Bild
Nästa artikel

"Vi har gjort världens säkraste bil"

Nyheter

Nya Saab 9-5 är den säkraste bil som någonsin lämnat bandet i Trollhättan. I fjol fick den fem stjärnor i Euro NCAP:s nya, hårda krocktest.

Den första stora Saaben, modell 9000, utsågs av Folksam till Sveriges säkraste bil i verkliga olyckor.

Toppbetyg
Sedan dess har Saabs säkerhetsavdelning många gånger belönats med toppbetyg i krocktester.

I december i fjol kom resultatet för nya 9-5: fem stjärnor enligt Euro
NCAP:s nya krocknormer.

Den nya Saaben fick högre poäng än Mercedes E-klass som är den enda konkurrent som krockats enligt den nya skalan.

Tekniske chefen Mats Fägerhag låter inte ett dugg skrytsam när han konstaterar:

- Vi har gjort världens säkraste bil.

Gyro känner av rullning
I nya 9-5 har Saab utvecklat säkerhetssystemen ännu några steg.

Alla ytterplatser är försedda med sidokrockkuddar och dubbla bältesförsträckare som drar åt både diagonal- och höftbandet.

Sidokrockgardinerna täcker alla sidorutor från framrutestolparna ända till bakrutan och de täcker även vindrutestolparna.

- I vissa sneda krockar har vi sett att framsätespassagerarna kan slå i stolparna, kommenterar Mats Fägerhag.

Även om bilen krockas rakt framifrån utlöser sidogardinerna, liksom om bilen skulle slå runt.

Ett gyro känner av om bilen är på väg att rulla.

110 bilar krockade
Innan 9-5 släpptes ut för provkörning hade Saab förstört 110 kompletta bilar i krockprov.

71 olika typer av prov har gjorts, bland annat krock med en konstgjord älg.

Det är Saab och Volvo ensamma i bilvärlden om att göra.


Resultat krocktest, Euro NCAP:



Fotnot:
Sedan artikeln skrivits har även nya BMW 5-serie krocktestats av Euro NCAP. BMW 5-serie uppnådde bättre resultat än nya Saab 9-5:

BMW 5-serie
Vuxenskydd: 95%
Barnsäkerhet 83%
Fotgängarskydd: 78%
Säkerhetssystem: 100%
Pisksnärtskydd: Bra


Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5?

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-12 10:51

Det är bara att berömma Volvo och SAAB för att de gör krocktester med konstgjord älg. Fler borde följa efter detta ypperliga initiativ.

#1
vis
2010-07-12 11:04

Poppulistisk rubrik !
BMW 5 serie har fått
vuxen skydd 95
Barnskydd 83
Fotgängarskydd 78
Säkerhetssystem 100
http://www.euroncap.com/latest.aspx

#1
Tommy
2010-07-12 12:50

Att jämföra med sämre bilar ger ju ett toppresultat. Men varför inte jämföra med bättre, som BMW 5-serie?

#1
Smithy
2010-07-12 13:00

Bra Saab, men använd inte det där världscitatet i marknadsföringen sen, iallafall inte som en kampanj.
Som ni kanske minns så stämdes Volvo av Toyota p.g.a. sin "säkrast i världen" kampanj. Falsk marknadsföring var det tydligen...

#1
Jägaren
2010-07-12 13:20

GÖSTA: Varför skulle fler tillverkare göra krocktester med konstgjorda älgar när det i praktiken bara är i Sverige som det finns älgar i någon större utsträckning mitt i bebyggda områden?
--
För övrigt säger sådana här krocktester i praktiken ingenting, eftersom biltillverkarna i olika utsträckning skräddarsyr sina bilar för att de skall nå högst poäng i just Euro NCAP-testerna. Sådana här krocktester kan aldrig spegla alla tänkbara krocksituationer i verklig trafik.

#1
Rune
2010-07-12 13:27

Tommy: fordi BMW 5-serie gjør det ikke spesielt bra i Folksam sin oversikt. Den klarer på det meste grønn prikk, men endast Saab 9-5 (den gamla!) får grønn prikk med pluss. En 5-series kan dermed sammenlignes med Saab 9000, og selv da vil den antageligvis få problemer.
http://folksam.se/testergodarad/hursakerarbilen/1.57836
Hvorfor tror du BMW er bra på sikkerhet? Ingen bil med bakhjulsdrift har spesielt høy prioritering av sikkerhet.

#1
martin
2010-07-12 14:05

De som bor i Afrika t ex borde kräva elefant och girafftester och indierna kotest.osv.

#1
Gösta
2010-07-12 14:39

Martin: Jag håller med dig fullständigt. Bilarna borde vara byggda för att klara respektive marknads största olycksrisker på bästa sätt.

#1
Pelle
2010-07-12 14:51

Om nu BMW'n testats enl de nya normerna så är den ju säkrare. Hur är det Vib? Sen har ju tydligen Mercan bättre fotgängarskydd - så bäst verkar tveksamt. Springer ni Saab's ärenden!?

#1
Henke
2010-07-12 15:07

Hur man väljer att värdera olika tesster och olika ingående delar av ett specifikt test är individuellt, men en snabb summering av siffrorna ovan ger SAAB 304 poäng och Mercedes 308 poäng. Att sedan de flesta sätter sin egen säkerhet framför andras är nog tyvärr en sanning. Men det kan ju vara ens eget barn som springer ut framför ens egen bil hemma på gatan en vacker dag...

#1
Blixten
2010-07-12 15:47

Dessutom är nya 9-5an väldigt snygg att titta på. Skulle verkligen vilja ha en om jag bara hade råd. mkt roligare att glida runt i en tuff SAAB 9-5 istället för AUDI, BMW och Mercedes som i och för sig är bra bilar men till skillnad från SAAB 9-5 känns anonyma.

#1
Tobbe
2010-07-12 17:21

Tänk så j..la trött jag är VIB nu..ni springer Saabs ärenden hela tiden och jag fattar inte hur ni kan känna er stolta med ert arbete. BMWs siffror spöar skiten av Saab men ändå tar ni inte fram detta i reportaget...fattar ni inte hur tydligt ni är uppköpta när det finns med rena sakfel och en citerad rubrik som lätt kan få folk och tro detta är sant. Jag har följt VIB en längre tid och detta är ta me fan droppen. Flertalet konstruerade reportage har dykt upp sen Saab kommit med sin nya modell och det blir värre och värre. Från ha varit en skapligt tidning med bra innehåll så har ni fallit som en sten.
Mitt sista inlägg och aldrig mer VIB
Mvh
Tobbe

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-12 17:26

Tobbe: Kan du bli löjligare? Saab är ett svenskt märke så det är väl inte konstigt att det (och Volvo) hörs mest? Du tycks verkligen hata Saab och att lämna en tidning för ett sakfel? Du kan då inte vara gammal eller så har du inte mognat ännu.

#1
jan
2010-07-12 17:30

Det var väl endast vibilägare som kom med kritik mot nya saab tobbe, det blev ju ett väldigt rabalder i forumet om det...Och sen är ju saab av tradition säkra och denna nya ännu säkrare ..Bmw har aldrig gjort så säkra bilar som saab o volvo

#1
Pettersson
2010-07-12 17:39

Men BMW har de sämsta förarna!

#1
Tommy
2010-07-12 17:49

Rune. Må så vara att de är bättre än BMW hos Folksam. Men att lägga ut resultatet på en 2010 test på en Mercedes och 2009 test på en SAAB, när man samtidigt refererar "Vi har gjort världens säkraste bil" ger en falsk tro att det inte finns någon som klarat testet bättre.

#1
Roy
2010-07-12 18:29

Ett standardiserat test är - ett standardiserat test. Verkligheten ser vi i Folksams statistik.
Saab har alltid byggt bilar som varit säkra där det gäller - i verkligheten.
Med tanke på de experiment Saab gjort med huvar som hoppar upp med mera, så borde de dock ha fått till ett bättre fotgängarskydd. Men eftersom Insignia låg i GM:s fokus, så blev det väl inte så mycket över till Saab - som dock i vanlig ordning lyckats trolla med små medel. Bara att få till den (enligt flera tester) fantastiska chassibalansen...

#1
StigRoger
2010-07-12 18:29

Till Red. av Vi Bilägare !
Jag saknar era kommentarer till de påståenden
sign. Tobbe framför nedan !
Om inte: Verkar lite skumt !

#1
Niotre
2010-07-12 21:00

Det är inte lätt...att vara alla till lags!
Ni som tycker att ViB "springer SAABs ärenden" har tydligen inte läst Mariannel Sterners första provkörning av nya SAABen. Denna rapport borde tillfredställa de flesta SAAB-hatare! Maken till sågning har jag inte, vad jag kommer ihåg, någonsin läst...Däremot rapporten dgen efter var mer nyanserad, kanhända eftetankens kranke blekhet?
"Fortfarande prenumerant"

#1
uff
2010-07-12 21:22

Kommentar till niotre
Glöm ej att Mariannel Sterner är 1,5 meter hög, så de flesta bilarna är helt fel för henne.

#1
CRISTER
2010-07-12 22:20

UFF:Vad har längden med kunnandet som motorjournalist att göra eller är du en "längdfascist"?Har hon fel hudfärg också?

#1
Blixten
2010-07-12 22:39

SAAB har ett säkerhetstänk i världsklass. Detta tillsammans med körglädje och spännande design gör bilarna mycket mer intressanta en konkurrenterna. En ny BMW, AUDI eller mercedes är det ingen som bryr sig om men kommer en ny SAAB 9-5 körandes vänder sig alla nyfiket om.

#1
pg
2010-07-12 23:18

Må så vara att nya Saaben klarar testerna på ett utmärkt sätt. Men är den verkligen bäst? Är skillnaden verkligen så stor som Saab vill påskina? Nej och åter nej. Det är i praktiken så liten skillnad mellan de 20 bästa bilarna, att skillnaden inte har någon som helst betydelse.
Huruvida nya Saab klarar verkligheten bättre än sina konkurrenter får vi inte veta förrän om några år då det kommer att avspegla sig i olycksstatisiken.
Att Saab är bra, är det ingen tvekan om, men jag tycker att Svenska motortidningar glömmer bort att ex Opel Insignia, Volvo XC70, Audi med flera fått minst lika bra resultat i krocktester, som motsvarande Saab 9-5.

#1
Greger
2010-07-12 23:39

"Den första stora Saaben, modell 9000, utsågs av Folksam till Sveriges säkraste bil i verkliga olyckor." Marianne - Du glömmer att gamla Saab 9-5 var säkrast enligt Folksam i verkliga olyckor mellan åren 1997-2007.

#1
AL
2010-07-13 02:33

Jag kan lova er alla att samtliga biltillverkare, numera även BMW (vars tidigare modeller erhållit förhållandevis dåliga betyg i NCAP), anpassar sina fordon efter NCAP:s testförfarande (och även undanmanöverprov av älg-testkaraktär, där BMW dock vid tidigare tillfällen gjort sina hemläxor dåligt innan man fick ordning på sina chassin).
En annan svensk biltillverkare, om än Kina- och amerikanskägd, gör samma sak. Detta senare har jag själv varit delaktig i, fast med projekt P28 (även kallad XC90) där ett av kravspecen från marknadssidan var just fem stjärnor i NCAP. Sagt och gjort. När bilen sedan provades i NCAP fick den också, hör och häpna:), fem stjärnor.
Att en fem-serie har ett visst betyg säger därför inte så jättemycket om dess reella säkerhet - i alla fall inget i stil med att den skulle överträffa SAAB:s säkerhetsnivå. Vad man kan konstatera är att både BMW och SAAB:s respektive modeller klarar NCAP kravspec, hur utfallet sedan blir i verkliga olyckor får vi vänta och se. Där brukar ju dock, precis som redan påpekats, SAAB vara snäppet vassare än exempelvis BMW (som ju dessutom har en inbyggd instabilitet i sina chassien med allt vad det innebär). Men som sagt, vad detta innebär för den verkliga säkerheten är det ingen som kan svara på - inte ens én pseudonym som kallar sig för Tommy.. MVH AL

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-07-13 11:12

Vi Bilägare provkörde nya Saab 9-5 samt pratade med Mats Fägerhag, teknisk chef på Saab, 31 maj.

Euro NCAP:s resultat för nya BMW 5-serie offentliggjordes först 2 juni.

Det är anledningen till att BMW 5-serie olyckligt uteblivit i jämförelsen.

Jag kommer att lägga till denna information i en fotnot till artikeln.

#1
Pelle
2010-07-13 12:01

Visst är det konstigt att ni 'biljournalister' inte är kunnigare och mer pålästa. Nu blir ni slagna av oss vanliga amatörer!!
Så fort det skrivs ngt inom ens 'specialområde' så märker man vad mkt fel som journalister i allmänhet skriver. Saknar ni kvalitetskontroller?

#1
Simon
2010-07-13 16:06

Den här tidningen blir bara sämre och sämre, det lyser igenom att man favoriserar vissa bilmärken och svartmålar andra....
När jag började prenumenerera på er tidning hadde jag en klar uppfattning om att ni var hyffsat neutrala i era tester, det är ni inte längre och det är en stor besvikelse.......

#1
Markus
2010-07-13 16:40

Springer Saabs ärenden, Pah!
Lite intressant att så fort man sprider något positivt om Saab (som defakto är en världens säkraste bilar i vekrliga olyckor tillsammans med Volvo och några till) så springer man Saabs ärende oavsett hur mycket dynga man skrivit tidigare.
Värt att notera är att Saab är väldigt bra på krocksäkerhetsbiten med tanke på de egna passagerarna. Om man exkluderar fotgängarskyddet ur betygen får Saab 9-5 260 poäng, Mercedes E 249 och BMW278, men BMW har inte alls samma positiva Folksamstatistik och var inte en bältesvarnare ifrån fem stjärnor i EuroNCAP 1997!
Mercedes lanserade ESP 1988
BMW krocktestade med säkerhetssystem aktiverat 2009
Saab och Volvo kom med säkerhetsbälten som standard som första biltillverkare - 1958!
Traditioner förpliktigar och ger också ett försprång.
Inse det, tysklandskramare.
Saab 9-5 är för övrigt en utmärkt bil, har suttit i en. Kvalitétskänslan är också himmelsvitt mycket bättre än både 9-3 och Insignia. Vad den kritiserade mittkonsolen anbelangar: Den är i hårdplast, inte i någon mjuk gummiplast som känns bra vid testet men som rasar ihop efter några år.
Om den är lika bra som premiumtyskarna på just kvalitétskänsla vet jag inte, men områden som säkerhet, inte minst aktiv sådan på vintern, där ligger tyskarna i lä.
Och med jämförbar utrustning är Saaben 30 000 kronor eller mer billigare (minst skillnad på dieslarna)

#1
Hasse
2010-07-13 19:44

SAAB:s Säkerhetsinnovationer (Säkerhetsbältet nämnde Markus...). 1963: Dubbla diagonaldelade bromssystem. 1969: Ljusautomatik. 1971: Strålkastartorkare (även självreparerande stötfångare). 1972: Krockbalkar i dörrarna. 1978: Deformerbar rattstång. 1981: Vidvinkel-ytterbackspeglar. 1993: Safeseat säkerhetskoncept. 1997: Whiplashskydd. Dessutom testar SAAB liksom Volvo sina bilar sedan länge, i simulerade Älg-kollisioner (och har därför förstärkta A-stolpar)...

#1
JP
2010-07-14 01:00

Det är väl skitsamma om det bara är i Sverige det finns älgar??? Det är väl i Sverige de flesta av oss som skriver här bor.
Kan nog bara säga att 9-5:an är en trygg bil, En "kollega" i butiken mitt emot krockade med älg med deras 9-5 för ett par månader sen och hon är glad att hon satt i en SAAB! Hybilen hon fick en Passat kändes orolig, och ostabil kontra 9-5:an
Hoppas på nya 9-5:An nu och väntar på kombin...
Hör av er när ni fått en älg i rutan på er audi, eller honda eller bmw eller vad det nu är...

#1
pg
2010-07-14 01:47

Inte är det någon himmelsvid skillnad på kvalitetskänslan mellan en Insignia och en Saab. Detta är en subjektiv bedömning utifrån det märke man gillar.
Det finns ingen brist på kvalitetskänsla hos Opeln liksom Saaben, men försök vara lite mer nyanserade.
För det går inte att komma ifrån att Opeln är trevligare i förarmiljön än Saab, trots att jag gillar Saabens reglage bättre. Men det har ju inget med kvalitetskänsla att göra.
Än så länge är Saab en överreklamerad bil som trots större yttermått endast bjuder på 5 cm större benutrymme i baksätet. Borde ha varit 15cm plus minst 10 cm bredare både fram o bak.
Då hade nya Saaben blivit ett alternativ till Insignian, och en helt annan bil.
Men köp gärna Saab om ni har råd, men glöm inte bort att ni kan tacka Opel för tekniken.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-14 02:32

PG: Likväl som Opel ska tacka Saab.

#1
AL
2010-07-14 12:23

PG: Är öronproppar ett option i Opeln? Annars vore det en bra extrautrustning. Anmärkningsvärt dock att en bil som inbjuder till s.k sportig körning (hur det nu definieras) för ett sådant oväsen så fort man kommer över 70 km/h. Är det måhända en del av den passiva säkerheten?
MVH AL

#1
Kalle
2010-07-14 15:59

JP; kompisen fick en bamse-älg i rutan i sin nya BMW 3-serie. Gick aldeles utmärkt! Så det är nog inte bara Saab som gäller.

#1
pg
2010-07-15 00:57

AL s uttalande talar mot bättre vetande. Det verkar som om du inte provkört Insignian. Den är precis lika tyst som Saaben enligt min bedömning. Ditt påstående är alltså enbart skitprat.

#1
AL
2010-07-15 13:30

Javisst PG, jag provkörde den och uppfattade däcksljudet (tror det satt 18 på den) som oerhört närvarande. Ungefär i paritet med Ford Mondeo som lider av samma (buller)sjuka. Eftersom jag avskyr vägljud valde jag heller inte Opel (däremot har jag haft två Fordar) utan myser nu i en välisolerad Audi A6 (givetvis utan sportchassi).
Vad jag däremot har hört:-) så skall nya SAAB 9-5 vara väldigt välisolerad, så något får man uppenbarligen för de där extra tusenlapparna som SAAB:en kostar i jämförelse med Opeln. MVH AL

#1
pg
2010-07-15 13:49

Visst är det skillnad mellan bilarna när man kör på grovkornig beläggning, men skillnaden är inte så stor som du vill göra gällande AL. Dessutom skiljer det mellan olika hjulstorlekar. Även Saaben med en viss typ av fälg. stort tumtal och bred skuldra var något bullrigare än den med minsta tillgängliga dimesnionen.
Breda däck bullrar mera än smala, det går inte att komma ifrån.
Nya Saab och Insignia med den minsta tillgängliga dimensionen av däck, är ungefär lika tysta. Det går inte att höra skillnaden. Däremot när det gäller stora däck, verkar Saab vara tystare. Men då är att märka, att Saaben jag provade, hade vanligt chassi och Opeln Flexride.

#1
AL
2010-07-15 14:15

Nu består ju det svenska vägnätet i huvudsak av lite grövre beläggning PG. Kör exempelvis E6 söderut, ett trettiotal mil, i en Ford Mondeo så har man rätt rejäl huvudvärk när man kommer fram. Gör samma resa i en välisolerad bil, förslagsvis Volvo XC60/90 eller Audi A6 så stiger du ur bilen i ungefär samma skick som när du påbörjade resan. Buller och vägljud i synnerhet är en av de faktorer som tröttar ut föraren snabbast (något man tar hänsyn till när man utvecklar nya lastbilar exempelvis). Men för egen del har jag också kört en XC60 hela vägen runt hela Sverige - 500 mil på två och en halv dag. När jag sedan satte mig i min Ford för att köra 50 mil hem från Stockholm insåg jag skillnaden mellan en välisolerad vagn och en bullrig.
Eftersom Audi A6 varit körbil vid utprovningen av nya SAAB håller jag en slant på att den är ungefär lika tyst, dvs långt mycket tystare än en Opel (som ju med all rätt fått kritik för sitt buller). Studera annars mätningarna gjorda av motortidningarna där Opeln ligger rätt många db över SAAB:s 9-5 (jag är medveten om att mätmetoden är diskutabel men efter att ha provat Opeln finner jag den som sann).

#1
Jocke
2010-07-15 14:46

Nya Saab 9-5 är tystare än nya Mercedes E-klass, enligt Aftonbladets Test (i Aftonbladet Plus...).

#1
AL
2010-07-15 15:35

I så fall är ju även, om vi nu skall tro på PG:s påstående att SAAB och Opel är lika bullriga, en Opel Insignia tystare än en MB E-klass. Efter att ha kört Opeln tvivlar jag på den uppgiften. MVH AL

#2
PremiumRogge
2010-11-09 04:48

BMW F10 och F11 har fått ännu bättre krockresultat än nya SAAB 9-5! Tyvärr så är Nya BMW:n bättre på samtliga punkter vid krocktest! Finns på Euro N-cap för de som vill läsa. BMW:n är också den bästa bil jag kört so far!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.