Bild
Nästa artikel

Saab 9-5 SportCombi – klar för start

Nyheter

Årets kanske största svenska bilnyhet är här – Saab 9-5 SportCombi. Leveranserna av kombin inleds i augusti.

Sedanvarianten var först ut, nu följer kombimodellen.

– Lanseringen av 9-5 SportCombi är ett efterlängtat nästa steg i vår produktoffensiv, säger Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.

– Den tar oss tillbaka till premiumsegmentets kombiklass där vi varit framgångsrika på flera viktiga marknader med tidigare modeller.
 
Liksom sin föregångare får nya Saab 9-5 SportCombi ordentligt breda C-stolpar. Taklinjen är förstås förlängd för att omsluta lastutrymmet och baktill hittar vi den horisontella blåskimrande ljusrampen som vi lärt känna från sedanversionen och Saab 9-4X.

Vid takslutet, efter en spoiler, faller bakrutan framåt och sträcker sig på klassikt Saabmanér runt hörnen.

Lastar upp till 1 600 liter
Nya Saab 9-5 SportCombi får samma bensin-, diesel- och etanolmotorer som sedanvarianten och som tillval finns bland annat fyrhjulsdrift, adaptivt chassi, xenonstrålkastare och nyckellöst lås- och tändningssystem.

Men det mest intressanta för många är så klart bagageutrymmet.

Det bakre ryggstödet är delat enligt mallen 60/40 och kan fällas så att det upp emot två meter djupa lastgolvet blir näst intill plant. Väggarna är raka vilket skapar en öppen lastyta, utan besvärliga hörn. Flera fack, fyra lastkrokar och ett eluttag på tolv volt är standard.

Med nedfällt ryggstöd sväljer nya Saab 9-5 SportCombi 1 600 liter och med uppfällt baksäte blir volymen 527 liter. Det kan jämföras med Volvo V70 (2 042, 555), Volkswagen Passat (1 731, 603), Opel Insignia (1 530, 540), Toyota Avensis (1 609, 540), Skoda Superb (1 865, 633), BMW 5-serie Touring (1 670, 560) och Mercedes E-klass (1 950, 695).

Säljstart i april
Saab är måna om sitt arv från flygindustrin och påpekar att formgivningen av handtaget i golvet inspirerats från just flygplan. Golvet kan öppnas i flera steg och för de kunder som väljer en däckreparationssats istället för reservhjul finns här extra förvaringsutrymme.

Andra valbara finesser till bagageutrymmet är en lastuppdelare och en fjärrmanövrerad baklucka som kan programmeras till olika öppningsvinklar. Saab påpekar också att man ansträngt sig för att isolera det nya bakpartiet för att minimera vibrationer och buller.

Nya Saab 9-5 SportCombi börjar säljas i april och bilarna börjar levereras till kund i augusti. Modellen visas för första gången på bilsalongen i Genève i början av mars.

Inga priser är än så länge klara.

Läs mer om nya Saab 9-5 SportCombi i Saabs svenska pressmaterial.

Se högupplöst bild av nya Saab 9-5 SportCombi.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5 SportCombi?

Kommentarer

#1
Janos J.
2011-01-19 17:26

Ä N T L I G E N !!! :-) (Ett år för sent dock...)

#2
Uno Lööv
2011-01-19 17:26

Kal på sidan och överdrivet många detaljer bak. sportcombi låter inte fränt, blir bara löjligt.

#3
789
2011-01-19 17:27

SAAB 9-5 i kombiutförande ser faktiskt väldigt fräsch ut. Jag är väldigt positivt överraskad. Well done, SAAB!

#4
Matta
2011-01-19 17:29

Vad kommer den kosta? 10-15' extra brukar ju vara vanligt och då blir den riktigt dyr är jag rädd. Kanske faller man för frestelsen att "skicka med kombitillägget" men då har man ju redan sagt att man rear bort dom och då blir det svårt att kalla det premium när man måste pruta direkt på en ny bil. Blir nog jobbigt detta även om det ser helt ok ut.

#5
borkas
2011-01-19 17:32

Intressant att den rymmer 527/1600 liter i skuffen, medan Insignian rymmer 540/1530 liter, men har 1 dm kortare axelavstånd. Bilden ovan gör inte bilen riktigt rättvisa, jfr med denna "för-bild":

http://www.automotorsport.se/news/22131/saab-9-5-sportcombi--snart-är-den-här/

/Anders

#6
emellertid
2011-01-19 17:51

Väldans trevlig bil, jag blir uppriktigt sagt sugen att köpa.
Den där tar stilpoängen från Volvo med råge.

#7
Kapten Stofil
2011-01-19 18:01

Oerhört läcker!

#8
kjellejon
2011-01-19 18:03

Snyggaste kombin på marknaden.

#9
Anynomus
2011-01-19 18:07

Det är svårt att uttala sig efter att ha sett endast en bild, men helt oäven är den inte. Det är först nu som Saabs verkliga chans börjar. Det är nu det gäller!

#10
2011-01-19 18:09

Det är bara att hälsa Saab lycka till och hoppas på framgång.

#11
2011-01-19 18:09

Den ser trevlig ut, men jag väntar att uttala mig tills jag får se mer av den.
Sedan har jag lärt mig att det är mer än utseendet som gäller när jag väljer bil.
Jag har åkt mycket Saab, men även haft många andra märken och jag har en del krav som ska passa mig.
Sedanversionen är ok, men passar inte mig.
Men jag kan återkomma om den här efter en provlastning i sommar.

#12
Uno Lööv
2011-01-19 18:13

Lär bli ännu tråkigare från sidan med vinterns hjulsidor.

#13
Uno Lööv
2011-01-19 18:14

Och för coola fälgar går inte ha, då tar de för mkt uppmärksamhet från den redan diskreta sidan. omöjlig att få snygg.

#14
2011-01-19 18:23

Uno Lööv, eftersom du har bestämt dig för att inte tycka om Saab överhuvudtaget begriper jag inte varför du alltid gör dig så mycket besvär med att kommentera.

En annan sak är varför ViB tar emot kommentarer från en massa anonyma tyckare.
Varför krävs inte en registrering och en inloggning?

#15
2011-01-19 18:25

Den har ju inte det största utrymmet i kombin direkt. Som en Toyota Avensis ungefär. Premiumkombibilarna Mercedes och BMW är större. Skoda är till och med större.

#16
Rethink
2011-01-19 18:45

Ser lika ful och omodern ut som ga 9-5. En riktigt designkatastrof. C-stolpen är bara för mkt!!Dessutom minsta bagaget i klassen, hur misslyckat som helst. Nä den får svårt att slå hos andra än ga insnöade Saab-freaks och de är ju inte så mänga längre - tyvärr för Saab's del.

#17
SiggeN
2011-01-19 19:01

Rethink...vi har noterat din åsikt...men att diskutera utseende är tämligen ointressant. Alla har vi våra åsikter.

#18
Lägerleffe
2011-01-19 19:02

Nu finns inte längre någon anledning att avstå en ny Saab.

#19
Matta
2011-01-19 19:05

Lägerleffe: Möjligen priset. Kanske har du outsinliga resurser men det har nog inte alla är jag rädd. Blir för dyr för volymförsäljning vilket är det SAAB behöver.

#20
SiggeN
2011-01-19 19:06

Skulle Saab även kunna garantera ett restvärde till privatpersoner så hade saken varit biff...nu känns det som ett lite väl stort vågspel. Kom igen Saab! Ni brukar vara kreativa!

#21
SiggeN
2011-01-19 19:08

...BMW garanterade ju ett visst återköpsvärde för Rover när det gick som sämst (förhoppningsvis inga fler likheter). Visserligen var man tvungen att byta in bilen mot en ny hos BMW (men det var bara smart).

#22
Matta
2011-01-19 19:08

SiggeN:
SAAB kan ju inte ens garantera restvärde till sina tjänstebilskunder, det får åttrförsäljarna göra.
Kostar pengar som ju SAAB inte har.

#23
2011-01-19 19:08

Jag förundras över alla stackars räknenissar, som tror att Saab haft som ide´ att prestera maximalt antal liter lastutrymme för pengarna. Det är bilar typ Berlingo som tävlar på det området. Jag önskar Saab all framgång. (Helt omöjligt att gissa från en bild.)

#24
matte hult
2011-01-19 19:09

Fanns pengarna skulle det bli min nästa bil
/VW ägare

#25
SiggeN
2011-01-19 19:13

Matta...vad säger att det skulle kosta pengar? Att bara säga man inte har pengar och inte satsa är lika med nedläggning.

#26
og900t´79
2011-01-19 19:14

Bilen ser ju helt klart bra ut. Denna skulle de han lanserat först istället. 1600liter med fällt baksäte räcker gott om det är samma benutrymme i baksätet som i sedanen. Precis vad man vill ha om man har småknodds, en stor härlig kombi. V70 må sälja bäst, men vilka är det som köper dem? Gubbar som är lika enkelspåriga som bilen.

#27
2011-01-19 19:20

Ser väl bra ut. Vill dock se den i verkligheten innan jag bedömmer den helt.

#28
Matta
2011-01-19 19:21

Men SiggeN. Har man inga slantar så har man inte...
Om det inte skulle kostat nåt hade det nog redan varit gjort, eller hur.

#29
Per Penna
2011-01-19 19:24

Ovanlingt korkad design på bakluckan måste jag få påpeka. Helt onödigt att låta en bulle sticka bak lika långt som stötfångaren.
Avgasrören är ju oxå ovanligt korkade. Framtidens bilar har inga avgasrör.
SAAB bör återgå till en mer förnuftig design.

#30
Bajamaja
2011-01-19 19:24

Den ser ut att bli en besvikelse utseendemässigt. Också.

#31
Matta
2011-01-19 19:28

Tråden handlar ju egentligen om vad man tycker om själva bilen och den ser ju riktigt fin ut till skillnad mot sedanen som ser förjä**** ut, ett riktigt fall framåt tycker jag, dock troligen för dyr då Opel Astra motorn som är inroparen hos 9-5 inte lär räcka till barn & bagage samt kanske nåt på dragkroken och då lär det börja på 325' och uppåt. Dyrt mot A6, 5-serie, E-klass mfl? Nix, men heller inte på deras nivå. Håller med og900t'79 om att den nog inte behöver rymma 2000 l utan detta räcker nog.

#32
Örjan Sjölin
2011-01-19 19:49

Nya 9-5:an, kommer säkert att bli populär hos företagsköparna som ny, och till familjer på begagnatmarknaden. Men för några år sedan INNAN Saabs kollaps så klev 9-3 SportCombin om 9-5:an i volym, och jag tror faktiskt att den trenden kommer att fortsätta. Det är ganska tydligt att Sverigemarknaden föredrar medium storlek eller mindre bilar i en alt högre grad. Men jag gissar ändå att den kommer att få en hyglig start ändå pga förmodade förmånliga inköpsavtal till hyrbilsbolag och större företag.
Det som är oklart är hur man klarar en världsomfattande lanseringskampanj när kassan börjar tryta. Låt oss hoppas på det bästa för Trollhättans skull!
www.bilbranschkonsulten.se
Örjan Sjölin

#33
2011-01-19 20:14

Som Per Penna påpekade. Hur kan man låta bagageluckan utgöra en del av kofångaren? Hur har Saab tänkt? Och railsen på taket, hur bra är dom att surra last i, var trär man in remmarna? Dom är ju helgjutna. Nä någon praktiskt kombi verkar det inte vara. Är det därför den kallas sportCombi?

#34
789
2011-01-19 20:21

Thommys:
Många och t o m alltfler bilar har helgjutna takrails där man inte kan trä in remmar utan måste ha original takräcke, Audi, BMW är två exempel på denna railstyp. Jag håller med om att det visserligen är snyggt men opraktiskt men bilen i sig är helfräsch i kombiutförande!

#35
789
2011-01-19 20:21

Thommys:
Många och t o m alltfler bilar har helgjutna takrails där man inte kan trä in remmar utan måste ha original takräcke, Audi, BMW, Toyota Avensis är två exempel på denna railstyp. Jag håller med om att det visserligen är snyggt men opraktiskt men bilen i sig är helfräsch i kombiutförande!

#36
Janos J.
2011-01-19 20:26

Frågan är om Saab verkligen kan konkurrera med Volvo vad gäller kvalitet? Jag påstår att det kan de definitivt inte: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/ekonominyheterna?title=dromvolvon_blev_en_mardrom&videoid=1200826
(Toyota är de enda som håller Volvo-klass...)

#37
Saab is no:1
2011-01-19 20:39

Läcker!

Mjuka och fina linjer, snyggaste kombin på marknaden.
Väntar med spänning på premiär visningen i Mars.

#38
2011-01-19 21:15

Ja snygg bil, men med den bakluckan blir nog skadekostnaderna höga för den modellen, ny lucka vid minsta påstötning, fast dragkrok borde minska risken.

#39
Lennart N. Månsson
2011-01-19 21:48

Oj oj vad Vi Bilägare faller i min syn på opartiskhet.
Ni glömmer att jämföra utrymmena med Volkswagen Passat (603/1731). Prenumerant sedan 1970.

#40
Börje Nilsson
2011-01-19 21:52

Är det "osportsligt" med skyddslister på sidorna? Märkligt att trenden går mot allt ömtåligare karosser samtidigt som trängseln i trafiken och på parkeringarna bara ökar.

#41
Emil1986
2011-01-19 22:20

Börja: Nej, snarare något som skapar späning och gör att bilen ser påkostad ut. Men skyddlister kostar för tillverkaren, blir många kronor i längden och att framförallt nyare bilar med sin tunna plåt måste ha skyddslister skiter tillverkaren självklart i. På T ex Dacia kan man åtminstone få skyddslister om man betalar extra.

#42
2011-01-19 22:37

Noterar att smaken liksom baken är delad - och det är ju den det handlar om...
Får hålla med kommentarerna om bakluckan. Och de där takskenorna ("railsen" på svengelska)..?

När förra 9-5 kombi presenterades, så blev jag mäkta besviken. Det är få bilar som ser snygga ut när de försöker se ut som sedanvarianten med påhängd ryggsäck. Peugeot, Suzuki, Mercedes med flera har försökt på några modeller. Peugeot var nog den som lyckades bäst.
Förra 9-5 kunde i vissa vinklar och i visst ljus se knäckt ut, som en banan. Jag blev aldrig riktigt klok på vad det var, för tittade jag ordentligt på bilen så var den ju rak. Däremot tappade c-stolparna helt sedanmodellens tredimensionalitet, blev mer som plåtsiluetter.
Den här ser dock riktigt bra ut - åtminstone på bild. Jag vill gärna se den i verkligheten, ute i trafiken.
Rent praktiskt ser det ut som att den skulle kunna ha bättre takhöjd i baksätet än sedanen och kanske även bättre bakåtsikt.
Fortfarande mjuka och väl sammanhållna linjer. Det är väl fortfarande fronten som skulle kunna tonas ner lite. Visserligen inget Peugeot-gap (som de håller på att befria sig ifrån), men ändå.

#45
2011-01-19 23:23

Skojar SAAB eller? Den ser ju förjävlig ut, "9-5" emblemet sitter asknasigt. Luckans form som sveper ner mot "bumpern" signalerar noll harmoni. Front och akter har noll gemensamt - två olika bilar!

URK

#50
2011-01-20 00:27

RE: Jarl S
"Front och akter har noll gemensamt - två olika bilar! "
Öhh! Det har du skrivit 22 gånger tidigare!

#51
Toyota Is King
2011-01-20 00:28

Men det är ju olika fram och bak!!!

#57
Proffsbilist
2011-01-20 06:42

Tanken går osökt till Volvo 145/245 när man ser bakdörrens mindre harmoniska övergång mot den bakre sidorutan.

#59
Pär G#2
2011-01-20 07:45

Tycker den är helt ok definitivt snyggare än jättesedanen där fronten och baken måste vara ritade av två krigande team. Lite synd att man byggt en mindre ytrymmesmässigt än konkurenterna. Blir säljargumentet 5.01 m livsstilsgokart? Själv tar jag superben nästa gång det skall bytas från min gigantiska vectra c. Insignian är alldeles för liten.

#60
2011-01-20 08:16

En hel radda kommentarer borttagna. Håll er till ämnet och sluta med pajkastningen.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#61
Fundersam
2011-01-20 09:38

Tack Fredrik för att ni städar här. Det behövs. Önskar man kunde hålla sig till ämnet och inte åt andra saker.

Vad gäller 9-5 kombi så är jag nyfiken på att se den ur andra vinklar. Har noterat att många tycker den inte ser bra ut etc., men jag väntar med att uttala mig tills jag får se den från andra vinklar. Ser den gärna också i andra färger. Att döma den på bara baserat på en bild känns lite tidigt. Helt klart väcker den nyfikenhet för att vilja se mer.

#62
Fundersam
2011-01-20 09:41

Re: Pär G#2
Vad gäller utrymme, så har vi hört om att 9-5 ska ha ett väl tilltaget benutrymme i baksätet, och kanske är det så att det spelar in som minskar lastvolymen med sätena uppfällda. Tror det är bäst vi väntar med att dra för snabba slutsatser baserat på siffror tills vi ser hur det ser ut på insidan.

#63
789
2011-01-20 10:28

Jag håller med tidigare skribent att nya SAAB 9-5 kombi är en väldigt harmoniskt designad bil men att det verkar lite "korkat" med en oskyddad baklucka som går ända ned till yttersta kanten på konfångaren, stor skaderisk samtidigt som den blir lättlastad. Vidare vore det bättre med riktiga rails där man kan fästa band och remmar runt demsamma. Förövrigt är det en oerhört snygg bil. Hoppas att den kommer med AWD, dieselmotor och automatlåda samt några miljöklassade dieslar och naturligtvis etanolmotorer.

#64
2011-01-20 10:44

Funderar kring en del kommentarer.

Sen Marianne i en artikel skrev om att bilen verkade vara sammasatt av två olika team, så har fler hakat på - utan att kunna beskriva vad det är som inte harmonierar. Själva fronten, grillen, är lite överdimensionerad, men annars flyter linjerna på bra.

Om man ska se bakluckan som en enhet så kanske den inte är så vacker - men det är ju inte det man gör. Den sitter ju faktiskt på sin plats väl integrerad i helheten. Däremot bävar jag för vad som händer om man backar in i en stolpe - där räcker det inte med att byta stötfångaren (till skillnad mot Saabs tidigare, riktiga och banbrytande stötfångare). Dock får man en lägre lasttröskel.

Att bakdörren skulle ha en mindre harmonisk övergång mot den bakre sidorutan, förstår jag inte alls. De rundade linjerna fortsätter ju obrutna. Däremot kanske den sedvanliga bakvända kepsskärmen stör lite, men den ser mindre påhängd ut än vad som är vanligt.

Att hänga upp sig våldsamt på ett emblems placering tyder på en väldigt negativ inställning redan från början. Skriv det då: "Inte för att jag vet varför, men jag gillar inte Saab."

Man må gilla bilens linjer eller inte, men den är mer harmonisk i linjspelet än sin föregångare.

#65
simon_d
2011-01-20 10:44

Tycker bakpartiet påminner mycket om Subaru Impreza kombi.

#66
Uno Lööv
2011-01-20 11:39

Jag har inte läst att någon har skrivit att 9-5 ser ut som två olika bilar, det har jag sett med egna ögon. Det gäller både kombin och sedanen.

#67
Almir
2011-01-20 11:58

Hoppas Saab skojar med denna bild. Men troligtvis inte, sedanen blev ju verklighet. Svenskar kan inte designa bilar, deras nya bilar ser ut som inget annat men på ett konstigt sätt, t o m Ladas nya modeller är attraktiva.

#68
emellertid
2011-01-20 12:24

Bakluckan må vara väldigt oskyddad men det ser tusan så elegant ut. Verkligen snyggt och dyrt även vid småkrock

#69
2011-01-20 12:31

Jag tycker den verkar helt OK. Mycket vettigare än Volvo V60. Min favorit är dock 9-3 som jag tycker är mycket snygg i alla olika varianter.

#70
Uno Lööv
2011-01-20 12:32

Brevid kan man se bild på årsmodell 2008. Mycket vackrare och mer bil.

#71
Uno Lööv
2011-01-20 12:33

Förutom bl a glasögonbågarna på 2008an...

#72
simon_d
2011-01-20 12:51

9-3 ser ju för bedrövlig ut. Gigantiskt överhäng fram. Högt uppskjutande tak på kombin, som på en skåpbil. Överlag en avsaknad av de rätta proportionerna. 9-5 i trafik ser ju ut som en koloss, tyckte den såg betydligt sämre ut i verkligheten än på bild.

#73
EmilK
2011-01-20 12:55

Överdriven bil. Stor och klumpig. En skrytsam design men som istälelt blir pinsam, ser inte dyr ut ens.

#74
789
2011-01-20 12:59

Nya 9-5 kombi kommer att bli SAAB´s kassako. Tro mig!

#76
simon_d
2011-01-20 14:12

SAAB borde satsa på halvkombi. Det känns som om det är deras nisch, och konceptet ligger i tiden. 900 (80-talaren) var den sista SAABen med unik design.

#77
Stefan K. Svensson
2011-01-20 15:19

Roj: Hur kan du se hur gamla folk är? Och håll dig till ämnet din trollare...

#78
789
2011-01-20 15:56

Stefan K:
Skulle vilja säga att just Roy är en av få på denna site som faktiskt har väl underbyggda kommentarer och analyser. Sitens största "troll" är Jarl.

#79
Stefan Karlström Svensson
2011-01-20 16:08

Okej, jag är rätt ny här. Jalle är en legend har jag förstått!

#80
2011-01-20 16:08

Många hänger upp sig på lastvolymen, men hur många kg kan man lasta?
Det är oftast det som är mer väsentligt.

#81
Pär G#2
2011-01-20 16:17

....om du lastar grus på ett släp ja. Knappast när du skall få in saker i bilen. Där är det volym som gäller. Jag skall ha en superb efter min nuvarande vectra c Ingen sketen livstilskombi för vuxna män.

#82
2011-01-20 16:51

Saabnisse:
Saab har inte lämnat några sådana siffror ännu. Lär dyka upp närmare bilsalongen i Genève, som öppnar i början av mars.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#84
Per Penna
2011-01-20 17:44

Nej, crister_1, numera finns inte många bilar som det går att backa på med och klara sig undan skador. Men det går att göra sådana bilar, det har SAAB kunnat tidigare.
Du skriver "Det blir väl skador mer eller mindre alltid", då väljer man väl en bil som ger mindre skador, eller???
För min del skulle jag ALDRIG köpa en bil med sådana fullt synliga brister.

#86
Rethink
2011-01-20 18:07

Varför ska Saab ha så himla unik design......då blir nämligen kunderna också unikt få!! Vem köper en ful bil och i detta fall dessutom en med tvivelaktig miljöprestanda och kvalitet?

#88
Uno Lööv
2011-01-20 18:44

Bara för att ni äger en bil utan stötfångare ska ni väl inte försvara dessa? Det gör inte jag.

#89
2011-01-20 19:06

Jag håller helt med Uno Lööv.
Trender kommer och går - somliga rent idiotiska. Det finns alltid de som tror att de är fett coola bara för att de gått på den senaste modetrenden (som kommer att kännas utdaterad efter ett par år). Det gäller att behålla förnuftet och se lite längre.
Jag bara väntar på att Saab ska sansa sig, göra en kravspecifikation baserad på verkliga behov som äkta ergonomi, bra sikt, välutnyttjade utrymmen, tåligare exteriör, lågt vägljud med mera - och sen förpacka detta i ett personligt och elegant skal. Det är en riktig utmaning, det!

(Tack förresten för omdömet, 789!)

#90
2011-01-20 19:31

Har de samma bakdörr som till sedanen?

#91
hahaahaha
2011-01-20 20:34

Om man kör en gammal 850 eller 240 så är man knappast intresserad av nya bilar så varför går man då in och svamlar på sidor som denna?

#92
hahaahaha
2011-01-20 20:37

9-3 som troligtvis kommer nästa år ska bli en Hatchback(Halvkombi) Så då är dom åter på banan och jag byter min Audi mot en sådan med glädje.

#93
Uno Lööv
2011-01-20 20:37

hahaahaha: Är man inte? När min Saab började bli gammal köpte jag ytterligare en bil, en helt ny bil.

#94
Alex L
2011-01-20 20:52

Jag tror äntligen att jag hittat sidan där kommentarerna på artiklarna faktiskt är dummare än de på Aftonbladet.

#95
Sunes bror
2011-01-20 21:19

Alla har väl rätt att säga sitt?

#96
Sunes bror
2011-01-20 21:20

(svar till hahahaha)

#97
Bo-Lennart
2011-01-20 22:29

Förr betalade man ungefär samma pris för en 9-5 som för en V70, Passat och Avensis. Enligt uppgifter på Saab United kommer nya 9-5 kombi att kosta cirka 40 000 kr mer än V70, Passat och Avensis. Saab försöker nu konkurera med BMW och Mercedes. Hur många kommer att köpa nya 9-5 kombi om den kommer att kosta 40 000 mer än halvnya Passat och V70??? Sannolikt inte många.

#98
Sunes bror
2011-01-20 22:33

Saab kostar som en premiumbil utan att vara det. Samma sak lite med Audi. Nu behöver en bil inte vara premium men de ska inte låtsas vara det bara genom högre pris.Dessutom ser V70 och framförallt Passat dyrare och rejälare ut än Saaben.

#99
Sunes bror
2011-01-20 22:34

Nästa bil blir nog en Passat. Inte lika mkt plast på karossen och ett mer elegant utseende.

#100
2011-01-21 10:54

Jag har som flera här reagerat på stötfångare som integrerats med bakluckan.
Om man nu kan tala om "stötfångare" för det är det knappast på några bilar nu för tiden.
Finns det någon vanlig bil som inte har ömtåliga plastsjok.
Men nu har jag fått reda på att bakluckan är delad vid blanka listen ovan reg.skylten.
Så hela luckan behöver inte bytas vid en mindre skada.
Lastutrymmet räcker nog för de flesta, men hur är det med maxlasten?

#101
2011-01-21 11:27

Saabnisse.

Så den är delad under den blankalisten, det innebär ju vid skada att man måste byta den undre luckan som viks ut mot dig? Eller? Den luckdelen som jag ser det måste bli hiskligt dyr att byta också vid en lättare kollision. Hade det inte varit bättre att göra en konventionell baklucka? Vad är finnesen med denna, för det måste finnas någon finness med denna när man använder en sådan delad baklucka. Tex att fälla ut den och sitta och dricka kaffe på.

#102
2011-01-21 11:56

Nej Shogun, du har missuppfattat mig.
Jag skrev kanske lite luddigt.
Luckan är inte delbar utan består av en en övre och en undre sammansatt del och öppnas på konventionellt sätt uppåt.
Detta kan man få att ske fjärrstyrt med inställbar öppningshöjd.
Vid skada behöver ju normalt bara underdelen av luckan och stötfångaren bytas, men att det blir dyrt kan man nog räkna med, även om det bara är plast.
Men på vilken bil blir det inte det?
Jag öppnar en tråd på forumet nu, välkommen dit.

#103
789
2011-01-21 12:10

Shogun alias "Karl Axelbakaxel"! Kul att du sanast dig och kommit tillbaka under det "vanliga namnet"! Välkommen!

#104
Rune vet.
2011-01-21 12:13

Opraktiskt kombi, inte lyckat precis om ett märke vill växa. Inte ens en normal baklucka klarar Saab av att bygga. Kan inte köparen ta en titt på andra ryssars bilar, Ladas nyare modeller ser så mycket bättre ut.

#105
2011-01-21 12:30

Rune vet.
Vad menar du med normal baklucka?
Den här är ju likadan som de flesta kombibilar till sin funktion.
Och hur kan du påstå att bilen är opraktisk?
Har du sett mer än ett par bilder på den?

Personligen vill jag vänta med att göra såna uttalanden tills jag haft möjlighet att provköra.

#106
2011-01-21 12:42

789.

Jag kommenterar inte så mycket här mera pga sådana som dig som inte diskuterar seriöst! Därför diskuterar bla Saabnisse och jag plus några till i seriös och vänskaplig ton utan personpåhopp och med sakliga argument med varandra utan egna påhittade sanningar på forumet. Och utbyter erfarenheter av bilägandet m.m och det känns skönt utan allt tjafs.

Karlaxel bakaxel kan du vara själv!

#107
robmar
2011-01-21 14:21

Jag fattar inte en sak. I övriga europa gnäller man inte över last rummet, för utom i Sverige. Vad behöver vi all den jäkla plats till där bak,, lastar vi verkligen så mycket? ?? Det ser snyggt ut . Vill man ha en last bil då köper man en v70, 9-5 är en gentelmans car.

#108
Rethink
2011-01-21 17:56

Crister; Av säljresultatet bl a + lite (privat) rundfrågning, ingen hittills gillar designen.......den är verkligen udda/speciell det är väl det mest positiva man kan säga! En miljömotor skulle sitta fint. De har ju en Fiatdito-diesel i 9-3 - släng in den för farao!

#109
Diggler
2011-01-22 22:47

Rethink, dom har redan Fiat dieseln i 9-5 och den verkar vara en lyckad spis i 9-5. Men ditt fjantiga inlägg om att du "fråga runt om designen" gör ju att du lägger dig under ett intellektuellt lågvattenmärke. Har du sett bilen i metall? Man kan göra en VW som ingen hatar och ingen älskar eller så gör man en design som vågar sticka ut där några hatar och några verkligen älskar. Du pratar milömotor. När Saab på övrig tid ängnat sig åt Fiat motorn för 9-3:an så lyckas dom bygga branschens starkaste snåldiesel under 119 gram. Den enda som är i närheten är BMW. Det säger en del om kunnandet och viljan på Saab och att kunna arbeta smart med små resurser. Köp gärna en V50 med 109 hk om du vill, jag tar hellre 180hk.

#110
2011-01-23 09:42

,

#111
Matta
2011-01-24 14:13

re Diggler:
Du skriver "Man kan göra en VW som ingen hatar och ingen älskar ". Du glömde att skriva att VW är näst största producenten i världen och att SAAB knappt säljer en enda bil. Vilket sätt verkar bäst tycker du...verkar som om man älskar VW och hatar SAAB eftersom dom inte säljer några bilar...

#112
gunnar44
2011-01-24 21:20

Jag är inte imponerad ännu. Måtten förefaller inte vara så imponernade när det gäller lastutrymmet som i sedanmodellen. Där fanns det utrymme. Men även kombin ser ju tung och oproportionerlig ut, dock lite bättre än sedaben. Har designavdelningen semester eller? Det finns ju inget nytänkande!
Men det kanske kommer med nya 9-3?

#113
2011-01-26 17:02

Kopia på Avensis kåmbi!

#114
Uno Lööv Morgonkröök
2011-01-26 20:32

Jarl S: Nu var du elak mot Avensis.

#115
jan edman
2011-01-30 01:43

nu får ni skärpa er på vibilägare om ni vill ha ett riktigt forum rensa bort skräpinlägg.Kolla på sporthojs forumtrådar där finns det aktiva moderatorer .Från att jag sett eran tidning som mest seriös så är ni nu sist bland biltidningar .......................

#116
Fredde2
2011-02-03 19:17

Augusti....??? Ska Saab ha en chans överhuvudtaget att nå de där 80000 bilarna så måste den ut på marknaden NU.....IDAG.....helst igår.....

#117
gunnar44
2011-02-07 14:50

Det är märkligt med Saab. Bilhandlarna har få bilar att visa upp, eller provköra! Dessutom är det en mycket lång väntetid för att få en ny bil levererad. Detta samtidigt som Saab skär ned på antalet arbetare vid monteringsbanden. Borde man inte anställa flera om det finns efterfrågan?
Jag får liksom inte detta att gå ihop. Handlare jag talat med påstår att de måste köpa demonstrationsbilar, på samma sätt som man tidigare fick göra när det gällde Opel.
Detta och tomma Saabhallar får mig med flera att undra om Saab verkligen har någon framtid.

#118
2011-02-08 15:37

gunnar 44, är det inte ännu märkligare att så många som 144 kommentatorer har bildat sig en säker uppfattning om bilen enbart med hjälp av en bild och förutfattade meningar?

#119
gunnar44
2011-02-08 19:34

Jaa Saabnisse, visst väcker Saab känslor, men många har tyvärr förutfattade meningar. Jag kan förståss inte dölja att jag inte är imponerad av det jag sett hitintills. Detta trots att jag anammat det lyft bakluckan på sedanmodellen fick. Men jag finner mig inte tillrätta med det plåtshok som finns från bakdörren och bakåt. Bakrutans karosseriövergång är inte heller snygg. Men kombin kan även den bli bättre i verkligheten än vad vi har sett hitintills.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.