Bild
Nästa artikel
Saab 9-5 SportCombi – första provkörningen

Saab 9-5 SportCombi – första provkörningen

Nyheter

Tjänstebilsfakta publicerar nu första provkörningen av nya Saab 9-5 SportCombi – innan bilens riktiga premiär.

Kommentarer

#1
Bose
2011-02-08 13:32

Genom Saabs strategi att låta Tjänstebilsfakta göra första provkörningen har de satt målgruppen för bilmodellen. Den är enkom en tjänstebil och inget som vänder sig till privatpersoner och ViBs läsare.

Artikeln i Tjänstebilsfakta var dessutom så långt från objektivitet man kan komma. Rena reklambroschyren.
Men det kanske var "belöningen" för att det fick vara först att provköra.
Hursomhelst gav den inget värde för vanliga konsumenter. men de var ju som sagt inte målgruppen heller.

#3
Johan1778
2011-02-08 13:49

Bose, Vad var det som inte var objektivt? Tyckte den var bra mer nyanserad och mindre personlig än ViB är!

#4
SiggeN
2011-02-08 13:52

Bose...definera gärna en "tjänstebilsförare". Verkar inte var en privatperson eller ViB-läsare... Vet du vad det innebär att ha tjänstebil?

Resten av din goja är inte ens lönt att kommentera.

#5
Greger G.
2011-02-08 13:53

Man låter självklart inte en Coop-tidning med självlärda gamlingar, vara först med att provköra en Premium-bil! :-)

#7
789
2011-02-08 14:11

Jag tycker att de gjort ett bra reportage om den nya SAAB 9-5 SportCombi. Den var både analyserande och hade en viss personlig "touch" vilket gav artikeln "färg". Bra skriven och välformulerat!

#8
VolvoSven
2011-02-08 14:15

Det är så löjligt av ViB att bli avundsjuka för att nån annan fickl provköra före dem! Nu kommer antagligen det tas upp som en dålig egenskap på bilen när den senare provkörs av ViB.
Kliv ur sandlådan och skriv lite mer objektiva artiklar så kanske ni får provköra nya 9-3 först när den kommer om 1,5 år.

#9
VolvoSven
2011-02-08 14:24

Jadu Bose det måste vara jobbigt att vara så funtad att man anser att allt positivt som skrivs om Saab är subjektiv dynga medans allt negativt är objektiv sanning. Jag kan ärligt talat inte förstå hur en del likt fotbollshuliganer hatar motståndarna kan hata ett företag som en del som skriver artikelkommentarer verkar göra...

#10
2011-02-08 15:13

Jag måste hålla med Bose, den här provkörningen ger ju inte någon form av konsumentupplysning, enbart en subjektiv uppfattning om att Saab har lyckats.

Själv väntar jag med mitt omdöme tills jag har fått möjlighet att provköra bilen och kan bilda mig en uppfattning om den passar mig och mina behov.

#12
Matta
2011-02-08 15:37

Tycker det låter roligt med detta men även att Tjänstebilsfaktas reportage var lite väl mycket reklam men det får man ta med en nypa sand, så upp till bevis SAAB.

#13
2011-02-08 16:23

Nu håller vi oss till ämnet och svävar inte ut till en diskussion om någon person som kommenterat.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare.

#15
2011-02-08 17:30

Lugn, bara lugn ni som tycker att kommentarerna från första provkörningen är för positiva. Vänta bara till ViB testchef satt tänderna i bilen, då blir ordningen återställd. Vem minns väl inte testchefens kommentarer efter första dagens provkörning. DET kallar jag sågning! Unik i tidningens historia! Att provköningen dagen efter var mer positiv är i viss mån förlåtande, men i alla fall...
Ha tålamod, sågningen kommer med all säkerhet.

#16
MR X
2011-02-08 17:54

136 hästarn låter riktig intressan! :) Säkert en tjänstefavvis speciellt som den kommer klassas som miljöbil! Har alltid älskat saab för stolkomforten! Och nu har man kommit till rätta med finishen. När den nya motorn kommer är jag övertygad om att saab är med på allvar igen.:)

#17
Jules Verne
2011-02-08 18:37

Den ser ut som en gammal Audi 100 bakifrån.

#18
Hilding H.
2011-02-08 18:41

@Jules Verne (Jarl S) Du glömde ta på glasögonen! ;-)

#19
Jules Verne
2011-02-08 18:44

@Hilding H. (789) Inte alls, kolla själv:

http://1.bp.blogspot.com/_lsyt_wQ2awY/SJ-Q5LVvddI/AAAAAAAAEHU/OYB0699Aj0o/s1600/Audi-100_Avant_1991_800x600_wallpaper_04.jpg

#20
789
2011-02-08 18:48

Det blir intressant att se hur samarbetet kring BMW varifrån SAAB ska köpa motorer. BMW har som bekant världens kanske mest välutvecklad motorteknologi. En BMW motor i den nya SAAB:en vore mumma!

#21
Jules Verne
2011-02-08 18:53

Blir ingen BMW motor i denna. Saab har inte råd.

#22
Jules Verne
2011-02-08 19:06

Fakta:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/tysk-professor-domer-ut-saabs-chanser_5699845.svd

#23
ricko s
2011-02-08 19:08

Saabs stolar är inte alls sköna de är faktiskt obekväma att sitta i . Har en galant med skönare stolar än Saab. Plus driftsäker med bra kvalitet och inte nån strul bil som saabar brukar vara

#24
ricko s
2011-02-08 19:10

Audi 100 sa nån . Saaben är faktiskt fulare . Gammal teknik från 80 talet har den också det sa Greger gej faktiskt

#25
ricko s
2011-02-08 19:12

De borde sparka designer på Saab omgående vad är detta? Fulare bilar får man verkligen leta efter. Anlita italienska bildesigners de kan bilar.

#27
Johan1778
2011-02-08 19:19

Ricko S, Märks att du inte är så påläst. :) SAAB har redan bytt designer hans verk kommer i nya SAAB 9-3.

#32
Markus
2011-02-08 20:13

Att tjänstebilsfakta får köra en Saab först är nog inte så konstigt. 80 procent av Saabs försäljning är till företag och bland de tidningar som fick godkänt av Saabunited.com för Saab-rapporteringen fanns ingen av våra affärstidningar och den motortidning som fanns med var inte ViB... sorry, men där ligger nog den bistra sanningen.

#33
Andreas R
2011-02-08 20:51

Jag tror att en stor majoritet av de som kastar skit på en SAAB de aldrig varit i närheten av och än mindre kört är samma personer som häver ur sig dynga om Volvo också. Bara att strunta i det och inte bidra till pajkastningen.

#34
MR X
2011-02-08 21:32

Lockade volvo kunder att köpa deras 105 hk miljö v70 så lär saabs 136 hästars miljö 9-5 också locka kunder, speciellt nu när man tydligen uppgraderat finishen på inredningen som enligt mitt tycke inte på den tidiga nya 9-5:an var värdig en premiumbil. Sen blir ju godiset inte mindre delikat av att nya 9-5:an enligt hänvisningen fick väldigt fin kritik. Sverige behöver "sina" två biltillverkare. Därför att de bidrar till mycket av jobben både direkt inom fordonsindustrin och produktion som är indirekt knuten till bilindustrin. Att därför önska livet ur saab och volvo är att önska minskade intäkter till svenska staten, välfärdssamhället och även ekonomisk otrygghet för många svenska familjer.

#35
2011-02-08 22:06

Att Saab vågar. Sverige är Saab:s största marknad och så låter man inte den största motortidningen provköra först. Det är ju knappast motortidningen som går under. Saab borde göra allt för att ligga bra till i pressen.

#36
Hilding H.
2011-02-08 22:30

@Thommys
"så låter man inte den största motortidningen provköra först"

Hmm... Så stor är inte tidningen! ;-)

Vi Bilägare = 29,7 * 21,1 cm : Vikt 146 g. : Antal sidor = 76 st.

Teknikens Värld = 28 * 25,2 cm : Vikt 221 g. : Antal sidor = 100 st.

Auto Motor & Sport = 28,9 * 21,9 cm : Vikt 302 g. : Antal sidor = 116 st.

#37
A6QTDIAut
2011-02-08 22:30

Markus; Saabunited? Trodde det var en klubb för saab-kramare. Vad har det med opartiskhet att göra?

Thommys; det var väl samma visa i somras/höstas när den seriösa pressen ville testa nya 9-5. Man fick i princip sno/låna bilar från återförsäljare för att ha något att testa. Men det ingår väl i kittet att SAAB inte ser pressen som "välvilliga" och att man inte vill "göra som alla andra". Jag tror inte att det är rätt väg att gå.

#38
Börje bilkunnig
2011-02-08 23:19

Den lär bara stanna. I bästa fall brinna. Om ni har en jävla tur hinner växellådan pajja först. har ni otrolig jävla tur så hinner ni köra färdigt provrundan innan Saab äntligen går i konkurrs.

Sälj den fort, ett konkurshotat och dessutom litet märke har lågt andrahandsvärde. Hinner Saab gå i konkurs är den typ värdelös...

Hoppas stolarna är sköna för er, har suttit i första generationen 9-5 och det är ingen skön upplevelse!

#39
Börje bilkunnig
2011-02-08 23:22

Läste om en ny Saab som dricker nästan 1 liter per mil!
Min hobbybil, en över 30 år gammal 4-växlad förgasarvolvo med massvis mil på mätarn dricker runt 0,95.

Fars 740 0,88 l/mil

Saab har alltid legat efter!!!

Gå i konkrurrs, tack!

#41
En som faktiskt vet
2011-02-09 00:00

Börje Bilkunnig. Kör min Saab V4:a på 0,65! den är ändå en 36 år gammal. Tvåtakaren jag har klarar sig på 0,7 milen. Det i en bil som blir 50 år i år! Volvo har nog lite att lära. Titta bara på deras bensinmotorer för att inte tala om deras finfina etanolspisar som dricker ohyggliga mängder för ingen effekt alls.

#42
Börje Bilkunnigh
2011-02-09 00:04

Knappast så lite blandad körning!

Dessutom är dessa varken så starka, stora och säkra.

En Volvo PV som var bättre än Saab på alla sätt drack mindre än dåvarande 2-taktarna. Även mindre jämfört med det betydligt nyare V4...

Din trolljämförels kan du gräva ner.

#43
Verdes
2011-02-09 00:18

Visst kommer Saab sälja några till företag. Men på tok för få för lönsamhet. Loppet är över för Saabs del.

#44
Mattias73
2011-02-09 07:52

"Saab har alltid legat efter!!!" -Fail

Saab har alltid varit före, se alla inovationer som saab uppfunnit som sitter i alla bilar idag.. stolsvärme bara ett exempel..

#45
EXPERT
2011-02-09 09:27

"Saab har alltid legat före" -Epic Fail

Saab ligger alltid en eller två generationer bakom täten, även så med "nya" 9-5. BMW, MB och Audi ligger långt före, både teknik- och designmässigt. Saab utvecklar inte ens motorer längre... (tur det)

#47
Robban Johansson
2011-02-09 09:31

Efter att ha läst denna spalt så kommer jag att tänka på gamla Svenska mad. Dom hade en insändarsida som hette FFF. Forum för fårskallar.
Att ni bara orkar hålla på . Töntar.

#48
2011-02-09 09:38

Snälla, håll er till ämnet nu.

#49
Robban Johansson
2011-02-09 09:38

Amen.

#50
emellertid
2011-02-09 10:13

Kul att se att Saab ligger i framkant när det gäller teknik och design.

#52
SaabOtto
2011-02-09 12:34

Saab 9-5 GubbCombi, räcker det att den lyckas i Sverige? För utomlands lär det väl inte säljas speciellt många?

#53
Namnet du använde hör till en registrerad användare.
2011-02-09 12:37

Läste om Teknikensvärlds test-combi, dom kom 2 mil innan motorn dabbades av oilsludge sen kort efter det rasade växellådan. Osis. Men ändå bra, för att vara Saab.

#54
Mr X
2011-02-09 14:06

Och orsaken till oilsluget var att Jarl i sin avundsjuka hade rivit ut saabmotorn ur saaben och satt dit en toyotamotor. Fast det väckte en stor beundran i motorpressen för yarisen kom inte en millimeter inan den drabbades av oilsludge!! ;) Men det är ju bra för att vara en toyota!! ;)

#55
Mr X
2011-02-09 14:07

Oilsludge skall det va.

#58
Börje bilkunnig
2011-02-09 15:47

Nej Mattias, stjärtvärme finns inte alls i alla bilar idag och är ingen uppfinning värd att hylla även om det kan vara skönt.

Saab var lite före Volvo med turbo men Saab uppfann inte turbo och det är för övrigt inte heller någon uppfinning att hylla. Volvos turbobil var så mkt trevligare och bättre.

Kom med vettiga argument istället som t ex att Saab ligger i topp enligt bilprovningen år efter år. Fast då ljuger du men bättre det...

#59
2011-02-09 16:00

Jag tror inte att Börje är särskilt bilkunnig.
Saab uppfann helt riktigt inte turbon, men Per Gillbrand såg till att den blev användbar och den fanns i Saab sex år tidigare än i Volvo.

#60
Börje bilkunniga
2011-02-09 17:12

Saab fick väl turbo 78. Volvo 81. 6 år??? Däremot var 240 Turbo en mer utvecklad turbobil.

#61
Börje bilkunniga
2011-02-09 17:17

eller om det var 79. ochäven om det var 78 så behöver det inte exakt vara 4 år skillnad.

tror jag faan läst två år senare kom 244 t...

Men 1981 vet jag att den kom i volvo. dessutom var volvo den första turbokombin.

#62
MR X
2011-02-09 22:43

Helt rätt saabnisse. Gillbrand gjorde så saab blev första serieproducerade märket där turbon höll. Bl.a. bmw hade försökt att serieproducera bilar med turbo, men bmw misslyckades med detta. Kommer i håg hur jag som liten pojke stod helt betagen i grannens 99 turbo som hade en läcker brun metallicfärg och inkafälgarna, tror den hade en himla fräck färg på inredningen. Det är inte utan att man blir nostalgisk! :)

#63
Mr. Cool
2011-02-13 15:33

saab 9-5 made by chips!

#64
skoda prisvärd
2011-02-13 15:41

volvo mera utveklat . volvo hängde inte med på 80 talet . då man drog på gasen .200++++

#65
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-13 20:47

Saab 96 V4 är en snål(Var) bil i jämförelse med Volvo som alltid gjort törstiga motorer tills möjligen nu med Drive men det är väl Ford som gjort dom. (EcoFlex).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.