Bild
Nästa artikel
Nyheter

Laddhybrid klarar 9 av 10 bilresor

Publicerad 6 april 2011 (uppdaterad 6 april 2011)
Nio av tio körsträckor kan köras med endast el. Det enligt Vattenfall som låtit 30 familjer byta sin vanliga bil mot en laddhybrid.

Elbolaget Vattenfall presenterar nu en kartläggning av laddhybrider i verklig trafik. I samarbete med Volvo har 30 svenska familjer försetts med varsin prototyp av en laddhybrid.

Sedan all körning loggats under testperioden kan Vattenfall konstatera att nio av tio körsträckor var under 30 kilometer. Under 2012 lanserar Volvo nya laddhybriden V60 Plug-in Hybrid med en elektrisk räckvidd på 50 kilometer.

Med de siffrorna i åtanke drar Vattenfall slutsatsen att den absoluta majoriteten av alla bilresor kan köras på el.

– Så behovet av utökad infrastruktur för laddning av laddhybrider är begränsat. Framförallt visar projektet att laddhybriden helt kan fylla den konventionella bilens roll samtidigt som el ersätter större delen av det fossila bränslet, säger Johan Tollin, projektledare för samarbetet med Volvo.

Laddning av bilarna utfördes under testperioden i hemmet till 59 procent, 25 procent på jobbet och 7 procent på andra laddplatser.

– Resultaten visar att laddningsmöjligheter i hemmet och på arbetsplatsen är tillräckligt för att täcka det vardagliga körbehovet, som att åka till arbetet, hämta och lämna barn, åka och handla med mera, säger Johan Tollin, projektledare för samarbetet med Volvo.

Diskutera: Vad krävs för att du ska köpa en elbil eller laddhybrid?

Kommentarer

#1 • 2011-04-06 09:53
nuppe

För de flesta bilägarna är det nog oväsentligt om bilen går att köra 30, 50 eller 100 km på enbart el.
Jag tror att den totala milkostnaden är avsevärt mer intressant.
En bil i den här storleksklassen som är dubbelt så dyr som laddhybrid jämfört med den konventionella måste köras väldigt långt innan den blir ekonomiskt försvarbar.

Sedan kommer ju miljöaspekterna in, men hur många har råd att ta personlig hänsyn till detta.

#2 • 2011-04-06 10:00
mendefera (ej verifierad)

Nej, toyota prius är inte inovativ! vägra köra japansk!

#3 • 2011-04-06 11:30
Yarl

Vem vill ha en bensinbil som bara har en tank på 5 liter? Ingen, även om man "bara" kör 5 mil i snitt varje dag.

#4 • 2011-04-06 11:38
Thommys

"Vad krävs för att du ska köpa en elbil eller laddhybrid?"

Att den finns att köpa och inte kostar mig mer bekymmer och pengar än min bil idag.

#5 • 2011-04-06 11:42
amoC

En laddhybrid går ju att köra på mer än elen. För övrigt håller jag med nuppe, med den brasklappen att jag hellre kör fossilt än gynnar våra korrupta svenska elproducenter.

#6 • 2011-04-06 12:34
Storknut (ej verifierad)

Är priset på Volvos ladhybrid rimligt tror jag att man kommer att sälja många bilar inte bara till företag utan även till privatpersoner. Vidare måste naturligtvis designen vara tilltalande som den är på tex samtliga Volvos modeller idag och inte se ut som ett Asiatiskt, Japanskt "missfoster" á la....!

#7 • 2011-04-06 12:35
Hanzzon

Även jag håller delvis med "nuppe"
Det vore väl smartare av Volvo om man vill ha köpare av bilen att därför minska ner batteripaketet och därmed kostnaden med 40-50% eftersom man ju ändå räknat ut att 9 av 10 resor görs under 3 mil och det alltså är där behovet finns, så varför ska 10 av 10 kunder betala 50% mer för de svindyra batteripaketen för att kunna köra dubbelt så långt än man i 9 fall av 10 faktiskt gör när bilen ändå går att köra längre sträckor som en vanlig hybridbil när man bara behöver använda detta en gång av tio?
Tror att man får sälja betydligt fler bilar med ett mindre batteripaket då bilen kan säljas betydligt billigare än vad den tilltänka bilen kommer att kosta när den har ett batteripaket för 5 mils körning.

#8 • 2011-04-06 14:58
PREVIA

Re. mendefera.
Då det visat sig att även Volvo och andra biltillverkares bilar innehåller ca: 10 % Japanska delar så blir det svårt att "vägra köra japansk!”
Är inte Prius innovativ, vilka bilar är då innovativa?
Enligt VTI så kör Svenska damer 1 mil i snitt per dag och männen kör 2,6 mil per dag.
Enligt Toyota blir Priusen 3500-5000$ dyrare som laddbar bil.

#9 • 2011-04-06 15:37
mendefera (ej verifierad)

@PREVIA : Inte tror du väl att prius var först med hybrid drift bensin och el. kolla här t.ex på volvo ECC från 1992, http://www.youtube.com/watch?v=7-TLYJyc5qM prius var tänkt främst för den japanska marknaden från början. och är värdelös som bil! japaner har aldrig varit innovativa och kommer aldrig att bli no way! men kopiera är det enda de kan! gäller alla asiater. 10% delar är japanska säger du, inte har de produktionsstopp för det om det ens stämmer.

#a • 2011-04-06 18:33
tl_1

mendefera: är du helt puckad eller? Volvo har väl aldrig producerat nån hybrid. Att visa upp en slags prototyp är nåt helt annat än verkligheten som Toyota levererar. Sorry, men volvo är 10 år efter i utvecklingen vad gäller hybrider. Man har ju inte ens fått ut någon på gatan än.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.