Bild
Nästa artikel

AutoIndex 2011: Subaru i topp – igen

AutoIndex 2011

Tre på raken talar sitt tydliga språk. Subaru har Sveriges mest nöjda bilägare, visar de senaste mätningarna av AutoIndex.

Subaru har toppat svenska AutoIndex fyra av fem gånger och nu befäst sin topposition för tredje året i följd. Subarus egna ägare har betygsatt bilkvalitet, verkstäder och återförsäljare tillräckligt högt för att på nytt placera det japanska märket överst på tronen. Drygt 15 000 svenskar har den här gången medverkat i Skandinaviens största bilkonsumentundersökning.

Som en naturlig följd av betygsättningen toppar också Subaru lojalitetsenkäten, där bland annat den givna frågan om sannolikhet för återköp ingår.

– Nej, dra åt skogen, var Subaru Nordics vd Torbjön Lillruds spontana kommentar när han nåddes av beskedet. Det är alltid nervöst att vänta på AutoIndex-resultaten, men nu känner vi bara glädje.

Subaru lär knappast ha förlorat sympatier på att Sverige från och till lamslagits av två hårda vintrar i följd. Ett av de främsta säljargument är naturligtvis den permanenta fyrhjulsdriften och det är säkert mer än en gång denna vinter som Subarus kunder varit mer än nöjda med sina bilval.

Höga förväntningar tynger
Det blåser hårt på toppen och självfallet har också Subaru fått känna av det. Med höga poäng år efter år stiger förväntningarna och då är det lätt hänt att betygsättningen på vissa frågor kan bli mer återhållsamma. Subaru har generellt fått något sämre betyg än i fjol, men avståndet till tvåan BMW är detsamma. Det tyska prestigemärket har i motsvarande grad känt av höga förväntningar.


Toyota tappade en del under fjolåret då återkallelserna för diverse tekniska missöden duggade tätt, men redan i år har förtroendet för märket stabiliserats. Toyota är ohotad trea och har också tagit in något på både Subaru och BMW.

I genomsnitt har betygen blivit något sämre, men pluspoäng redovisar framför allt Mitsubishi – som hade en stor dipp i fjol – samt Opel, Skoda och Volvo.

Även Saab har gått framåt, tack vare ökad lojalitet bland sina egna kunder, när frågorna ställdes i januari och februari i år. Hur den senaste tidens turbulens har påverkat Saabkunderna får vi besked om först vid nästa undersökning.

Ny på jumboplatsen
I den nedre regionen har den historiska händelsen inträffat att Seat för första gången lämnat jumboplatsen som nu innehas av Peugeot. Det franska märket har inte haft någon gynnsam utveckling sedan toppåret 2004.

Peugeot har med åren rasat i ranking och att det nu blev plats 22 kom inte som någon större överraskning, inte ens för den svenska generalagenten.

Eftersom AutoIndex totalt speglar bilägandet för kunder med upp till sju år gamla bilar kan Peugeot ännu inte fullt ut tillgodogöra sig de betydligt högre betygen från nybilsägarna, och den påstådda kvalitetsförbättringen.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet för AutoIndex 2011?

Det här är AutoIndex 2011:

» Vi har tagit hjälp av 15 547 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2011.Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.

» Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med fokus på bilägandet, som nu genomförts för tionde gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.

» I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2004 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari–februari i år.

» Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2004–2010, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2007–2010. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.

» I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.

» Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.

» Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2011 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.

» Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2011 blev 799 poäng, att jämföra med 802 poäng 2010. Det visar att bilägarna blivit något mindre nöjda med sitt bilinnehav under det senaste året och men att marginalen till medelnöjdnivå (500 poäng) fortfarande är stor.

» I Vi Bilägare nummer 7/2011 (i butik 10 maj) presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler redovisningar om svenska folkets syn på sitt bilägande redovisas i kommande nummer.

Kommentarer

#1
Storknut
2011-05-03 08:57

Jag säger som "Lindeman": Jag tror inte på dessa siffror eftersom ingenn har frågat vad jag tycker. Skämt å sido är det underligt att VW ligger under medel eftersom jag är oerhört nöjd med min Golf Multifuel. Det är verkligen en bil jag kan rekommendera. Vidare vad gäller denna statistik kan jag konstatera att det skiljer bara ca 15% mellan den "bästa" bilen och "medelbilen" och med tanke på att det är så få parametrar som mäts kan det mkt väl vara så att den avgörande faktorn till att väljer ett visst bilmärke inte främst beror på bilen, par ce, utan på kundbemötande, personkemi mot säljare, eller närhet till service etc. Alltså med en så liten marginal om bara 15% är det oerhört svårt att säga att den "bästa" bilen egentligen är speciellt mkt bättre än medelbilen.

#2
Raymond K
2011-05-03 09:11

Alla är väl nöjda med sin bil om den inte krånglar oavsett bilmärke och det finns bilar som krånglar och krångelfria bilar hos alla biltillverkare. De som krånglar kallas Måndagsexemplar och de som köpt dessa är väl knappast nöjda.

#3
2011-05-03 09:35

Storknut, kanske de som inte tyar buller från Trafikverkets grova "asfalt", är måttligt nöjda med sin Golf. (Jag inte kört den allra senaste, men alla tidigare.)
Raymond K, visst förutom de gnällputtar som inte nöjer sej med ryggskottsframkallande säten, strålkastare likvärdiga med cykelbelysning, oljeförbrukning som kan räknas i liter per 100 mil, plottriga instrument, som kräver parkeringsficka för att manövrera och hitta, bränsleförbrukning 30% över deklarerad, plus 100 andra egenheter som jag inte ids nämna.

#4
2011-05-03 10:00

Märkligt resonemang Storknut har.

Att försöka nedvärdera Autoindex resultat bara för att japanska bilar klarar sig bra och många andra "finare" märken klarar sig sämre. Vore det så så skulle inte generalagenterna finna det så intressant hur deras märke klarar sig. Det är ett bevis på hur de lyckats att bygga kvalitetsbilar,hur man lyckas med att göra kunderna nöjda vid service,om man lyckas med att kunderna kommer tillbaka vid nästa bilköp. Kort sagt hur man gjort läxan. Och det är intressant för generalagenterna. Själv funderar jag på att köpa en Peugeot 508 trots Peugeots resultat.......men nog är man ambivalent inför detta!!!

#5
2011-05-03 11:02

Intressant är dock att de av vissa tyskhatare "överprisade" tyska premiummärkena ändå intar tre av de sex första platserna. Beaktar man sedan också hur allmänt värdelösa de tyska kryssarna ska vara enligt "hatkåren" borde de ha legat sist - men icke!

#6
2011-05-03 11:03

Köpte en ny Outback diesel 2009 inte en gång sedan dess har försäljaren hört av sig, för att kolla om jag är nöjd tex. Det är märkligt att en bil som har sämre värmesystem än en gammal folka kan ha nöjda ägare. Har haft ett antal Volvo och Passater men ingen har varit så dålig som denna Outback

#7
2011-05-03 11:14

jeaw:
Att värmen är dålig i dieslar kommer med den bättre verkningsgraden på motorn. Detta är inget unikt för Subaru! Om du vill ha bättre värme, så får du komplettera med en extravärmare (som vissa tillverkare har som standard), då överskottsvärmen från motorn kan ha svårt att räcka till för att värma kupén lika snabbt som i bensinbilar.

#8
2011-05-03 13:00

Har haft Passat dieslar tidigare och det var inga problem. Är det -20 grader blir det alldrig varmare än + 4-5 grader vid fötterna.Läser man Aftonbladets vintertest av Subaru så är dom inne på samma linje.
Totalt värdelöst värmesystem! Dåligt även sommar tid att hålla en behaglig temperatur

#9
2011-05-03 13:10

Kul att Subaru hamnar i topp i år igen! Själv hade jag inga problem med värmesystemet när jag testkörde Legacy diesel i vintras. Läs gärna mitt test:

http://bensinhuvud.se/2011/01/13/test-subaru-legacy-raddaren-i-modden/

#10
Storknut
2011-05-03 13:53

Shogun i en Peugeot 508... Kommer aldrig att hända vilket sken han än försöker ge här och nu! Det enda som "duger" är Toyooooota. Snacka går ju osv. Men faktum är att det bara skiljer ca 15% mellan den "bästa" bilen och bilvärldens medelnivå. Jag tror vidare att om dessa ynka 15% skillnad ska kläs i ekonomiska kläder kan man undra om driftsekonomin också skiljer är 15% bättre i den "bästa" bilen jmf med dess medelvärde. Troligen inte? Snarare är det så driftskostnaden är beydligt högre i tex Subarun jmf med tex Skodan, Renaulten eller varför inte Seaten som ligger "sämst" till. Så vad är verklig kvalitet? Inte vad man tycker om den smöriga bilhandlaren eller den inställsamme mekanikern i alla fall!

#11
2011-05-03 14:10

Jag äger en Peugeot 407 2007 och överöses nu med reklam för 508;an. Den hade jag med glädje köpt om jag hade kunnat lita på generalagenten vid problem. Det har dock visat sig att de enbart är intresserade av nybilsförsäljning inte av nöjda kunder. Hade det senare gällt så hade de frågat mig om min upplevelse av 407:an och även ställt upp vid kvalitetsproblem. Det har de inte gjort. Av artiklar har jag förstått att de hellre driver ett ärende i ARN än löser det direkt med kunden.

#12
2011-05-03 15:20

Storknut:
Varför skulle jag inte kunna köpa mig en Peugeot? Du påstod tidigare att jag inte skulle kunna köpa mig en Volvo V60! Jag har redan 2st Volvo här hemma på gården/farmen! Jag har även en BMW 5-serie och sedan igår en Saab! Så varför inte Peugeot? Du är däremot inte trovärdig alls som haft byxorna nerdragna till knävecken både en och flera gånger. Tröttnar du aldrig att bli påkommen med att ha flera olika identiteter? Eller är du sjuk? Skriva att man äger Toyota när man inte gör det osv. Det räcker nu.

Pinjong påtalar detta jag varit rädd för att generalagenten inte tar sitt ansvar vilket i såfall är tråkigt. Då kommer aldrig Peugeot att komma ur bottenträsket i Autoindex vilket är synd. Men man tycker ju att de skulle ha högre mål och klättra uppåt i Autoindex och få nöjdare kunder. Och är inte det meningen med att man höjt kvaliten som man säger och att man infört 5års garanti? Men då ska man också ta felaktigheter som inträffar på bilen och inte skylla på handhavande av kunden om det ska bli trovärdigt. Kanske har generalagenten fått bakläxa från fabriken i Frankrike att man måste skärpa sig. Hoppas det.

#13
2011-05-03 15:52

Peugeot vill ju klättra ett snäpp och kunna höja sina priser och då kan man inte ha en dålig service.
Småfel drabbar alla fabrikat och det kan dem flesta leva med så länge som verkstaden ställer upp.

Sen kan jag hålla med om att en "nöjdkundindex" kan tolkas lite som man vill....det finns mycket att tänka på innan man rakt av köper denna lista.

Själv är jag väldigt nöjd med en säljare på Bilia,..men jag ratar deras verkstad.
Då bilarna har fungerat som de skall har jag inga större synpunkter på märket i övrigt.

Dock hoppas jag verkligen att Citroen/Peugeot och Renault tar itu med sin lite stroppigare attityd mot oss "små" här i landet.
Känns som att man har hört lite för många historier om att de inte bryr sig något nämnvärt mycket om oss här som ändå inte köper så många bilar,...men det kanske har blevit ändring på det också?

#14
Storknut
2011-05-03 16:02

Shogun:
Jag hävdar fortfarande att du ALDRIG kommer att köpa en Peugout, åtminstone inte en ny lika lite som att du skulle köpa en SAAB, Volvo, Audi, VW. Så jag undrar vad ditt problem är? Varför köpa en massa olika bilmärken. Har Toyotan skrotat samman eftersom du prompt måste ha alla dessa bilar, om du ens äger dem? Tvivlar starkt på det! Av det jag kan utlysa av statistiken är det så att bilarna generellt blivit så pass bra att skillnaden mellan dem miskat och fortsätter att krympa! Det är bara deras inbördes placering som, över tid, kan variera någon placering hit eller dit.

#15
2011-05-03 16:47

Köpte 2005 en ny Subaru Legacy, snygg, bra pris,kanon på vintern.
Men klimatanlägningen va totalt kass fick köra den manuellt.
Oväsendet i kupen på våra svenska vägar var olidligt.
Kör numera BMW 5 serie och det är TYST i bilen.

#18
2011-05-03 18:15

Köpa en Pegga?
JA, om du har ett nära förhållande till din säljare, du själv är utomordentligt kunnig i ämnet bilteknik, och dessutom bra på att argumentera. Helst ska det se ut som du har Hells Angels bakom dej.
Du får en bra bil till bra pris.
NEJ, om du är en Medel-Svensson som mej. Då blir du en lekboll i händerna på importören Bruun. (fast om du tror som jag, att Peugeoter numera håller bra, så kan du kanske strunta i NEJ:et. Dock kunde dom hellre säljas med noll års garanti, och då ännu billigare, som med 5 års garanti. Eftersom deras garantier är värda mindre än pappret dom skrivs på.

#20
2011-05-03 18:21

Grattis till Subaru! Av vänner och kollegor har jag bara hört positivt om deras subaru-ägande så resultatet känns trovärdigt.

Dessutom kul med ett märke som vågar sticka ut och satsa på boxermotorn, även i dieselform!

Ser fram emot att läsa mer om deras samarbetsprojekt med Toyota runt konceptbilen FT86. Den kan bli en höjdare, även om den otypiskt subaru bara blir bakhjulsdriven.

#22
2011-05-03 19:26

ToLo!
Ditt inlägg säger mer om din umgängeskrets än om bilarna ifråga... Subaru är plastiga bilar anpassade för folk som trivs med det... Till den skaran hör inte jag, och det är jag stolt över. Sedan är det ju kul att dessa boxer-motorer är uppskattade; för om inte jag minns fel så köpte Fuji Motors (de som bygger Subarus motorer) rättigheterna till boxer-motorerna av gamla NSU (alltså en del av nuvarande Audi = VW-koncernen....

Min erfarenhet av Subaru-ägare är att de ofta är WT-personer som fått lite bättre ekonomi, och därmed ställer de inte samma krav som andra... Jag har själv en nära vän som lurades av marknadsföringen och köpte en Outback - han behöll den i endast 5 månader; han var ALDRIG nöjd med den...

#23
2011-05-03 19:27

Jag har kört Subaru sedan 1988 och har sedan varit trogen ägare. Aldrig problem i besiktning, nästan aldrig något som går sönder, ett unikt enkelt AWD-system som fungerar och en härlig körupplevelse, speciellt på grus och vinterväg. Har idag i familjen tre stycken; en Forester-06, en Impreza WRX-08 och en Impreza GT-96 som entusiastbil. Ta bara en sådan sak som bränsleförbrukning enligt körcykeln som alla klagar på inte stämmer. Min tidigare Legacy-05 som skulle dra 0,86 sälde jag efter 7000 mil med en snittförbrukning av 0.78, min nuvarande WRX ska enligt körcykeln dra 1.04 men jag har hittillls snittat 0.9 efter 80000 mil. Och då har jag ändå piskat en hel del BMW och Audi vid rödljusen...:-)

#28
2011-05-03 20:34

Det måste finnas fler Outback ägare som är missnöjda med värmesystemet, eller är det svårt att erkänna att den egna bilen är dålig.

#31
2011-05-03 20:51

Resultaten i Autoindex resultat verkar inte helt trovärdiga om man skall tro inläggen i detta forum. De flesta verkar vara villiga att gå i döden för att framhålla sitt eget märke vilket säkerligen återspeglar sig i deras svar till Autoindex. Sen kan man undra om den statistiska säkerheten i de svar man får från Subaroägare, ett märke som finns i ett relativt litet antal här i Sverige.

#30
Gert Andersson
2011-05-03 20:54

Gert håller med Hälsingen.

Det äro öfverensstämmande med sanningen och alla åldrars erfarenhet: at ingen ting i verlden äro så skadeligt och förderfligt som en automobil från Subaru.

Subaruköpare skall märkas på låren, andra på bröstet, armen, höften, o. s. v. Derefter bortföras de til plantagerna på landet, hvaraf somlige äro belägne vida öfver hundratusen alnar ifrån staden Mjölby.

Hvarför åka omkring med fyrhjulsdrift? Äro detta miljöklokt?
Dessutom rostar de som en Skoda Felicia i saltbad.

MVH herr Gert Andersson.

Vi har en platt-tv. Jag och frugan.

#32
2011-05-04 09:41

Jag har nu rensat bort en del inlägg som inte höll sig till ämnet eller höll god samtalston. Diskussioner sinsemellan kan ni sköta i forumet. Här diskuterar vi sak.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#33
2011-05-04 09:57

Kvantitet och kvalitet är inga motsatser. Det bevisar världens största biltillverkare Toyota med sin tredjeplacering. Otroligt att de kan spotta ut så många bilar och ändå få så många nöjda kunder. Bilarna är ju inte bara bra kvalitetsmässigt utan kunderna är nöjda med själva bilen också. BMW och Subaru är små tillverkare i sammanhanget. Därför imponerar Toyotas tredjeplacering mer.

Jag pratade bilar med en större åkeriägare inom taxi i Stockholm som har fordon av flera märken. När jag tog upp Toyota berättade han om de goda erfarenheterna om bilarna och serviceorganisationen. Han rekommenderade Toyota varmt. När jag frågade om bränsleförbrukningen på Prius sa han att det skiljer mycket mellan vilka förare som kör dem. Vissa förare får dem att dra extremt lite, andra som vilken bil som helst.

Att fransmän och spanjorer inte kan tillverka bilar styrks än mer av AutoIndex.

#34
2011-05-04 12:24

Gert A, kul läsning från dig! Men du behöver ju lite mothugg.
Äldre Subaru (80- och 90-talare) rostar gärna, mest på grund av vägsaltet, precis som för alla andra bilar. De blev fula men höll/håller ihop otroligt bra ändå. Min subba från -92 vill också rosta, men det har jag nästan lyckats sätta P för genom gediget underhåll varje försommar framförallt de första åren jag ägde bilen.
Hur mycket betydligt nyare Subaruer rostar vet andra Subaruägare bättre. ViB's redovisning i rostregistret när det gäller Subarus modeller verkar mest grunda sig på antaganden och förmodanden efter att man har tittat på bilarnas konstruktion. Det räcker inte för att sätta betyg på rostskyddet anser jag.

När det gäller fyrhjulsdrift och miljöbelastning så finns det ju olika varianter på 4WD, vissa griper bara in när det behövs så att säga. Då kan väl inte bränsleåtgången bli mycket större än för en 2WD även om bilen är 50 -100 kg tyngre.
Men en bil med permanent 4WD drar förmodligen 5 -10 % mer bränsle på grund av ökade transmissionsförluster och de extra kilona.
Å andra sidan håller däck och dubbar ett par tusen mil till eller så. Där sparas pengar. Dessutom minskar uppkomsten av hälsovådliga partiklar från gummi och asfalt. Detta är bra för miljön. Eller hur?
Jag har en bekant som kör en Subaru Impreza, den har nu gått ca 8.000 mil. Samma däck som när bilen var ny, sommardäcken rullar sista sommaren nu. Mina vinterdäck har alla dubbar kvar efter många år och mil, trots min körstil. Det säger väl en del?
Är man dessutom bortskämd med fyrhjulsdrift så är man. Jag tror att det är lättare att sluta röka än sluta krafsa med alla fyra. 'Straffet' är att behöva dra loss de som fastnat i drivan nån gång ibland på vintrarna...

#35
2011-05-04 12:40

Så här tycker man i Norge i Autoindex om sina bilar.

http://www.naf.no/Forbrukertester/Autoindex/Autoindex-2011/Audi-til-topps/

#36
2011-05-04 12:51

Notera att denna lista sträcker sig tillbaka till 2004!
Bilar som Kia/Hyundai,Mitsubishi,Renault,Ford,Peugeot med flera som hakar på trenden med flera nybilsgarantiår kommer framöver att få ett mycket bättre index.
Samtidigt som flera utav dem som ligger i toppen kommer att backa!

Det råder för mig inga tvivel om att bilarnas egentliga kvalite inte speglas utav denna lista ( som den vill påskina )
Flera utav fabrikaten är "syskonbilar" men får ändå helt olika resultat!
Skulle en Citroen hålla ihopa bättre än Peugeot,..En Seat bättre än Vw o.s.v?

Kul ändå att man poängterar det faktum att inga bilägare har varit särskilt missnöjda över sitt bilval!
( något att tänka på för dig Gert! )
Fler och fler blir allt mer medvetna över hur mycket deras bilägande egentligen kostar och ser därför över sina möjligheter. ( vilket bidrar till att vi blir mindre lojala )

Vi väljer den bil som vi anser kunna fungera i vår vardag och har då redan gjort vårt val efter dessa kriterier. ( väldigt mycket som komfort,prestanda,utrymme,utrustning o.s.v VET vi ju då redan om )
Fungerar sedan bilen och tar oss dit vi vill så återstår det bara att titta på kostnaden för detta arbete.
Oavsett om bilen varit hur bra som helst så vill vi kanske prova något helt annat....mest för skojs skull,..eller?
( en del kanske byter "ner eller upp" sig men då helt uteslutande p.g.a ekonomiska skäl men sådant avspeglas ju inte korrekt i något index )

#37
2011-05-04 16:45

Mistro.

Tummen upp återigen för ditt inlägg.

Själv har jag/vi varit nöjda med den service Toyota gett och även varit inne för garantiärenden. Men inte så nöjda som tidigare. Därför har nu tanken väckts till att byta till en Peugeot 508. Och Peugeot är i andra änden av Autoindex, men det spelar ingen roll. Vi tycker båda bilen är snygg har ett vettigt pris (relativt). Sedan om kvaliten är den rätta som Peugeot utlovar kommer kanske att visa sig och då är man en erfarenhet rikare. Det som är viktigt för oss nu inför detta bilbyte är. Lågförbrukning,automatlåda av någon form, får gärna gå tyst. Detta uppfyller Peugeot 508 för oss. Vi får se hur det blir.

#38
2011-05-04 17:59

Att syskonbilar, typ peugeot och citroen, får olika betyg kan dock ha att göra med att de har helt olika återförsäljare och verkstäder. Denna lista bygger ju på en sammanfattning av totala bilägandet, inte bara vilken kvalitet bilen har.

#39
2011-05-05 21:28

Autoindex är ett värdefullt instrument - särskilt för tillverkarna, försäljarna och verkstäderna, men som konsument bör man vara lite försiktig; detta är inte så klart som man kan tro.

Går man tillbaks till 2010 kan man t ex se att en Subaru såld i Sverige är "bättre" än en såld i Norge. En Mitsubishi från Norge är avsevärt "bättre" än en svensksåld och en Opel från Danmark är verkligen en "bra" bil.

Den kanske mest upplysande artikeln om vad autoindex egentligen visar är möjligen denna (från Vi bilägare): http://www.vibilagare.se/autoindex/toyota-har-lyckats-battre-an-peugeot-och-citron-2330

#40
2011-05-06 17:06

Lars A, den där artikeln du länkar till ställer verkligen frågan vad man mäter på sin spets.
Kan det vara så att lojaliteten, som sannerligen inte behöver varar rationell, överskuggar allt?

#41
2011-05-07 20:15

Roy J!

Personligen är jag övertygad om att märkeslojalitet har en avgörande betydelse.

#42
2011-05-07 21:44

jag är JÄTTE nöjd med skoda plus några miljoner till...
SKODA ÄGARE.... DOM HÅLLER IHOP SÅ JÄDRANS BRA.. KAN REKOMENDERAS....

#43
2011-05-08 16:51

Kan kanske vara kul att Skodaägarna håller ihop - ännu bättre om bilarna gör det...

#44
2011-05-08 22:57

Lars A.

Hur förklarar du bilprovningensresultat då många gånger japanska bilar hamnar i topp? (Läs Subaru och kanske främst Toyota) Beror det på lojalitet från bilprovningen mot japanska bilar? Eller beror det på att japanska bilar faktiskt håller en hög kvalitet som ägarna påstår i Autoindex då de tidigare kanske haft andra bilar av andra fabrikat att jämföra med. Så frågan är var kommer lojaliteten och solidariteten ifrån? Erfarenhet av olika märken och skillnader dem emellan? Detta återspeglar sig i Autoindex och hos bilprovningens resultat och hos många andra undersökningar runt om i världen. Och att faktiskt Subaru och Toyota bygger kvalitetsbilar inget annat hokus pokus och bortförklaringar.......kortsagt ett långsiktigt arbete på denna image/rykte de har ligger bakom.

#45
2011-05-09 21:06

Hej Shogun!

Möjligen har jag varit en smula otydlig.

Autoindex har valt att ge "lojalitet" 20 % och det är inte en obetydligt procentsats. Skulle man ändra på den, uppåt eller nedåt, sker naturligtvis vissa omstuvningar i listan. Men inte för ett ögonblick tror jag att de längst ned på listan skulle placera sig i toppen. Vilken betydelse "inte-själva-bilen-relaterade-värden" har framgår rätt bra av den länk jag lagt i ett tidigare inlägg.

Generellt sett är jag av åsikten att japanerna är bäst på att sätta ihop bilar som håller. Därför att de har de mest välutvecklade kvalitetssystemen och störst vana att följa dem. Sedan är de dessutom världsledande inom elektronik - ej oväsentligt.

Avslutningsvis så borde kanske alla biltillverkare vara tillfreds med resultatet i Autoindex, för alla kunder är ju faktiskt riktigt nöjda; gott och väl över 500 p.

#46
2011-05-11 12:39

Ja du verkar tycka som jag Lars A angående denna index att den utelämnar mycket.
Undersökningen går under 7 år och då får man också med helt olika köpgrupper.
Den som köpt nytt och den som köper bilen som beg. i kanske två steg.
Som nybilsköpare har man som regel helt andra krav på bilen än den som köper den efteråt och kanske främst retar sig på det dåliga inbytesvärdet....
Just ekonomin är jag övertygad om har en stor betydelse i sådana här undersökningar,så nästkommande listor kommer att än mer jämna ut gruppen.
Väldigt intressant ändå att Subaru ligger i topp igen,..( 4wd ett måste för många?)

Men folk är också "saliga i sin tro"....har läst insändare där folk tycker och tror att deras lilla bil är både rymligare och snabbare än en stor lyxbil!
De kan absolut inte tänka sig något annat!
Dessa bilägare är inga "klagare" utan skulle säkert vara helnöjda med vad som helst som rullar.
De kör också som regel lugnare och har valt bilar med enklare utrustning samt kör inte mer än medelbillisten. ( mao helt bilointresserade )

Lyxbilsköparen bryr sig tämeligen lite om sina totala omkostnader på bilen och pratar sällan illa om sitt fabrikat. ( vore ju dumt att baktala sin image? )
Om och när han byter så blir det mellan MB/Audi/BMW och kanske Lexus för att någon bekant lovordat sin bil.

Skulle jag idag byta till mig en 100.000kr dyrare bil för att frångå "bottenskiktet" så skulle jag ha extrema krav på den nya bilen utöver mer effekt och komfort eftersom att även mina "billiga" bilar har hållt ihopa bra. ( har dock aldrig fått frågan i någon undersökning )

#47
2011-05-11 21:12

Hej Mistro!

Kvalitetsundersökningar är inte alltid enkla att förstå och man måste försöka sätta sig sig in i hur undersökningen gjorts. Autoindex visar bara en sida av myntet. För någon minut sedan hittade jag en annan ny undersökning:

"A survey has revealed the most reliable car made by a European car company is the Peugeot 207.

The Warranty Direct survey in Britain analysed more than 20,000 live policies on three to seven-years-old cars made by European manufacturers and compared claims for repairs.

The survey reveals the enormous popularity of Peugeot’s big selling supermini is not just because of its good looks, economy, practicality and fun-to-drive nature. It also displays exemplary dependability, with owners experiencing just a six per cent repair rate in an average year. That compares particularly well with the runner up, the Fiat Panda, which showed a 14 per cent rate.

And the 207’s victory was not a solo effort either. It was accompanied by two other Peugeots in the survey’s top 10 most reliable European cars; the 206 CC in third and the 107 at ninth.

A spokesman for Warranty Direct said: 'The Peugeot 207’s incredibly low incidence rate of just six per cent is excellent and is certainly a match for the most reliable vehicles.

'Three cars in the top 10 is an impressive showing for Peugeot and we’d like to think that other manufacturers will be moved to improve their own reliability record.'

To measure a car’s overall reliability and running costs, Warranty Direct’s reliability index reviews rates of failure, average mileage, age and repair cost to calculate its rating."

Så här sägs att Peugeot tillverkar den mest pålitliga europeiska bilen. Detta i en undersökning som eliminerat faktorn "tyckande". Intressant!

#48
2011-05-12 10:35

Jag har följt diskussionen runt autoindex och kom till insikt om att det det finns mycket känslor runt bilägandet, undantaget tjänstebilar där brukarna mer eller mindre inte bryr sig eller kanske inte ens vet vad de kör i.
Det jag kam fram till är - entusiastbilar!
SAAB var, intill uppköpet från GM, en entusiastbil där det var teknikerna som spånade fram tekniska lösningar som attraherade entusiaster. Jag var en av dem som älskade att ha en SAAB just för detta.
Subaru är en tillverkare i samma anda där det är teknikerna som bygger bilarna. Vilken annan tillverkare hade kommit på idén att bygga en boxerdiesel?
Ja, vi Subaruägare är entusiaster, och flera blir vi, därför att vi uppskattar teknikernas arbete med att bygga en bil som är långt från mainstream men, till skilllnad från SAAB, dessutom håller en kvalitet utöver det vanliga.
DET kommer också fortsättningsvis att återspeglas i autoindex. Bara för att Subaruägare är entusiaster och därför väljer att redovisa sina synpunkter där. De andra är inte intresserade av vad de kör .

#49
2011-05-15 20:31

Boxer!

Tänkvärda synpunkter.

#50
2011-05-17 10:25

Apropå Skoda så provkörde jag en Yeti 105 TSI. Snacka om att ha fått till en superb bil. Nära samma känsla som min A4 Avant -07. Blev lite imponerad faktiskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.