Bild
Nästa artikel

Saab 9-5 SportCombi: Bilder och film

Nyheter

Premiären för Saab 9-5 SportCombi rycker allt närmare. Nu blottar Saab nya kombin med fler officiella bilder och en reklamfilm.

 

Först presenterades nya Saab 9-5 SportCombi med en enda officiell bild. Därefter har vi fått se modellen i trafiken i Trollhättan. Först nu ger Saab oss fyra ytterligare bilder samt en reklamfilm som visar bilen från betydligt fler vinklar.
 
Kombivarianten av nya Saab 9-5 premiärvisas på bilsalongen i Genève den 1 mars. Månaden därefter börjar bilen att säljas och i augusti inleds leveranserna.
 
Konceptbil i Genève
På bilmässan i Genève ska Saab även avtäcka en ny konceptbil som ger en försmak på Saabs framtida formspråk. Konceptstudien blir den första bilen som ritats av Saabs nya designchef Jason Castriota.

Än så länge är inte mycket känt om konceptbilen, förutom att den blir fyrhjulsdriven och att inspirationen till formerna hämtats från Saabs ursprung i Skandinavien och inom flygplansindustrin.

I Saabs monter på Genèvesalongen visas även ansiktslyfta Saab 9-3, som får tilläggsnamnet Griffin, och jubileumsbilen Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5 SportCombi?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-5

Kommentarer

#1
emellertid
2011-02-24 16:00

Snygg vagn, skulle kunna köpa den om det inte vore för de utåtbuktande dörrarna totalt utan skyddslister. Hur kommer denna bilens sidor att se ut efter 1 års parkerande på stormarknaders parkeringsplatser när man storhandlar? Massor med småbulor och avskavd färg överallt.

#2
2011-02-24 16:09

Gillar tyvärr inte att de har snålat med egna bakdörrar, ser ut som en efterhadskonstruktion med kombiutrymmet, annars är den väl okey....

#3
simon_d
2011-02-24 16:09

Ser ut som en korsning mellan Subaru och Skoda

#4
emellertid
2011-02-24 16:16

Det kanske är en Skobaru

#5
Börje bilkunnig
2011-02-24 16:32

Inga lister på en familje bil, dåligt.
Bilen mer ser Audi ut än Saab, man har t o m gett den en Audiliknande grill istället för att ge den lite Saabdrag. Dåligt, en udda bil ska sticka ut.
Löjligt med alla silverdetaljer runt t ex dimljusen. Löjligt med alla lufintag.

Men Saab är löjligt...

#6
Ved
2011-02-24 16:34

Tyvärr har Saab inte vågat ändra sin oerhört fula C-stolpedesign! Bara den gör ju att ingen vill ha denna vagn! Combidelen ser verkligen ditsatt efteråt. Ingen design där den smakfullt integrerar med övrig bil. Det går att rita snygga kombi. Kolla in t ex BMW / Audi och MB. T o m Volvo är elegant jmf med detta missfoster!!

#7
jo4001
2011-02-24 16:45

Bilen är jättesnygg!
BRA jobbat SAAB!

#8
Henr1k
2011-02-24 17:09

Jag kan inte förstå hur man inte kan tycka att denna bil är snygg, den ser ju fantastisk ut, mycket tack vare just C-stolpen och wrap around bakrutan. Men jag är ju Saab-tokig.

#11
Bo-Lennart
2011-02-24 18:02

Håller helt med om C-stolpen och att "riktiga" kombibilar är snyggare. Saab är snart ensam. Volvo, VW, Audi, Toyota, Mercedes, BMW m.fl har valt en bättre och något dyrare lösning. Frågan är om man inte i Saab:s fall kan säga att "snålheten bedrar visheten"?
Därmed inte sagt att den inte ser bra ut. Det gör den. Hade däremot kunnat bli bättre. Detta är något av en nödlösning.

Någon kanske vet (på ett ungefär) hur stor skillnaden är i utvecklingskostnader mellan en "riktig" kombi och en "fuskkombi"?

#12
fwd
2011-02-24 18:10

C-stolpens design härstammar ursprungligen ifrån en designstudie som Mercedes-Benz gjorde för länge sedan. Dom använder den själva på Ml-modellerna.

#16
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-24 19:35

Grattis och äntligen kommer saabarna att börja dyka upp i trafiken igen. Ser iofs en del sedaner dagligen. Men kombin lär bli en hit! =)

#17
Yarl Von Ölmage
2011-02-24 20:04

Grymt snygg! Kommer bli succé!

#26
Börje bilkunnig
2011-02-24 21:22

Gillar C-stolpen, känns mer ombonad än en vanlig kombi.
Smart med samma dörrar bak som sedanen, större utbud av beg dörrar när bilen är gammal.
Och så sparar det pengar vi tillv.och mer miljöklokt med samma delar till flera bilar...
Sparar plats i fabriken, inga bakdörrar måste utvecklas, mindre rervdelshållning...
Lite charmigt med som på Volvo 245. :) Tuff lite ofin lösning på Volvon där...

Det är väl det enda positiva med denna Saab...

Men ingen Saab är positiv.

MVH Börje

#29
Lasse (vagnparksansvarig)
2011-02-24 21:36

Fin formgivning, endast som SAAB.
Som bil i den storleken är den dömd att misslyckas.
Det finns inte köpare av SAAB i den storleksklassen. De som köper sådana bilar kräver helt annat än vad SAAB någonsin kan presentera och prestera. Tyvärr, det är fel bil.
Tjänstebilsåkarna har inte en chans att få köra bilar av denna storlek, andra vill inte ha den !

#42
Jarl Smart
2011-02-25 08:22

Varför är ordet "Sport" så himla viktigt att framhäva?

#43
2011-02-25 08:43

I artikelkommentarerna diskuterar vi sak, inte person. Jag har nu tagit bort ett tjugotal inlägg. Diskussioner om person hänvisas till vårt forum.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#44
Pontus S
2011-02-25 08:55

Bra att forumet modereras! Tycker dock synd att Carl I´s SAK inlägg försvann i utrensning av angrepp på honom. Hoppas att han kommer åter!

Till SAKEN: Är det nån som har en aning om när man kan klämma på NG 9-5SC hos ÅF?

Pontus

SAAB 9-3SC Aero ägare (privatägd)

#45
2011-02-25 11:03

Precis som jag skrev när den första bilden presenterades, så beskriver sidofönstrens överkant en svagt nedåtgående båge vilken inte följs upp av kombidelen. Det framhäver tyvärr det påhängda intrycket. C-stolparna har fått lite mer form än tidigare och ser inte lika mycket ut som urklipta pappsiluetter. Den omsvepta bakrutan är mycket lyckad. Elegant utförande.
Rakt bakifrån kan detta mycket väl vara den snyggaste kombin på marknaden.

Stör mig på att presentationsfilmens ljud har ett väldigt plötsligt slut. Klipps av.

Missade tydligen de vanliga personpåhoppen här i spalten. Inget jag saknar, precis.

#46
2011-02-25 11:18

Jag tycker att den är riktigt lyckad.
Det enda som jag inte gillar är den fåniga mösskärmen över bakrutan.
Jag tror att bilen skulle vara snyggare med renare linjer utan den.

#47
Fundersam
2011-02-25 15:41

Roy J: Härligt när vi tycker olika. Jag gillar snarare formspråket med hur c-stolpen ser ut och hur linjerna inte följs åt.

Fredrik (ViB): Stort tack för att du rensade!

#48
mattea
2011-02-25 15:54

"mösskärmen" är väl där för att hålla bakrutan renare

#49
emellertid
2011-02-25 15:56

Jag gillar denna mycket men jag såg idag att den kostar lika mycket som en BMW kombi och jag vet i alla fall vilken som jag tycker är mest premium.

#50
Lennart s
2011-02-25 16:02

Det är nästan så att man önskat att mösskärmen var kompletterad med en osthyvel likt gamla 95:an

#51
2011-02-25 16:41

Lennart s
Jag tyckte aldrig att osthyveln fungerade särskilt bra på 95:an, men där deltog den ju i formen.
Det tycker jag inte att den gör här.
Men jag ska återkomma med tyckande när jag sett 9-5 SC i verkligheten

#52
Carl I
2011-02-25 17:05

Tack Pontus! Ja visst ska fokus ligga på SAK.
I detta fall på Saab. Som jag har åtskillig erfarenhet av.
Osthyveln, snyggare om den på 95 som lanserades 1959 skulle ha helt integrerad sådan. På de bilder jag sett ser den dit monteras ut.

Lär väl visa sig IRL hos ÅF.

#53
m.b kungen
2011-02-25 17:55

dax för saab å gå i konken tack!!!!!!!!!!

#54
Carl I
2011-02-25 17:59

dax för saab å gå i konken tack!!!!!!!!!!
Skrivet av
m.b kungen
Moget...

#55
Henr1k
2011-02-25 20:49

Emellertid, vilka bilar jämförde du? Utrustning och Motor?

#56
2011-02-26 09:51

De där skärmarna över bakrutan sitter ju på var och varannan bil. De är till för att optimera luftflödet - funkar alltså som en spoiler. Sen kan man ju alltid diskutera hur stor nytta den verkligen gör.
I fallet Saab 95 var den inbyggd redan från början och alltså mer integrerad i formen. Den var inte avsedd att vara spoiler, sånt var inte påtänkt då, utan tvärtom så tryckte "osthyveln" ner luft över bakrutan i tanken att hålla den ren. Alltså tvärtemot vad en spoiler gör.

#57
2011-02-26 10:38

Ja Roy J det var det jag skrev och den fungerade inte så bra på 95an heller, det är bättre med en torkare.

Men nu har jag sett mer av 9-5 SC och jag kan konstatera att linjerna flyter ihop bättre än vad som visats på bilderna här.
Jag kan ta tillbaka en hel del av de funderingar jag hade.
Bilen är faktiskt väldigt snygg sedd rakt från sidan, men mösskärmen tycker jag fortfarande ser lite onödig ut.

#58
Hobb
2011-02-28 10:11

Den konstiga designen, C-stolpen kommer att hämma försäljningen och gör att Saab aldrig når den stora mängden / massan! Vore kul om det kom ngt snyggt från det företaget nån gång! Nu är det bara speciellt..... och tyvärr fult.

#59
mnja
2011-02-28 10:28

Tja det var läckert filmat, och frän ljussättning.
Tom. ett Skoda-vrak kan se anständig ut med sådant Foto/filmarbete.

Tyvärr är detta ingen vacker bil när man ser den på gatan i den grå vardagen, och den kommer förmodligen sälja därefter. Men Saab har väl aldrig gjort en snygg bil vad jag kan minnas.

Man kommer väl ihåg gamla 99, 900 och tidiga 9-3 combikupé med rak front Stående A-stolpar i 90 grader och skidbacke baklucka....URK! säger jag bara.

Sportkombi? Vad är det som är sport?
Snart ser man väl "Sport"compact på Skoda Felicia och "Sport" på rullstolar också?
Snacka om urvattnat begrepp.

Ordet "sport" passar på nya Koenigsegg, Porsche osv... Inte på en Skogaholmslimpa.

#60
2011-02-28 15:57

mnja, har du sett den på gatan i den "grå vardagen"?
Jag tror inte det.
Du vet alltså inte vad du skriver om och jag föreslår att du kommer tillbaka när du vet det.
När du sett bilen i verkligheten kanske du ändrar dig, men förmodligen inte för du har ju redan en förutfattad uppfattning om Saab.

#61
truebeliver
2011-02-28 18:15

Ser ut som en likbil!

#62
truebeliver
2011-02-28 19:44

Vi ska inte gör saabnisse besviken nu klart att den är snygg!

#63
af Adels
2011-02-28 19:49

Stor, plastig stötfångare fastsatt med plastskruvar som syns lite här och där.

Dacia är mer premium!

#64
Lennart F
2011-03-01 01:37

Jag anar en viss sarkasm i artikeln. Kanske för att locka fram de dödgrävare som numera huserar på ViBs kommenterar-sidor. Ert negativa anslag mot Saab överlag senaste året rimmar dåligt med tidningens långa seriösa tradition. Men jag förstår att det driver webtrafik och dämed kosing. Det är nog dags för mig att säga upp min mer än 30-åriga prenumeration av papperstidningen. Jättetråkigt. Shame on you.

#65
simon_d
2011-03-01 08:23

Lennart, så du tycker att en tidning som skriver i positiva ordalag om "ditt" märke är en bra tidning och omvänt?

#66
truebeliver
2011-03-01 17:55

Lennart är bara en farbror som borde vara i ålderdomhemmet

#67
Börje bilkunnig
2011-03-01 21:33

Rund kaross på sidan = blir lätt dörruppslag. Även om man köper till lister men lite skulle lister skydda iaf...

#68
robertn
2011-03-02 11:25

Likbil så nån? Instämmer helt. Missfoster!

#69
Lennartsson
2011-03-03 09:55

En snygg kombi som sticker ut med en egen design. Tycker det känns som om när OG 9-5 kombi lanserades i slutet av 90-talet. Även den hade en egen design. Hoppas det tar fart på försäljningen nu.

Nya 9-5 sedan, kombi, 9-4X, 9-3 griffin samt Phoenix konceptet - under 1 år. Bra jobbat SAAB!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.