Bild
Nästa artikel
Självkörande bilar förbrukar enormt mycket data och kan ge mer bilköer

Självkörande bilar förbrukar enormt mycket data och kan ge mer bilköer

Nyheter

Köfria vägar och lägre utsläpp? Kanske inte. Nu ska forskarna titta närmare på riskerna när bilarna själva tar över körningen.

Det är många som hoppas på framtidens självkörande bilar och automatiserade transporter. Tanken är att de ska effektivisera trafiken, sänka utsläppen och höja säkerheten.

Men stämmer det i verkligheten? Det ska oberoende Emissions Analytics granska tillsammans med Nederländernas motsvarighet till Transportstyrelsen.

Det finns flera fördelar med självkörande bilar, inte minst att de accelererar och bromsar mjukare än mänskliga förare vilket sänker förbrukningen och utsläppen. De kan även anpassas för smarta trafikljus vilket minskar köerna.

Enorma mängder data

I ett större perspektiv finns dock flera punkter som forskarna nu ska titta närmare på. Självkörande bilar förbrukar enorma mängder data som ska samlas in och behandlas.

Om en helt autonom elbil själv tar hand om och bearbetar all data som samlas in drar det enorma mängder energi från batteriet. En elbil som klarar 40 mil i vanliga fall skulle enligt Emissions Analytics beräkningar bara klara sju mil om den tar hand om all data.

Den beräkningen är gjord utifrån ett ganska försiktigt antagande om att en självkörande elbil samlar in 0,4 gigabyte data per sekund och att bilen körs lika långt som medelbilen varje år.

Volvo har flaggat för att en självkörande bil kan förbruka flera gigabyte per sekund och självkörande bilar kommer förmodligen användas betydligt mer än medelbilen.

Risk för kö

Ska all data istället skickas iväg för insamling och behandling i ett datacenter gäller det att energin som driver centret kommer från förnybara källor, för energiåtgången är mycket hög.


Att utveckla effektivare teknik blir därmed extremt viktigt för biltillverkarna och underleverantörerna.

När det gäller trafiken ska forskarna också titta närmare på om bilköerna i värsta fall kan bli fler och värre med autonoma bilar, eftersom de kommer användas i högre utsträckning än vanliga bilar.

”Vi inser att vår analys är osäker och att framtiden kan bjuda på förbättringar när det gäller effektiviteten. Men om vår analys bara till viss del reflekterar verkligheten kan det leda till att potentialen och tidplanen för helt självkörande personbilar kan behöva ändras snabbt”, skriver Emissions Analytics.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-06-05 10:06

Det här låter ju lite extremt... Hur mycket räckvidd tappar Tesla om man kör med "autopilot"?

Och hur i helvete skulle behandlingen kunna ske i ett datacenter?

#2
2020-06-05 10:57

Panopticon: Jag har inte märkt nån som helst skillnad i förbrukning mellan manuell eller semiautonom körning......

#3
2020-06-05 11:41

Här behöver man göra en rimlighetsbedömning för att inse att den reducerade räckvidden är helt felaktig. Om bilens omborddator skulle dra lika mycket ström som framdrivningen eller mer (vilket blir konsekvensen av att räckvidden ska minska från 40 till 7 mil) kan man tänka så här:
På en timme kör man 10 mil, vilket förbrukar 15 kWh (1,5 kWh/mil). Det innebär en kontinuerlig förbrukning på 15 kW för motorn som driver bilen. Är det någon som på allvar tror att man kan ha en dator i bilen som drar lika mycket - och som en konsekvens genererar lika mycket värme (all energi datorn förbrukar blir i förlängningen spillvärme)? 15 kW värme är lika mycket som 2-3 normala elektriska bastuaggregat...

#4
2020-06-05 12:54

tror inte självkörande bilar blir verklighet på mycket länge, tekniken saknas för alla eventualiteter som kan finnas på vägen

#5
2020-06-05 13:26

ja toyota siger, der går nogle år endnu : jura og samspil. er hovedproblemet..

#6
2020-06-05 13:42

Jag håller med StefL till fullo. Rent snömos, det som påstås. "....enorma mängder energi från batteriet...." Gapskratt!

#7
2020-06-05 17:32

Självkörande fordon har många frågor att besvara !!!

#8
2020-06-06 09:10

Välkomna till cybervärlden. Jag hade föredragit häst och vagn.

#9
2020-06-07 10:08

@glimma, fram till 1967 fanns en självkörande häst med vagn i Örebro, men vid högertrafikomläggningen fick den tas ur trafik på grund av omprogrammeringssvårigheter.

#10
2020-06-07 16:23

Självkörande fordon.
Vilket vansinne.

#11
2020-06-07 16:24

Självkörande fordon.
Vilket vansinne.

#12
2020-06-07 18:12

skidoo1238: Det sa de säkert också när de första hästvagnar utan hästar kom.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.