Nästa artikel
Xpeng G3 och X7 på väg – nya elsuven ska säljas i Norge
Nyheter

Xpeng G3 och X7 på väg – nya elsuven ska säljas i Norge

Publicerad 27 april 2020 (uppdaterad 27 september 2021)
En ny kinesisk elbil som lockar med mycket räckvidd för pengarna ska börja säljas till norska köpare. Dessutom kommer en lyxsedan som ska utmana Tesla Model S.

Snart ska ett nytt bilmärke börja sälja elbilar i Norge – och eventuellt kan märket dyka upp även i Sverige. Det handlar om kinesiska Xpeng.

De allra flesta märken som säljer bensin- och dieselbilar har funnits länge. Många av dem har en hundraårig historik. Men när det gäller elbilar finns många märken som dykt upp ”från ingenstans” bara de senaste åren. Hit hör till exempel Tesla och Polestar, och med hjälp av elbilar kan även gamla märken få en nystart som i MG:s fall.

Xpeng är det kanske inte så många som känner till men det är heller inte så konstigt. Märket lanserades 2014 och i oktober/november 2020 ska elsuven Xpeng G3 börja säljas på nätet i Norge. Första exemplaret är redan typgodkänt.

Priserna och utrustningsdetaljerna är ännu inte klara men batteripaketet är på 66,5 kWh och räckvidden ligger på omkring 45–46 mil enligt WLTP-körcykeln. Bilen har flera system som gör bilen delvis självkörande och ett eget operativsystem för infotainmentsystemet.

Instegspriset för Xpeng G3 ligger på motsvarande 230 000 kronor. Även den dyraste versionen är betydligt billigare än motsvarande Tesla Model Y.

Vid sidan av suven G3 har Xpeng också visat upp en större lyxsedan som är 20 centimeter längre än Tesla Model 3 men tio centimeter kortare än Model S. Den kallas Xpeng X7 och har bland annat Brembobromsar, ansiktsigenkänning och en särskild sensor som följer ögonens rörelser och anpassar menyerna i infotainmentsystemet, infällbara dörrhandtag och en stor mediaskärm i liggande format.

Xpeng X7 lockar med ett batteripaket på 80 kWh och en räckvidd på 70 mil, vilket i så fall skulle vara 15 procent längre räckvidd än i Tesla Model S trots ett batteripaket som är 20 procent mindre. Det återstår att se om det är görbart men räckvidden uppges enligt den kinesiska körcykeln som är betydligt snällare och mer tillåtande än den nya europeiska WLTP-körcykeln.

Interiören i Xpeng-bilarna har uppenbara likheter med den i Teslas modeller. Tesla hävdar också att Xpeng stulit källkoden till företagets Autopilotsystem. Xpeng hävdar å sin sida att anklagelserna är felaktiga och spekulativa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.