Bild
Nästa artikel

Provkörning: Saab 9-5

Provkörning

Nya Saab 9-5 rullar fram mot takeoff och vi står vid startbanan och applåderar. Saab har lyckats göra en bil som lyfter till premiumnivå på - nästan - alla sätt.

19 juni: ett datum som nog varenda svensk kommer ihåg. För Saab handlade det emellertid inte om bröllop utan om den viktigaste billanseringen i företagets historia.

Samma dag som kronprinsessan gifte sig visades Saab 9-5 för första gången för sina tilltänkta kunder. Ett illa valt datum, eller en premiär med symbolik?

Ny epok
Med 9-5 börjar ju en ny epok även för Saab.

Det är bara att hoppas att folk inte bara hängde framför sina TV-apparater utan även hittade till Saabhandlarna, för nya 9-5 är värd uppmärksamhet.

Det är en stor bil, fem meter och en centimeter lång och jag misstänkte att den skulle kännas som en riktig klump att köra. Det var fel. När jag höjt, vinklat om och skjutit fram förarstolen satt jag i det närmaste perfekt och det hade jag inte väntat mig.

Jag är 158 centimeter lång och när jag kör bilar i stor premiumklass (Audi A6 och BMW 5-serien till exempel) brukar det kännas som om jag hade tagit på mig en vinterrock i storlek 56.

Men bakom ratten i Saab 9-5 kände jag mig lika hemtam som min 182 centimeters kollega och inte heller ute på vägen besvärades jag av bilens storlek.

Tvärtom. 9-5 är riktigt smidig att köra och det kan chassiteknikerna ta åt sig äran för. Det finns tre olika hjulupphängningar till Saab 9-5.

De enklare och lättare bilarna har McPhersonben fram och en bakaxel med fyra länkar. Den tyngre dieseln har en annan och kraftigare framvagn som kallas HiPerStrut och de fyrhjulsdrivna versionerna har även en annan bakhjulsupphängning.

Alla kan dessutom förses med ett så kallat adaptivt chassi där stötdämpare, gasrespons och styrning antingen styrs med ett vred eller av förarens körstil.

Hur fint Saab DriveSense fungerar fick vi hjälp av Volvo att prova. Saab hade fått hyra in sig på en slinga av Volvos testbana Hällered utanför Borås och där satsade vi så mycket vi orkade i slalomprov och undanmanöver runt en älg i papp.

Extra roliga dimensioner
Första gången girade jag förbi slalombanan, tyckte det var alldeles för tätt mellan konerna för den långa Saaben.

Jag satsade på älgen istället och tog mig runt den med fyra korta, bestämda rattrörelser. Med chassit i läge "sport" visade sig Saaben reagera snabbt som en liten hård rallybil.

Nästa varv styrde jag brutalt in i slalomprovet och klarade svängarna utan problem. Bara jag hann med att vrida ratten, hängde bilen med. Toppbetyg!

Läget "comfort" förvandlar bilen till en gungig landsvägskryssare som svarar mjukt på gas och rattrörelser. Det är också ett stadsläge som går i automatiskt när hastigheten understiger 40 km/tim.

DriveSense:s tredje läge är automatiskt och ställer om chassit efter förarens körstil. Det sker snabbt, man behöver bara ta ett par svängar lite snabbt så styvnar stötdämparna och bilen antar racerkaraktär.

DriveSense-chassit kostar 19 000 kronor till de framhjulsdrivna modellerna och är lite billigare ihop med fyrhjulsdrift. Det ger förstås körningen andra och extra roliga dimensioner, men även med det enklaste standardchassit har Saab 9-5 en väghållning av hög klass.

Den reagerar snabbt och exakt när det krävs och på högfartsvägar går den mycket stabilt och tyst. Provkörningen gick visserligen bara i krokar mellan Göteborg och Trollhättan, men att vi åkte i en härlig långfärdsvagn var lika solklart som vädret.

Knyter an till tidigare modeller
Hela svenska motorjournalistkåren var på plats på de västsvenska vägarna. Vi kom ikapp eller blev kappkörda och kunde ofta studera Saab 9-5 både framifrån i backspegeln och bakifrån.

Designen är lite svår att komma underfund med. Fronten är kraftig som en slägga men bakifrån ser bilen ut som en slank halvkombi, inte utan drag av Opel Insignia som den delar en hel del komponenter med (fast det märks föga).

Saab knyter ju gärna an till tidigare modeller - sitt stolta Saab-arv - och karossen är ihopsatt av gamla Saabspecialiteter: vindrutan är framdragen likt en keps och välvd runt hörnen, sidorutorna smalnar av bakåt och slutar med en tvär knyck (som kallas hockeyklubban) vilket ger starkt framåtlutade bakrutestolpar.

Ingen vill sätta sin signatur på Saab 9-5.

– Den har designats av en grupp, säger designchefen Simon Padian svävande.

Eller kanske två grupper? Den bastanta fronten och den utplanande bakdelen verkar inte riktigt tillhöra samma stilskola.

En rakare bakände hade inte suttit i vägen, för passagerarna får huka sig djupt för att inte slå skallen i den snedskurna dörröppningen. Saab 9-5 är inte skapad för att bli limousine, den saken är klar

Det är lågt i tak bak och sidosikten skyms effektivt av de lutande bakrutestolparna - det känns som att åka med skygglappar. Saab försvarar designen med att de som kör bilar i premiumklassen sällan har passagerare bak.

Bara 43 procent av Saabs tidigare köpare har barn. Och så kommer det ju en kombi som - förhoppningsvis - är mer familjevänlig.

Medan exteriören har arbetats fram i samarbete med GM i Rüsselsheim har interiören gjorts i Sverige. Det skedde kanske under en tid då de amerikanska ägarna var extra aviga, för det ser lite deprimerat ut.

Intrycket är mörkt och fingrarna upptäcker en del plastpaneler som verkar vara kvar på prototypstadiet. Sådana misstag är svårare att upptäcka i tyska konkurrenter.

Men instrumenten är i alla fall i toppklass: tydliga och snygga att titta på. Särskilt kul är det att bläddra fram hastighetsmätaren i färddatorn.

Den ser ut som höjdmätaren i ett flygplan.

Tre motorer
Någon omfattande motorflora har inte Saab. Till 9-5 finns från början bara tre motorer, alla med turbo givetvis.

Bensinmotorerna kommer från GM, dieslarna från Fiat. Tvålitersmotorn med 220 hk passar väldigt fint - den är visserligen lite klen på låga varv men varvar upp snabbt.

Förbrukningen ska hamna på 0,84 l/mil men vi var långt ifrån - vi noterade 1,17 l/mil när vi körde försiktigt. Vi skyllde på att bilen gått bara ett par hundra mil.

Tvålitersturbon kan köras på etanol, men någon annan miljömotor har inte Saab. Ännu. Men det kommer en diesel med 119 grams utsläpp, antyder teknikerna.

Snart får också 9-5 en mindre bensinmotor från Opel; en 1,6-liters maskin med 180 hästar. Med den hamnar priset under 300 000 kronor.

Det kan gå
Efter timmar av provkörning var vi till slut framme vid frågan: kan nya 9-5 bli grundstenen till Saabs framtid som fristående biltillverkare?

Det kan gå. Bilen är härlig att köra och tillräckligt avancerad och komfortabel för att kallas premium.

Det konkurrenterna har i lyx- och komfortutrustning finns också till största delen hos 9-5. Från Opel har Saab till exempel fått det automatiska ljussystemet som bländar av och upp och ställer om ljusbilden efter farten (14 000 kr) samt ett system som läser av hastighetsskyltar.

Saab hoppas att tillverka uppåt
15 000 9-5 i år - det finns redan order på 1 500 bilar. Nästa år, när kombin har presenterats, ska det göras uppåt 50 000.

Nyanställningar pågår och takten i fabriken skruvas nu upp från 220 till 304 bilar per dag - även om det var ganska stillsamt när vi kördes med Saabtåg genom Stallbacka.

Men optimismen svävade som ett oljearomatiskt parfymskikt över löpande bandet och styrelsens ordförande Victor Muller beskrev vältaligt och entusiastiskt framtiden:

- Nästa år kommer 9-4X och 9-5 kombi. År 2012 kommer en ny 9-3. Då är vi uppe i en produktion på cirka 125 000 bilar och då är dagens nya 9-5 den äldsta bilen vi har.

- I den situationen har Saab aldrig befunnit sig!

Att locka köpare till Saab är, enligt Victor Muller, inga stora svårigheter. I det segment som nya 9-5 ska tävla i finns cirka 40 miljoner tänkbara kunder.

- Saabs köpare är mer välutbildade än andra. Om vi kan ge dem tilltro till märket och göra bilar som de vill ha, så kommer de tillbaka, sa Victor Muller.

Vi är många som hoppas att han har rätt.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5? Blir bilen en framgång?

Saab 9-5

Grundpris: 311 000
Motortyp: 4 cyl turbo
Cylindervolym, cm3: 1998
Effekt/varv: 220/5 300
Vridmoment/varv: 350/2 500
Förbrukning l/100 km: 8,4
Co2-utsläpp g/km: 194
Toppfart km/tim: 240
0-100 km/tim, s: 7,9
Längd, cm: 501
Bredd, cm: 187
Höjd, cm: 145
Axelavstånd, cm: 284
Spårvidd fr/bak, cm: 159/159
Tjänstevikt, kg: Fr 1 575
Bagagevolym, l: 513

Vad nytt? En stor Saab med premiumstuk - äntligen.
För vem? Den som uppskattar komfort och sportighet och sällan har passagerare bak.
Bra köp? Som bil - ja. Som affär - osäkert.

Plus: Förarplatsen, ljudkomforten, väghållningen.
Minus: Plastiga detaljer, baksätet, förbrukningen.

Kommentarer

#1
Jarl
2010-07-09 11:55

SAAB - alltid steget efter.

#1
Gösta
2010-07-09 12:18

Bland 40 miljoner tänkbara kunder får vi hoppas att man kan skrapa ihop några köpare iallafall. Mycket hänger nog på säljarna. Den arroganta attityd SAAB-återförförsäljaren har på min ort måste förändras om "folket" skall återgå till SAAB. Å andra sidan verkar bilen vara nischad mot borgare och direktörer, så säljarna kanske inte är helt fel ute när de undviker vanligt hederligt folk.

#1
kenneth
2010-07-09 12:25

Jag och min fru köpte en helt ny SAAB 9-5 2,3t SportCombi Biopower av SAAB i Åkersberga, Aftén bil. Vi beställde bilen i november och den levererades i februari och harnu rullat drygt 3000 mil underbara mil. Åtminstone vår SAAB handlare var med oss hela vägen från köpbeslutet tills leverans och service av SAABen. Helt perfekt! detta är vår andra nya SAAB och vi är väldigt nöjda med bilen. Vi kör alltid uteslutande på etanol och den drar ca 1,10 - 1,15 liter per mil i blandad körning med automatlåda. Vi är helnöjda!

#1
Pelle
2010-07-09 12:26

Jarl:
SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar!

#1
Jürgen
2010-07-09 12:34

Re Pelle: Eller SAAB= Svenskt Arbete Av Blinda. SAAB= Sälj Aset Annars Byt. Kärt barn har många namn :-)

#1
toyoda san
2010-07-09 13:40

Re Pelle: SAAB= Sälj Aset Annars Byt. Kärt barn har många namn :-)
....................................
hee..hee..he .. Den gillade jag .

#1
saabhenke
2010-07-09 14:40

ja eller snyggast av alla bilar

#1
D. Sign
2010-07-09 15:19

Tro mig, den kommer inte att locka nya köpare på design i alla fall. En bil får vara hur bra som helst, är den ful köper man inte. För Saab´s egen skull, hoppa av det här designspråket snarast. Och dessa erbarmligt fula ribbor som löper tvärs över instrumentpanelen.

#1
BM
2010-07-09 15:31

Ny bil, ny teknik... gammal motor?? Varför drar den så mycket soppa?

#1
Greger
2010-07-09 17:04

Jarl - Som kokar av ilska i sin lilla Yaris, när han blir omkörd av en stor, ståtlig Lyx-Saab! ;-)

#1
Hasse
2010-07-09 17:11

@BM Kör man på Etanol så drar bilen 30% mer bränsle än om man kör på Bensin. (Som drar mer än en Diesel-motor...)

#1
NH
2010-07-09 17:15

Egen design = Bra! Ser inte ut som en dussinbil. På många andra bilar ser man bara identiteten om man går fram och tittar på emblemet!

#1
adam
2010-07-10 00:10

Katastrofalt design typiskt när det gäller saab. Tråkig bil intetsägande ungefär som svennarna då

#1
Lars-Åke Jonsson
2010-07-10 00:26

Mja. Det är väl inte så man jublar precis. Men det är inte det viktiga, frågan är hur den tas emot av den breda massan. Den måste sälja,, och det är därför jag säger mja. Jag hade hoppats på lite mer,,,
larjon

#1
Rune
2010-07-10 10:11

9-5 ser bra ut på foto, men i real life er den uovertruffen! Jeg bestilte så fort de åpnet ordreboken for BioPower-utgaven.
Saab 9-5 har i ti år vært dominerende i Folksam sin oversikt over biler med god sikkerhet. Det blir spennende å se hva den nye 9-5'en bringer på dette området.
Dere som er kritiske til 9-5: Hva er det egentlig dere forventer dere fra en bil? Det eneste som mangler i 9-5 er mulighet til å oppnå escape velocity slik at man kan fly til månen.

#1
Saabnisse
2010-07-11 11:42

Det talas ju om att redan till modellår 2011 släppa lite roligare kulörer.
Det går ju redan nu att få stolklädsel i ljusare färger, både textil och läder, men tyvärr måste man acceptera den dystra svarta inredningen i övrigt.
Vi får hoppas att det även där kommer att gå att få lite gladare kulörer.
Det är tråkigt att även Saab anammat den trista tyska linjen med mörksvart inredning.
Bilen är kanske inte så dyr med 220hk aut. men plockar man på lite prylar, mer eller mindre nödvändiga kommer den lätt upp 420000:- och då svider det lite.
Men det är klart, konkurrenterna med samma utrustning blir ju inte billigare.

#1
TTAero
2010-07-12 01:08

Jarl m.fl får tycka vad de vill. Jag gillar den och jag har beställt en.
Min tro är inte att SAAB måste gillas av massorna. Det räcker med några få procent av den. Och SAAB verkar alltid väcka känslorna, oavsett om känslorna är positiva eller negativa. Och kanske, kanske är det just det som gör bilmärket så intressant. Det lämnar ingen oberörd.
Så de som genuint tycker att SAAB är en vansinnig ide...Fortsätt med det, det stöttar lika mycket som oss andra som uppskattar SAAB. Det är dessa "evinnerliga" diskusioner som höjer märket långt över många andra i medvetandet hos allmänheten.
Sällan man ser så mycket diskusion om andra märken i dessa typer av forum.

#1
Thomas
2010-07-12 10:35

Bilen ser bra ut, men kommer ej att köpa någon sådan, utan det blir en rullator, färgen har vi inte bestämt ännu. Frun tyckte vi skulle göra oss av med den gamla 9000 (30k mil) Vi beslöt att skaffa något annat. Det blev en 9-5 2,3 biopower som gått 13k. Någon ny lite bil ville frugan inte ha, för vi behöver köra påsar med trädgårdsavfall till sopstationen. Det går lite fortare nu med turbo och airconditon. Vi lastar minst 10 säckar åt gången och skulle det gå åt helsike, så blir det snygga lik nunär vi har krockkuddar.

#1
pg
2010-07-13 00:49

Vi bilägare framhåller att man fått ljussystem och sensor för skyltar. Det är ju riktigt, men har inte nya Saaben allt tekniskt fårn Opel. Eller som det tidigare hette under utvecklingstiden, GM Powertrain.
Saab har INTE ändrat något i den/de tekniker som finns hos Opel. Den enda ändring rent tekniskt sett är ju hjlupphängningarna, vars länkarmar anpassats till bilens längre chassi.
Skillnaden mellan Opel och Saab är således skarpt överdriven.
Opels inrening tycker jag är trevligare, men logistiken bland knapparna på instrumentbrädan är bättre i Saab.
Takhöjden och bredd i baksätet är ungefär desamma som hos Insignia. Insteget lättare till baksätet i Saab, men när man ska ut ur blen slår man huvudet i takkanten. En takkant som man tvingas sänka huvudet för att se ut i bägge bilarna.
Håller med Sterner om att design går före förnuft.

#1
Saabnisse
2010-07-14 11:45

Helt riktigt PG, när man låter formgivning gå före förnuft har man alltid varit snett ute.
Vi får hoppas att det blir vettigare på kombin, men förmodligen blir det inte bättre in- och ursteg till baksätet eftersom det säkert blir samma bakdörrar.
Men min största anmärkning gäller ändå den dystra, mörka inredningen som även om man väljer ljus klädsel mest består av svart.

#1
Arne anka
2010-07-14 22:39

ja ja opel dit och opel hit men kom ihåg... SAAB utväcklade insignian åt opel och inte en spänn fick dom av gm så sluta tjata om att det är opel överallt det är snarare tvärt om... och du jarl kliv ur sandlådan din jöns!!

#1
pg
2010-07-15 00:54

Håll dig till verkligheten herr Anka. De är inte Saab som utvecklat Insignian, även om tekniker från Saab varit med.
Det är ju så att GM powertrain är det företag som utvecklat bilarna Saab 9-5 och Opel Insignia.
I företaget har Opels och saabs tekniker jobbat med båda bilarna.
Men skäll gärna mer på GM USA, och hoppas attGM Europa får stå på egna ben i en snar framtid.

#1
Arne anka
2010-07-15 10:37

pg.. opel har ju inga tekniker är allt du vet det du har läst det eller får du info från saab själva???
troligt vis det första..

#1
pg
2010-07-15 13:34

Det är enbart skitprat från din sida bäste Anka. Opel hade fler tekniker än Saab, men skillnaden är att Opel erkänner samarbete med Saab. man hjälper dessutom inte till att sprida lögner om Saab. När det gäller saab, har de mörkat allt som har med Opel att göra. Man ville till en början inte erkännä att man hade mer gemensamt med Opel än bottenplattan!
Hur ska folk återfå förtroendet för märket Saab, när nu sanningen är den, att Opel och saab delar teknik näst intill 100%., när man sprider illvilliga rykten om Opel. En teknik som Opel och saabs tekniker utarbetat gemensamt.
Ditt påhopp på Opels tekniker är inte mer värt än ett Kvack.

#1
Q
2010-07-22 23:57

Men Opel erkänner inte att man vägrade att låta Saab få tillgång till den senaste bottenplattan när den första 900 och 9-3:an skulle produceras efter det att GM köpte Saab!!! Saab fick hålla tillgod med asconaplattan! Och vad hände?? Jo Saab 9-3 blev säkraste bilen i sin storleksklass till OPELS stora förtret! Ingen Opelbil som ens kom i närheten av 9-3:ans krocksäkerhet!! Opel har tekniker hahahahahaha!! Löjeväckande påstående!

#1
Q
2010-07-22 23:58

Och det kallar jag att verkligen sabbotera!!

#1
Greger
2010-07-23 00:36

"Och det kallar jag att verkligen sabbotera!!"
Du menar väl saabotera?? ;-)

#1
Q
2010-07-23 00:39

Nu till det som denna artikel verkligen handlar om. Om nya Saab 9-5 blir en succé? Jag tror personligen inte att den blir en jättesuccé. Men jag tror faktiskt att den kommer att inbringa tillräckligt med pengar för att kunna finansiera utvecklingen kommande mindre modeller med spännade och nytänkande teknik och inovationer som kommer att tilltala marknaden och göra så att märket fortsätter existera. Det handlar inte om att Saab skall erövra världsmarknaden utan den skall vinna kunder som söker något mer spännade och kul än utbudet på övriga bilmarknaden. Felet många svenskar gör är att man enbart tänker på den svenska marknaden när det gäller antalet bilar som skall säljas och lönsamhet. Saabs viktigaste marknad är inte Sverige den är världen!

#1
Q
2010-07-23 00:41

GREGER!
Ja SAABOTERA!! ;-)

#1
pg
2010-07-23 11:28

Återigen skitprat från Q. 9-3 an har samma bottenplatta som Vectra. Det är bakvagnen som man tagit från Astra.
Krocksäkerheten har inget med själva bottenplattan att göra. Däremot själva karosserikonstruktionen, vilken är en vidautveckling av pattformen.
Att Saab hade bra krockegenskaper redan när 9-3 an lanserades är ju ett faktum och ett resultat av ett flerårigt säkerhetstänkande.
Men nu till en obekväm sanning bäste herr Q. Nya Saaben har exakt samma teknik som Opel Insignia. En teknik som utarbetats av Opeltekniker till 90% och Saab till ca 10%. Dessa tekniker har jobbat tillsammans med utvecklingen från det att GM blev ägare av Saab.
Det skitprat du kommer med, kan riskera att nya Saaben inte blir den framgång som märket så väl behöver.
Det har även sagts att de problem Saab haft härrör från Opel. Bakvagn, elektronik mm. Men hur kan det komma sig att Opel Astra INTE har några problem av liknande art, inte andra problem heller. Saabs problem är deras egen konstruktion. En konstrukttion som efterhand har fått ändrats, så att den numera i stort sett liknar Opel.
Opel har väl så duktiga tekniker som Saab. Utan detta samarbete hade inte Saab varit en så pass bra bil.

#1
Q
2010-07-23 12:53

PG du tycks ju faktiskt vara blind! Jag skrev Ascona inte Astra eller vectra. Och Detta är inget jag hävdar själv. När den samlade motorpressen skrev att Saab fick hålla tillgodo med Asconaplattan och Opel roffade åt sig den nya bottenplattan när Saab byggde den första 900 under GMledning. är det ett FAKTUM som inte ens Opelprofeten PG själv kan förneka!! Att du sedan missa hälften av det jag skriver om är bara pinsamt. Och det gör dig pinsam också. Indirekt erkänner du att bottenplattan visst spelar stor roll för krocksäkerheten efter som du säger att karosseristrukturen är en förlängning av bottenplattan. Dessutom vet jag via kontakter i den svenska och tyska verkstads/biindustrin hur Opel har satt käppar i hjulen på Saab. Jag vet också via min nu mera pensionerade far, och tidigare internationellt erkända egenföretagare i verktygsmakarbranchen som konstruerat verktyg till Mercedes, Bmw, Opel, Audi, Volvo, Saab,Mac, m.m.samt hans kontakter inom bilindustrin hur De tyska bilbjässarna fungerar. En delSav kontakterna har jobbat nära Opel nere i Tyskland. så du PG kasta inte skit när du själv står djupt i den. Och tja PG du tycks ju inte tåla lite ironi heller. Väldigt ömma tår du verkar ha?! Och nu har caben gått 12000 felfria mil säkerligen till ditt stora förtret? Men ändå. Det kanske är ännu ett konstruktionsfel av Saab i PG:s värld? ;)

#1
Greger
2010-07-23 15:29

Öhh! Kontakta gärna GM!!! Saab 900 gen. 2 (1994) & Saab 9-3 gen. 1 (1998), är baserade på ett Opel Ascona -chassi! Gällande 9-3:an så fick Saab göra ca: 1500 förbättringar jämfört med 900:an. Bl.a. förlängdes "slaglängden" i framhjulsupphängningen med 15 mm. Saab 9-5 gen. 1 (1998) fick "hålla tillgodo" med ett Vectra-chassi gen. 1, trots att det skulle vara till en betydligt större bil! Saab-teknikerna kämpade, och lyckades omvandla ett mellanklass-chassi till att bli ett storbils-chassi...

#1
Q
2010-07-23 16:10

Helt rätt GREGER! Får se nu om poletten äntligen trillar ner hos PG?? Men det betvivlar jag starkt ty som vi redan setta allt för många exempel genanta PG-exempel på när det gäller PG så lär poletten fastna halvvägs. Resulatet av Saabs arbete blev ju mästerligt bra när man tänker på vad man fick för något att arbeta med från första början. Både 9-3:an och 9-5:an blev ju säkrast i sina klasser enligt euro ncap och Folksam gällande krocksäkerhet. Och i USA blev 9-3:an guldmedaljör både sedanen o caben i säkerhetstestet GOLDEN CHOICE!! Vad var Opel i detta fallet?! Just det osynligt jämfört med Saaben. ;) Så PG har just nu fått en saftig smäll i plytet av det han kallar den så obekväma sanningen. Och det där med tekniken säger jag ingentingom utan hoppas att GM-tekniken kommer att fungera utmärkt i de nya Saabarna. :)

#1
toe
2010-07-23 16:38

...och just därför, "Greger" och "Q", har Saab, överösta av utmärkelser och guldmedaljer, sålt så ofantligt bra genom åren. Har just avsutat en europasemester i en 9-5:a kombi. Glad man kom hem.

#1
Q
2010-07-23 18:09

TOE! Alla biltillverkare kan göra s.k måndagsexemplar. Farsan är inne på sin tredje Mercedes E-klasse på kort tid efter som de har haft fel på rostskydd och elektronik. Jag hävdar inte att Saab gör ofelbara bilar. Men när det får oförskyllt skit så måste man väl ändå få rensa upp i skitsnackningsträsket?? Beklagar att 9-5:an trilskades. Och det där med att Saab:s försäljning kär det välkänt att att GM har skött återförsäljarnätet uruselt. Sedan har det också kommit fram via oberoende källor att märket inte gått så dåligt som påståtts. Jag har haft många märken själv bl.a. Opel manta, kadett, astra, honda, toyota, bmw, golf,passat, nissan m.m. Alla har de funkkat sämre än Saaben.
VH
Q

#1
CRISTER
2010-07-23 22:47

Q:påstår du att GM skött återförsäljarnätet till SAAB:s nackdel? i Sverige då är du definitivt ute och cyklar.Där försvann din trovärdighet.Är det någon som förlorat hos SAAB-OPEL handlarna är det definitivt OPEL.OPEL är ett stort märke volymmässigt i Europa men inte i Sverige.GM favoriserat OPEL i Sverige?Jo kyss mig i a...let!

#1
Q
2010-07-23 23:39

Crister!
Jag har aldrig påstått att GM skötte det dåligt i Sverige. Men i Usa. Och inte minst i Kina där faktiskt kineserna med stålar ville köpa saabbilar. Exempelvis så fanns endas saab 9-3 cabben på reklamafficher men bilen fans inte att köpa i KIna. Vill verkligen inte kyssa dig i arslet hur mycket du ens önskar det? Har själv som du säkert läst om synen fungerar som den skall haft ett par Oplar och alltid blivit lika besviken. Därför har jag inte velat kasta ut mina surt förvärvade på någonting som bara är ett stort ekonomiskt hål vad gällande reparationer.Men har du haft positiva erfarenheter av Opel så är jag naturligtvis glad för din skull.

#1
Q
2010-07-23 23:41

Förresten ett tips Crister åk till Holmgrens bil i Gislaved där favoriserar de verkligen inget märke före de andra. Och där säljer man både hundai, opel,ett par andra gm-märken och saab.

#1
pg
2010-07-24 02:20

Visst är det sant att Saab använt sig av bottenplattor av olika modeller och med det gemensamma, att de har sitt ursprung hos Opel.
Men det faktum att företrädesvis Svensk press försett Svenska folket med villfarelser får inte stå oemotsagda.
Ett sådant påstående är att allt dåligt som Saab presenterat är frukten av att Saab tagit delar från Opel. Detta gäller på en rad punkter. I detta sammanhang är det märkligt, att Opel INTE hade samma problem vid denna tidpunkt.
Dessutom hade ju såväl Saab som Opel problem med elektroniken -03 och -04. Lägg där märke till att det var Opel som hittade orsaken till de elektronsiska felen hos Opel, en testrigg!!.
Innan Saab 9-3 fick sin motor utbytt, visste jag att en ny motor från Opel var på gång. Vid den tiden hade jag en mycket god insyn i verksamheten nere i Tyskland, GM powertrain.
Det var Saabs tekniker som bland ett flertal motorer ansåg att Opels motor var den mest lämpliga av GM s motorer. för att utvecklas till en Turbomotor. Saab hade huvudansvaret för denna utveckling, och Opel och Saabs tekniker har jobbat sida vid sida för att motorn skulle få de egenskaper man önskade. Ett villkor var att motorn skujlle lämpa sig att utveckla upp emot 300 hk i serieproduktion.
Opel hade däremot huvudansvaret för karosseriutveckling hos GM powertrain. Eftersom 9-3 sportkombi är utvecklad i Tyskland, är det inte enbart Saabs förtjänst att den klarat sig bra säkerhetsmässigt. Skillnaden mellan den senaste modellen av Vectra och Saab 9-3 är knappt mätbar, men till Saabs fördel. Men skillnaden är mycket mindre än vissa Saabfanatiker vill framhålla Återigen skitprat av .Q med flera.
När en del säljare påstod att Saab 9-3 sportkombi hade en mycket bättre växellåda än Vectra blev måttet rågat. Värre lögner får man leta efter. Det var ju så, att GM powertrain fått nog av Saabs tidigare växellådor. man bestämde sig för Opels 5 växlade. Denna växellåda tillverkades förutom i Göteborg, i Russelsheim och ytterligare 3 ställen i världen. Växellådor tillverkade i Göteborg kan även sitta i Vectra liksom i Chevrolet, lkaväl som en växellåda från dessa länders tillverkare sitter i en Saab. Lådorna med länksystem är exakt likadana vare sig de sitter i en Opel eller Saab.
Dessutom är det en lögn att påstå att Opel vägrat låta Saab ta del av bättre bottenplatta.
Det var ju nämligen så, att den var Opels innan sammanslagningen. Efter sammanslagningen i slutet av 90 talet påbörjades utvecklingen av den nyare bottenplattformen till 0-3 och Vectra.
Jag förnekar inte att Insignia har goda egenskaper som förvärvats genom samarbete med Saab. Att den nya Saaben är lika bra, kanske bättre får vi hoppas med tanke på priset.
Men som sagt är det inte enbart Saabs tekniker som kan utveckla bilar med god krocksäkerhet.
Men varför detta klankande på Opel? Inte håller väl VW ägare på med rena hatpropagandorna mot Skoda.

#1
Q
2010-07-24 11:27

PG: Som vanlig e massa orddiarré i onödan och endast ca: fyra rader om det som min kommentar o GREGERS inlägg. Att misskreditera vad flera motorjournalister skrev om tillgodohavande av en föråldrad bottenplattan svenska som utländska är minst sagt dålig stil. Och visst är det skitprat från min sida att Saab vann the Golden choice enligt PG. Det var ju egentligen en vectra som vann den enligt PG! ;) Och när Saab blev en klararare segrare i eouro ncap i krocksäkerhet i sin klass när det begav sig under denna tiden så var det egentligen Opel som vectra som vann inte Saab 9-3 i PG:s värld (ironi). Jag hatar inte på något sätt Opel. Jag har bara dåliga erfarenheter av de 3 Oplar plus den som föräldrarna ägde en gång i tiden. Plus att jag tycker att PG inte alltid har rätt som han själv tycker. Jag är inte så blind eller hjärntvättad så att jag anser att Saab är felfritt. Men Jag anser fortfarande att jag inte har haft något felfriare märke. Och det duger gott för mig!! Men det kanske inte PG tycker?? Nu än en gång till det som Vib diskussionsämne handlar om!! Om nya 9-5an blir en succé?? Jag tror inte som jag sagt tidigare att den blir en jättesuccé. Men jag tror att den kommer sälja tillräckligt bra nationellt som internationellt för att den skall kunna vara med i finnansierandet av kommande mindre modell med kluriga finurligt och ibland revolutionerande lösningar som gör att företaget blir lönsamt och fortsätter att existera i framtiden. Vad tror du om det PG??

#1
toe
2010-07-24 14:04

Bryr mig inte om bottenplattor hit eller dit. Vet bara att dåliga egenskaper på Saab sedan GM tog över, alltid skylls på arv från Opel. Vems var felet att Saab gick dåligt innan GM kom in i bilden? Vem ska man skylla på om Saab fortsättningsvis går kräftgång? Müller? Koenigsegg? Fortfarande arvet från Opel? Hoppas innerligt att Saab lyckas överleva i en stenhård konkurens. Och det är roligt med märkesentusiaster, men sluta skylla Saab´s problem på andra. Själv åker jag Vectra 2,0T -04 med total rep.kostnad på under 1000-lappen efter snart 17000 mil. Kostnaden inkluderar då även nya bromsbelägg bak, vilket mer får ses som förslitningsvara. Huruvida detta är tack vare Saab´s vara i GM vet jag inte, men jag är hur eller hur ganska nöjd.

#1
CRISTER
2010-07-25 00:49

Q:Jag har inget emot SAAB med dess fel och brister.Det jag har problem med är SAAB fantasternas OPEL hat precis som PG.Jag håller med TOE om att SAAB hade problem redan innan GM tiden.Holmgrensbilar är bra precis som BIVA i Linköping och Örebro m.m.Men SAAB försäljarna jobbar forfarande kvar kan jag lova dig.OPEL rost,fnys, skitbilar m.m.Min svåger som i grunden är SAAB mek och SAAB ägare har berättat om SAAB.s förträfflighet(inte bättre än något annat märke) är numera TOYOTA ägare.Provkörde nya SAAB 9-5 och det var en bra bil men inte bättre än INSIGNIAN.Kände igen det mesta hos interiören och vägegenskaperna.Hoppas det går bra för SAAB och att kombin kommer snart.Men varför kan inte SAABägarna vara stolta över dom bra sakerna men GM tiden och tekniken dom fått då som adapivt chassi,AFL strålkastarna,motorer som dom själva varit med och gjort bättre.T.ex turbo hos OPEL ,nackskydd m.m-Jag säger som någon sa att inte snackar VW ägare skit om SKODA.Syvende och sist är jag för tillfället en OPEL ägare av en VECTRA och en INSIGNIA utan problem.Men det är ju som en granne sa (SAABägare),det är ju bara OPLAR!!!!För OPEL har ju inga tekniker anställda,som du sa,löjeväckande påstående!!!!!!!!!!!!!!!!!

#1
Hasse
2010-07-25 15:47

Kan vi få be OPEL-Fantasterna att dämpa sig Också!
Så fort det skrivs en Saab-artikel här i något av VIB:s forum så dyker PG m.fl. upp och säger "Usch", Köp en Opel istället! - Den är bättre! - Det är egentligen originalet! - Saab är bara en dålig kopia...
Låt var och en själv göra en bedömning - Snälla! :-)

#1
pg
2010-07-25 18:06

Jag har tyvärr inte sparat alla fakta kring bottenplattornas historia.

#1
pg
2010-07-25 18:30

Ibland går det för fort här på tangentbordet.
Jag kommer inte ihåg alla detaljer heller eftersom jag höll mera koll på maskineriutvecklingen hos GM powertrain. De Saabtekniker jag känner, lovordar Opels tekniker, och utan dem skulle inte nya Saaben vara den bil den blivit. Visserligen är bilen byggd på uppdrag av Saab, men som sagt består 100% av dess teknik på Opel Insignia. Saab har visserligen finputsat på vissa detaljer, men dessa finns numera även på Insigniorna.
Men och ett stort men, är att Saab nu har fler möjligheter att vidareutveckla Saab 9-5 än de hade innan ägarbytet.
Jag har aldrig hävdat att Opel skulle vara bättre än Saab när det gäller krockskyddet. Jag har heller aldrig hävdat att Opel skulle vara bättre bil än Saab. Men skillnaden mellan bilarna Opel och Saab är och förblir än så länge endast marginell.
Detta gäller såväl kundenkäter som krockprov.
Vare sig Saab eller Opel hör till de bättre bilarna driftsäkerhetsmässigt om man får tro kundundersökningarna. I Sverige där det säljs förhållandevis få Opel, ligger Opel någon 10 dels procent sämre än Saab. Även i grannländerna. Men i de länder där Saab säljer dåligt, (Överiga Eu länder) har Opel något bättre siffror än Saab.
Därför tycker jag att ni Saabfantaster ska ifrågasätta lite mer, för det är ju tydligt att det finns andra bilmärken som klarar sig bättre i kundundersökningar än Saab och Opel.
Men Opels kvalitet har liksom Saabs ökat de senaste åren. Kanske bör ni som en del av Saabs tekniker. tacka Opels ingenjörer för att nya Saaben
blivit så pass som den blivit.
Det enda dåliga arv den har från Insignia, är den dåliga takhöjden i baksätet. Men varför bruset från A stolpen hos Saaben? Jag tyckte det var påfallande i de 2 bilar jag provat.

#1
gbg
2010-07-25 20:38

kommentar till PG angående växellådorna. De 5 växlade lådorna som tillverkas i GBG tillverkas endast där och är en utveckling av den gamla 9000-lådan. När du är ute och cyklar så med denna information kan man ifrågasätta all den andra informationen du förmedlar.

#1
CRISTER
2010-07-25 20:52

HASSE:Hur läser du egentligen??Ingenstans har jag skrivit köp inte SAAB.(Inte PG heller vad jag kan se).Jag säger köp gärna SAAB,det är en bra bil!!Med night panel,krocksäkerhet,nackskydd m.m.Det jag säger är att OPEL är minst lika bra objektivt sett,men till en lägre kostnad oftast.Ser fram emot nya SAAB 9-5 kombi.Läste du nu HASSE,jag är lugn och berömmer ÄVEN SAAB.

#1
Q
2010-07-25 22:26

Crister. Jag har aldrig hävdat att Saab inte hade problem innan GM kom in i bilden. Men när man köper ett märke så skall man ju faktiskt ha en bra strategi för märket. Och satsa helhjärtat på det. 900 generation var verkligen inte exempel på det, inte heller 9-3: generation ett heller för den delen. Att du föredrar Opel före Saab är rätt för dig efter dina erfarenheter.Precis som Mitt Saabval före Opel är självklart för mig. Jag är väl ingen helhjärtad saabfanitiker men märket ligger mig väldigt varmt om hjärtat, eftersom jag bara har haft bra erfarenheter av det. Och jag förutsätter att du inte har någonting mot det??

#1
CRISTER
2010-07-25 23:00

Q:Jag har inget emot att SAAB ligger dig varmt om hjärtat.Lycka till med SAAB och du verkar vara en "cool kille":No hard feelings från mig. Ha dä!!!!

#1
pg
2010-07-25 23:46

GBG har totalt fel. Växellådorna till 9-3 an är GM powertrains nya låda. De lådor du talar om är 9-5 ans, som in i det längsta behölls av Saab till många Saabägares förtret. Den växellåda som sitter i 9-3 an är exakt samma låda som sitter i ett flertal GM bilar, bl.a. Vectra. Vid den tidpunkten du talar om, tillverkades bägge lådorna paralellt med varandra i Göteborg. När GM lade ner Fabriken i Göteborg, började den nya lådan att även användas i 9-5 an, eftersom GM powertrain bestämt sig för att "skrota" den gamla.
Vid tidpunkten för "skrotningen" kom av misstag ett beslut i ärendet att presenteras på GM powertrains hemsida. I Klartext stod att läsa. "Den nuvarande lådan från Fiat håller inte måttet, men Saab vägrar medverka, varför utvecklingsarbetet delegeras till Vauxhall. Vi GM powertrain har bestämt att vidareutveckling av Opels 5 växlade låda ska ske i hos Vauxhall. Fiatlådan fick i sammanhanget ett rött kryss över sig.
Sidan togs bort redan påföljande dag, och GM powertrain beklagade misstaget.
Om man vid tidpunkten -(-06) läste i powertrains sortimentlista, kunde man se att motorer och växellådor hade samma beställningsnummer till såväl Saab 9-3 som Opel Vectra och motorstarkare varianter av Astra.

#1
Q
2010-07-26 00:01

Det är ömsesidigt Coolcrister. Jag önskar dig all fortsatt lycka med ditt opelliv. Ha d gött!! :)

#1
Q
2010-07-26 00:04

Jag tror som sagt inte att 9-5:an kommer bli en dundersuccé? Men att den kommer att sälja tillräckligt för att kunna finansiera kommande modeller? :)

#1
GBG
2010-07-26 00:51

PG har helt rätt, lådorna till 9-3 (gen II) och 9-5 (gen I) tillverkades parallellt i Göteborg. Detta beror på att de i grund och botten är samma låda, det enda som skiljer är växelföringen. 9-5 hade stånglänkage och 9-3 har kabellänkage. Denna låda har levererats till diverse varianter av Vectror, Astror, Calibror, Zafiror, Sintror samt till varianter av GM-bilar i USA och Kina. Förövrigt kan det meddelas att fabriken i göteborg är inte alls nedlagd utan såld till tysk underleverantör inom fordonsindustrin samt att sista lådan till 9-5 (gen I) levererades slutet av förra året och att det är den enda man.lådan som 9-5 (gen I) har haft. Jag vidhåller att du fortfarande är ute och cyklar.

#1
pg
2010-07-26 13:58

Både rätt och fel om växellådorna. Den generation 2 som du talar om, dvs den senaste varianten av låda i 9-3, har inget att göra med 9-5 ornas lådor.
Den generation 2 låda du talar om har leveransnummer F35-5 hos GM powertrain. Den andra lådan hade ett helt annat leveransnummmer. Det går nu tyvärr inte längre att få tillgång till listorna från ex år -06. Där kunde man se skillnaden i bild och leveransnummer. Det skljer även mycket i vikt mellan lådorna, ca 10 kg om inte jag missminner mig. I powertrains leveranslista, klargjordes det tydligt i vilka bilar respektive lådor och motorer satt. Det är bara synd att man intte sparat. GM powertrain beslutade sig för att flytta F 35-5 lådorna från Gbg till Tyskland för flera år sedan. 9-5 ans låda tillverkades fortfarande i Södertälje, vilket även det gick att se på powertrains hemsida. Enligt de uppgifter jag fått, har även senare modeller av 9-5 an fått F35-5 lådan, men numera säljs företrädesvis bilarna med F35-6 lådor. Beträffande leveransnumren hos Powertrain, ställde jag vid år -06 frågan hur det kom sig att motorerna med samma leveransnummer hette Ecotec hos Opel och Chevrolet, men Ecopower hos Saab, samt varför ex. Opel och Saab inte hade samma motorserienummer. Svaret jag fick var att motorerna inte levererades komplett med ex.vis ventilkåpa, oljetråg, tändmoduler. Dessa delar levererades separat och det motornummer som i varje fall senare används härrör från resp. märkes tilläggsönskemål. Fabikatmärkning etc.
Så tydligen är du GBG felinformerad i fallet. Det skiljer inte bara bildmässigt utan även viktmässigt mellan lådorna, vilka inte har någon som helst likhet med varandra. Svagheten hos gamla lådans tunna synkroniseringsringar är helt elieminerade i F-35 lådan. Men det är helt riktigt att den gamla 9-5 lådan modifierats efter hand, och där kanske jag har fel, för jag trodde att man på senare år bytt ut gamla lådan mot samma F-35a som satt i 9-3.

#1
Q
2010-07-26 19:30

Och jag tror fortfarande att nya 9-5:an kommer sälja tillräckligt för att vara med och finansiera kommande mindre saabmodeller i framtiden.

#1
CRISTER
2010-07-26 22:08

Ja,jag tror nya SAAB 9-5 (kombi) blir en framgång om SAAB kan ta tillbaka tjänstebilsköparna,som dom hade förut!Hoppas för SAAB:s skull!!!!

#1
Q
2010-07-26 22:26

Håller helt och hållet med dig Crister. Plus att man lyckas etablera goda kontakter,sammarbete med andra biltillverkare och ett gott återförsäljarnät i Kina och Usa. Då kan märket fortsätta att existera och släppa nya och spännande produkter i framtiden. Poängteras måste att jag inte tror att det handlar om världsherraväldet utan att saab skall hålla sig till mindre volymer som 140 000- 180 000 sålda bilar om året. Hoppas hoppas det går vägen.

#1
GBG
2010-07-27 00:52

PG. För det första har Södertälje aldrig gjort växellådor (felskrivning?). För det andra har F35-5 har aldrig flyttas till Tyskland. Apropå 9-5ans och 9-3ans släktskap mellan lådorna är det bara att titta på mitt senaste inlägg. Det mest intressanta är att du gör mig oerhört glad för min 9-3 från 07 är unik med en låda från GBG. Jag vet att sista årsmodellen av 9-3 med en låda från GBG är 08. 1,8t motorn hade denna låda. 9-5 har alltid haft F35-5 lådan och hade det till sin nerläggning. Jag behöver inga leveranslistor för jag vet vilka lådor som tillverkas i Göteborg och i vilka bilar de suttit och att F35-5 lådan endast har byggts i Göteborg. Apropå vikten så inte skiljer det några tio kilo mellan de olika varianterna av F35-5 utan det rör sig om några kilo. Synkroniseringen blev uppdaterat till 03 när den nya 9-3an kom sen fick 9-5 + de Oplar som Göteborgsfabriken då levererade till denna ändring löpande under modellåret. Jag blir mer och mer övertygad att du rör ihop uppgifterna mellan de 5 och 6 växlade lådorna som GM har. Frågan är då hur mycket man kan lita på alla andra uppgifter du sprider omkring dig?

#1
pg
2010-07-28 00:49

Till GBG vill jag säga. Du vet intenting, du tror. Det är bara att ta en titt på GM powertrains hemsida.
F 35 ÄR den växellåda som GM powertrain tillverkar för Saab 9-3 f.o.m. -03. F 35 lådan har tillverkats i ett flertal länder, bland annat Sverige och Göteborg. På GM s hemsida kunde man fram till -08 se att F 35 lådan levererades till Saab 9-3, Vectra, Astra, Chevrolet flera modeller.
GM beslöt att rationalisera och flyttade F 35 lådorna till Russelsheim. Försök inte blanda bort korten. Jag har fakta från GM powertrain.
Det ÄR alltså exakt samma växellådor i dagens 9-3 som i Vectra. Och dagens Insignia och nya Saaben har även de den 6 växlade verisioen. Allstå samma låda i båda bilmärkena.
F-35 lådan är allstå inte nedlagd, bara flyttad till Tyskland, varifrån Saab hämtar sina lådor.
Och du, jag har faktiskt själv sett lådorna transproterade till fabriken direkt från Tyskland.

#1
pg
2010-07-28 00:54

En sak till GBG. F 35 lådan har aldrig suttit i en Saab 9-5 enligt GM poewertrains hemsida! Du måste vare helt felorienterad. Är det någon som lurat dig? Jag har följt utvecklingen av motorer och lådor via sidor som vanligt folk inte kommer åt.
Men det förekommer mycket lögner och sidsteppningar från informatörer hos Saab.
Ta gärna kontakt med GM powertrain för att få fram sanningen.

#1
Q
2010-07-28 01:10

Grabbar!! Det e faktiskt om hur vidare Saab 9-5 kommer bli en succé detta handlar om! Inte om vem som har rätt och fel angående växellådor hit eller dit!!
Tror ni som jag eller??

#1
GBG
2010-07-28 01:15

Till PG, jag vet, har själv haft 5 st 9-5:or med F-35 lådor byggda GBG. Jag har aldrig nämnt nya 9-5an har hela tiden pratat om gen I av 9-5. En sak till, jag är inte vanligt folk, har varit med på insidan av fabriken i GBG ett tjugotal år så jag vet vad jag pratar om.

#1
GBG
2010-07-28 01:42

Ledsen Q blir bara lite trött på folk ibland, brukar inte kommentera insändare men ibland går det inte att låta bli. Ja, jag tror att 9-5an blir en hit med SAAB mått mätt. Var först tveksam till designen på den men ju mer man ser den ute desto mer får man ett habegär. Känner igen syndromet från när jag såg A6an första gången. Är spänd på kombin för de jag pratat med som sett den säger att sedanen är ingeting jämfört med kombin.

#1
GBG
2010-07-28 01:45

En sak till Q. hur vet du att jag är en grabb =)........

#1
Q
2010-07-28 19:48

GBG!! Det e klart att jag inte vet om du är grabb eller inte!! Men okej jag ber om ursäkt för mitt generaliserande här. Om du är Gubbe, pöjk, tant,kvinna,flicka. Bockar, bugar djuuupt o säger förlåt för mitt obetänksamma generaliserande!! ;)
GBG?? Initialer i namnet? Eller för världsbästa staden GBG (enligt mitt högst personliga tycke).:)
Jag håller absolut med dig . Ibland kan man inte bara låta bli att stå upp mot grova påhopp! Är själv för dåligt insatt i växellådsskiljaktigheterna för att ge mig in i leken. Kanske kan ni skapa en diskusionnsspalt på Vib där detta diskuteras så skulle jag med glädje läsa den. Nu till det som denna diskussion skall handla om. Jag håller helt och hållet med dig om att nya 9-5:an blir en hit sett ur saabperspektiv. Speciellt som man äntligen gjort sig fria från GM-snaran. Initiativ, framåtsträvan,visioner,inovationer och uppfinningsrikedom tycks prägla den nya ägarbilden och strukturen. Det bådar väääldigt gott inför framtiden. :)
Ser också med spänd förväntan fram emot combin!! :)

#1
pg
2010-07-29 01:37

Saab 9-5 hade en låda i 40 serien så sent som -06 enligt GM powertains leveranslista. F 35 levererades till ett flertal av GM s märken. F 35 lådan ingår i Ecotec programmet. Generation 1 av F 35 lådan fanns sedan tidigare hos Opel o Vauxhall. Generation 2 hamnade i Vectra och 9-3 -03. En fråga till GBG. Vilket år började F 35 lådan att användas i 9-5 an, och är det samma låda som 9-3 ans? Enligt GMP tillverkas F 35 i ca 14 utföranden, (växlingsförhållanden-motoranpassning).
Ansvaret för utvecklingen av 3 lådan låg hos Vauxhall och Opels utvecklingsenhet i Österrike.
Har det tillkommit en 3dje generation efter -06.
40 lådan som användes tidigare, var enligt powertrain en vidareutveckling av en Fiatlåda.

#1
GBG
2010-07-30 01:29

Re Q: GBG för att det r min födelsestad samt att det jag tog upp rörde GBGfabriken. Och ja, jag är en grabb.
Re PG: 9-5 har haft F35 sedan starten -97, varför F40 (den du menar?) var inspecad -06 på 9-5 vet jag ej, den har dock aldrig haft någon annan man. låda än F35 från Göteborg. F35 till 9-3 och 9-5 är samma låda med skillnaden på växlingslänkaget jag nämnt tidigare.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!