Bild
Nästa artikel
Mest och minst driftsäkra bilarna

Mest och minst driftsäkra bilarna

Nyheter

Vilka bilmodeller klarar sig bäst från driftsstörningar? Det avslöjas i den tyska bilistorganisationen ADAC:s nya haveristatistik.

I den senaste haveriundersökningen, som bygger på över fyra miljoner plötsliga driftstopp på tyska vägar under 2010, klarar sig generellt de europeiska bilarna bättre än de asiatiska.

Det är bara i den minsta klassen, mikrobilarna, som det är asiatiskt i topp. Detta i form Toyotas lilla Aygomodell. I resten av storleksklasserna är det europeiskt på tätplatserna.  

De driftstopp som kartlagts i 2010 års ADAC-undersökning vållades i hälften av fallen av urladdade batterier eller problem med elsystemen. En fjärdedel av stoppen orsakades av fel på tänd- eller insprutningssystemet.

Resten av haverierna berodde på problem med motor, bränsle- och avgassystem samt på krånglande klimatanläggningar.

ADAC har sedan 1978 årligen redovisat sin haveristatistik och uppgifterna i den senaste undersökningen gäller bilar som är upp till sex år gamla. I tabellerna här nedan ser du vilka fem bilar i varje storleksklass som klarade sig bäst i årets Pannenstatistik. Vi har också tagit med de fem sämsta bilarna i varje kategori.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

ADAC:s haveristatistik:

Mikrobilar

Bäst i klassen:
1. Toyota Aygo
2. Fiat 500
3. Peugeot 107
4. Fiat Panda
5. Renault Twingo

Sämst i klassen:
1. Chevrolet Matiz
2. Smart fortwo
3. Kia Picanto
4. Ford Ka
5. Citroën C2

Småbilar

Bäst i klassen:
1. Mini
2. Peugeot 207
3. Mitsubishi Colt
4. Opel Meriva
5. Nissan Note

Sämst i klassen:
1. Hyundai Getz
2. Seat Ibiza
3. Fiat Punto
4. Honda Jazz
5. Renault Modus

Små mellanklassbilar

Bäst i klassen:
1. BMW 1-serie
2. Audi A3
3. Peugeot 308
4. Mercedes B-klass
5. Mercedes A-klass

Sämst i klassen:
1. Renault Kangoo
2. Peugeot 307
3. Citroën C4
4. Toyota Corolla
5. Opel Zafira

Mellanklassbilar

Bäst i klassen:
1. BMW X3
2. Mercedes C-klass
3. BMW 3-serie
4. Mercedes SLK
5. Audi A4

Sämst i klassen:
1. Opel Vectra
2. Ford S-Max
3. Ford Mondeo
4. Peugeot 407
5. Renault Laguna

Stora bilar

Bäst i klassen:
1. Audi A5
2. BMW 5-serie
3. Audi A6
4. Mercedes E-klass
5. Volvo S60/S70/S80/V70

Sämst i klassen:
1. Volkswagen Touareg
2. BMW X5
3. Mercedes M-klass
(Bara tre bilar redovisas).

Fotnot: Klassindelningen i tabellerna är den som används i ADAC:s Pannenstatistik. ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) är med sina 15 miljoner medlemmar Europas största Bilistorganisation.

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-05-16 09:20

Konstigt att Vibilägare inte vet bättre än framställa detta som seriös statistik.
Vet inte Vibilägare att de Tyska bilmärkerna har egna bärgningsbilar där man förmånligt hämtar upp "de enga" bilarna som kallas tex "Bmws-änglar" och alla dessa bilar därmed självklart inte kommer med i ADAC-statistiken medvetet just för att man ska komma så bra till som möjligt i denna statistik.
Innan tyskarna förmånligt började med sina egna bärgare såg det betydligt dystrare ut i denna "Statistik" vilket Tyskarna nu kommit med egna lösningar för att råda bot på.

#3
Raymond K
2011-05-16 09:33

Att man hittar Opel, Renault, Ford, Citoträngs, Fiat som sämst i en del klasser är inte förvånande.

#4
2011-05-16 10:57

Och att man hittar Volkswagen, Mercedes och BMW som sämst i en del klasser är inte heller förvånande! Lika lite som att man i någon klass t ex finner 2 Fiat bland de bästa!

#5
Raymond K
2011-05-16 11:02

Bmw och Mercedes är överskattade, Audi och Vw är mitt emellan.

#8
2011-05-16 12:44

Skiftande kvalité på BMW:s stadsjeepar. X3 i topp och X5 i botten. Byggs de olika fabriker eller är det ägarna som sköter och kör sina bilar så olika? En dyrare X5 borde vara minst lika bra konstruktion som den billigare X3. BMW har väl knappast sämre komponenter i X5:an? Eller är det så att denna pannenstatistik inte är så mycket att gå på?

#9
2011-05-16 13:00

Kanske lite som XC90 vs XC60 dä den förstnämnda har fler problem!?

#10
2011-05-16 13:13

Fullständigt missvisande då de tyska biltillverkarna är kopplade till andra bärgningsbolag som ger gratis bärgning inklusive lagning på plats. När då Adac redovisar sin statistik så delas det med antalet registrerade bilar för varje bilmärke och bilklass. Tacka tusan för att det blir missvisande och till fördel till de som har gratis service/bilbärgning. Smart av tyskarna men numera helt missvisande.

#11
2011-05-16 13:16

Här har jag tagit bort några inlägg som inte höll sig till diskussionen.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#12
2011-05-16 13:23

Snälla ni på Vibilägare redovisa inte sån här vilseledande statistik som är så välkänd och väldebatterad i andra länder. Ni som gör de bästa biltesterna och har hittintils känts så genomärliga, fall inte ner på samma låga nivå som era konkurenter automotorsport och teknikens värld som i ena fallet är en tysk biltidning på svenska och den andra som erkände för ett antal år sedan att de sålde betydligt mer lösnummer ju fler tester de hade på dyra tyska bilar som praktiskt taget enbart tjänstebilsåkare har råd med. Låt Vibilägare vara en biltidning för den stora massan. Jag tror jag talar för många läsare nu. Tack.

#15
2011-05-16 16:09

Väldigt vilket liv det blev här, då! Tyska bilar är gjorda för högt, tyskt motorvägstempo. Annat är det med asiater av typen Toyota, som är avsedda för pensionärskörning. Klart att de funkar i Sverige på alla 30-sträckor - men inte på 230-sträckor ...

tl_1, om det du skriver om Teknikens Värld stämmer (jag betvivlar det dock i den tappning som du beskriver det) bevisar ju bara vad folk till och med i Sverige helst vill läsa om. Vari ligger problemet? Jag kan förstå att folk gäspar över tester om Clio, Micra m.fl. när det är desto mer spännande att läsa om riktiga bilar.

#16
2011-05-16 16:23

Och du menar att tyska bilar skulle vara riktiga bilar som toppar bilprovningens statistik från botten och dessutom ökar avståndet från de japanska kvalitetsvagnarna ju äldre de blir? Kryp tillbaka till skyddsrummet med din fjantiga oberman attityd. En bil slits oerhört mycket mer under körning i stadstrafik med ständiga stopp och start och kallstarter än vad en tysk tjänstebil utför med lansvägskörning under samma sträcka i motorvägsfart.

#18
2011-05-16 16:50

Det är väl bara i Tyskland och för ADAC, krånglande klimatanläggning anses vara ett "driftsstop" ?
:o)
.
Är denna artikel seriös?

#19
2011-05-16 17:46

tl_1, mellan motovägskörningarna i Tyskland (som sliter avsevärt mycket hårdare på bilarna än våra promenadhastigheter) får de utstå rena tortyren i alla de köer som kännetecknar de tyska städerna (och motorvägarna). De tyska städerna (värda namnet) är många och dessutom för en normalsvensk (jag hör inte dit) skräckinjagande stora och oförlåtande. Är det någonstans som traktorers timmätare skulle fylla en funktion så är det i Tyskland.
Så jag upprepar: Tyska bilar är gjorda för högt, tyskt motorvägstempo - med en överdos stilleståndskörning/kökörning mellan varven. Annat är det med asiater av typen Toyota, som är avsedda för pensionärskörning. Klart att de funkar i Sverige i promenadfart och där köer värda namnet lyser med sin frånvaro.
Och visst är det sanningen att läsarna helst vill läsa om riktiga bilar! Bra fattat av Teknikens Värld.

#21
2011-05-16 18:14

tl_1

Mycket bra rutet om AMS och Teknikensvärld. Dessa bilar är tidningarnas målgrupp.

Vibilägare är en tidning för bilägare som har bilen till det den är till för,att frakta familjen hit och dit. Och att får reda på hur bilen funkar i vardagen för den normale bilisten. Desseutom tar upp saker som är viktiga för oss bilägare. Saker som de andra tidningarna inte lyfter ett ögonbryn år ens. För på de artiklarna säljer de inga "lösnr" till målgruppen........

#28
2011-05-16 20:36

1.Renault Twingo - bäst

5. Renault Modus -sämst

båda bilarna har samma motor 1,2 cc

hur är det möjligt att det skiljär så mycke på de två ?

#30
2011-05-16 21:22

Här kan ni se ADAC nätet: http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx?ComponentId=73430&SourcePageId=49424
Om ni vill Svenska språk då går bra menyn på explorer (Översätt) webbsida från google inställningar till Svensk.

#31
2011-05-17 09:36

Jag har nu tagit bort en hel rad kommentarer som inte höll sig till våra regler om att hålla sig till ämnet och diskutera med god samtalston. Jag har också stängt av en användare som missbrukat kommentarsfunktionen vid upprepade tillfällen.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#32
2011-05-17 14:02

@Jes_: Många fabrikanter kör idag med ac-kompressorer med variabelt deplacement, utan magnetkoppling. Det innebär att de ligger i konstant ingrepp, och när de skär (vilket de pga konstruktionen är rätt benägna att göra), så ryker drivremmen=stillestånd.

#33
2011-05-18 22:51

amoC, Du menar tyskarna som tex VW/Audi som väl har denna konstruktion på sina ac-kompressorer?
Smart när systemet aldrig kan stänga av kompressorn även om man tex får ett läkage i systemet som gör att tex oljan som ska smörja kompressorn försvinner, då känner ett normalt system att trycket försvinner och stänger därför av/kopplar bort kompressorns ingrepp vilket ju är omöjligt med en kompressor med ständigt ingrepp, väldigt smart då ett haveri då blir rätt oundvikligt utan smörjning...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.