Bild
Nästa artikel
Nyheter

Kinesen Aiways har problem med sidokrock

Publicerad 18 december 2019 (uppdaterad 19 december 2019)
Euro NCAP har testat en ny omgång bilmodeller och gett dem betyg utifrån hur bra de klarar kollisioner. Förutom Aiways U5 utsattes Volkswagen Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Ford Puma, MG HS och Z, samt Nissan Juke, Audi Q8 och Volkswagen Golf för tuffa prövningar. Här är resultaten.
Nystartade kinesiska biltillverkaren Aiways planerar att börja sälja sin första produkt, suven U5, i Europa under 2020. Men de har några förbättringar i krocksäkerhet att göra fram till dess. 

När krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP genomförde sina testmoment visade det sig att U5 inte klarade stolpkrocktestet särskilt bra. Krockkudden kunde inte skydda huvudet från inträngandet i kupén och det blev poängavdrag. I sidobarriärstestet löste airbagen inte ut ordentligt eftersom den fastnade i inredningen.

Aiways själva säger att de ska göra förbättringar och be om att få bilen omtestad igen innan den lanseras. Även autobromsen för cyklister och fotgängare presterade inte på topp och sammanfattningsvis blev betyget tre av fem stjärnor. 

– Även om konsten att bygga säkra bilar i Kina har tagit sjumilakliv de senaste åren visar U5-exemplet att det kan vara svårt att uppfylla det femstjärniga kriteriet för unga företag. Men problemen går att övervinna och vi ser fram emot att verifiera bilen när bristerna har åtgärdats, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Europa NCAP.

Uppdaterade småbilen Volkswagen Up och kusinerna Seat Mii och Skoda Citigo fick tre av fem i betyg, på grund av att autobroms inte är standard på alla marknader. Några som däremot presterade på topp och belönades femstjärnigt var generation av Volkswagen Golf, kompakta crossoverna Ford Puma, och Nissan Juke, stora suven Audi Q8 samt två högbyggen från MG: ZS EV och HS. Efter  brittiska MG Rovers konkurs hamnade MG i kinesiska SAIC:s ägo och återlanseras i Europa. 

Se filmer på krocktesterna här nedanför.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Volkswagen Golf

Nissan Juke
 

Ford Puma

MG ZS EV
 

MG HS
 

Aiways U5
 

Volkswagen Up
 

Seat Mii
 

Skoda Citigo
 

Audi Q8
 

Bilarnas krockbetyg

Volkswagen Golf: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 89%
Fotgängarskydd:76%
Förarstödsystem: 78%

Volkswagen Up: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 81%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 46%
Förarstödsystem: 55%

Seat Mii: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 81%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 46%
Förarstödsystem: 55%

Skoda Citigo: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 81%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 46%
Förarstödsystem: 55%

Ford Puma: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 94%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 77%
Förarstödsystem: 74%

MG ZS EV: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 90%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem: 70%

MG HS: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 81%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem: 71%

Nissan Juke: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 94%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd:81%
Förarstödsystem: 73%

Aiways U5: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 73%
Skydd av barn: 70%
Fotgängarskydd: 45%
Förarstödsystem: 55%

Audi Q8: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93%
Skydd av barn: 87%
Fotgängarskydd:71%
Förarstödsystem: 73%

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.