Bild
Nästa artikel
Premiär: MG 5 är en eldriven kombi med låg prislapp

Premiär: MG 5 är en eldriven kombi med låg prislapp

Nyheter

Brittiska sportbilsmärket MG siktar nu in sig på elbilar.

Brittkska bilmärket MG har ett rörigt förflutet. Det grundades redan 1920 och riktade först in sig på sportbilar. Men på 2000-talet var sagan slut och konkursboet köptes upp av ett kinesiskt företag.

Nu har MG börjat sälja elbilar i flera länder, däribland Norge. Det finns även uppgifter om att märket på sikt ska lanseras i Sverige.

Inom de närmaste tre månaderna kommer nästa modell i form av en eldriven kombi med namnet MG 5. Den skulle mycket väl kunna bli populär i Europa eftersom många köpare efterfrågar just en eldriven kombimodell.

MG har ännu inte släppt alla tekniska detaljer om kombimodellen ännu, men räckvidden ska ligga på omkring 34 mil enligt WLTP-körcykeln. Effekten kan hamna på drygt 160 hästkrafter och modellen blir framhjulsdriven.

När det gäller snabbladdning ligger dock inte MG 5 längst fram i utvecklingen. Att ladda till 80 procent tar 50 minuter.

Med en längd på 4,54 meter ger sig MG 5 in i ungefär samma storleksklass som Volkswagen Golf Sportscombi. Sju års nybilsgaranti blir standard.

De första leveranserna ska köras igång under fjärde kvartalet i flera länder, bland annat England, där prislappen börjar på motsvarande 270 000 kronor inklusive elbilspremien.

Läs också: Kinesiska elbilar intar Europa: "Våldsam konkurrens"

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-14 14:19

Länk till MG Sverige.
https://mgmotor.eu/sv-SE/model

Nästa år kommer den med 73kWh batteri och 500km räckvidd.

MG ZS EV kostar 17.990 euro i Frankrike.

#2
2020-09-14 14:22

Ladda till 80 procent är ett dåligt mått. Jag vill veta hur många kilometer man får av tio minuters laddning.

#3
2020-09-14 15:24

Känns sådär att vanära "det gamla MG" genom att skriva: "Brittiska sportbilsmärket MG siktar nu in sig på elbilar."
Tycker nog man ska se det nya MG som ett helt annat märke.

#4
2020-09-14 15:27

Jaha MG är tillbaka som bilmärke, vi får väll hoppas att det kommer gå bättre att sälja bilar denna gång.

#5
2020-09-14 15:35

"But the rated power is only 50kW, meaning 40 minutes for 0-80 per cent on a CCS charger. Or just over three miles a minute."
Med andra ord: cirka 5 km per minuts laddning, 10 minuter = 50 km.
Ett annat test:
https://alltomelbil.se/stort-test-sa-snabbt-laddar-elbilen/

#6
2020-09-14 15:32

Enligt Top gear är den billig, och för övrigt... inget mer. Inte bra, inte hemsk, en billig elbil helt enkelt.
"So without doubt you’ll have come for the price. The rest of it won’t by any means make you run away screaming."

#7
2020-09-14 17:10

Hultarn, det är ju precis det som det ständigt tjatas om, nu blir det en kombi och den blir billig, fattas bara dragkrok och 100 mils räckvidd i snöstorm så finns inte längre några hinder...

#8
2020-09-14 18:06

#EnnannanRobbsn! Du glömde takräcke !!!;-))

#9
2020-09-14 19:02

Hundter, den har rails så...

#10
2020-09-15 05:32

Är nog bara märket i fronten som är ”MG” behöver iofs inte vara något negativt speciellt på engelska bilar.

#11
2020-09-15 06:40

Se upp vw:)

#12
1
2020-09-15 08:44

Det är just såna här bilar vi behöver.

#13
2020-09-15 09:43

Tyskarna verkar ha fullt upp med skandaler och betala böter senaste är Mercedes som betalar 1.5 miljarder i USA, gamla VW ledning där några individer riskerar att skaka galler i 10år och dryga böter på toppen av det.

#14
2020-09-15 10:15

Trevligt format. Men när ska trenden med fula fälgar sluta? Har hellre plåt än de där. Och sen var det där med brittisk nykonstruerad elbil... Mjae :P

#15
2020-09-15 10:41

Så här skall det se ut... det är rätta vägen, praktiska bilar med hyfsad aerodynamik och bra prislapp. Batteriet behöver inte vara större än ca 45-55 kWh för att en sådan här bil skall kunna köra minst 30 mil. SUV modeller funkar inte, det blir för mycket vikt och ineffektivt.

#16
2020-09-15 11:32

Kineserna på gång alltså -godnatt och adjö till den europeiska bilindustrin...

#17
2020-09-15 13:00

Europa har ju biltillverkare som är hundra år gamla. Är det elbilshatarnas fel att vi i våran del av världen fortsätter envisas med oljeberoende, avgaser, buller och luftvägssjukdomar? Det finns dock ljuspunkter som blir klarare och klarare. Teslas Gigafactory Berlin-Brandenburg är ett av dem. Frågan är hur många av de gamla stora drakarna som klarar att ställa om medan de fortfarande har en tillverkning att ställa om.

#18
2020-09-15 18:25

Chinese battery maker plans factory in France, report says

https://europe.autonews.com/suppliers/chinese-battery-maker-plans-factor...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.