Bild
Nästa artikel
Volkswagen I.D Space Vizzion kombinerar eldrift och kombi

Volkswagen I.D Space Vizzion kombinerar eldrift och kombi

Nyheter

Den helelektriska motsvarigheten till Passat är planerad att börja säljas om några år.

Volkswagen har presenterat ett koncept på ytterligare en medlem i sin helt elektriska bilfamilj I.D. Tidigare har vi fått stifta bekantskap med såväl buss som suv, halvkombi och sedan. Nu är det dags för svenskarnas favoritkaross: kombi.
 

Volkswagen I.D Space Vizzion kombinerar eldrift och kombi

4,9 meter långa Space Vizzion har ett lastutrymme på 586 liter. Ett litiumjonbatteri på 77 kWh netto ger en beräknad räckvidd på upp till 59 mil. Bilen kan fås med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, då med en elmotor på varje axel. Sammanlagd effekt är 340 hästkrafter. Med enbart bakhjulsdrift blir det istället 279 hästkrafter.

Volkswagen I.D Space Vizzion kombinerar eldrift och kombi

Insidan är klädd i materialet AppleSkin, ett slags konstgjort läder som görs på resterna från äppeljuicetillverkning. Volkswagen har dumpat växelspaksknoppen på mittkonsolen, istället återupplivar de en gammal klassiker i rattväxeln. Körlägena väljs med en spak på höger sida om rattstången. 

I.D Space Vizzion mynnar ut i en produktionsmodell som är planerad att visas i slutet av 2021 och troligtvis sker säljstarten någon gång under 2022 om tidsschemat håller.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen I.D Space Vizzion?

Volkswagen I.D Space Vizzion kombinerar eldrift och kombi

Kommentarer

#1
2019-11-20 16:12

Nu börjar det likna nåt! Måste ändå säga att det är intressant att det är just Volkswagen som är först med att visa upp en elkombi och inte Volvo. Nu vill vi bara se en version med Skodaemblem i nosen också :-)

#2
2019-11-20 16:26

StefL: Vem som visar vad först och säger det ska komma om några år är väl ganska ointressant, vem som börjar sälja och leverera först, det är väl det som gäller! Säljstart om 2-3 år enligt VW, när börjar då leveranserna? Tidigast om 3 år......imponerande? Nej, det tycker jag nog inte......
I övrigt riktigt bra om de verkligen får ur 59 ärliga mil ur det batteriet. Tror det när jag ser det......jag kan komma 59 mil i bra sommarväder under rätt kör/trafikförhållande med mitt batteri som är på runt 96 tillgängliga kWh.

#3
2019-11-20 17:40

ワイズトヨタ
(Waizutoyota)
Och VW med flera är raka motsatsen till kloka Toyota (vilka har insett vilket miljösvineri dessa klumpar är). Asiaterna tar över vår bilindustri och våra barns framtid: Våra galna politikers förtjänst. Kanske de är mutade att sälja ut oss?

血液バッテリー

.

#4
2019-11-20 19:01

Det ska bli kul att se alla VW's nyutvecklade elbilar. Inte minst denna.

Skodaemblemet betyder för mig bara att man sparat pengar där de tror att det inte syns och kompenserat detta med att lägga ett paraply i dörren.

#5
2019-11-20 21:40

Om nu produktionsbilarna får en så här ljus och trevlig inredning är det ju ett rejält lyft från de så vanliga kolkällarinteriörerna.
Och att man äntligen insett var placeringen av växelväljaren, eller "driftlägesställaren" ska sitta.
Det visste man redan på 1940-talet i USA då de första rattväxlarna kom.
Innan allt skulle vara "sport"!

#6
2019-11-21 00:21

ÄNTLIGEN!! Att det tagit så lång tid för en biltillverkare att krysta fram detta elbilskoncdep är dock mycket märkligt.

#7
2019-11-21 08:09

Jag anar en ny Sverigefavorit om VW väl kan göra slag i saken...

#8
2019-11-21 09:33

Den här modellen blir helt fel i storlek tycker jag, med längd ca 496cm och bredd ca 190cm.
Den är nästan 20 cm längre än Passat, men har "bara" 586 liter bagage mot Passatens 650 liter.
När VW presenterade ID.3 så sa man "yttermått som en Golf, innermått som en Passat.
Varför ska då denna behöva så stora mått utvändigt ?
En modern utrymmeseffektiv elbilskombi från VW borde vara nättare på utsidan än dagens Passat och med minst samma innermått.

#9
2019-11-21 09:38

En rejäl balja, 4.9m. Nästan 1,5dec längre än nuvarande Passat.

#10
2019-11-21 10:28

Irvor : Kan ju vara så att de satsar på sittkomforten bak. Allt som glimmar är inte lastutrymme. Och i en familj med långskånkar är 50-60 liter bagage hit eller dit troligen inte lika efterlängtat som Superb-lika utrymmen i baksätet.

#11
2019-11-21 12:32

HenrikM: Man måste ju visa upp en bil för att kunna sälja den - så jag ser detta som åtminstone ett steg på vägen, ett steg ingen annan tillverkare hittills tagit.

Klarsynt: Som du vet har alla läsare av denna hemsida redan läst din åsikt ungefär en miljard gånger så du behöver inte ens skriva ut den. Vi vet vad du tycker och vi vet att du har fel. Jag föreslår ett studiebesök i de nigerianska oljefälten om du nu är så övertygad om förträffligheten i bensindrivna bilar - vilket är vad Toyota tillverkar.

Pinjong: Eftersom min nuvarande Skoda är en Octavia serie 2 av årsmodell 2011 har jag inget paraply, så jag ser mycket fram emot just den detaljen i min framtida el-Skoda. (Om det inte blir en Tesla Model Y dessförinnan).

#12
2019-11-22 14:05

"Appleskin" Undrar hur länge det får heta så när ett visst IT_bolag får upp ögonen för det...
Annars en intressant bil som kan skaka om framförallt vår marknad.

#13
2019-11-23 19:55

Äntligen! Detta har jag väntat på. Tyvärr tror jag att den kommer kosta som en fullt utrustad Tesla model 3, d.v.s. över 700 000 kr så det här med att man har kunnat få en "hyffsat" premiumbil för 400-500 000 kr är förgångna tider.

#14
2019-11-25 18:23

VW har många intressanta elbilar på gång.
Om denna är längre än nuvarande Passat och ändå har mindre lastutrymme, blir jag fundersam. Även om det redan rymliga baksätet skulle växa till Superb-format, borde lastutrymmet vara större.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.