Nästa artikel
Kinesiska elbilar intar Europa: "Det blir våldsam konkurrens"
Nyheter

Kinesiska elbilar intar Europa: "Det blir våldsam konkurrens"

Publicerad 15 juni 2020
Nu måste biltillverkarna snabba sig på för att kunna möta utmanarna, enligt Renaults styrelseordförande.

De senaste åren har flera kinesiska biltillverkare börjat titta på att sälja bilar även i Europa. Märken som Byd, Hongqi, Aiways och Xpeng gör snart sitt intåg på den europeiska marknaden – förmodligen också i Sverige.

Trots att många europeiska tillverkare nu storsatsar för att lansera nya elbilar kommer de kinesiska elbilarna bli ett allvarligt hot, inte minst på grund av de lägre priserna. Det säger Jean-Dominique Senard, styrelseordförande i Renault.

– Vi kommer se våldsam konkurrens både inifrån Europa och utifrån. Vi måste agera snabbt för att möta dessa nya utmanare, säger han.

Konkurrensen på elbilsmarknaden kan bli som allra mest påtaglig i de lägre prisklasserna. Volkswagen har kallat nya ID 3 för en ”folkelbil”, men Renault, Dacia, Nissan och flera andra utmanare ska lansera – eller har redan lanserat – billigare alternativ.

Kinesiska tillverkare kan pressa ned priserna ännu mer, och när stora bilmarknader som Frankrike eller Tyskland nu inför enorma elbilssubventioner blir slutpriset för bilköparen ännu lägre.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-15 09:43
LeifV

Jadu... det kan ju finnas olika kunder som köper bilar. T ex de som föredrar att man låter bli "smarta" bilen och fokuserar på det grundläggande istället.

"Elbilen" behöver bredd och mångfald. Trots att företag som Renault haft elbil i flertalet år nu, så har de inte utvecklat sig alls. ZOE passar inte riktigt alla och är inte direkt "one-size-fits-all". Mycket märkligt att man sovit så länge...

#2 • Uppdaterat: 2020-06-15 10:43
Svenne60

Här bör man granska noga under vilka villkor de kinesiska bilarna tillverkas. Den europeiska produktionen får inte slås ut pga. skillnader i lagstiftning, miljöhänsyn, arbetarskydd, statligt stöd och annat

#3 • Uppdaterat: 2020-06-15 11:42
Styggavargen

Svenne, du vet väl att nästan allt tillverkas i Kina numera? Så har du inte granskat andra produkter, varför kolla på hur bilar tillverkas?. Jag tror faktiskt bilar tillverkas mer av robotarna... och du kanske skulle kolla upp med dem om de känner sig underbetalda eller utslitna på sin arbetsplats? Om du öppnar ögonen lite mer... kan jag säga (hoppas att det inte blir en chock) att varför större företag tjänar mycket pengar... är för att de lever på någon som aldrig kommer bli rik, som exploateras genom sitt tunga arbete för att göra företaget/företagaren rikare... och så fortsätter det i snabbare takt. Jordklotet är som ett Monopolspel.. som alltid slutar spelet ett fåtal rika (i Monopol 1 spelare superrik)... och resten fattiga. De som blev rika blev detta pga de fattiga. Som du vet, det är inte bra att hamna på Norrmalmstorg när den som äger vägen har hotelll... det klarar man några gånger sedan är man bankrupt.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-15 15:09
1

Bra. Tryck på bara.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-15 16:15
Olle_45

Kineserna har redan tagit över. Daimler/Mercedes har Geely som storägare. Volvo Cars ägs av Geely.
PSA och Fiat/Chrysler har Dongfeng som stor ägare.

Idag säljs exempelvis en stor SUV MG ZS EV med 44,5kWh batteri för € 22.985 i Europa.
https://mgmotor.eu/nl-NL/model

Nästa år så kommer den med 73kWh batteri och ungefär samma pris.
"MG ZS EV To Cross 500km Range With Bigger Battery In The Future"
https://www.cardekho.com/india-car-news/mg-zs-ev-to-cross-500km-range-with-bigger-battery-in-the-future-24723.htm

#6 • Uppdaterat: 2020-06-15 17:50
Elbilisten

Maxus har förutom de två transportbilar MPVn Euniq med 7 säten. Finns redan i Norge. "Vår egen" Polestar är också Made in China.

#7 • Uppdaterat: 2020-06-15 17:58
Svenrune

Bl.a Volvo S90 är tillverkad i Kina. Gäller Svensk miljölagstiftning? Gäller Svensk arbetslagstiftning? Gäller svensk kvalite?är det en svensk bil? Och gäller statligt stöd? Ja absolut. Kinesiskt statligt stöd.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-16 11:00
hans.antnas

En hel del av det som tillverkas i Kina är skräp , köpte en billig släntklippare (25000) ramlade isär 3-dje gången den användes sprack söder i gavlarna ,,felsvetsad för tunn plåt ,,firman som sålde den skickade upp en ny , den höll inte nå bättre , den sprack upp i svetsningarna, fick svetsa på egna förstärknings plåtar, man får vad man betalar för är min erfarenhet av att köpa Kinesgrejor.

#9 • Uppdaterat: 2020-06-16 11:50
Svenne60

Styggavargen; Vet du varför "nästan allt tillverkas i kina numera"? Och varför de slår ut europeisk industri? Jo, därför att villkoren är orättfärdiga till vår nackdel, för i annat fall skulle det inte vara så. Något att tänka på kanske

#a • Uppdaterat: 2020-06-16 13:37
glimma-48

Kineserna tillverkar både de sämsta och de bästa tekniska grejorna. Detta är en medveten strategi. Först ska man in på marknaden genom billigt masstillverkat "skit", sedan följer man upp med högteknologiska produkter. Jag har som exempel ägt 2 kinatillverkade motorcyklar och en utombordare från Kina där den gemensamma nämnaren var lågt pris, enkel gammal teknik och brist på reservdelar och serviceställen. I går köpte jag en högteknologisk laptop som känns rakt igenom premium. Om några år rullar det säkert kinatillverkade bilar av helt igenom kinesisk högkvalitetsteknologi på Europas vägar. Japanerna använde samma taktik.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.