Bild
Nästa artikel
Saab firar ”självständighetsdag”

Saab firar ”självständighetsdag”

Nyheter

Saab ställer till med fabriksparty i Trollhättan nästa onsdag. Den 23 februari ska Saab fira självständigheten från General Motors.

300 tårtor, musikframträdanden, utmärkelser och jubileumstal. Det står på programmet när Saab Automobiles 3 800 anställda den 23 februari lägger ned sina verktyg för att fira ettårsdagen sedan företaget såldes till holländska Spyker Cars.

– Detta är vår självständighetsdag och vi ska fira att vi åter är herrar över våra egna öden, fria att göra våra egna bedömningar och fatta våra egna beslut, säger vd Jan Åke Jonsson.

Det var just den 23 februari i fjol som affären blev klar och Victor Muller, nu styrelseordförande, besökte fabriken i Trollhättan och hyllades som en hjälte.

Både Victor Muller och Jan Åke Jonsson ska hålla tal och evenemanget direktsänds hos återförsäljare över hela världen.

Saab kommer även att lansera en jubileumsvariant av Saab 9-3 Cabriolet som får tilläggsbeteckningen Independence Edition.
 
Diskutera: Vad tycker du om Saabs gångna år?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-02-16 15:29

Synd bara att spåren från tiden innan självständigheten fortfarande syns.

#2
Carl I
2011-02-16 16:17

Alttid retar det någon att SAAB har gott självförtroende och som den enda nu existerande bilmärket brutit sig loss från en koloss och överlevt en nästintill fullbordad likvidation. Självklart bra att the Iconic brand SAAB ska ha en day of independence.

Griffin Up!

Carl industrialist och hängiven fan av SAAB och BMW.

#3
Yarl
2011-02-16 16:31

Heja saab! hoppas dom kan sälja några bilar också!

#4
2011-02-16 17:15

Mja, helt fria från oket är de ju inte.
Det kommer väl att dröja några generationer innan de slipper loss, om de nu vill göra det.
Allt med GM är inte dåligt.
Många tekniska lösningar som Saab utnyttjar hade nog inte varit möjliga utan GM.
Det som var dåligt var naturligtvis det amerikanska toppstyret som begränsade både utveckling och modellval.
Men det föll ju tillbaka på GM själva och höll på att förorsaka dem en total kollaps.

#5
SiggeN
2011-02-16 17:21

Chevrolet Volt är till stor del utvecklad av Saab och då väljer GM att marknadsföra den som Opel Ampera!

Men det är klart skulle man sålt den som Saab hade man varit tvungen att göra en ny kaross. Opel har haft så många bastarder tidigare så de kan även märka om en Cheva.

#6
Yarl
2011-02-16 18:04

Det är ju en bil som Volt Saab behöver men vad gör dom? Jo, bygger en törstig suv som är helt ute!

#7
Troll hätttan
2011-02-16 18:05

Independence Edition, en saab som inte återkallas eller vad?

#13
2011-02-16 19:56

Det är märkligt att somliga gör allt för att sabla ner Saab och påstår att de minsann alltid varit dåliga. Det är ju inte sant! Kolla Svensk Bilprovnings statistik bakåt i tiden. Flera Saab-modeller har rekommenderats som vettiga köp av kunniga.

#14
Fundersam
2011-02-17 08:54

Och nu kommer 9-3 kombi som miljödiesel i nästa vecka:

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1123397-klart-med-9-3-sportcombi-som-miljobil

#15
2011-02-17 09:46

Man kan verkligen ha olika åsikter om Saab, Muller Jan-Åke och allt som rör Trollhättan och framtiden. MEN, Independence Day är VÄLDIGT fyndigt och småroligt och rätt fräckt att döpa en Jubileumsbil efter det. FESTEN i fabriken är TREVLIG för alla anställda, och är i sej en mycket bra jippo även marknadsföringsmässigt. Bara det faktum att det görs i fabriken och sänds ut till alla åf är nytänkande-signum Muller.... ch det är nog sådant som Muller är bra på. I övrigt är jag fortfarande skeptisk till Saabs långsiktighet!!! MEN GRATTIS PÅ ETTÅRS DAGEN!

#16
emellertid
2011-02-17 10:55

Jag undrar verkligen om detta är något man skall fira.

#17
simon_d
2011-02-17 17:26

Hur oberoende är SAAB egentligen...? De letar ju finansiering, partners att dela utveckling med, och tvingas köpa in motorer från konkurrenter. Nä, typiskt marknadsföringstrams på sedvanligt SAAB maner. Som när man på 70-talet i annonserna proklamerade med stora bokstäver att man i den nya årsmodellen hade bytt till en ny fantastisk grill, som var framstäld i ett material som inte kunde rosta. Materialet var tydligen plast...

#18
jo4001
2011-02-18 21:40

Underbart att Ni på SAAB har klarat första året.
Lycka till framdeles med Era fina bilar.

#19
Börje bilkunnig
2011-02-18 23:53

Är detta något att fira? Början på en konkurrs som dessutom kommer kosta dumma staten en massa pengar.

Visst är det konstigt Yarl!

Köp trygghet. Köp japanskt.

#20
Börje bilkunnig
2011-02-18 23:55

Som vanligt. Arbetarna får arbeta sig svettiga, nja det var väl att ta i, så många beställningar har de inte.

Och Muller och Jan-Åke sitter och försvarar Saab på t ex Vi bilägares sida...

#21
Saabåkare
2011-02-19 17:39

Köp trygghet köp japanskt säger Börje bilokunnig.
Bilarna tillverkas ju i princip 2 ggr. först på någon typ av fabrik i rislandet, sedan återkallas Toyota m.fl. o göras om, vad är det för trygghet ??

#22
Börje bilkunnig
2011-02-20 00:19

Saab har fel brister än japanska bilar. Men Saab har inte råd att återkalla.

Dessutom är Toyota det enda japanska märket som haft en del återkallningar. Övriga har i stort sätt inga.

#23
emellertid
2011-02-21 11:02

Börje bilokunnig!
Du säger att Saab har fel brister, men vilka brister är rätt då?

#24
Börje bilkunnig
2011-02-21 11:13

Du fattar nog att jag mente fler!

#25
Börjes psykiatriker.
2011-02-21 23:02

Du har tid på onsdag, glöm inte!

#26
Egil S.
2011-02-22 17:34

Hei Sluta tjasa...Vladimir Antonov og Spyker har pengerna...Rykterne svirrer om at nå planlegges det for å starte med Rally kjørning, sponset av Vladimir.
Gratulere Saab med deres første år som selvstendigt bolag. Fina bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.