Bild
Nästa artikel
Kinesen Aiways har problem med sidokrock

Kinesen Aiways har problem med sidokrock

Nyheter

Euro NCAP har testat en ny omgång bilmodeller och gett dem betyg utifrån hur bra de klarar kollisioner. Förutom Aiways U5 utsattes Volkswagen Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Ford Puma, MG HS och Z, samt Nissan Juke, Audi Q8 och Volkswagen Golf för tuffa prövningar. Här är resultaten.

Nystartade kinesiska biltillverkaren Aiways planerar att börja sälja sin första produkt, suven U5, i Europa under 2020. Men de har några förbättringar i krocksäkerhet att göra fram till dess. 

När krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP genomförde sina testmoment visade det sig att U5 inte klarade stolpkrocktestet särskilt bra. Krockkudden kunde inte skydda huvudet från inträngandet i kupén och det blev poängavdrag. I sidobarriärstestet löste airbagen inte ut ordentligt eftersom den fastnade i inredningen.

Aiways själva säger att de ska göra förbättringar och be om att få bilen omtestad igen innan den lanseras. Även autobromsen för cyklister och fotgängare presterade inte på topp och sammanfattningsvis blev betyget tre av fem stjärnor. 

– Även om konsten att bygga säkra bilar i Kina har tagit sjumilakliv de senaste åren visar U5-exemplet att det kan vara svårt att uppfylla det femstjärniga kriteriet för unga företag. Men problemen går att övervinna och vi ser fram emot att verifiera bilen när bristerna har åtgärdats, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Europa NCAP.

Uppdaterade småbilen Volkswagen Up och kusinerna Seat Mii och Skoda Citigo fick tre av fem i betyg, på grund av att autobroms inte är standard på alla marknader. Några som däremot presterade på topp och belönades femstjärnigt var generation av Volkswagen Golf, kompakta crossoverna Ford Puma, och Nissan Juke, stora suven Audi Q8 samt två högbyggen från MG: ZS EV och HS. Efter  brittiska MG Rovers konkurs hamnade MG i kinesiska SAIC:s ägo och återlanseras i Europa. 

Se filmer på krocktesterna här nedanför.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Volkswagen Golf

Nissan Juke
 

Ford Puma

MG ZS EV
 

MG HS
 

Aiways U5
 

Volkswagen Up
 

Seat Mii
 

Skoda Citigo
 

Audi Q8
 

Bilarnas krockbetyg

Volkswagen Golf: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 89%
Fotgängarskydd:76%
Förarstödsystem: 78%

Volkswagen Up: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 81%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 46%
Förarstödsystem: 55%

Seat Mii: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 81%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 46%
Förarstödsystem: 55%

Skoda Citigo: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 81%
Skydd av barn: 83%
Fotgängarskydd: 46%
Förarstödsystem: 55%

Ford Puma: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 94%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 77%
Förarstödsystem: 74%

MG ZS EV: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 90%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem: 70%

MG HS: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 81%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem: 71%

Nissan Juke: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 94%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd:81%
Förarstödsystem: 73%

Aiways U5: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 73%
Skydd av barn: 70%
Fotgängarskydd: 45%
Förarstödsystem: 55%

Audi Q8: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93%
Skydd av barn: 87%
Fotgängarskydd:71%
Förarstödsystem: 73%

Kommentarer

#1
2019-12-18 21:13

Synd att kinesiska nytillskottet bekräftar mina fördomar. Tänk om de hade lagt resurser på att bli bäst.

#2
2019-12-18 21:45

Kul att MG ZS EV fick bra betyg (den har snackats ned en del tidigare här på forumet)! Kanske kommer den till Sverige med ett bra pris i vår?

#3
2019-12-18 23:41

"Kinesen Aiways har problem med sidokrock"
Och varför utlöses frontkuddarna i sidokrock?

Intressant att man helt missat att VW Golf också har problem med sidokrock genom att bakdörren öppnas helt.
Sensationellt resultat.
Borde hamna i rubrikerna.

Underkänt för passageraren i baksätet och man utlöser sidogardinerna helt i onödan i tre av fyra fall och visar inte hur det går för passagerarna i framsätet i offset.
Sedan var väl "Lane Suport" inte direkt imponerande, i en så teknikspäckad bil från VW för 2020 kunde man förvänta sig mer effektivitet, Peugeot 208 är bättre.

#4
2019-12-19 10:37

N-iklas: håller med. Men tycker inte att kinesen ser märkbart sämre ut än resten. Ser okej ut.

#5
2019-12-19 12:57

Tror faktiskt Aiways dåliga resultat i sidokollisionen beror på glastaket. Det ger mindre stabilitet och absorberar ej krockvåldet lika bra som ett traditionellt tak.

För övrigt kan jag tycka att en ny bil idag, borde prestera bättre än vad Aiways gör. Sämst betyg i hela testomgången, sett till procentuella värden. Bilarna krockar ju med sig själv, dvs ingen motpart. Att således en VW Up har bättre procentuell säkerhet är en skämt. Tror de måste tillbaka till ritbordet och åter modulera för hur bilen skall ta upp krockvåldet. Om inte priset är i paritet med tex en ingångs Dacia Duster kommer de inte sälja många bilar.

#6
2019-12-19 14:44

@N-iklas: Golfen är ju en gammal konstruktion med Peugeoten är ny. Därför bättre resultat för den. Utvecklingen går framåt och VW snålar med att varannan generation bara är en större facelift. Lite som Volvo gjorde förr.

#7
2019-12-20 17:46

Viktigt att poängtera är att testet inte säger just något om kinesiska bilar eftersom MG ZS är en kinesisk konstruktion rakt igenom, och den fick ju full pott.

#8
2019-12-22 21:03

Fattar inte att Golfen kunde få så högt betyg med den öppnande bakdörren. Borde diskvalificera bilen helt.
Redan vid första barriärkrocken ser man hur bakdörren flexar på ett sätt jag inte sett på andra bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.