Bild
Nästa artikel
Saab 9-3 Independence Edition – första bilden

Saab 9-3 Independence Edition – första bilden

Nyheter

Saab 9-3 Independence Edition firar årsdagen av Saabs oberoende från GM. Specialcabben ska byggas i 366 exemplar.

Det var tänkt att specialversionen av Saab 9-3 Cabriolet skulle premiärvisas under festligheterna i Trollhättan den 23 februari, årsdagen av affären mellan Spyker och General Motors.

Men redan nu har en bild på Saab 9-3 Independence Edition läckt ut på internet, via entusiastsajten Saabsunited.

Modellen ska tillverkas i endast 366 individuellt numrerade exemplar. Unikt med Independence Edition blir kulören Sunset Red, instrumentpanel från Hirsch, ny sportratt, orange turbomätarnål, nya 18-tumsfälgar och grå stolklädsel med mittränder i orange.
 
Under huven återfinns en turboladdad BioPower-motor på 2,0 liter som ger 220 hästkrafter, samma maskin som erbjuds till Saab 9-5.

Saab 9-3 Independence Edition kommer även att ställas ut i Saabs monter på bilsalongen i Genève som öppnar första veckan i mars. På mässan ska Saab dessutom slita skynket från en ny konceptbil och kombin 9-5 SportCombi.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 Independence Edition?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-3

Kommentarer

#1
2011-02-21 13:37

Snygg bil!Saabs största succe utomlands har varit deras cabbar,hoppas att de lyckas även denna gång.

#2
SMH
2011-02-21 15:25

snygg färg och snygga fälgar det är ju vad som syns på bilden och det övriga låter ju bra, synd bara att en stor äcklig reg.plåt ska borras och skruvas fast där fram!

#3
B-boy
2011-02-21 15:33

Jag håller med SMH helt och hållet, Snygg bil !
Bra jobbat SAAB !

#4
jo4001
2011-02-21 16:05

MUMS!
Suveränt snygg - Grattis SAAB!

#5
Yarl
2011-02-21 16:12

Läcker! Vill ha nu!

#6
simon_d
2011-02-21 17:58

Ser gammal ut. Cab för den som inte har råd med något fetare

#7
2011-02-21 19:09

lika ful som andra saabar!
samma desgin allihopa !

#9
AEROHIRSCH
2011-02-21 21:07

A killer...

#10
Hans-Börje
2011-02-21 21:17

Snygg. Lite för stora grillar som tar bort det elegant sportiga. Lite för konstiga grejjer runt dimljusen som tar 80% av alla uppmärksamhet av designen. Och lite för överdrivna wheels.

Men annars, helt okej!

Inte lika lågpriskänsla som 9-5 då denna både har fina sidolist och saknar luftintag a la Biltema på framskärmen.

Snyggt med cab och den känns Saab.

#11
emellertid
2011-02-21 21:32

Det bästa jag kan säga om denna är att jag gillar färgen

#12
johan L
2011-02-21 23:22

Saab måste byta designer omedelbart.

#13
grodLår
2011-02-21 23:23

Åter igen visar Saab att design är inte deras starka sida.

#16
Mattias73
2011-02-22 14:20

Finns inte fetare än saab cab, den är så läcker..

#17
Bilbranschkonsulten
2011-02-22 14:27

NAMNET PÅ BILEN ÄR FANTASTISKT. Att man valt en orange färg har ju även den lika stor symboliskt betydelse för frihet - undrar bara vad Antonov tycker om det?. Men BILDEN på bilen som tagits med ett grodperspektiv och kraftigt vinklad front gör inte bilen någon rättvisa.- 75 bilar går åt direkt till alla Saabhandlare där VD´n vill glänsa under sommaren, sedan ska pressen ha en del, andra återförsäljare tar 80 % av resten - så försäljningsmässigt "Registrerade bilar" blir det iallafall ett tillskott som ger rubriker i tidningarna " SAAB säljer som smör i solsken"

#18
MR X
2011-02-22 18:50

Har redan en 9-3 cab och vet att det är en fantastisk bil!! :D Och min nya mini countryman skall nog trivas ihop med Saabina! ;P

#19
Cabish
2011-02-23 16:48

Supersnygg!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.