Bild
Nästa artikel
”Ingen diesel till Saab 9-4X”

”Ingen diesel till Saab 9-4X”

Nyheter

Saab 9-4X kommer inte att lanseras med dieselalternativ, enligt nya medieuppgifter. Om det stämmer kan försäljningen i Europa bli lidande.

Saab 9-4X premiärvisas i mitten av november på bilsalongen i Los Angeles.

Suven ska byggas i Mexico jämte Cadillac SRX, en modell Saab 9-4X också delar plattform med.

Men enligt nya medieuppgifter kommer bilen inte att lanseras med något dieselalternativ. Endast fyra bensinmotorer kommer att finnas tillgängliga, rapporterar amerikanska bilsajten 4wheelnews.

Om uppgifterna är korrekta skulle det innebära försvårande omständigheter att sälja bilen i Europa, där varannan ny bil drivs av diesel.

Saab utan diesel?
Det har tidigare spekulerats om att Saab inte längre har tillgång till General Motors dieselmotorer sedan bolaget såldes till Spyker.

Saab har därför tvingats leta efter en annan leverantör av motorer.

Nyligen inleddes ett motorsamarbete med BMW men det gäller endast motorer till kommande generation Saab 9-3.

Försäljningen av Saab 9-4X inleds våren 2011 och de första bilarna levereras i början av sommaren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-4X?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2010-10-14 12:08

Om det inte finns ett diesel-alternativ kommer försäljningen sannerligen att bli lidande. Har aldrig haft någon större dragning till SAAB, men denna är riktigt snygg. Att den delar bottenplatta med Cadillac känns lite lyxigt, och är bra för SAAB:s image. Undrar vad den kommer kosta, och hur kompetent den är i terrängen? Ser fram emot provkörningarna.
-
Tråkigt att den skall byggas i Mexico, dessa arbetstillfällen hade vi behövt i Sverige.

#2
truebeliver
2010-10-14 12:51

yeees!! hoppas det här stoppar saab.

#3
jarl s
2010-10-14 14:16

Hahaha... Fiasko Big time. Gamla 9-7X var ju en succé i jämförelse!
När ska Saab fatta att det bara är loosers som håller på med badge-engineering...

#4
surabaron@hotmail.com
2010-10-14 16:36

Jarl: Numåste du ta din kvällsmedicin!

#5
789
2010-10-14 16:44

Vem 17 e han som kallar sig Jarl? Någon som vet?

#6
Greger
2010-10-14 17:15

Jarl har fortfarande inte kommit över, att en Saab inte stannade vid ett övergångsställe (och släppte över honom år 2003...).

#7
jarl s
2010-10-14 18:05

Förstår att sanningen gör ont. Men jag har rätt.
Lägg ner denna modell nu. Den kommer bara ge röda siffror ändå.

#8
789
2010-10-14 21:08

Jag anser att denna SAAB 9-4X inte är speciellt snygg då den är skrämmande lik den förfärligt FULA Lexus 400 och 450 där man t o m har satt antennen helt snett på taket. Är montörerna blinda i Japan eller?

#9
MR X
2010-10-14 21:33

Bilen är en riktig snålis på den marknaden den är ämnad för.
Den amerikanska marknaden. Det skulle dessutom förvåna mig om Saab inte sätter in en dieselmotor. Kanske den som man har vidareutvecklat i miljödiesel 9-3:an? Den är ju redan färdig och dessutom miljöklassad och skattebefriad i 5 år. Och till allas våran glädje så kommer truebeliver fortfarande få ligga vaken om natten sur och besviken med förlorat hopp om/över att Saab vägrar att dö! ;)

#10
Erik F
2010-10-15 12:14

Mycket snygg bil! Stort misstag att inte ha dieselmotor till bilen. Europaförsäljningen kommer att lida hårt av det. Smäll i en dieselmotor från PSA - de håller och fungerar utmärkt!

#11
Sulan__45
2010-10-15 13:21

Skulle detta vara nyheter? Se nedan för mer info.

http://www.saabsunited.com/

#12
jarl s
2010-10-16 09:22

En wannabe kan aldrig ta täten!

#13
z655
2010-10-16 19:37

Hellre wannabe än neverbe (Toyota)!!!

#14
2010-10-17 15:47

Jag tror säkert att den här kan bli bra och den passar nog också många som vill åka Saab men som hittills varit tvungna att avstå pga bristen på terrängegenskaper.
Avsaknaden av diesel är ju en nackdel, ett typiskt amerikanskt beslut, men om den så småningom kommer att byggas i Sverige kan det nog rättas till.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.