Bild
Nästa artikel
AutoIndex 2011: Audi vinner i Norge

AutoIndex 2011: Audi vinner i Norge

AutoIndex

För första gången i AutoIndex historia toppar Audi i ett nordiskt land. Det har skett i Norge, där kunderna prisat märket så högt att de avancerat från tredje plats upp till topposition.

– Vi har under de senaste åren jobbat med att bygga en ny kultur i Audi-organisationen, säger vd Vidar Eriksen till Motor Norge. Vi har gått från att vara produktorienterade till att också bli kundorienterade. Kundens upplevelser är det viktigaste.

Konkurrenten BMW ligger kvar på andra plats medan Subaru – precis som i Sverige – också får allt fler nöjda kunder, nu på tredje plats i Norge. Flerårsvinnarna Toyota rasade från första ned till fjärde plats.

Till skillnad mot i Sverige är det oerhört jämnt i toppen, endast åtta indexpoäng skiljer mellan ettan och fyran.

AutoIndex 2011 Norge: Totalresultat
Norska folket med bilar av årsmodellerna 2004–2010 har tyckt till om sitt bilinnehav. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.

Rankingen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. Fjolårets placering inom parentes.

1. (3) Audi, 859
2. (2) BMW, 855
3. (5) Subaru, 854
4. (1) Toyota, 851
5. (4) Skoda, 830
6. (7) Mercedes, 826
7. (8) Saab, 825
7. (6) Volvo, 825
9. (12) Mitsubishi, 816
10. (9) Honda, 815


MEDEL: 813

11. (10) Volkswagen, 811
12. (11) Mazda, 801
12. (20) Opel, 801
14. (16) Hyundai, 799
14. (17) Kia, 799
14. (21) Renault, 799
17. (19) Citroën, 796
17. (18) Suzuki, 796
19. (14) Nissan, 793
19. (15) Peugeot, 793
21. (13) Ford, 787
22. ( -) Fiat, 754

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Norge?

Taggar: AutoIndex, , Audi

Kommentarer

#1
2011-05-09 11:00

här ser man att tex Renaultägare är i princip lika nöjda som Mazdaägare och strax efter VW, är då de Renault som skickas till Norge bättre än de som går till Sverige? Nej, snarare så att importören i Norge kanske gör ett bättre jobb gentemot kunden än i Sverige och att dessa undersökningar inte alltid speglar bilens faktiska kvalitet.

#2
2011-05-09 12:13

FLAC: De här undersökningaran speglar verkligen inte bilens faktiskta kvalitet - det är ett hopplock av de mest skilda parametrar. (Finns det ens undersökningar som mäter enbart hur nöjd kunden är endast med bilen och allt annat borträknat?)

#3
2011-05-09 18:19

Det stämmer, det är intressant att tänka på att om en generalagent missköter sig och har dåliga försäljare och dåliga verkstäder så står biltillverkaren maktlös och kommer aldrig att få något högre betyg hur bra bilarna än görs p.g.a. att allt runt omkring drar ner betygen.

I frågorna finns det åtskillnad, men när resultaten presenteras eller när Vi bilägare skriver om saken så ligger hela tiden fokus på BILEN, man får intrycket att det bara handlar om bilen, när det i själva verket är så mycket annat.

Man borde redovisa separata resultat för varje enskild fråga, 20 – 30 resultat för varje bilmärke, istället för att slå samman allt till en klumpsumma som säger absolut ingenting mer än att någon lyckats bättre med helhetskonceptet än någon annan.

Undersökningen besvarar inte den viktigaste och intressantast frågan VAD någon är bra på och någon annan dålig på.
Det är exempelvis svårt att se att Subarus bilar skulle vara så fantastiskt överlägsna som de framställs som, det MÅSTE bero på att man sköter DET ÖVRIGA strålande bra.

Det klumpiga sättet att presentera resultatet på gör det väldigt svårt att se vad man ska vara speciellt uppmärksam på och vad man inte tycks ha problem med.
Vilket försvårar en positiv utveckling för de som inte får toppbetyg.

Det hela påminner faktiskt mest om en lek i sandlådan där man roar sig med att retas med de som inte lyckas bygga finaste sandslottet.

Vi bilägares stora ord om hur fantastisk och konsumentvänlig och samhällsnyttig denna undersökning är krackelerar betänkligt i kanterna vid en närmare granskning.

#4
2011-05-09 21:09

N-iklas, underbart att någon mer än jag ryter till om denna tramsundersökning. Precis som du säger så säger den egentligen absolut ingenting! Det var också därför jag skrev i den andra artikeln att eget beröm luktar illa, för det är precis vad det handlar om: att ViBilägare höjer sin undersökning till skyarna som om den vore svaret på hela universums gåta.

#5
Konrad Bärnevik
2011-05-09 21:31

Ingen av er skulle drömma om någon tysk bil ifall ni såg hur min kompis E-klass ser ut. Rost överallt!

#6
2011-05-09 21:38

Autoindex är ingen kvalitetsundersökning,den redovisar olika bilägares inställning till sitt bilägande.
Jag har både Audi,Bmw och Mercedesägare i släkten och vänkretsen,De är otroligt märkeslojala trots att bilarna inte är felfria.Har man köpt en bil för 400 000kr vill man antagligen försvara bilköpet både mot sig själv och andra.

#7
2011-05-09 23:04

Kundnöjdhet är också kvalité ... och det är väl det Autoindex mäter?

#8
2011-05-09 23:58

Konrad, snälla ... Var informativ och skriv modell och milantal och så vidare. Ska jag gissa på en 210:a av årsmodell 99-00 med typ 18 000 mil på mätaren? Alla vet redan att 210:an blev ett fiasko på grund av rosten, men det är passé nu. Men du verkar ha ett uppdämt behov av att få kräkas över Mercedes.

Jes ("#&%¤), läs andra stycket i N-iklas inlägg igen. Kanske fattar du. N-iklas har rätt i att man förleds tro att det är BILEN som åsyftas, men vid en närmare granskning är det inte så.
Jag håller med N-iklas och efterfrågar just ett moment där endast BILEN bedöms - UTAN inblandning av faktorer som drar ner åsikten om BILEN, såsom en grisig verkmästare, kaxig försäljare etc.
Vi som vill veta vad folk tycker om ENBART BILEN får INTE svaret i ViBilägarens undersökning. Fattade du? Förmodligen inte. Som vanligt, är jag frestad att tillägga.

#9
1 Tysken
2011-05-10 08:44

Naturligtvis måste man mäta allt runt bilägandet o inte bra hur själva bilen är.
Har man exv. en Mercedes så är det hela konceptet som talar om ägandet är kvalitativt bra.
Hur fungerar bilen, hur hanterar säljaren mej som kund, hur ser eftermarknaden ut inkl. verkstad, garantiåtagande, resevdelsförsörjning och inte minst, hur mycket är min bil värd efter exv. tre år.
Sedan kan man som Vib. framföra detta som att det enbart är bilens kvalite mätningen gäller, då blir det mer intressant tydligen, om inte så skapar det debatt.

#10
2011-05-10 11:13

Lite klarlägganden om AutoIndex. Vi har så här långt visat totalresultaten där samtliga delenkäter är inkluderade, den om bilkvalitet, egenskaper och ekonomi, den om verkstäder, den om återförsäljare och den om lojalitet. Vi kommer självfallet framöver att redovisa de enkilda enkäterna också, precis som vi gjort tidigare år. Se exempelvis från 2010 http://www.vibilagare.se/autoindex/renaultagare-ja-till-nytt-nja-till-gammalt-249
Härnäst kommer vi att redovisa vad bilägarna anser om sina märkesverkstäder.
Vi Bilägares AutoIndex speglar kundnöjdhet och skillnader märkena emellan. Det är kundernas egna subjektiva uppfattningar som redovisas, alltså upplevd kvalitet inom olika områden av bilägandet.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

#11
2011-05-10 13:54

Jag efterlyser fortfarande en särskilt delmoment som på typ 100 punkter enbart betygsätter BILEN utan inblandning av andra parametrar som verkstadsbemötande, försäljarattityd etc. Helt enkelt ett eget, uttömmande resultat endast om bilen. Själv är jag helnöjd med E-Klassen som bil MEN jag ser rött när jag tänker på försäljaren och inte minst verkmästarens bemötande. Av den anledningen blir totalbetyget för "Mercedes" som "helhetsmärke" måttligt, men det blir typ nästan "100" för själva bilen.
Men det är väl inge som vill förstå, antar jag.

#12
2011-05-10 14:39

jo, jag håller med dig där Kapten. tror dock att det blir svårt att få ett rättvist betyg pga att enskilda personers bedömning av problem varierar så pass. För en del är svårighet att byta lampor ett enormt irritationsmoment, en del tycker att en glappande bakrutetorkare är värre än att rosten blommar upp på en nästan ny bil osv... det blir tyvärr alltför subjektivt när "Svensson" ska bedöma sin bil, min farsa skulle tex ge en bullrig bil toppbetyg för han hör ändå inte oljudet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.