Nästa artikel
Nya uppgifter om Volkswagens eldrivna kombi – premiär 2023
Nyheter

Nya uppgifter om Volkswagens eldrivna kombi – premiär 2023

Publicerad 16 november 2020
Volkswagens rymliga elbilskombi ID Space Vizzion ska dyka upp inom tre år, avslöjar VW-chefen.

Förra året visade Volkswagen upp en eldriven kombimodell som koncept. Bilen som gick under namnet Space Vizzion ska bli en del av ID-familjen med helt eldrivna bilar och skulle på sikt kunna ersätta dagens Volkswagen Passat.

Nu avslöjar VW-chefen Ralf Brandstätter nya uppgifter om den kommande kombimodellen. Den ska börja byggas 2023 i samma fabrik som i dag bygger elsuven ID 4, och baseras på koncernens MEB-plattform för elbilar.

Många hade nog hoppats att Volkswagen skulle sätta ID Space Vizzion i produktion tidigare än så, men nu står det alltså klart att modellen dröjer ytterligare drygt tre år.

”Den här modellen är vår tolkning av en hållbar premiumbil. Den imponerar med en högkvalitativ interiör och gott om utrymme”, säger Ralf Brandstätter i ett inlägg på Linkedin.

Volkswagens eldrivna kombimodell ska klara upp till 70 mil på en laddning tack vare en kombination av stort batteripaket och lägre förbrukning än i motsvarande suv-modell.

Läs också: Volkswagen Passat blir kvar – och kommer med eldrift

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:18
Styggavargen

Nähä... är det sant?

#2 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:23
Styggavargen

Förlåt om jag är ironisk, men det är lite som filmen "life of brian", stenings scenen (2 min in i clippet).
https://www.youtube.com/watch?v=bDe9msExUK8
SUV är stolleri, speciellt när det kommer till elbilar som måste vara snåla för att få bra räckvidd.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:28
Berwald

Den där ser ju riktigt bra ut. Men tre års ytterligare väntan, hinner någon annan tillverkare före med en eldriven kombi? Kanske PSA, Renault eller Volvo?

#4 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:29
A.L

Ja från ett endimensionellt perspektiv ogillar vissa SUV:ar samtidigt som andra tycker att de är guds gåva till mänskligheten. Något mer rätt eller fel existerar således inte utan är en funktion av ens egna preferenser.

Inte speciellt komplicerat att förstå alls.

MVH AL

#5 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:30
ToRy

70 mil?? Och för alla som inte kör 70 mil i stöten varje vecka, kommer det då en version med kortare räckvid, och mer överkomligt pris?

Och -- när kommer den snygga sedanmodellen? :-)

#6 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

Haha @ToRy drt är så många som fortfarande vägrar köpa elbil, just för att den inte kan komma 100mil på en tank, även om de aldrig kör 100mil I stöten. De är fast i tanken att inte bli mer begränsad än vad de är med en fossilt driven bil, det är också dessa som deklarerar att de kommer aldrig köpa en elbil förens de kan tanka den lika fort som sin gamla Volvo diesel.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:41
Olle_45

En Skoda Enyaq som rymmer 1.711 liter bagage kostar från 24.800 euro=255.440kr med 9000 euro i elbilsstöd i Tyskland.
https://ev-database.de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50

#8 • Uppdaterat: 2020-11-16 10:51
Kodiaq

Låg trång och svårlastad.
In ut med barnstolar och stå halvböjd in i bakluckan för att baxa in barnvagn och matkassar....
Usch och ett tydligt nej tack.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-16 11:06
ToRy

@Olle: Det var ett riktigt bra pris för Enyaq, låt vara att det beror på en svettig subvention!! ID.3 och andra mindre elbilar måste vara riktigt överkomliga i Tyskland med andra ord.

#a • Uppdaterat: 2020-11-16 11:29
Panopticon

ToRy, med tanke på att dom kör med olika storlekar på batteriet på dom andra så skulle det vara väldigt konstigt om dom inte gjorde det med denna. Iofs med 3 år kvar till den kommer så hinner dom ju se hur dom nuvarande tas emot, om alla köper samma storlek på batteriet nu så kanske dom ändrar sig.

Kodiaq, att lyfta högt för att få in grejerna i bagaget ser du inget konstigt med antar jag? Låg lasttröskel var väldigt viktigt på bilar för ett gäng år sen, det verkar helt ha försvunnit nu. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.