Bild
Nästa artikel

Saab 9-4X – allt om Saabs nya suv

Nyheter

Här är nya Saab 9-4X – nu presenterar Saab första detaljerna och visar första bilderna. Svensk säljstart för Saab 9-4X blir augusti 2011.

Nu rycks skynket från produktionsklara suvmodellen Saab 9-4X.

Bilen ska premiärvisas på bilsalongen i Los Angeles nästa månad och blir därmed den tredje modellen i Saabs modellprogram.

Lanseringen innebär att Saab nu ger sig in i det hårt konkurrensutsatt crossover-segmentet. Där ska bilen säljas som ”det skandinaviska valet”.

Inspiration från Saab Aero X
Bilens yttre hämtar inspiration från konceptbilen Saab Aero X som visades på bilsalongen i Genève 2006.

Produktionsbilen har dock blivit försenad gång på gång på grund av tidigare moderbolaget General Motors krisande ekonomi och försäljningen av Saab till Spyker.

Storleksmässigt placerar sig Saab 9-4X mitt emellan Saab 9-3X och Saab 9-5.

Kännetecken är bland annat frontens tre nedre luftintag, strålkastare med lysdioder, svartlackade stolpar, bakspoiler, dubbla avgasrör, en mörk skyddsfinish på den nedre delen av karossen och den omtalade ”hockeyklubban” som vrider upp fönsterlinjen.

Sexekrade aluminiumfälgar på 18 tum är standard, men toppmodellen Saab 9-4X Aero kan också utrustas med 20-tumsvarianter med nio ekrar.

Delar plattform med Cadillac SRX
Inuti bilen är tändningen självklart placerad mellan stolarna och hastighetsmätaren, liksom i nya Saab 9-5, kan visas som en höjdmätare i ett flygplan.


Baksätet är delat efter principen 60/40 och kan fällas i tre lägen, uppfällt ryms 485 liter i bagageutrymmet.

Saab är noga med att påpeka att Saab 9-4X byggts från grunden som en crossover vilket ligger till grund till modellens personbilslika köregenskaper. Bilen bygger på samma plattform som Cadillac SRX.

Fyrhjulsdriften Saab XWD varierar drivkraften obegränsat mellan fram- och bakaxeln och en bakre differentialbroms, eLSD, fördelar upp till 50 procent av bakre drivkraften till det hjul som har bäst fäste.
 
Dessutom erbjuds stötdämparkontroll med den adaptiva chassifunktionen Saab DriveSense som kan ställas in i fyra körlägen.

Ingen diesel?
Inledningsvis finns endast två bensinmotorer tillgängliga – ingen diesel och inget hybridalternativ.

Eftersom varannan bil som säljs i Europa är en dieselbil skulle det sannolikt innebära problem för Saab.

Det troliga är dock att Saab hittar en samarbetspartner som kan leverera dieselmotorer till Saab 9-4X inför lanseringen i Europa, som sker två månader efter USA och Kanada.

Instegsmotorn är en direktinsprutad sugmotor på tre liter och 265 hästkrafter som accelererar upp till 100 km/tim på nio sekunder blankt.

Därtill finns en turbomotor på 2,8 liter som ger 300 hästkrafter och 400 newtonmeter. Accelerationen upp till 100km/tim klaras av på 8,3 sekunder.

Siffrorna för bränsleförbrukning är ännu inte fastställda.

”Nya kunder till märket”
Enligt Saab är målet med nya Saab 9-4X att bilen ska utgöra ett alternativ till dagens utbud i den så kallade premiumklassen.

– 9-4X kommer att öka attraktionen i varumärket Saab ytterligare. Vi kommer in i den växande crossover-marknaden med en bil som speglar våra varumärkesvärderingar på nyckelområden som progressiv skandinavisk design och sportiga, ansvarsfulla köregenskaper, säger Jan Åke Jonsson, vd på Saab.

– Vi är övertygade om att den både kommer att tilltala nuvarande Saab-ägare och dra nya kunder till märket.

Saab 9-4X börjar säljas i Nordamerika i maj 2011 och i Europa i början av augusti 2011.

Priserna presenteras närmare försäljningsstart.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-4X

Läs mer om Saab 9-4X:

Saab 9-4X pressmaterial: Sammanfattning (PDF)
Saab 9-4X pressmaterial: Design (PDF)

Saab 9-4X pressmaterial: Drivlinor (PDF)

Saab 9-4X pressmaterial: Tekniska data (PDF)

Saab 9-4X pressmaterial: Tekniska höjdare (PDF)

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-4X

Kommentarer

#1
789
2010-10-18 15:59

Jag måste säga att SAAB 9-4X inte är snygg. Det är säkert en kompetent bil MEN den påminner alltför mycket om den extremt fula "nya"Lexus 400 serie där man till och med inte ens kan sätta takantennen rakt utan har satt den på "sniskan" på taket....

#2
2010-10-18 16:11

Jag är inte speciellt förtjust i SUVar, men jag tycker i motsats till 789 att den är ganska snygg även om det hade varit bättre om den sluppit den fäniga spoilern över bakrutan.
Men den kommer ju för sjutton flera år för sent !

#3
2010-10-18 16:16

Kan bara hålla med saabnisse.

#4
Niefem
2010-10-18 16:39

Till skillnad mot många andra SUV:ar, och bilar över huvudtaget, tycker jag Saab fått fram en egen attityd i formspråket, som tilltalar och som också finns hos nya 9-5.

#5
2010-10-18 16:39

Håller med Saabnisse och Roy bilen ser faktiskt bra ut. Men som sagt den är många år försent. Och när den väl kommer så har den inte hybriddrift inte ens diesel finns att köpa, eller har Saab ett ESS i rockärmen ?

#6
MR X
2010-10-18 19:02

Shogun.
Det skulle förvåna mig om Saab inte har ett ess i rockärmen även denna gång. De brukar ju slå till med något överraskande och inovativt när folk tror att de är uträknade. :)

#7
Henr1k
2010-10-18 21:35

Flera år försent? A5or och XC60r säljer ju slut i nordamerika, den här bilen är nödvändig för Saab, skulle inte förvåna mig om den blir Saabs bästsäljare. SUV crossover är inget för mig, men jag tycker den är väldigt lyckad, ser stilren och dyr ut.
Ang motorer så får Saab och Spyker hålla till godo med det som återstår av GMs vanvård. Dieseln som var tilltänkt denna lades ner, dock har Muller visat sig ha precis det som GM saknade (och lyckligtvis också sakna det GM hade) så han skakar nog fram nåt. Samma gäller hybrid, den elektriska fyrhjulsdriften passar nog bra här.

#8
2010-10-18 22:18

Henrik.

Det vi menar är att de är flera år efter konkurrenterna. Den kommer säkerligen att hitta köpare runt om i världen. Men om den kommit tidigare så har den nått fler. Men det är en snygg suv/Crossover. Jag gillar Crossovers. Jag gillar denna bils utseende.

#9
jarl s
2010-10-19 09:28

Fulare än ful. Fattar inte vad Saab håller på med... Badge engineering när den är som sämst.

#10
2010-10-19 12:51

jarl s måste ju skriva så.
Han kan ju inte acceptera något som har svensk anknytning.

#11
Kesey
2010-10-19 13:06

Tycker den är helt ok, absolut inte fulare än andra suvar.
Frågan är dock om man vågar köpa en SAAB?
Fanns den med en ny snål och stark diesel så skulle jag överväga det. Inte annars.

#12
johan_
2010-10-19 13:50

Fulaste suv på marknaden!

#13
Roy Jägestedt
2010-10-19 14:55

Ju mer man tittar på den desto bättre blir den.
Utan att vara grovt tillyxad så har den ändå rena linjer med en självklar auktoritet - den ber inte om ursäkt för att det är en liten SUV (för visst är den lite mer än bara en crossover).
Läser man sen alla fakta om den så blir den verkligt intressant!

#14
2010-10-19 15:08

Vad tusan?
Jag skrev nyss kommentaren härunder, men tydligen var jag inte längre automatiskt inloggad - men godkändes under en längre signatur...

#15
Henr1k
2010-10-19 16:01

---> Shogun, jag förstår vad du menar men Saab fick ju inte utveckla nya bilar för GM, 9-3 SC och 9-3X kunde presenterats 2003, 180hk 119 grammaren som nu slår allt på marknaden fick utvecklas i smyg. Dock tog GM tex beslutet om att tillverka 9-4X till slut, men som du säger sent, doc inte för sent. Synd bara att de skrotade dieseln som skulle sitta i den, tur att Muller bestämmer nu, vi får se vad han hittar för motor.

#16
2010-10-19 16:54

Nej, men det är ju just det som det handlar om.
När GM tog över Saab trodde man (jag) att det skulle vara något positivt och att man skulle utnyttja ett litet företags innovationer och utvecklingsmöjligheter, ett litet företag har mycket kortare vägar mellen utveckling och produktion än en jätte.
Det blev tvärtom.
Den amerikanska konservatismen blommade ut fullt och ströp effektivt allt nytänkande.
Det är detta som Shogun (och jag) menar med att den kommer alldeles för sent.
Det hade funnits möjligheter att släppa en sådan här produkt för tio år sedan och det man släpper nu borde varit andra eller t.o.m. tredje generationen.
Vi får hoppas att det stämmer , det som ryktas, att 9-4X kommer över till Trollhättan.
Sedan har jag länge tyckt att det skulle vara bra att slopa det löjliga - tecknet i Saabs modellnamn, det fanns inte före den amerikanska inblandningen.

#17
2010-10-20 09:39

Nu släpper Range Rover en bil i denna klassen.
Vad skulle du välja? En Range Rover med lång tradition av terrängfordon eller en liten tillverkare som SAAB.
Och utan Diesel, hur tänker man?
Visst, den kommer nog att sälja i några ex i USA, men det kommer inte bli någon räddning för SAAB.

#18
jarl s
2010-10-20 09:40

Med tanke på vilka försäljningssuccéer "Saabaru" 9-2X och "Saabrolet" 9-7X blev så lär denna "Saabillac" 9-4X sälja riktigt bra.

#19
Joessehaering
2010-10-21 14:49

"... och en bakre differentialbroms, eLSD, fördelar upp till 50 procent av bakre drivkraften till det hjul som har bäst fäste."
Jag kanske missar något elementärt här, men om diffen fördelar upp till 50% av kraften som går till bakhjulen, till bakhjulet med bäst fäste, så borde bakhjulet med sämst fäste få de övriga 50%, eller?

#20
2010-10-22 15:27

Joessehaering, det stämmer troligen utmärkt och därmed blir det lika effektivt som en gammal hängsel-Johan, d v s DAF. Utan någon fördelningskontroll så går all kraft, 100 %, till det spinnande hjulet.

#21
Gösta Högström
2010-10-30 17:22

När skall SAAB producera en småbil. Många körs enbart av föraren, med lite last. En bil för att åka till affären med e.t.c. Jag behöver inte 4-hjulsdrift samt alla tillbehör med antispinn mm, ja alla bokstavskombinationer på alla tillbehör som idag finns, även om gatorna med alla gupp och "jäkelskap" som politiker hittar på snart kräver det . Alla dessa "tillbehör" gör att folk inte känner när en bil börjar sladda innan det är försent. Jag vill ha en liten praktisk och bränslesnål bil för att ta mig från A till B utan en så mycket "lullull". SAABägare sen 1962

#22
Pär N
2010-10-31 15:21

Hur tänker Saab igentligen???
Ingen diesel och bara törstiga bensinare.... Kan redan nu säga att inte kommer folk stå och köa för att köpa 9-4X fast den är ganska så snygg... Saab kommer kånka pga att dom inte tänker till när dom bygger sina bilar... snåla diesel bilar och hybrid är framtiden. Tråkigt men snart är Saab historia...

#25
Nils Hult
2010-10-31 18:44

De Amerikanska hemma-fruarna som är Crossover-förare i USA är inne i ett skifte från att köra V8-bilar till att gå "ned" till V6-bilar. Då kommer den här bilen väl till pass...

#26
2010-11-01 09:29

Det är den här bilen Saab skulle haft för 10 år sedan men bättre sent än aldrig. Jag tror inte att det är för sent. I USA är diesel inte stort och det är där den största marknaden för SUVar finns. Även här i Australien säljer Ford Territory mycket bra och den har inte heller ett dieselaltrnativ. T.o.m. för Saab måste den mikroskopiska svenska SUV marknaden vara totalt ointresant.

#27
danne
2010-11-01 15:32

Ingen kö på denna bil - tro mig! Alla andra har redan en (bättre) utan barnsjukdommar - ngt som alla Saabar tyvärr har!

#28
Pär N
2010-11-01 19:39

Kan verkligen inte fatta att det finns folk som klassar Saab som en Premium bil.... Hur kan ni göra det? Saab är väl allt annat än premium, En sak är då premium med Saab och det är priset....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.