Bild
Nästa artikel
Nya uppgifter om Volkswagens eldrivna kombi – premiär 2023

Nya uppgifter om Volkswagens eldrivna kombi – premiär 2023

Nyheter

Volkswagens rymliga elbilskombi ID Space Vizzion ska dyka upp inom tre år, avslöjar VW-chefen.

Förra året visade Volkswagen upp en eldriven kombimodell som koncept. Bilen som gick under namnet Space Vizzion ska bli en del av ID-familjen med helt eldrivna bilar och skulle på sikt kunna ersätta dagens Volkswagen Passat.

Nu avslöjar VW-chefen Ralf Brandstätter nya uppgifter om den kommande kombimodellen. Den ska börja byggas 2023 i samma fabrik som i dag bygger elsuven ID 4, och baseras på koncernens MEB-plattform för elbilar.

Många hade nog hoppats att Volkswagen skulle sätta ID Space Vizzion i produktion tidigare än så, men nu står det alltså klart att modellen dröjer ytterligare drygt tre år.

”Den här modellen är vår tolkning av en hållbar premiumbil. Den imponerar med en högkvalitativ interiör och gott om utrymme”, säger Ralf Brandstätter i ett inlägg på Linkedin.

Volkswagens eldrivna kombimodell ska klara upp till 70 mil på en laddning tack vare en kombination av stort batteripaket och lägre förbrukning än i motsvarande suv-modell.

Läs också: Volkswagen Passat blir kvar – och kommer med eldrift

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2020-11-16 10:18

Nähä... är det sant?

#2
2020-11-16 10:23

Förlåt om jag är ironisk, men det är lite som filmen "life of brian", stenings scenen (2 min in i clippet).
https://www.youtube.com/watch?v=bDe9msExUK8
SUV är stolleri, speciellt när det kommer till elbilar som måste vara snåla för att få bra räckvidd.

#3
2020-11-16 10:28

Den där ser ju riktigt bra ut. Men tre års ytterligare väntan, hinner någon annan tillverkare före med en eldriven kombi? Kanske PSA, Renault eller Volvo?

#4
2020-11-16 10:29

Ja från ett endimensionellt perspektiv ogillar vissa SUV:ar samtidigt som andra tycker att de är guds gåva till mänskligheten. Något mer rätt eller fel existerar således inte utan är en funktion av ens egna preferenser.

Inte speciellt komplicerat att förstå alls.

MVH AL

#5
2020-11-16 10:30

70 mil?? Och för alla som inte kör 70 mil i stöten varje vecka, kommer det då en version med kortare räckvid, och mer överkomligt pris?

Och -- när kommer den snygga sedanmodellen? :-)

#6
2020-11-16 10:39

Haha @ToRy drt är så många som fortfarande vägrar köpa elbil, just för att den inte kan komma 100mil på en tank, även om de aldrig kör 100mil I stöten. De är fast i tanken att inte bli mer begränsad än vad de är med en fossilt driven bil, det är också dessa som deklarerar att de kommer aldrig köpa en elbil förens de kan tanka den lika fort som sin gamla Volvo diesel.

#7
2020-11-16 10:41

En Skoda Enyaq som rymmer 1.711 liter bagage kostar från 24.800 euro=255.440kr med 9000 euro i elbilsstöd i Tyskland.
https://ev-database.de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50

#8
2020-11-16 10:51

Låg trång och svårlastad.
In ut med barnstolar och stå halvböjd in i bakluckan för att baxa in barnvagn och matkassar....
Usch och ett tydligt nej tack.

#9
2020-11-16 11:06

@Olle: Det var ett riktigt bra pris för Enyaq, låt vara att det beror på en svettig subvention!! ID.3 och andra mindre elbilar måste vara riktigt överkomliga i Tyskland med andra ord.

#10
2020-11-16 11:29

ToRy, med tanke på att dom kör med olika storlekar på batteriet på dom andra så skulle det vara väldigt konstigt om dom inte gjorde det med denna. Iofs med 3 år kvar till den kommer så hinner dom ju se hur dom nuvarande tas emot, om alla köper samma storlek på batteriet nu så kanske dom ändrar sig.

Kodiaq, att lyfta högt för att få in grejerna i bagaget ser du inget konstigt med antar jag? Låg lasttröskel var väldigt viktigt på bilar för ett gäng år sen, det verkar helt ha försvunnit nu. :)

#11
2020-11-16 11:30

Det finns väl knappt några elbilar i kombimodell så det är väl bra att det kommer fler sådana. Tror dock att Skoda kommer paketera den bättre än VW.

#12
2020-11-16 11:34

Kodiaq - nu är det ju så att alla inte är långa och ståtliga och som en hög och stor SUV kan vara lösningen för. Alltså - det finns likaledes en hel del människor som en hög bil tvärtom är ett hinder för - kanske t o m för din egen fru - vad vet jag ? Så allt är inte svart eller vitt - åt nåt håll...

#13
2020-11-16 11:38

Panopticon, träffsäkert och du har rätt!. Det var bokstavligen "fel" att bilen var för hög i bagaget så man inte kunde lasta sakerna enkelt. Att stå böjd med barnstolar, det gör man kanske i 3 år (max) sedan kryper barnen in själv. Du måste ändå bocka ryggen även med en SUV och barnstol. Jag har sett lite nya saker, vissa kvinnor kan inte stänga bagaget på äldre SUV modeller (dessa var höga och ingen automatisk stängning, man ser hur de står där och hoppar upp för att få tag i bakluckan). Grannen använder pall eller öppnar dörrarna för att kunna tvätta taket på bilen. Nä, om man skall snacka om ha det enkelt för sig så är inte SUV grejen, då är en vanlig bil bättre eller möjligen en MPV om man nu måste ha mer utrymme.

#14
2020-11-16 11:39

Jag kan tänka mig en sedan elbil, 1,5 - 1,55 meter hög och minst 4,45 meter lång (helst runt 4,5 - 4,6 meter). Kan hjultomten ordna en sådan modell till mig i år?

#15
2020-11-16 11:42

Och åter igen detta jäkla SUV tjatande i varenda tråd.
Nu handlade väl artikeln om VW:s kommande kombimodell?

#16
2020-11-16 12:20

Pan och pi.
Jag är kort..och tycker "suven" är betydligt mer lättlastad på alla plan än A 6an vi hade förut.
Har ingen aning vad ni jämför med men i min värld så är dessa lågbyggen en ren pina att använda nu när man har annat att jämföra med.
Stygga orkar man inte ens kommentera längre.

Jo att hen snackar skit och ska köpa var och varannan bil.
Jisses vilket öken.
Vilka fördommar folk har..ni kan få fråga min sambo som är lika kort..den dagen vi byter vill hon ha likadan bil.

Så jag tror henarna får tagga ner med sina fördommar!

#17
2020-11-16 12:36

Det viktigaste för tillverkarnas att komma ut med bilmodeller dom får mest stålar ut av. Elbilarna är inte ekonomiskt sätt vettiga ännu, dvs väldigt stora risker för tillverkarna. Det gäller inte att vara först i det här spelet, förutom dom tillverkare som har det allt för svettigt med allt för högt CO2 producerande bilar, som tex just VW. VW ligger alltså efter.

#18
2020-11-16 12:42

"Premiumbil, högkvalitativ och Volkswagen i samma mening"... HaHaHa, Den var lite rolig!

#19
2020-11-16 12:45

Vargen, AL, Kodiaq, PI mfl; I det jämlika socialdemokratiska Sverige och inför landsfader Stefan ska vi alla vara helt lika och ha exakt samma behov. Ingen får skilja sig från mängden eller ha en egen åsikt. Amen!

#20
2020-11-16 14:11

Hur hög eller låg bil man köper bestämmer man själv. Lite lägre om man prioriterar luftmotstånd (räckvidd) och lite högre om man prioriterar insteg, yteffektivitet vid parkering och sikt.

Personligen tycker jag Pass...Vizzionmodellen ser spännande ut. Frågan är om bilen är klar när den släpps ut på marknaden? Jag vill även ha dragförmåga och då ändras förmodligen 70 mil till 35 ungefär. Dock är vikten högre med ett större batteri vilket kanske påverkar körkortsbehörigheten. Vi får se.

#21
2020-11-16 16:46

Sådärja! Dit med ett Skodaemblem i fronten och texten eOctavia på bakluckan så är vi hemma! :-)

#22
2020-11-16 17:04

Patrik L
Tänkte lika;)

#23
2020-11-16 19:54

Snygg för att vara VW, liknar Peugeot 508´s bakparti :-)

#24
2020-11-16 20:59

Har VW fått ordning på sina el-buggar, eller dröjer några år till?

#25
2020-11-16 21:08

Vill ha !!! Kommer klippa till på en sådan när den kommer.

#26
2020-11-16 21:32

70 mil är väldigt långt för en elbil.

#27
2020-11-16 23:45

Carl: Men först om 3 år, och då 14 mil mindre än vad du redan idag kan beställa i en Tesla......

#28
2020-11-17 08:22

När octavian kommer som elbil blir det provkörning.
Antar att den kommer att vara en av dom vettigare alternativen även då.

#29
2020-11-17 16:08

Bara snabbladdare finns tillräckligt utplacerade så är ett mindre batteri ett bättre val pga tyngden och priset på den större. Inte bör man ha range ångest i onödan...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.