Bild
Nästa artikel
Saab: Fyra nyheter i Genève

Saab: Fyra nyheter i Genève

Nyheter

Första konceptbilen ritad av nye designchefen, nya 9-5 som kombi och två varianter av 9-3. Det ska Saab visa på bilsalongen i Genève.

Saab avslöjar nu vad man själva beskriver som den största modelloffensiven i märkets historia. På bilmässan i Genève i början av mars ska skynken ryckas från inte mindre än fyra nya modeller.
 
En viktig nyhet i Saabs monter blir konceptstudien Saab Concept Car, första bilen som ritats av Saabs nye chefsdesigner Jason Castriota. Modellen ger en första förhandstitt på nästa generation 9-3 som väntas i produktionsfärdigt skick nästa år.

Än så länge nöjer sig Saab med att visa en mörk bild av konceptbilens taklinje.

Saab har tidigare tillkännagivit att tillverkaren från 2012 ska köpa fyrcylindriga bensinmotorer från BMW. Det återstår att se om just en sådan motor tar plats under huven på konceptbilen – eller möjligen en ny hybridlösning.

Ny kombi och specialvarianter
Nya 9-5 SportCombi kommer också att visas i Saabs monter. Den så viktiga kombimodellen för den svenska marknaden träder då fram i full skepnad.

Därtill ska två specialversioner av Saab 9-3 presenteras. I själva verket ska bilarna avtäckas redan den 23 februari vid ett evenemang i Trollhättan för att fira att det är exakt ett år sedan företaget frigjorde sig från General Motors.

Dels handlar det om prestandaversionen Saab 9-3 Griffin, dels cabrioletmodellen Saab 9-3 Independence Edition.

Dessutom ska Saab visa nya suven 9-4X som tidigare tagit plats på mässgolv runt om i världen. Allt under en och samma presskonferens i Genève, den första mars.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs nyheter i Genève?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-3, Saab 9-5

Kommentarer

#1
2011-02-14 15:49

23:e februari min dotters födelsedag - men vad hjälper det..?

#2
R-link
2011-02-14 16:36

Kul att Saab är på offensiven - hoppas det bara inte är för sent och med (som de brukar) allt för konstig special-design!

#3
2011-02-14 16:37

Kan det bli mera spännande än så i bilvärlden just nu?
Namnet på Cabben är X-tra fyndigt
Saab 9-3 Independence Edition.... Sug på den!
Borde man inte skänka den första modellen till Obama?

#4
jo4001
2011-02-14 16:51

Vi håller tummarna för SAAB!

#5
SiggeN
2011-02-14 21:21

Go Saab Go Sverige! Nu ska vi visa jänkarna och tyskarna i Opel hur man bygger bilar!

Independence Edtion...guld!

#6
janke11
2011-02-14 21:55

Ni kan nog sluta resonera om saab kommer att finnas kvar eller ej .Ingen fara de kommer att överleva och denna konseptbil känns väldigt spännande .....................

#7
789
2011-02-15 08:51

Se Andras Avundsjuka Blickar = SAAB

#8
emellertid
2011-02-15 10:10

Det blir nog verkligen bra om Saab köper Bmw:s motorer och sätter i Saab för Saab:s egna motorer är visst inget att lita på.
Att sälja Saab i Amerika är nog lättare än att sälja i Sverige just nu och Saab X4 kan nog bli en hit i Amerika.
Personligen tycker jag att Saab X4 är en koloss, den ser ut som en pansarbil men det gillar ju jänkarna.

#9
2011-02-15 10:35

Konceptbilar brukar mest vara funktionsodugliga designöverdrifter. Undantag har dock funnits. Volvo har haft några där man visat ett nytt konceptuellt tänkande beträffande säkerhet och inredningsfunktioner. Saab har visat lite nya tekniker parade med ett antal påståenden om prestanda - något som ju aldrig kunnat vidimeras. Precis som de flesta andra tillverkare, alltså.
Att ha något lite extra att visa upp kan i det här läget vara bra för Saab - visa att man är på hugget.

#10
2011-02-15 10:40

9-3- varianterna känns inte bara som andra, utan tredje andningen. Ett sätt att hålla liket vid liv ytterligare en tid.
Men man vet aldrig. Kanske kan det ändå bli något intressant. Saab har lyckats med det smått omöjliga förr...

#11
2011-02-15 12:14

Ska bli väldigt intressant att se vad de har hittat på.
Hoppas att det blir lite nya tekniska innovationer också och inte enbart karossgodis.
Jag kommer fortfarande ihåg den uppmärksamhet som Trionic fick i motorkretsar när det presenterades.

Nu är det ju sålt också till BAIC tillsammans med B234-motorn och eftersom jag gillar den motorn bättre än GM-motorn får man väl importera en BAIC.
:-)

#12
PremiumRogge
2011-02-15 13:28

Tror på nya saab 9-3 rent designmässigt i alla fall!
Tänk sen en riktig BMW-motor! Häftigt!
Älskar dock min nya BMW 5 F10, 2011! Bäst igen!

#13
Europas snabbast växande bilmärke, Dacia
2011-02-15 13:37

Tänkte skriva något dumt. Men Saab har ändå snart gått i konkurrs! :)

#14
jaegaren
2011-02-15 14:38

Rogge, är det här din bil på bilden?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8568080.ab

#15
2011-02-15 16:27

Jag tycker att det är konstigt att nästan alltid som det finns en artikel som handlar om Saab, så kommer det fram troll som önskar livet ur Saab och framhåller rumänska lågpriskopior av gamla Renault.
Varför?
På vad sätt gynnar det Sverige och svenskarna?
Men det är klart de är naturligtvis inte svenskar.

#16
2011-02-15 17:09

Alltså, om jag står i valet mellan två likvärdiga produkter så väljer jag troligen den svenska före den utländska - men då får de banne mig vara likvärdiga.
Jag hoppas att Saab får fram lite Saab-unika produkter som säljer på egna kvaliteter. Det är det som måste vara skälet till ett köp, inte i första hand att det är svenskt.
Visst ska man stödja svensk industri, men det gör man inte genom stödköp av dåliga produkter, utan genom att få fram bra produkter.

#17
Eric Dandy
2011-02-15 23:34

Hehe, psykologiskt sätt sett så tänker alltid folk den negativa tanken före den positiva.
Avspeglar sig rätt bra på alla kommentarer.
Lättare att lägga ned än att kämpa, herregud.
Var för i helvete glad att vi har någon slags produktion kvar i Sverige överhuvudtaget.

#18
cipro
2011-02-16 10:10

Lägg ner Saab! Usel kvalitet fula bilar = konkurs snart

#19
Börje bilkunnig
2011-02-16 13:32

Varför dyra Saab när det t ex finns japanskt?

#20
emellertid
2011-02-17 13:19

Du menar varför inte köpa en dyr Japan istället?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.