 09:48

När sossarna höll i rodret så hade bilarna högljudda bätespåminnare, strålkastarrengöring, lättbytta lampor m fl viktiga säkerhetsanordningar.

Och vilka motorer! Min B21A hade gått 36 000 mil när jag sålde den. Rätt gasglad ibland. Inte ett missljud!

#20
2011-03-18 15:49

Gert: Det ligger någonting i det du säger. Dock tror jag (tyvärr) inte att partiet hade så mycket att säga till om när det gällde biltillverkarnas säkerhetsanordningar.

Idag finns det knappt en bil med strålkastarrengöring eller dörrlister. Två basala funktioner på en bil kan tyckas.
Däremot bältespåminnare verkar finnas på var och varannan bil, vilket är bra.
Uppenbarligen finns det bilister som inte använder bilbältet, sannolikt bankirer och advokater, för de verkar tro att de har egna lagar.
De brukar dessutom vara utrustade med ett synnerligen flexibelt samvete, och brist på självinsikt.

#21
2011-03-18 15:55

så sidolister är en mycket viktigare del av bilen än låsningsfria bromsar, antisladdsystem och krockkuddar?? är du på riktigt? vad tusan säger att det är direktörer och de andra du inte gillar som inte använder bälte? tycker mest man ser det i gamla skrotiga volvo, gärna ordentligt inrökta... är nog knappast de du räknar upp. Du måste nog uppdatera din omvärldsanalys.

#22
Gert Andersson
2011-03-19 08:47

Jo, hellre sidolister än löjliga fjantsystem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.