Bild
Nästa artikel
Läsarna väljer diesel till nästa bil

Läsarna väljer diesel till nästa bil

Nyheter

Sex av tio väljer diesel som drivmedel till sin nästa bil. Det enligt Vi Bilägares läsarundersökning.

Mellan 24 och 30 november har läsarna på Vi Bilägares webbplats kunnat rösta om vilket drivmedel de planerar att välja till sin nästa bil.

Resultat:
(Antal röster inom parantes)

1. Diesel, 58 procent (635)
2. Bensin, 23 procent (249)
3. Hybrid, 8 procent (91)
4. Etanol, 5 procent (54)
5. Gas, 4 procent (40)
6. Elektricitet, 3 procent (34)

Totalt antal röster: 1 103

Hittills i år är andelen dieselbilar i nybilsförsäljningen 49,8 procent, det kan jämföras med samma period förra året då andelen var 40,1 procent.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet? Vilket drivmedel väljer du till din nästa bil?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
topt
2010-11-30 12:42

Jag kommer att bidraga till detta då jag nyligen lagt en order på en dieselbil. Tidigare bensinåkare.

#2
Zoom Zoom
2010-11-30 13:02

Allt beror ju på politik och skatteregler.
Men viss är motorkaraktären på dagens dieslar attraktiv. Mycket vrid på låga varv till låg förbrukning.

#3
pabs
2010-11-30 14:53

Köpte min första dieselbil våren-08 (citroen C5,1,6 hdi) Det är mitt bästa nyköp hitills. Tyst motor, mycket bränslenål, acceptabel skatt då jag kör ca 2000 mil per år. Har nu kört över 5000 mil utan några fel på bilen.

#4
lubos
2010-11-30 14:54

Det är bara tråkigt att flertalet av dieslarna är fyrcylindriga! Fyrcylindriga Otto-motorer (läs "bensin")
kan ges relativt mjuk och tyst gång men knappast dieslarna! Detta tycks Volvo, BMW med ett fåtal till ha insett som bygger 5- eller 6- cylindriga dieslar som har en helt annan karaktär än "fourbangers", ett amerikanskt uttryck för Europainfluerade väsnande fyror. Annars medger dieseltekniken en överlägset bättre hushållning med knappa oljetillgångar!

#5
2010-11-30 16:23

FRÅGESVAR: Tråkigt - Bensin. Jag kör 5000mil/år 1,05l/mil 98 oktan ! De ni diselråttor

#6
Otto von b
2010-11-30 17:54

Köpt min första dieselbil, en D5:a och ångrar mig fruktansvärt. Byter tillbaka till bensin inom kort trots att
Jag bara haft dieseln i 3 månader

#8
Otto von b
2010-11-30 18:46

Köpt min första dieselbil, en D5:a och ångrar mig fruktansvärt. Byter tillbaka till bensin inom kort trots att
Jag bara haft dieseln i 3 månader

#9
2010-11-30 19:13

Som Zoom Zoom skrev, klåfingriga politiker styr bilvalet. Här Göteborg blir det tokigt mycket dyrare att välja en av de nya snåla bensinmotorerna (t.ex. nån av VAG:s bästa eller Renault 1,4. Tce.) Medborgarna betalar både skatt 5 år (nära 2000 kr/år), och gratis parkering (värt upp till 7000 kr/år) i minst 3 år, till de som köper nån miljöbilsklassad diesel. Jag som i grunden är dieselfantast, skulle ändå föredra ovanstående bensinmotorer.

#10
Crister A
2010-11-30 19:15

Dieselbilarna har många plus som låg bränsleförbrukning,högt vridmoment med hur mycket kraft som helst,låga varvtal som innebär tyst och lugn körning och låga bränslekostnader.Det är som Leifer säger att automatlåda är pricken över i:et.Det ända jag saknar är bensinmotorns segdragningsförmåga. som är dålig på en diesel.

#12
snabbe
2010-12-01 00:57

hur kan man köra på de skitet så tråkigt man somnar ju av dom motorerna..nä bensin så länge de finns i pumpen mina 400 hk vill ha de..

#13
Crister A
2010-12-01 03:17

Leifer:Jag menar att vridmomentet kraften är jättebra MEN det krävs 1300-1500 varv för att få ut kraften.Under 1300 varv ca är det dålig kraft,segdragningsförmåga.Alltså man måste som i mitt fall jobba aktivt med den 6-växlade lådan annars får du en slö bil.Därför saknar jag automatlåda, men det gick inte att få till mitt bilval,SUCK!

#14
S-E S
2010-12-01 15:03

Jag väljer bensin. Räknar med att det säljs så många dieselbilar i Europa att bensinen blir en överskottsprodukt vid raffineringen och därmed prånglas ut till reapris.

#15
bo johansson
2010-12-01 19:12

Övergång från bensin till diesel
Jag har alltid kört bensinmotorer. Vid hyrbil utomlands har jag oftast fått dieselmotor, De har gått mycket snålt . Beroende på att vridmomentet finns inom en mycket begränsat varvtal blir det ett mycket omfattande växlande som är så tråkigt. Vid låga varv blir det normalt också mycket vibrationer och oljud från motorn.
Av en händelse körde jag en diesel med 6-växlad automatlåda. Vilken skillnad. Nu kan jag använda vridmomentet på ett effektivt sätt utan att ständigt växla.
Övergång har för några veckor sedan skett från bensin V 6 till diesel V6 båda med automat.
Skulle inte vilja gå tillbaka till bensin. Jag prioriterar mjuk och tyst gång samtidigt som jag vill känna kraften från motorn. Här kan inte bensinmotorn konkurrera. Det har överraskat mig!
Som alltid gäller det att pröva och testa i verkligheten!

#16
2010-12-01 21:29

En del av de nya bensinmotorerna är så kul att köra, att det bara finns ett skäl för mej att köpa diesel: Övriga skattebetalare betalar mej en massa för att jag väljer nåt med utsläpp under 120 gram. För de som kör flera tusen mil/år tillkommer sparade bränslepengar.

#17
2010-12-03 12:56

789 har "glömt" att kommentera den fantastiska etanolen här som den är enligt honom. Här ser man att "folk" ratar etanolen med rätta när de väljer bränsle. Metanol är ett betydligt bättre alternativ än etanol, då det finns råvara inhemskt i Sverige i form av skog. Istället ska vi frakta etanol från Brasilien!! Hur tänkte vår miljöminister Andreas Carlgren här och även 789? Lyssnat förmycket på etanollobbyn? Istället skulle man ha satsat på metanol produktion i Sverige som skapat jobb här samtidigt som man uppnått miljövinster. Och minskade utsläpp från från fraktfartygen som spyr ut svavelhaltiga avgaser på vägen över atlanten med etanolen,hur många bilar motsvarar en sådan resa i avgasutsläpp från fartyget?

Etanolbilar kommer att få ett mycket dåligt andrahandsvärde framöver.

#18
S-E S
2010-12-03 15:52

Leve E85! Det är bra att kunna köpa 85%-ig sprit till 13 kr per liter om man kan lite kemi. God Jul!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.