Bild
Nästa artikel
Saab 9-5 SportCombi – första omaskerade bilden

Saab 9-5 SportCombi – första omaskerade bilden

Nyheter

Här är nya Saab 9-5 SportCombi – i trafik, helt omaskerad. Bilen fotograferades på onsdagen i Trollhättan vid ett trafikljus.

En uppmärksam bilist fotograferade på onsdagen nya Saab 9-5 SportCombi vid ett trafikljus i Trollhättan. Bilden visar Saabs nya kombi i svart, utan maskering.

Enligt Transportstyrelsens register har bilen varit i trafik sedan 20 december och Saab Automobile står som ägare.

Bilden publicerades först på entusiastsajten Saabsunited. Vi Bilägare har fått grönt ljus från Steven Wade, som driver webbplatsen, att använda bilden.

Nya Saab 9-5 SportCombi premiärvisas på bilsalongen i Genève den 1 mars.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5 SportCombi?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-5

Kommentarer

#1
Börje bilkunnig
2011-02-03 16:10

Bakluckan med dess emblem som stötfångare. Fult...

Men den lär inte rulla så länge, Saab brukar ju stanna. Och när de stått några timmar är de upprostade. Om man nu inte lyckas få liv i den men växellådan brukar ge upp fort även på nyare Saabar så...

#2
2011-02-03 16:12

Sidofönstret bakom c-stolpen har en överkant som inte följer fönstren framför - av bilden att döma. Det kan dessvärre stärka intrycket av påhängd ryggsäck.
jag vill verkligen se bilen i verkligheten!

#3
Bimmerfan
2011-02-03 16:40

Så går det när man vill ha så många "carry over" artiklar som möjligt från 9-5 sedan, en kostnadsfråga alltså.... för att den skulle se snygg ut i fönsterlinjen så skulle det kräva att man hade samtliga dörrar unika för kombin, alternativt gjort rutan bakom c-stolpen mindre, vilket inte heller hade blivit snyggt då rutan hänger ihop med bakluckans ruta. Kanske skulle de gjort som på Volvo V60, och låtit takhöjden minska i kombiutrymmet. Snyggt men inte praktiskt tyvärr...

#4
Johan1778
2011-02-03 16:53

Kul att ett så obetydligt och kasst bilmärke engagerar så många ink. ViB! Ang c-stolpen Så kan man inte avgöra nåt ur den vinkeln!

#5
Fundersam
2011-02-03 16:56

Re: Johan1778: Obetydligt och kasst får stå för dig. Det som gör mig nyfiken på Saab och Volvo är just att de är "svenska" (i bemärkelsen att de tillverkas i Sverige). Det är för mig kul å se vad de får ut ur fabrikerna och jag önskar båda märkena all lycka till.

Och ja, jag håller med dig om att bilden kanske inte säger så mycket. Måste få se den i verkliga livet för att skapa en bättre uppfattning om fönsterlinjerna vid baklucka och C-stolpen exempelvis. Hur som helst är jag väldigt nyfiken.

#6
Sason
2011-02-03 17:11

Saabhatare i hela Sverige förenade eder.
Vi andra Saab/bilvänner, automotive Sverige gläds åt Saabs nystart och ny modeller som kommer 2011 och framåt!

Griffin up!

#7
2011-02-03 17:20

Angående c-stolpen och fönsterlinjen. Följ länken till Saabsunited så syns det alltför väl.
Det är säkert mindre framträdande i andra vinklar - och kanske ännu mer ur ytterligare andra.

#8
odemex
2011-02-03 17:24

Va ful den var! typiskt Saab. Samma gamla trista design som bara går hem i Sverige . Bara svenskarna som gillar så tråkig och intetsägande design.

#9
emellertid
2011-02-03 17:28

Den är ganska fin i designen men jag förstår inte varför man måste göra en sån konstig C stolpe

#10
Hej på er alla
2011-02-03 17:35

Börje bilkunnig:

Ingen här blir imponerad av dig och dina negativa attitydder.....

För det du skriver är inte sakligt....

#11
Pär G#2
2011-02-03 17:40

fantastiskt att någon tar över det snygga draget från volvo 245 med samma dörrar till kombin som till sedanen. Ser inte fattigt ut alls.

#12
Johan1778
2011-02-03 17:49

Odemex, Vad menar du med bara svenskarna? Det är väl ingen på denna sida som gillar SAAB?

#13
Johan1778
2011-02-03 17:52

Roy, Såg dessa bilder igår och ur denna vinkel går det inte dra några slutsatser alls eller ialla fall inga vettiga slutsatser!

#14
Henr1k
2011-02-03 17:55

Jag tror inte c-stolpen och bakdörren ser ut som den gör av besparingsskäl, jag tvivlar på att det skulle spara så mycket pengar att det skulle ha nån betydelse. Linjen är svår att ta till sig dock, på Saabs pressbild ser det ju bättre ut, men det är ju också så att ibland är det bättre att man får vänja sig vid linjerna på en bil, då håller den längre. Med traditionell bakdörr så hade bilen sett mycket mer ordinär ut.
Dock kan vi nog konstatera att i svarta plåtfälgar så gör sig bilen inte, så se till att casha upp för alu-fälgar även till vinterdäcken.

#15
Anynomus
2011-02-03 17:56

Det är nu försäljningen måste komma igång på riktigt.

#16
Börje bilkunnig
2011-02-03 19:18

Hej på er alla: Jag sa bara några sanningar om Saab. Sluta hoppa på mig troll!

Saabs annorlunda linje blir lite spännande.

Värre är det med V60 som de byggde en konstigt lutande kombi av. Onödig kombi, då köper jag hellre en snygg sedan.

#17
m.d
2011-02-03 19:21

herre gud,, gläds åt saab att dom har kommit igång, räddat jobb att dom förvaltar en klenod som är ursvensk, liksom volvo var en gång i tiden,, ni som spyr galla här BERÄTTA vad ni kör för bilar, men jag tror inte törs detta, för ni är inte karl nog till det , ens om ni har körkort?

#18
Börje bilkunnig
2011-02-03 19:23

m.d: Inte kör vi svenskt iaf! Så dumma är vi inte.

#19
m.d
2011-02-03 19:48

börje bilkunnig, tror du sitter i gammal vaz lada, långt ute i skogen, ditt enda nöje är att skriva allt neg du kommer på,,, saab kommer att överleva vaa såå säker och utan din hjälp med

#20
Börje bilkunnig
2011-02-03 19:50

Saab kommer inte att överleva...

#21
Yarl
2011-02-03 20:52

Ja, den ser typ 5 år gammal ut - redan som ny. Saab har inte en chans.

#22
Sason
2011-02-03 20:52

Saab överlever dig var så säker.

#23
Foppatoffel
2011-02-03 20:54

Bakljusrampen var inte ens snygg på 80-talet, än mindre idag. Man vill ju bara kräkas.

#24
kukki
2011-02-03 20:56

Sluta kalla den för SportCombi!

#25
Börje bilkunnig
2011-02-03 21:00

Saab kommer visst dö.

#26
2011-02-03 21:02

Endast nya Astra kombi ser värre ut. Saab måste kunna bättre än så här.

#27
devils
2011-02-03 21:05

Det verkar som Saab inte förstått ordet sportCombi..
Gör om gör rätt!

#29
2011-02-03 21:43

Saab 9-5 Avant eller Touring skulle passa bättre.

#31
MR X
2011-02-03 21:45

Superfräck!! :D Kommer göra succé!!

#32
renzo
2011-02-03 21:52

Aaaarrg mina ögon !

#33
K
2011-02-03 21:54

Tyvärr har designen på de senaste svenska bilmodellerna, gäller båda märkena, varit mer eller mindre besvikelser. Nu är det bara att hoppas på kommande 93, om SAAB överlever till dess.

#35
2011-02-03 21:58

Avgasrören ser helmysko ut. Eller vad säger du, Börje?

#36
MR X
2011-02-03 22:04

Läcker skapelse kan inte se mig mätt! Snygg, fräck och distinkt design! Får det mesta att se anonymt och slätstruket ut i sann Saabanda!! :)

#37
Börje bilkunnig
2011-02-03 22:05

Håller med dig Börje!

#39
MR X
2011-02-03 22:16

Bästa rostskyddet på marknaden tillsammans med saabs oöverträffad krocksäkerhet vid älgkrockar gör att detta blir min familjebil om jag skaffar några barn?! :)
Saab bäst alla andra pest! :D

#40
A6QTDIAut
2011-02-03 22:32

En prototyp. Låt oss hoppas det i alla fall.

Bakdörrarnas "245-syndrom" signalerar detta.

Om inte, uj, uj, uj.

#41
Börje bilkunnig
2011-02-03 23:09

Saab har haft liknande och skummare design än detta genom åren.

Lägg märke til den skumt placerade pinnen i bakre dörrens dörrsidoruta. :)

#42
Eg On
2011-02-03 23:23

Får vibbar av en "låg" SSangyong Rodius, och det är inga goda vibbar så att säga

#43
Eg On
2011-02-03 23:27

Jämfört med 9-3 X är det här en designkatastrof.

#44
turboHenke
2011-02-04 00:37

titta vad många världsmästare som skriver skit på dom här sidorna, saab är fan det ända märket som går sin egen väg när det gäller design. tycker inte heller att den är det snyggaste som finns men va fan lägg ner nu era jävla jönsar. måste allt se ut som bmw audi eller något annat tyskt åbäke... brandsläckare ha ha den var riktigt kul.... suck!!

#45
Börje bilkunnig
2011-02-04 00:41

Håller med. Brandsläckare var inget kul skämt för Saaben lär vara upprostad innan den hinner börja brinna pga att växellådan är utmattad efter 10 mil...

Nästan ingen gillar Saab, mest enstaka stollar som jobbar där och sådana som måste köra Saab för sin far gjorde det. Saab har aldrig gjort något bra. Inse det.

#47
MR X
2011-02-04 07:05

Personpåhoppen haglar tydligen här på forumet.?Undra hur länge redaktionen kommer ha överseende med detta? Men det är klart när argumenten tryter då återstår bara totalt löjeväckande kommentarer.
Lyckligtvis så har jag överseende med det.
jan Edman. Detta är ett saabforum. ;) Så var vänlig att lämna det då så vi s.k. troll får vara i fred.

#48
2011-02-04 07:50

MR X:
Många artikelkommentarer här kanske inte tillför så mycket till diskussionen. Men personpåhopp? Nej.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#50
Peronet
2011-02-04 08:36

Tjänstevikt 1910 kg. Jooo, smidigt.

#51
robmar
2011-02-04 09:21

Ärligt, vad är det som är så fel på bilen. Alla bilar är full som kombi tills vi har vant oss. Jag vet inte hur många som tycket när den gamla bmw 5-s kom ut att den var full och inget vad bmw stod för. Idag kör man mer än gärna modellen. Drop it. Ställ upp för märket. stå bakom någon som är svenskt i grunden.

#53
2011-02-04 10:43

Känns ganska meningslöst att skriva någon kommentar i den här spalten eftersom få verkar vara så språk- och bilkunniga att de skulle förstå innehållet.
Nej, jag avstår.

#54
2011-02-04 10:59

Instämmer helt, Roy J.
Håller mig till forumet.

#55
B-boy
2011-02-04 14:44

Det spelar ingen roll hur Saab designar sina bilar... i det här forumet är det som vanligt lekstuga !
Jag tycker i allafall Saabcombin ser riktigt sjyst ut !

#56
simon_d
2011-02-04 14:48

Roy och Saabnisse, era två kommentarer dels tillför inget till denna diskussion, dels motsäger sig själva

#57
2011-02-04 15:46

Helt kort, simon_d, jag skrev inte att alla är korkade, även om de som inte är det i den här tråden är förvånande få.

Jag har skrivit ytterligare en kommentar alldeles i början som handlar om kombins design. Sidofönstrens övre linje viker av nedåt akterut. Fönstret bakom c-stolpen ansluter inte till den linjen, är alltså ingen förlängning, vilket kan innebära att bakdelen ser påhängd ut istället som en naturlig del av bilen. Därför vill jag se den i verklighjeten.

#59
pia2
2011-02-04 17:08

Jag är inget SAAB freak men bilen är ju snygg, vad snackar ni om? Låter som bittra gamla gubbar som övertalar sig själva att sin v70 är vackrast i världen. Den här bilen är en sexig om man gämför med volvokepsar!

#65
jo4001
2011-02-05 00:04

Ser jättebra ut!
Grattis och lycka till SAAB!

#66
Börje bilkunnig
2011-02-05 00:47

Ännu en gång gör Saab bort sig...

#69
MR X
2011-02-05 07:43

Okej Roy J.
Eftersom du är en av de få personerna här på forumet att döma av den senaste skörden av nicks och komentarer som man kan hålla ett sansad och vettigt meningsutbyte med. Så undrar jag vad du tror om lastförmågan på den nya 9-5:combin? Det är ju trots allt en combi man tagit fram.

#70
VolvoSven
2011-02-05 09:05

Satan vad snygg! Den där designen är fin! Gamla 9-5 är sjukt snygg men vetefan om inte den nya är ändå snyggare. Priset verkar också vara väldigt ok med tanke på vilken komfort, säkerhet och prestanda man brukar få när man kör Saab.

#74
Super Toyota
2011-02-05 16:39

Gammal teknik i dinosaurieskal. Nej tack, jag avstår!

#77
MR X
2011-02-05 18:26

Nya 9-5 och 9-5 combi kommer att sälja tillräckligt bra för att kunna finansiera kommande 9-3 och därmed säkra framtiden för märket familjerna och jobben i Trollhättan. Även om vissa element här på forumet ägnar sig åt barnsligheter i sina kommentarer. Skulle gärna se hur kul de som skojar här på forumet tyckte det skulle vara att säga samma (o)lustiga kommentarer till arbetarna på saab "om" det värsta tänkbara skulle hända.

#78
A6QTDIAut
2011-02-05 18:38

Det gäller inte bara att sälja, Mr X. det gäller även att tjäna pengar på det man säljer. I USA säljer man fetaste 9-5 Aero XWD för motsvarande 255.000.-. Tror du det bidrar till SAAB:s kassa i Svea Rike på ett positivt sätt?

Jag tror inte det.

#79
MR X
2011-02-05 19:14

A6QTDIAut.
Naturligtvis måste man göra det. Och naturligtvis så räknar jag in detta i mitt uttalande när jag säger att 9-5:modellerna kommer att vara med och finansiera kommande 9-3:a. Jag säger inte att de skall finansiera kommande 9-3:a ensamma. Man måste ju tro på den produkten man säljer eller hur? Att det sedan inte kommer röra sig om någon svindlande vinst är jag helt införstådd med. Men som Wictor Muller sade så är ju målsättningen att man skall nå ett brake even resultat om tre till fem år. Och det kan jag köpa. Kul förresten med en till mogen forumare här på detta forum som handlar om vad man tycker om nya 9-5:combin.

#81
MR X
2011-02-05 20:17

A6QTDIAut
Absolut rätt om nivån på dessa inlägg. Skitnödigt gjort.

Ja vi får hoppas att de snart kan börja ta anständigt betalt för bilarna. Eller kan det vara så att Saab kanske förbiser 9-5:an och hoppas på att de goda resultaten skall komma med nya 9-3 som sägs vara i antågande

#82
Greger G.
2011-02-05 20:55

9-5 i USA...

Kelley Blue Book om 9-5:
http://www.youtube.com/watch?v=-ONQBmLQ2CI

Gröngöling-försäljare (verkar det som?) om 9-5:
http://www.youtube.com/watch?v=vb6_naqJa24

#83
2011-02-05 23:56

MR X, tack för ditt omdöme tidigare.
Du undrade vad jag tycker om bagageutrymmet. Ännu inte särskilt mycket. Lastkapaciteten i antal kg är ju inte särskilt hög och utrymmet i övrigt någonstans i mitten av klassen. men då ska man komma ihåg att Saaben också har störst benutrymme. Lasthållarna är en annan smart detalj.
Närmast att jämföra med är väl Insignia (samma grundstomme - "bottenplatta") som är mindre. Den har ju även en otroligt tjock bakdörr med ett bakljusarrangemang som kräver extra lampor för attt ge ljus när luckan är öppen. Märklig konstruktion...

Prissättningen i USA är naturligtvis marknadsanpassad och kanske innebär det att de säljer bilarna (än så länge) med för låg vinstmarginal, men det gäller att återta förlorad mark.
Naturligtvis kan man gå åt andra hållet - att lägga priset rejält högt - men då krävs sannerligen att bilen inte har några barnsjukdomar och helst lite högre lyxkänsla än den har nu - eller något extra kontroversiellt, som Saab tidigare haft.

#85
MR X
2011-02-06 00:16

Varsågod och tackar Roy J ! Skulle vara intressant med en komentar från någon som kört saabcombin och kan rapportera om det jag efterlyser. Jag har hörts ryktas om att det som skall genomgå en radikal förändring är just inredningsmaterial och reglage snarast. Någon som vet ngt om detta? Det vill säga alla seriösa forumare och inte Jarl S och alla hans andra miljoner nicks.

#87
2011-02-06 00:45

MR X sitter tydligen också uppe och ugglar och är en av dem som har ett seriöst intresse av sakernas tillstånd. Önskar vi vore fler, så att det blir något meningsfullt tankeutbyte.
Ryktet om interiörförändringarna var nytt för mig. Kanske är det just ett rykte.

Minns när Saab 99 kom. Den hade en riktigt prydlig instrumentpanel, men Saab bytte ändå snabbt ut den till något som, för sin tid, var nästan epokgörande ergonomiskt.
Första 900 hade förbättrade och riktigt smarta vridreglage och ett mycket välplacerat radiouttag så att man nådde volymreglaget utan att släppa ratten.
9000:s exteriör gav mig lite blandade intryck, men interiören var klockren! Anser att den då var den optimala familjebilen - rymlig, ombonad och faktiskt sportig. Skulle kunna skriva mycket om den.
När den första Saab 9-5 kom var det flera detaljer som jag tyckte kunde gjorts lite annorlunda - ytor kunde fått ge ett fylligare intryck och skarvar mötas på ett elegantare sätt med mera. Men visst var den en förbättring och egentligen är det otroligt vad Saab lyckades åstadkomma med en utgående bottenplatta från Opel.
Nuvarande 9-5 är förvisso en bra bil - när de fått ordning på barnsjukdomarna. Tänk då vad den hade kunnat vara om Saab-folket fått utveckla den helt själva! Då hade GM fått lära sig ett och annat om hur man bygger bra bilar.

#89
2011-02-06 00:53

Börje bilkunnigs kommentarer visar gång på gång hur okunnig han i själva verket är - och det kan man få vara så länge man inte försöker ge sken av motsatsen.
Lite lustig kommentar om Toyotas kvalitetskänsla. Just Toyota brukar av en tämligen enig biljournalistkår användas som exempel för att visa på skillnaden mellan upplevd kvalitet och verklig kvalitet. Kvalitetskänslan har varit tämligen dålig med tråkgrå design och hårdplast - men de har hållt. Nu har de förvisso ryckt upp sig rejält beträffande känslan - men hur är det med den verkliga kaliteten? Det finns ju vissa frågetecken som jag hoppas är tillfälliga.

#94
MR X
2011-02-06 09:29

Tack Roy J.
Håller med dig om att amerikanarna hade fått lära sig hur man bygger riktig bil fullt ut. Men så är det ju alltid när amerikanarna köper upp företag över huvud taget. Det är inte för inte som Cadillac inte är med och lirar i översta toppskiktet gällande lyxbilsklassen. Detaljfinishen lämnar mycket att önska om man tillexempel jämför den med en A 8:a. Vilket parti Börje är med i? Med tanke på nivån på hans kommentarer. Kalle- Ankapartiet!

#114
MR X
2011-02-06 21:24

Men skärpning!!

Det här är nästan så långt man kan komma från det forumsämnet handlar om. Jag är intresserad av när Vib kommer att testa bilen. Jag tror att Saab faktiskt kan nå ett plus minus nollresultat med denna bilen. Men då krävs det att man har utnyttjat ytorna på ett bra sätt och att saabklurigheterna finns på plats. Jag tror inte heller att detta är saabs framtid. Men jag tror att
9-5: modellerna kommer att göra så att Saab är med ordentligt när nya 9-3 introduceras. Möjligtvis att 9-5:an kommer sälja bra med saabmått på marknader där man vill ha stora bilar som USA och Kina (man har ju fört diskussion med Beaic som köpte verktygen och formarna till förra 9-5:an. Och där finns framtiden inte bara för Saab utan många andra märken också. Och ja jag vet att många stora märken också redan har sin produktion där också. Även om Saab kommer dit senare så måste man det för att överleva . Precis som alla andra biltillverkare.

#117
Richard w
2011-02-07 10:48

Riktig fin och mycket efterlängtad!

ViB snälla inför medlemskap på kommentarer.
Likt b la TV. 40 procent av inläggen är antingen personangrepp eller författade under en stjärna av hat eller enkom i syfte att provocera.

#118
palo
2011-02-07 13:14

Otroligt ful ! inte ovanligt när det gäller Saab dock. Om de skulle ändra på designen så skulle de säkert sälja fler bilar nu är det bara tråkiga svensson som tror att de kör en ferrari som köper bilarna; för att inte tala om den undermåliga kvaliteten som följer med på köpet.

#119
Sweeny
2011-02-07 13:18

men Richard W, vad hjälper det med inlogg när minst hälften av alla flame-inlägg och sjukt vinklade hyllningar kommer från redan inloggade personer? de verkar ju inte drabbas av något när de flippar ur och börjar "bråka" så vad skulle då vara vitsen?

#120
Richard w
2011-02-07 16:06

Well, kommentarer och inlägg är bra mycket mer balanserade i ett sådant system än detta.
Kika får du se. Dock räcker det gott att kika på kommentarer på ViB för att inse att nått måste göras för att kommentars fält ens ska ha sitt existensberättigande.

#121
Amt
2011-02-07 16:17

Varför överhuvudtaget ha en kommentarsfunktion? Vem är intresserad av att pöbeln uttrycker sig i frågor man inte vet något om? Det förbilligar hela varumärket "Vi Bilägare", Jag prenumererar på ViB och surfar på vibilägare.se för att få råd och tips av experter inte för att se artiklar belamras av mer eller mindre begåvade kommentarer av ordbajsare som inte verkar ha mycket annat att göra än att hänga på sajter som den här.

Det här med kommentarsfunktioner och "Bloggare Bäcklund" verkar mest ha kommit till för att någon på ViB drabbats av åldersnoja.

"Detta med bloggar och kommentarer måste vi ha för att hänga med!"
"Vad tillför det?"
"Ingen aning, men vi måste ha det för att ínte hamna på efterkälken".

Tack och goodbye.

#122
2011-02-08 12:35