Bild
Nästa artikel
9 av 10 vill ha nödstopp i självkörande bilar

9 av 10 vill ha nödstopp i självkörande bilar

Nyheter

Delad kontroll med det autonoma fordonet vore det bästa, tycker majoriteten av deltagarna i ny studie.

Organisationen SAE, Society of Automotive Engineers, är kända bland annat för att ha utarbetat en skala för självkörande fordon: från nivå 0 – Ingen automation till nivå 5 – Full automation.

SAE har bjudit in allmänheten att ta en tur i en självkörande bil och berätta om vad de tyckte. Studien innefattade över 2.000 teståkningar med nära 1.400 deltagare i städer som Los Angeles, Detroit och Tampa. Före och efter turen fick deltagarna svara på frågor om sin inställning till autonoma fordon.      

Sammanlagt var 82 procent av deltagarna positiva till självkörande bilar och 7 av 10 sade att de nog kommer att åka i en självkörande bil i framtiden.   

Samtidigt som teknikföretag och biltillverkare storsatsar på att utveckla fordon på nivå 5, alltså fullt självkörande utan mänsklig interaktion, vill allmänheten ändå behålla någon form av kontroll. Hela 92 procent ville ha ett nödstopp installerat, så att de alltid har möjligheten att avbryta färden själva.

I teståkningarna fick deltagarna uppleva nivå 3 och 4 av autonomi, det vill säga att fordonet på valda sträckor kunde sköta styrning, broms, acceleration, start och stopp på egen hand. 

Diskutera: Vad tycker du om självkörande bilar? 
 
Nivåer på autonoma bilar

Nivå 0: Ingen automation.
Nivå 1: Förarstöd exempelvis i form av ACC (Adaptive Cruise Control) för att hålla avstånd till framförvarande fordon eller för att hålla fordonet inom ett körfält.
Nivå 2: Förarstöd som kombinerar styrning, acceleration och inbromsning. 
Nivå 3: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter, men föraren ska alltid vara beredd att ta över fordonet.
Nivå 4: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av fortsatt manövrering om föraren inte tar över vid signal.
Nivå 5: Fordonet klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden.

Källa: SAE

Kommentarer

#1
2019-11-12 14:21

Det planeras ju självkörande bilar t ex utan ratt och med två soffor, riktade mot varandra.. Hur skall de kunna avbryta färden och styra eländet rätt i en sådan mackapär?

När den mänskliga faktorn griper in och programmerarna trycker ut en ny uppdatering, som på en minut når alla bilar i världen av det märket, och det är en felprogrammering (ja, det är 100% sannolikhet att saker kan felprogrammeras) i denna uppdatering som får alla fordon att söka upp och krocka med varandra. Ja, då tror jag inte att någon frivilligt vill åka "bil".

Den mänskliga faktorn i dagens bilar kan orsaka en krock. Den mänskliga faktorn i autonoma bilar kan orsaka att alla bilar i hela världen krockar.

Läs Professor Yuval Noah Harari´s böcker och tänk efter hur ni vill ha framtiden.

.

#2
2019-11-12 14:45

Det bästa vore ett nödstopp som kan aktiveras av föraren i närliggande fordon då denne hotas av autonomin!

#3
2019-11-12 15:48

Nu kommer ju aldrig självkörande bilar bli verklighet så frågan är felställd. Frågan ska vara: Skulle du vilja åka taxi med en psykiskt instabil förare? Det kommer att stå så på vissa taxibilar. De kommer nog inte få märkbart många kunder.

#4
2019-11-12 16:22

För autonoma bilar borde nödstopp vara en självklarhet. Jag vill varken äga eller åka i en självkörande bil.

#5
2019-11-12 18:21

På allt annat som är automatiserat är det lag på nödstopp.

#6
2019-11-12 18:38

Inom 10 år kommer det att finnas vägssträckor man INTE får köra själv på utan måste använda nivå 5 bilar
om 20 år kan man glömma att köra själv på många stora trafikstråk runt storstäder i världen.

#7
2019-11-12 18:39

Gärna en på framluckan också så att den som håller på att bli påkörd har något att trycka på. :-)

#8
2019-11-12 20:52

Jasså, tänker ni vara nyktra och fokuserade i en autonom bil? (OBS! Ironi!)

#9
2019-11-12 22:13

Det kan nog komma sträckor där man inte får köra själv, men inte så snart som om tio år. Bilarna som skulle klara det är knappt påtänkta, och även om de började säljas imorrn så är ju det nästan 20 års medellivslängd på en bil.

#10
2019-11-12 23:01

K_Klabbe: Bilar som klarar det finns redan ute i trafik idag, men de är stoppade av regelverk att använda full funktion av den autonoma kapaciteten för att köra utpekade sträckor helt själv.
Min bil klarar det redan, dock måste jag med dagens regelverk hålla på ratten minst en gång var 45:e sek, och jag måste bekräfta med att dutta till blinkersspaken när den föreslår filbyte vid omkörningar. Dock tar den själv avfarter och påfarter utan hjälp, den slår på blinkersen själv m.m. Så jo, de bilarna finns på vägarna redan idag. Men de är idag strypta av gällande regelverk.

#11
2019-11-13 08:21

Henrik, Tekniken är inte helt färdigutvecklad hos Tesla. https://insideevs.com/news/381673/autopilot-almost-hits-concrete-barrier/

#12
2019-11-13 09:24

Nödstoppet i självkörande bilar kommer inte att vara ett direkt stopp som tvärnitar bilen. Det vore direkt farligt med ett snabbt stopp på exempelvis motorväg och i tunnlar. En sådan funktion kommer även missbrukas av de som tycker att det är kul att trycka på nödstopp när de åker självkörande taxi utan förare och på så sätt orsaka oreda i trafiken.
Nödstoppet kommer vara av typen som finns på moderna tåg med nödbromsöverbryggning. När nödstoppet aktiveras av de åkande i bilen avgör bilen själv när det är lämpligt att bromsa in och stanna bilen.

#13
2019-11-13 13:04

Absolut så länge det finns ratt pedaler mm så jag själv kan välja att köra om jag känner för de en bil utan ratt nej tack aldrig :) det är kul att köra bil men ibland e det skönt o vila lite men mesta dels köra själv

#14
2019-11-13 13:25

Ludvig: Det är därför man köper en bil med semiautonom körning. :) Då kan man köra aktivt själv när det är roliga vägar, men på de längre transportsträckorna med motorväg kan man låta bilen köra och själv bara övervaka. Sen min Volvo med Pilot Assist och nu Tesla med AP så blir det aldrig nåt med mindre än semiautonomt.

#15
2019-11-13 14:19

Att övervaka är ju lika aktivt som att köra själv, man kan ju inte sova en stund eller så. Då ser jag inte vitsen med en halvt autonom bil.

#16
2019-11-13 14:32

Hacken: Följdfråga på den, har du själv testat en semiautonom bil själv några längre sträckor? Om du har det men inte förstår vitsen så är det helt klart så att det inte passar dig helt enkelt, det får man ju ha respekt för att alla är vi olika. Om du inte har gjort det, gör det så, så är jag ganska säker på att du kommer förstå att nej, det är långt ifrån detsamma som att köra helt själv i form av hur du påverkas av körningen. Vore intressant ta del av dina upplevelser efter du testat.

#17
2019-11-13 19:25

Henrik
Och då blir följdfrågan, vad är det för skillnad i praktiken på motorväg mellan en vanlig bil med ACC och en semi-autonom bil?

Ingen?

#18
2019-11-13 20:54

Nej Henrik, jag har inte provat själv utan det är hur jag föreställer mig hur det är.
Tanken att sitta passa ratt och pedaler om det skulle uppstå en farlig situation tycker jag är lika aktivt som att köra själv. För att en självkörande bil skulle kunna tilltala mig vill jag kunna blunda och lyssna på en ljudbok medan jag åker till jobbet. Dröjer ett bra tag innan vi är där.

#19
2019-11-13 20:57

Axa: Den semi-autonoma bilen kan lite mer helt enkelt, en med vanligt ACC saktar bara in om den kommer ifatt ett fordon som kör saktare, medans den semi-autonoma kollar upp lucka, kör om och sen går tillbaks i sin fil igen. Och även när den kommer till avfarten, eller påfart mellan 2 större vägar så slår den på blinkersen, saktar ner och gör manövern själv.
Detta är vad lagstiftningen idag tillåter den att göra. Den kan mycket mera, men dessa funktioner låses upp efter hand som lagstiftningen lättar. T.ex. kan min bil ta rondeller själv, men den får inte för det finns en lagstiftning i EU som bestämmer hur stort rattutslag den funktionen får ha.....m.m...

#20
2019-11-13 20:58

Hacken: Jag förstår hur du tänker, och jag hade samma tänk som dig innan jag testade, men det blev en aha-upplevelse.
Så om du är nyfiken, testa, vem vet, du kanske gillar det, eller inte.......inget av det är rätt eller fel, bara hur det passar dig eller inte.

#21
2019-11-13 21:12

Jodå Henrik visst skulle jag gärna testa om det dyker upp ett tillfälle, det är inte fel att se om min uppfattning är fel eller inte..

#22
2019-11-13 21:16

Henrik
Ok, så skillnaden när man kör på motorväg är att semi-autonoma kan köra om ett fordon som har körts ifatt? Det känns inte som en jättevinst mot att styra lite själv.
Visst det övriga med av och påfarter är lite mer fördelaktigt.

Jag vet inte. Jag är hellre lite alert hela vägen än att släppa fokus periodvis med hjälp av tekniken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.