Bild
Nästa artikel
AutoIndex 2011: Peugeot i botten

AutoIndex 2011: Peugeot i botten

AutoIndex

Trenden har varit tydlig. Det har bara varit en tidsfråga sedan de gyllene åren kring 2004–2005 innan Peugeot skulle dunka in i bottenplattan. Nu är det franska märket där, och nu är det vägen uppåt som gäller. Men det kommer inte att ske i all hast.

För första gången i AutoIndex-historien parkerar Peugeot på sista plats och det är egentligen ingen överraskning sett till hur rankingen har fallit år för år. Inte ens ledningsgruppen hos generalagenten KW Bruun AutoImport tycks bli förvånad när Vi Bilägare presenterar de färska resultaten i lejonets egen kula.

– Det är naturligtvis inte acceptabelt att vi befinner oss på den positionen, säger Peugeots danske vd Ulrik Lundsfryd. Men det känns ändå tryggt att vi vet vad det beror på.

I Peugeots fall stavas problemet kvalitet. De bilar som släpptes fram efter millennieskiftet var designmässigt spännande och lockade många unga och trendiga kunder till det franska märket, men med åren har det visat sig att kvaliteten inte motsvarat förväntningarna.

– Nya och gamla Peugeot är som två olika världar, säger Ulrik Lundsfryd.

Tyvärr är det gamla inte speciellt gammalt och det avspeglar sig i AutoIndex där kunderna äger bilar i årsmodellspannet 2004–2010. Bilar som Golfklassens Peugeot 307 och mellanklassens 407 är exempel på modeller som respektive ägare varit återhållsamma med att ge de allra högsta betygen till.

Strejkande elektronik, glappa spindelleder och lacksläpp är några av de kvalitetsproblem som Peugeotägarna återkommer till. Verkstäderna har fått nya instruktioner om hur problemen ska hanteras och har också i många fall varit frikostiga med mer goodwill, men trots bra jobb hos verkstäderna är det ofrånkomligt att kunderna inte ger högsta betyg. Ett eller flera extra verkstadsbesök utöver service är självfallet irritationsfaktorer som påverkar kundnöjdhetsindex.


Före och efter
Hos Peugeot pratar man om före och efter 2005 som en milstolpe, eller om vi talar modeller så har vi 307 på den ena sidan och efterföljaren 308 på den andra. Här finns också exempelvis högbyggena 3008 och 5008 på den rätta sidan liksom nya storbilen 508 – som får fem års nybilsgaranti – och inom något år också den presumtiva storsäljaren 208.

Peugeot presenterade sitt nya och mer omfattande kvalitetsprogram häromåret där sluttesterna ökat från en miljon till tre miljoner testkilometer och där kontrollerna blivit betydligt mer noggranna innan nya modeller släpps fram på marknaden.

Peugeots eftermarknadschef Flemming Fallesen ser redan resultat av kvalitetsuppryckningen.

– Garantikostnaderna har stadigt minskat sedan 2007, från index 100 till index 30 för år 2010.

Peugeot kan således hoppas på bättre tider med sitt nya modellprogram, men fortfarande, och för många år framåt, måste man också hantera den äldre, och icke lika väl framtestade bilparken, på ett sätt som får kunderna att förbli lojala. Däri består utmaningen.

– Vi har varit förberedda på detta och också utformat ett nytt åtgärdsprogram, säger Christian Törnblom, chef för återförsäljarutvecklingen. Återförsäljarna och verkstäderna ska i större utsträckning hjälpa till med rapporteringen. Vi har också förlängt våra garantier för vissa reparationer.

”Kommer att ta tid”
Flera stora egna undersökningar är på väg att sjösättas, exempelvis enkäter som vänder sig till 20 000 verkstadskunder och direktintervjuer med 5 000 nybilskunder.

– AutoIndex-undersökningen är ett mycket viktigt verktyg i den processen, säger Ulrik Lundsfryd. Vi diskuterar resultaten ingående med berörda chefer i Frankrike. Jag vet att fransmännen lägger stor fokus på den skandinaviska marknaden eftersom vi bedöms vara lite av trendsättare i bilvärlden.

Peugeot nådde sin högsta topp i Sverige år 2004 då 18 521 nya bilar registrerades vilket gav en marknadsandel på sju procent. I fjol såldes 10 167 bilar och sedan 2004 har marknadsandelen halverats.

– Det har bland annat berott på en produktionsmässig svacka, säger Ulrik Lundsfryd.

– Vi har inte haft tillräckligt med miljöbilar och inte haft några riktigt bra storbilsalternativ som är viktiga för den svenska marknaden.

– Men med det nya modellprogrammet har vi bra förutsättningar att växa. Vårt mål är att vi ska ha en marknadsandel på över fyra procent innan det här året är till ända.

Om prognoserna för Peugeot i kommande AutoIndex-under-sökningar säger Ulrik Lundsfryd så här:

– Vi kommer att göra allt bättre ifrån oss, men det kommer att ta tid att öka snabbt eftersom vi fortfarande har vår gamla bilpark att jobba med.

Det här är AutoIndex 2011:

» Vi har tagit hjälp av 15 547 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2011.Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.

» Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med fokus på bilägandet, som nu genomförts för tionde gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.

» I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2004 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari–februari i år.

» Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2004–2010, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2007–2010. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.

» I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.

» Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.

» Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2011 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.

» Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2011 blev 799 poäng, att jämföra med 802 poäng 2010. Det visar att bilägarna blivit något mindre nöjda med sitt bilinnehav under det senaste året och men att marginalen till medelnöjdnivå (500 poäng) fortfarande är stor.

» I Vi Bilägare nummer 7/2011 (i butik 10 maj) presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler redovisningar om svenska folkets syn på sitt bilägande redovisas i kommande nummer.

Taggar: AutoIndex, , Peugeot

Kommentarer

#1
2011-05-06 08:47

"– Garantikostnaderna har stadigt minskat sedan 2007, från index 100 till index 30 för år 2010."

Bilarna har blivit lite bättre, men största orsaken till de minskade kostnaderna för KW Bruun är att de tar färre garantier på sig. Detta är deras kvalitetslösning. "Mota Olle i grind", se till att kunden får ett nej redan på verkstaden...

#2
2011-05-06 09:47

Bilarna bland marknadens mest prisvärda. Men be till Gud varje kväll att din bil inte råkar ut för nåt fel imorgon. (Bin Ladin var ett under av försonlighet jämförd med Bruun.)
PS. Numera är det min son som ber aftonbönerna. Han är för övrigt supernöjd med sin 308:a.

#3
Raymond K
2011-05-06 10:24

Märklig policy
Hur skall man sälja mer bilar och få kunderna tillbaka om verkstäderna "motar Olle i grind"?

#4
2011-05-06 11:21

Jag är en av de (tydligen många) missnöjda peugotägarna i sverige idag. Har på min 3.5 år gamla bil haft många fel som jag inte alls förväntade mig på en såpass ny bil. Och i inget fall har peugeot erbjudit mig någon reparation på goodwill.
Mycket missnöjd - jag kommer definitivt undvika peugeot för all framtid.

#5
2011-05-06 11:28

Det där med att det skulle vara bättre efter årsmodell 2005 verkar mest vara tomt snack, mina svärföräldrar köpte en ny 2008 och de har haft otroligt mycket fel på bilen alla redan.....

#6
2011-05-06 12:22

Man skall nog passa sig för franska bilar generellt.
Vi som har lite livserfarenhet vet att franska bilar i alla tider har varit problembarn. De är helt enkelt inte lämpade för nordiskt klimat. Inget konstigt med det.

Att sedan en liberal syn på alkohol i samband med arbetet inte främjar byggkvalitén är givetvis en självklarhet.

#7
2011-05-06 12:35

Om Peugeot, som tillhör de mest extrema av sin sort, säljer en bil med 8.000 förtjänst, lägger ut 3.000 kr i garantireparationer, plockar in 10.000kr netto i reparationer under bilens första 4 år, så har de gått 15.000 kr plus.
Om Toyota säljer bilen med 20.000 kr förtjänst, lägger ut 7.000 kr i form av garanti- (och goodwill-rep), plockar in 2.000 kr i rep, så har de också gått 15.000 kr plus.
Vill med dessa siffror bara visa att det finns olika sätt att göra sin förtjänst. Antingen tjäna på nybilen, eller på eftermarknaden. Man tycker att Peugeot borde kamma hem noll i grenen stamkunder. Men det finns dels de som tror att en bil ska kosta att hålla igång, dels de som inte får några dyra fel, dels de som har tjänste- eller firmabil.

#8
2011-05-06 12:51

Tack vare Skoda förändring 1% grönt nöjd.
Har ägt en Skoda Fabia 1,2 combi som jag köpte fabriknytt bil sedan 2006 april. Nu är över 13000 mil nöjd :-)

#9
2011-05-06 15:11

Enligt en liknande undersökning här i Australien har Honda, Mazda och Toyota de nöjdaste ägarna medan Mercedes har de mest missnöjda.

#10
2011-05-06 15:31

Årets autoindex i Danmark är ännu inte klart men från 2010 såg den ut så här;
Toyota 868
BMW 855
Audi 848
Mercedes 842
Volvo 842
Saab 842
Alfa Romeo 828
Skoda 827
Honda 819
VW 817
Gennemsnit 806
Mazda 806
Hyundai 803
Suzuki 795
Opel 793
Nissan 783
Kia 782
Ford 782
Citroën 782
Fiat 780
Seat 779
Renault 779
Mitsubishi 775
Peugeot 773
Chevrolet 753

#11
2011-05-06 15:48

Jag tycker att det hade varit intressant att väga betyg mot antal bilar i populationen.
Om vi säger att t ex Volvo säljer 3000 bilar på en månad och Subaru säljer 300 bilar på samma period så kanske man kan tänka sig att Volvos spridning är större och att de har en mindre homogen kundgrupp mm.

Se gärna
http://www.bilsweden.se/web/Topplistan_januari_2011.aspx

#12
2011-05-06 16:36

Det är naturligtvis svårt att mäta nöjdhet - det beror ju liksom lite på vilka referenser man har och därmed förväntningar. Dock verkar denna statistik till sitt unnehåll bättre underbyggd än JD Powers stora undersökningar.
Seat, som j ag inte har någon egen rfarenhet av, tillhör VW-koncernen och ligger ändå alltid i botten. Är den verkligen så mycket sämre än övriga på samma bottenplatta? Eller är de andra ägarna mer lojala?

Anders_blomquist, på vad sätt skulle din önskan om någon vägning mot den totala mängden av respektive modell anges - och vad spelar det egentligen för roll?
Jag antar att de inte tagit med modeller som sålts i ett så litet antal att de blir statistiskt osäkra, har låg signifikans.
Ditt resonemang förutsätter att om det är få bilar som säljs, så köps de mest av märkesfreaks, men är det verkligen så?

#16
2011-05-06 20:37

Svar till jes_

Jag tvivlar inte ett ögonblick på dina uppgifter om Volvo och Saab.
Det är därför jag bara kör amerikanskt.

Jag tror dom äter samma som jag gör och bilarna funkar faktisk riktigt bra.
Den bil jag kör nu, Chrysler Sebring -06 går klockrent, inte ett fel på 2 år sen jag köpte den, trots att jag nog borde ägnat den mer skötsel.
Mina tidigare erfarenheter är från V8:or och dom bara går och går.
Har en T-Bird med 302:a. Inga problem.
Har tidigare haft amerikanare utan problem.

Om man kan härleda problemfritt bilägande till kosten hos dom som bygger bilarna låter jag vara osagt, men återigen...äta sniglar. Kan det bli bra bilar då?

#18
2011-05-06 23:38

Annars tycker jag att Roy J är inne på ett intressant spår. Varför är t.ex Seat så långt ner på listan när den har så mycket gemensamt med VW? Och hur mycket spelar andra faktorer än ren kvalité in på resultaten? Jag tror att märkets status, förväntningar och annat spelar in en del.

För övrigt tycker jag Peugot bara snackar en massa floskler hela tiden. Om de har varit medvetna om de stora problemen med kvaliteten så borde de ju varit mer generösa och samarbetsvilliga när det gäller åtgärder. Tyvärr så har jag vid de få gånger jag besökt Peugothandlare blivit väldigt snorkigt bemött så det har nog med en företagskultur hos Peugot i Sverige att göra.

Sen kan man ju fråga sig hur nöjd man är som Peugot-ägare när man först köper en bil med kass kavlitet, sen får man ett dåligt bemötande vid garanti- och goodwill-ärenden för att avslutningsvis bli trakasserad av massa telemarketing-företag där man ska svara på enkäter om varför dom inte är bra från första början. Känns som att man som bilköpare kan lägga sin tid,energi och framförallt sina pengar på andra märken.

#19
2011-05-07 00:05

Även om mina erfarenheter av Peugeots säljare är riktigt positiva, så håller jag i grund med Rustan. Gäller bara att hålla isär märket Peugeot och importören Bruun. Jag tror att Peugeot numera gör väl så hållbara bilar, som t.ex. mitt favoritmärke Toyota. (Eller rättare sagt min nuvarande problemfria bil. Törstig och klen. Men tickar troget på.)

#21
2011-05-07 01:00

Ett annat sätt att säga det på är den gamla dängan "Vad var det jag sa?"

#22
2011-05-07 10:22

Även i Tyskland har Subaru de nöjdaste ägarana. Där Renault i botten. I USA ligger Hyundai i topp.

#23
Gert Andersson
2011-05-07 11:03

Peugeot och Citroen har alltid varit skräp.

Rnault är även det en tveksam bil men har alltid varit bättre än de andra två. Framförallt på senare år.

Hellre Renault än tyskt.

#24
2011-05-07 12:40

I Danmark finns Subaru inte ens med på listan men det förklaras nog med det närmast obefintliga behov av 4WD och de skyhöga avgifter :o)
Emellertid är Danmarks mest sålda samma som den man är mest missnöjd med, alltså Chevrolet. Priset spelar naturligtvis roll i världens dyraste bil-land ...

#25
2011-05-08 14:36

Peugeot gör kvalitetsbilar som är bättre än de tyska konkurrenterna i samma prisklass (typ VW, Skoda), strax i hälarna kommer Citroen och helt klart sämst är Renault, men också dom med har börjat lära sig. En helt annan sak är hur servicen fungerar och den är helt avgörande i hur man uppskattar sin bil. From 308:an är det väldigt bra kvalitet på Peugeot bilar och 407:an var inte heller något värre fel på förutom fram upphängningen de första åren (blev fixat senare). Tyvärr tog det allt för lång tid att få fakta om upphängningen till bilprovningen (får vara glapp i en riktning) så många bilar blev "fixade" helt i onödan. Sjäv har jag sämst erfarenhet av Volvo, Audi (alla fel man kan tänka sej), Skoda (3 st med elfel), Subaru Outback (nyaste, 3st med diverse elfel och väldigt dålig växellåda). Förvånandsvärt är att jobbkompisarna (3 st) som hade 307 SW som tjänstebil hade 0 st fel på de tre år de hade bilen(!).

#26
2011-05-08 20:19

Just nu - eller kanske snarare alltid - verkar det vara populärt att skälla på franska bilmärken. Då kanske det kan vara på sin plats att påminna om att motorn i den världsledande rallybilen (Citroën) är byggd av PSA och den i formel 1 (Red Bull) av Renault. Tyskarna verkar ha svårt att hänga med. Tihi!

#27
2011-05-08 21:48

de ledande tyska märkena verkar ju också vara lurade, BMW samarbetar med PSA och Mercedes inleder ett samarbete med Renault... men de har väl glömt att kolla med proffsen här;-) Eller vet de något som inte framkommer ur ett svensk perspektiv...?

#28
2011-05-08 22:14

Angående partikelfilter till Peugeot 508 som diskuteras på Forumet där jag svarat detta nedan. Vet någon mer i ämnet? Inte tycker jag det är trovärdigt att göra så som denna försäljare gjorde med oss när jag frågade om kostnaden för byte av detta partikelfilter. Nedan kommer vad jag skrev på forumet.

Peugeot 508 är man tvungen att byta detta partikelfilter på också. Jag ringde och frågade om detta och vid byte av detta skulle jag räkna med en kostnad på 12000kr!! De hade inte fått de exakta uppgifterna på denna nya Peugeotmodell sa han men att jag skulle räkna på minst denna kostnad. Han sa också att de inte informerar om detta vid köp. Detta var också anledningen till att jag ringde och frågade om kostnaden för byte till denna Peugeot service i Karlstad. Då jag dagen innan hos Peugeothandlaren frågade försäljaren om kostnaden och vid vilket miltal partikelfiltret skulle bytas och fick ett "luddigt" svar att "det beror ju på vad som mer behöver bytas/göras vid denna service". Han ville inte svara på att det var så dyrt som det var,men är det trovärdigt att göra så mot en kund i förlängningen? Tillslut får jag ju reda på det ändå den dagen då partikelfiltret ska bytas och då kommer det ju som en chock. Är det så Peugeotförsäljare arbetar så förstår jag om Peugeot kommer dåligt till i Autoindex. Och därför ringde jag denna auktoriserade Peugeotservice i Karlstad och frågade då jag fick ett så "luddigt" svar av försäljaren på Gunnar Andersson bil i Karlstad.

mvh Conny Karlsson

#29
2011-05-08 22:55

Conny!

Skall partikelfiltret på en PSA-motor verkligen bytas? Jag trodde faktiskt att det - rätt skött - skulle hålla hela bilens livslängd. På sin hemsida skriver Peugeot: "För att fungera perfekt kräver dieselpartikelfiltret (FAP) en olja som passar till denna enhet under fordonets hela livslängd."

Sedan vet jag att det diskuterades i TV för en tid sedan men det har du nog redan läst - http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110218-byt-partikelfilter/index.xml

#30
2011-05-08 22:57

Det var lustigt,(eller kanske inte ett dugg lustigt förresten), men det var just nämnde Peugot-försäljare i Karlstad som jag tidigare refererade till när jag blev snorkigt bemött.
Jag och frugan skulle köpa bil och åkte till Karlstad för att provköra lite olika bilar som vi var intresserade av. Det tog en evighet innan en dryg försäljare behagade ägna oss någon uppmärksamhet. Vi fick snorkiga svar på våra frågor och ett skambud på vår inbytesbil. Vi åkte därefter till Lecab och fick ett helt annat bemötande och 20 000 mer i inbyte. Så det slutade med en beställning av en ny Golf och en insikt om att aldrig mer besöka Peugot i Karlstad.
Nu var detta 4 år sedan men det verkar ju inte som det blivit bättre.....

#31
2011-05-08 23:26

Rustan och Lars.

Nu börjar det bli intressant! Så du Rustan fick också skambud på din bil hos Gunnar Andersson? Det fick vi också och det var därför jag reagerade. Dagen efter ringde jag nämligen upp till Dalarna och frågade om mellanpris på en Peugeot 508 och fick ett betydligt bättre pris. Jag berättade också hela historien om detta partikelfilter och om min fråga till försäljaren på Gunnar Andersson bil. Vi fick också betydligt bättre betalt på andra bilfirmor i K-stad något som jag också påtalade för försäljaren på G-A bil att det inte kan skilja så mycket som en 40000kr. Jag åkte också tillbaka till GA bil dagen efter jag fått mellanpris i Dalarna. Talade med försäljaren som bara blev snorkig och inte ville prata med mig mer. Är det så här man arbetar för att få lojala kunder,långvariga relationer till sina kunder? Rustan Werling bor du i Värmland? Kontakta mig på telefon 070-3147828 eller epost ecc@bredband.net Kan ju också säga att det inte blir någon affär med Gunnar Andersson Bil efter detta.

Lars A.

Jo,det är så att PAF ska bytas till dyr kostnad ca 12000kr skulle jag räkna med. Men dock inte vid ett specifikt miltal utan detta ska bilen "räkna ut" beroende på körförhållanden etc

På våran Toyota Auris 2,2 diesel har ett mycket mera påkostat filter som inte behöver bytas till hög kostnad utan sköter sig självt under bilens livslängd. Något som håller ned milkostnaden liksom att bilen har kamkedja. Där har Peugeot 508 kamrem enligt försäljaren. Är inte det ålderdomlig konstruktion 2011? Som desseutom ökar milkostnaden ännu mera.

#32
2011-05-09 07:08

Kamrem och kamkedja är båda lika urgamla konstruktioner. VW har (åtminstone) haft problem med sina kamkedjor, dvs de töjs ut och i sämsta fall får du motorhaveri. Tycker det är onödigt att prata om ålderdomliga konstruktioner, de bäst är såna som håller (typ DSG vs 2Tronic/BMP). Ifall du hela tiden kör korta sträckor så kan jag slå vad om att också Toyotas filter inte, i alla fall, håller. PSA:s filter (Volvo använder den också) är ju den billigaste(?) av alla att byta. Många gånger är den enklaste lösningen den mest geniala och billigaste åt konsumenten. Håller med om att försäljarna bör behandla kunderna på ett mycket bättre sätt, kontakta alltid generalagenten el.dyl. om du, gång på gång, inte blir behandlad på rätt sätt. PS. Är den fiffigt att sätta ut telefonnummer eller är det nån annans?

#33
2011-05-09 09:38

Peugo.

Vad jag menar är att kamkedja ger en lägre milkostnad pga att den inte behöver bytas. Och att jag anser att bilar från 2011 borde konstrueras med kamkedjor för att hålla nere servicekostnaderna för ägarna. På så sätt tycker jag kamrem är en ålderdomlig konstruktion......och inte hör hemma i en modernbil. Sedan partikelfilter som ska bytas ökar på service/milkostnaden ytterligare. Att sedan på frågan att inte försäljare informerar om det på ett korrekt sätt är beklämmande. Och att milkostnaden ökar för bilar med PAF och kamrem som ska bytas i förhållande till bla Toyota som har bättre lösningar på PAF än tex Peugeot som borde kommit längre än Toyota vad gäller teknik på dieselmotorer tycker man. Även Hyundai har på nya I40 modernare konstruktion på partikelfilter som inte behöver bytas enligt uppgift jag fått. Detta tycker jag är synd på Peugeot 508 då bilen i övrigt är så trevlig.

#34
2011-05-09 09:42

Nej, Peugo, kamrem är inte en urgammal lösning på kamaxeldrivning, den är inte mer än knappt femtio år.
Men däremot är det en parentes i bilhistorien eftersom allt fler motortillverkare går över till kamkedja som ju var väldigt vanligt långt före kamremmen.
Sedan töjs aldrig en kedja, men den kan vid fel smörjning slitas onormalt och därigenom bli längre, men det vanligaste felet beror på kedjespännaren.
Urgamla metoder att driva kamaxlar är däremot den äldsta, kugghjulsdriften och den kanske bästa, vertikal drivaxel med dubbla vinkelväxlar, som var vanlig på många engelska motorer före WW2 och den fanns även på Nimbus MC där den också helt genialt utgjorde rotor i generatorn.
Jag tror att lösningen med vertikal axel borde vara något som har stor chans att komma tillbaka, den var dyr förr genom komplicerad tillverkning, men det behöver den inte vara idag.
Men förmodligen försvinner kamaxeln och vi får pneumatiskt styrda ventiler.

#35
2011-05-09 09:59

Kamremmen är säkrare, får mera energi ur motorn, är tystare och ändå relativt billig att byta i nyare bilar. Har det skett större förändringar med kamkedja så har jag totalt missat det. Ser ut att kamkedjekonstruktionerna bara blir sämre med tiden. :)
PS. Varför töjs då VW:s kamkedjor ut (spännare har dom också haft problem med men kedjorna har bevisligen haft töjningsproblem), använder för billigt material? Säkrare att välja en bil med kamrem, enlig mej. :)

#36
2011-05-09 10:55

Den absolut vanligaste kamdrivningen före både kamrem och kedja måste väl ha varit stötstångstekniken, oavsett obskyra engelska märkens förkrigsteknik?

#37
2011-05-09 11:05

Kamremsbytet är knappast det mest kostsamma på en bil då intervallet idag är långt.
Var och en kan dock vara säker på att tillverkarna i någon ända skall få in sina pengar. ( Kia är t.e.x dyrare att serva än många andra för att finansiera garantin )
1.6 Hdi motorn som ligger i många bilar skall bytas vid 24.000 mil men det vill inte ens verkstaden upplysa sina kunder om...de säger att den skall bytas vid 10 eller 12.000 mil!
Trots långa intervaller är det i stort sett bara kamremmen som folk har pratat om i 15 år .....Innan dess var det katalysatorn som aldrig skulle hålla o.s.v
Nu pratar vi om partikelfiltret !!!
Ingen handlare lägger till orden om att det blir dyrt efter ett visst miltal!
Den första ägaren kommer troligtvis aldrig att råka ut för dessa dyrare rep.
De nästkommande ägarna kommer att dra av detta på priset på bilen!
Som jag ser det så är hela den här historien bara ännu ett enkelt sätt för biltillverkarna att tjäna pengar....( kunden har ju visat sig vara villig att betala för sämre kvalite så varför då göra något bättre än nödvändigt?)

Sluta nu att tugga om denna oegentlighet Conny som inte kommer att ha ett dugg inverkan på ditt bilägande ändå.
Alla tillverkare tiger som muren om detta ämne just nu så att få någon trovärdig info är svårt. Renault hävdar att deras filter INTE skall bytas....finns helt enkelt inte med i deras serviceprogram eller prislista. . . så om nu detta filter är ditt enda hinder till att välja en 508:a så finns då som sagt redan nämnda Megane ....långt billigare också.
För övrigt får jag snart hålla med någon som tyckte att det här som vanligt börjar att likna sedvanlig Toyota-propaganda ifrån dig! ( prata gärna om andra bilar men glöm för allt i världen inte Toyota i varje inlägg! )
Det förefaller bara löjligt att hänga upp sig på sådant strunt då det är värdeförlusten som är den största kostnaden!

Givetvis kommer priserna att sänkas på partikelfiltret när debatten bara blir tillräckligt stor,...men som sagt så har vi värre saker att oroa oss för som troligtvis kommer att gå sönder långt tidigare!

#38
2011-05-09 11:42

Kostnaden för byte av partikelfilter är väl en i dagsläget ganska stor kostnad och värt att beakta om man ska köpa en begagnad bil eller om man ska behålla sin nya bil länge. Lika gärna som man kontrollerar priser på skatt, försäkring och bränslekostnad så är det väl minst lika viktig att beakta priser för service och reservdelar, kanske extra viktigt då dessa kostnader dessutom är relativt höga.

Om jag ska köpa en diesel-bil och väljer mellan 2 likvärdiga bilar så kan ju kostnaden för partikelfilter och dess intervall vara avgörande för vilken jag väljer.

#39
2011-05-09 12:17

Mistro.

Men herre gud! Nu är du väl ute och seglar iallafall. Klart som korvspad att sådant här ska fram som visar skillnaden vad olika tillverkare väljer för system till sina partikelfilter och kostnader som drabbar oss kunder som väljer dessa bilar i detta fallet Peugeot 508. Att sedan Toyota har ett annat mer raffinerat system än fransmännen och att jag har en Toyota nu så är det väl självklart att jag jämför innan jag bestämmer mig för val av bil. Det tråkiga är ju att det verkar som att Peugeot försäljare är medvetna om denna brist Peugeot har på dessa partikelfilter som ska bytas och mörkar att dessa ska bytas för kunder till dyr kostnad. Gör jag då reklam för Toyota? Det jag menar är att folk ska vara medvetna om denna kostnad som kommer att drabba dom. Tidigare har jag tyckt att du skrivit vettiga inlägg Mistro. Men nu när du anklagar mig för att gå Toyotas ärenden så är det ett riktigt lågvattenmärke bara för att jag avslöjat en brist hos fransmännen och Peugeotförsäljares sätt att dölja detta när man frågar om det. Är det konstigt att Peugeot ligger dåligt till i Autoindex när man gör på detta vis? Att detta är en oegentlighet har du fel i Mistro utan mycket viktigt att det avslöjas och kommer upp på bordet. Detta borde VIB ta tag i och avslöja mer i en artikel. För mig är alla kostnader viktiga att de tas upp och skillnader mellan olika märken. Och någon Renault är jag inte intresserad av och inte heller Toyota denna gång, möjligtvis en Prius som har lågförbrukning och automatlåda.

#40
2011-05-09 14:59

Conny: För det första så har du nämnt att du är lite intresserad utav en 508:a mest verkar det som för att den är snygg.
Men betydligt mer tid har du ägnat åt att tala om att deras partikelfilter är dyra!
Detta är ingen nyhet längre och min kommentar ligger i varför det stör dig så mycket att just Peugeot har dyra Partikelfilter?
Bmw,Volvo,Vw ...ja nämn vilka du vill har minst lika dyra filter.

Att jag sedan påtalar att kostnaden knappast är så relevant för nybilsköparen...vad spelar det för roll?
Vad spelar det för roll att jag nämner för dig att om kostnaden har en sådan stor betydelse så varför inte även titta på andra fabrikat? ( för att inte liksom haka upp sig i samma spår )

Du har länge nu gett sken över att kunna mycket om flera fabrikat,men i samtliga inlägg så nämner du ett visst favoritmärke!
Varför inte titta på en Renault lika gärna som en Peugeot? ( det framgår liksom inte varför )

Du kan väl knappast ( å nu blir det riktigt löjligt ) ha en åsikt om att JAG anklagar dig för att vara glad för Toyota?
Tycker att det är jättekul att du för en gångs skull pratar om något annat men jag anar vart denna historien slutar.
Ansåg att du var en stor idiot tills jag började hitta en viss vettighet i dina inlägg.
Vettigt blev det också när du slutade älta allt så förbannat i varje inlägg och även verkade inse att det finns andra fabrikat.
Att du har haft och har andra fabrikat också gör inte dig till en större allvetare än alla oss andra gällande ämnet.
( lite svårt är det att över en kam jämföra nytt med gammalt och "söndagsbil" med bruksbil )

Det har framkommit med all tydlighet vad du anser om kostnaderna för Peugeots partikelfilter,....dock inte om du verkligen vet att Toyotas filter INTE behöver att bytas samt till vilken kostnad.
Om du vet detta så vet du i så fall mer än samtliga verkstäder som jag har pratat med då ämnet som sagt är lite för "nytt" för att veta säkert!

Har du läst mina inlägg som du påstår så delar jag många utav dina åsikter,...men oavsett det så är vi väl inte helt "frireligösa" någon av oss utan kan fatta vettiga beslut utanför "ramarna"?

#41
2011-05-09 21:57

Ja,våran Toyota Auris 2,2 D-CAT motor behöver inte byta filter. Likaså nya Hyundai I40 behöver inte byta filter enligt uppgift jag fått. Vad gäller Volvo VW BMW mfl vet jag inte. Jag har inte kollat upp det riktigt noga. Vi var en tid intresserad av Volvo V60 men slog den ur hågen efter ett tag då bilen är trång och relativt dyr.

Däremot har Hyundai I40 seglat upp som en favorit då vi ikväll varit inbjudna till premiärvisning i Karlstad av Svema Bil på Nöjesfabriken med mat och underhållning av Björn Starrin. Bilen är snygg kan jag avslöja,dock har jag/vi inte kört den än. Men rymlig är den och snygg invändigt. Bra garantier (om nu generalagenten sköter den sidan bra mot kunderna,gäller även Peugeot).

Att jag haft flera olika märken under långtid samtidig med Toyota är sant. Att jag framhåller Toyota som du tycker i tid och otid är för att detta märke i särklass gett oss minst problem genom åren. Dock ett bakslag med denna Auris,därför vill vi prova ett nytt märke gärna något jag/vi inte haft som Peugeot 508 eller nya Hyundai I40 båda är i våra ögon snygga bilar. Att jag skulle vara en allvetare som vet mer än andra har jag aldrig påstått, det får stå för dig. Däremot säger jag hur det varit för oss och står för det. Om du tycker att jag är en idiot så får du tycka det,jag bryr mig inte och ändrar inte någonting om våran uppfattning om bilar vi haft och hur de drabbat oss. Jag berättar hur de varit och våra erfarenheter. Att sedan många har samma uppfattning om Toyota i undersökningar som Autoindex mfl stärker ju bara att man inte är helt fel ute. Pratar man sedan Peugeot och sedan ser på Autoindex så visst blir man lite misstänksam att ta steget och köpa en Peugeot.

Samtidigt kan ju allt bara bli bättre för Peugeot och att man nu försöker ta sig upp ur träsket. Däremot kan jag inte fatta att Peugeots försäljare försöker mörka baksidan med dessa dyra partikelfilter som behöver bytas när man frågar om detta som jag gjorde. Då tycker jag det borde komma upp på bordet. Därav mitt gaggande om detta för många verkar inte känna till det av ägarna förrän den dag bilen ska på service och man talar om att ett filter ska bytas för 12000kr,häpp! Detta var vad den servicekille talade om för mig att inte ägarna är informerade om det vid köp. Jag var den första att ringa och fråga innan jag köpte bilen.

Jag tycker fortfarande att VIB borde undersöka detta mera för att avslöja flera märken där dessa dyra filter behöver bytas och till vilken kostnad. Det kan få flera att välja bilar som inte har denna dyra kostnad. Tex V50 ägare.

Sedan en fråga. Vart anar du att denna historia slutar? Hos Toyota? Men då har du fel gosse lilla denna gång!

#42
2011-05-10 09:32

Folk tolkar saker olika Conny och jag har inte varit ensam om att reta mig över dina inlägg tidigare.
Men som sagt så har du numera ändrat din "ton" i dina inlägg så att de blir mer sakliga och intressanta.
Jag har aldrig sagt att Toyota är dåliga bilar eller ens framfört någon kritik alls åt dessa bilar.
Det är ingen "aha" upplevelse för mig att det är en problemfri bil och har så varit i decennier.
Dock är jag en bilnörd och försöker att hitta fakta om olika fabrikat eftersom att det intresserar mig mycket.
Att en bilmodell är bra betyder alltså inte att den passar för alla,...o.s.v
När någon då konsekvent hävdar motsatsen så tycker jag att det blir lite enkelspårigt. ( t.e.x att Japanska bilar är bäst och Franska sämst ...punkt! )
Det finns mycket mer som ryms under himlen än så!

Som redan nämnts så är partikelfiltret en tråkig historia den dagen som det behöver att bytas och vi vet ju inte hur utgången ser ut för detta hos alla fabrikat. ( en del hävdar som sagt att det är "livstidsfilter )
Ta t.e.x nämnda V50 ....det blir ingen billig affär redan vid 6.000 mil då det skall bytas Eolys vätska. ( Antar för övrigt att denna även skall bytas på 508:an vilket gör det än mer dyrt )

Skulle tycka att det vore skitkul om du köpte en 508:a
alternativt en i40 då jag vet att du kommer att skriva om dem. ( fakta är alltid kul )
"Vart det lutar" vet jag inte men om det nu "råkar" bli så att du ändå väljer en Toyota igen eftersom att du har "kommit på" att någon annan inte dög,...så kan det ju kännas lite som att du gjort det hela till "din sanning om bilvärlden" ...eller nåt!
( har provat och undersökt allt men......Toyota är bäst )

Hoppas också på att dessa dolda kostnader kommer fram mer nu när de första bilarna med "engångspartikelfilter" har börjat att få problem.
( PSA har ju haft partikelfilter sedan 2000....tror jag men med en annan lösning )

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110218-byt-partikelfilter/index.xml

För min egen del känns det just nu bäst för plånboken att åka Bensindrivet.....( även om hjärtat inte håller med ) :-)

#43
2011-05-10 12:25

Mistro.

Nu har du halkat in på en annan aspekt,nämligen skillnaden mellan diesel och bensin. Jag är också utav den uppfattningen att det inte är så himla lönsamt med diesel alla gånger. Något jag skrivit om tidigare på forumet. Utav den anledningen sköt jag in en brasklapp i min tidigare insändare här nedan om att det möjligen kan bli en Toyota Prius.....(skäms) men det är bara pågrund utav detta totalkostnaden mellan bensin diesel bilar. När vi köpte våran Auris för 3 1/2år sedan så var jag inne på Prius men frugan tyckte det var så otäckt när bilen stannade vid rödljus etc så det fick bli en Auris diesel. Men jag är övertygad om att det blivit billigare med en Prius nu med facit i hand då inköpspriset var ungefär lika. Nu i sista nummret av VIB hade man även en artikel om detta hur mycket man behöver köra för att det ska bli lönsamt med diesel. Många som sagt ser bara förbruknings kostnaden hos diesel inte totalsumman för dieselbilen.

Men går du till bilhandlarna så vill de promt sälja en dieselbil till dej(oavsett fabrikat),varför har jag undrat? Har de mer med (vinst) på en dieselbil än bensin?

Sedan så tror jag att dieselpriset kommer att ligga högt iom att många väljer dieselbilar framöver (tillgång efterfrågan). Kan bensinpriset bli lägre pga detta? Eller kommer staten att se till att bensinpriset följer med dieselpriset?

Självklart skulle jag skriva om jag köpte mig en Peugeot eller Hyundai här eller vad det månde bliva. Men skulle det vara intressant för dej? Du delar ju inte det jag delgivit tidigare om att Toyota varit bäst/billigast för oss tidigare,blir det någon skillnad om jag skriver om dessa märken tror du? Kan ju säga så här frugan lutar det aningen mer åt Hyundai för säger hon beroende på vad vi får för mellanpris då vi ska ner och diskutera denna veckan med försäljaren vad han kan erbjuda. Det ska bli intressant att höra. Men jag gillar fortfarande Peugeoten mycket! Kändes som den hade en aningen högre kvalitetskänsla på instrumentpanelen etc i kupen men skillnaden är hårfin. (Nu börjar man låta som en motorjournalist snacka om kvalitetskänsla etc) Hyundaien hade mer benplats i baksätet samt för fötterna,lättare att kliva i och hur det samma. Kanske också Hyundai har en lite modernare design men som kanske åldras fortare en Peugeotens design. En smaksak vem man väljer båda är ju så långt från premiummärken man kan komma. Vilket samtidigt känns skönt tycker jag.

#45
2011-05-10 15:10

Peggans design känns fräsch i två veckor, sen känns en gammal Golf finare. Så, Conny, köp en Prius och bli nöjd. Äkta kvalité utan tjafs.

#44
2011-05-10 15:12

Givetvis uppskattar jag det du skriver Conny och tar särskilt åt mig det som tillför mig något angående ren fakta samt hur du och andra upplever ett visst fabrikat.
( annars skulle jag inte bry mig om denna debatt )
Tycker även att du visar ett riktigt bilintresse genom att våga tänka "annorlunda".
Det finns folk som har kört t.e.x Volvo i hela sitt liv utan att egentligen kunna förklara varför....känns lite trist tycker jag.
Håller med dig om att Peugeot nu ju bara kan bli bättre angående nöjdkundindex. ( åtminstone kan man ju hoppas att de lärt sig mycket nu )
Sverige är nog dessutom inte längre en sådan liten marknad att de bara kan strunta i oss så som det har känts tidigare. ( Gäller alla Franska fabrikat )
Just nu känns det för mig som att alla bilmärke duger om tillverkarna bara tar sitt ansvar om det händer något.
Vad gäller "Premium" eller bara kvalitetskänslan så kan ju i alla fall jag tycka att det är Premium att kunna köra en helt ny bil med 5 år och uppåt i garanti. Premium måste ju för alla inte innebära en trång bil med massor utav effekt. ;-)

#46
2011-05-10 18:31

Hej!
Jag har just hämtat ut min första Peugeot 508 SW med e-HDI motorn, jag är super nöjd med bilen fast märket har så dåligt rykte i lilla tråkiga Sverige så går jag min egen väg och gör inte som alla andra Svenskar och köper en V70 som typ 7 av 10 har på gatan... Man måste våga för att vinna!
Jag kan verkligen rekomendera en 508 till er som ska köpa ny bil för det är mkt bil för pengarna.

#47
2011-05-10 19:29

Peugeot-Pär.

Vilken utrusning paket har du valt till din bil? Vad fick du för pris? Utrustning som dragkrok etc och kostnad för det? Mer info tack!

#48
2011-05-10 20:23

Klart du ska vara nöjd när du precis har hämtat den Peugeote-Pär ... Såå dåliga kan de väl ändå inte vara :o)

#49
2011-05-10 22:21

Ja klart man ska vara det men i Sverige så får Peugeot onödig kritik... Visst dom har inte hållt den bästa kvaliten förr men här i Sverige så är man lite insnöad att det fortfarande är dåligt.
Man måste våga gå sin egen väg och inte lyssna på vad alla andra "Volvo" älskare säger.

#50
2011-05-10 22:26

Jag köpte den med "Stockholms Edition" och då är det med Delläder och elmanövrerade stolar.
Pris 249.900 och då är det 9000 i rabatt.
Ska sätta in Webastvärmare senare, men ska göra det privat.
Den är jättebra utrustad redan från början så behöver inte sätta in något extra.

#51
2011-05-10 23:16

Peugeot-Pär.

Vad innebär Stockholm edition? Det är ju inte något som finns i övriga landet. Allure paket har ju jag valt med elstolar,elmanövrerad baklucka,delskinn. Pack pilote paket med det utdragbara lårstödet. Dragkrok,motorvärmare + grenuttag. Men den bilen blir betydligt dyrare än din. Närmar sig raskt 300000kr

Hur upplever du att automatlådan växlar? Får du möta med gaspedalen för att få mjukväxling.Det var en myskokänsla först när man körde tycker jag.

Ska på Fredag och prata med en Hyundaiförsäljare om nya I40 och få prisförslag,vi får se hur det blir. Vi har jagat bil sedan i vinteras utan att kunna bestämma oss........kanske dröjer ett tag än. Är ju mycket spännande nyheter på G hela tiden.

#52
2011-05-11 11:12

Med tanke på att du ändå ställer höga krav på dina bilar Conny ( Vald utrustning m.m ) så kan jag inte låta bli att bli tjatig,...men ta en stund och kika på bilen nedan ändå:
http://www.renault.se/sv/Personbilar/Nya-Laguna-Sport-Tourer/Priser.aspx

Såg den på Bilia för ett tag sedan och maxutrustad var denna bil ett fynd...har dock inte kört den då jag behöver mer utrymmen för hundarna.

#53
2011-05-11 17:53

http://blogg.sydsvenskan.se/bil/2011/01/11/korean-har-lojala-kunder/

#54
2011-05-11 18:09

Shogun...
Det är Active paketet med delläder och elmanövrerade stolar, men kommer privat sätta in drag och Webastovärmare, kommer få det billigare då:)
Ja det tar ettag att bli vän med "automatlådan" men kommer nog in i hur lådan tänker när man kört lite
Yes blir mkt mjukare gång när man släpper gasen lite när lådan ska växla.
Kommer även bli spännande och se hur den bir att dra husvagn med, får nog då köra så man växlar själv.
Är du inte nöjd med bilen när du redan tittar på en I40?

#55
2011-08-25 23:18

Hallå Ulrik!
Har nu väntat sedan dels den 21/7 och dels den 29/7 på svar på mail jag ställt till Ulrik Lundsryd med anledning av att det uppenbarligen inte går att få ordning på min 407:a, 2009. Jag har ställt ett antal frågor, erbjudit mig att Peugeot får ha bilen hur länge som helst för att reda ut felen. Det enda svar jag fått är från er kundombudsman och det var inte svar på mina frågor utan allmänt svammel som inte ledde framåt det minsta! INGEN har erbjudit sig att göra något åt bilen!
Står du/Peugeot inte för det du säger i artikeln ovan Ulrik? Mitt erbjudande om ett möte med dig står kvar, Janne

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.