Bild
Nästa artikel
Eldriven Toyota iQ lanseras 2012

Eldriven Toyota iQ lanseras 2012

Nyheter

En liten elbil baserad på Toyota iQ börjar säljas under 2012. Men Sverige och övriga Europa får nobben.

Toyota planerar att lansera en eldriven version av minstingen Toyota iQ i USA och Japan under 2012.

Trots att bilen ska testas på europeiska vägar är det inte klart att den tar sig hit.
 
”Något beslut om att introducera modellen i Europa har inte fattats eftersom elbilens utmaningar med begränsad livslängd på batterierna, kort körsträcka och batteriets höga pris kvarstår”, skriver Toyota i ett pressmeddelande.

Under 2012 ska även elektriska Toyota RAV4 EV lanseras på den amerikanska marknaden, med drivlina från samarbetspartnern Tesla. En konceptbil visades nyligen på bilsalongen i Los Angeles.

Diskutera: Finns det högre krav på elbilar i Europa än i Japan och USA?

Taggar: Nyheter, , Toyota, Toyota iQ

Kommentarer

#1
j a r l
2010-12-02 10:32

Underbart! Toyota - resten följer efter

#2
Raymond K
2010-12-02 11:13

Ja vilken fantastisk familjebil

#3
Anonymous
2010-12-02 12:06

Prius = Före sin tid

#4
789
2010-12-02 12:26

Nu har det hänt igen, igen och igen! Toyota återkallar 650 000 Toyota Prius, Japan tillverkade:-O, skriver dagens "DagensIndustri" 2010-12-02. Nu har Toyota Prius dessutom fel på alla sina kylare och kylpumpar vilket gör att bilskrällena kokar - överhettas - vilket gör att de "tappar kraft" och i värsta fall skär.... "Toyota är det e´ kvalitet de´"....????

#5
Erik F
2010-12-02 12:27

Vi har väldigt höga krav i Europa. Vi är nog både kräsna och bortskämda...

#6
2010-12-02 13:41

Nu höjer vi nivån och håller oss till ämnet. Varför väljer Toyota att inte lansera bilen i Europa med hänvisning till elbilens brister? Men i USA och Japan går det samtidigt bra att lansera. Vad tror ni?

/Fredrik Diits Vikström, webbredaktör

#7
2010-12-02 13:45

Enkel förklaring, vi har sträng vinterkyla.....

#8
Jan_A
2010-12-02 13:54

Hela Europa har knappast samma kyla som vi i Sverige. Det kanske man ska komma ihåg.

#9
Raymond K
2010-12-02 14:00

Enligt Aftonbladet så har vi nu "iskyla" vid -10 grader och då blir räckvidden på Elbilar kraftigt förkortad eftersom vi måste ha ljus, värme, lampor på och det drar ju som bekant en del ström. Räckvidden blir då alltför kort för att det skall vara nån ide att äga en sån i Sverige

#10
2010-12-02 14:48

Jag får inte riktigt ihop det här.
Ena veckan behöver man hjälp från ett litet fjuttföretag i USA som Tesla för att at fram en elektrisk RAV4 och nästa vecka presenterar man en egen elektrisk fjuttbil.
Utan hjälp!

#11
987
2010-12-02 16:40

Gnäll och gnat flödar som vanligt. Köp nåt annat då. Börja sporta så får ni bort lite frustration och så funkar hjärnan bättre också. Just det - sälj era bilar och börja cykla, jogga eller pendla med tåg.

#12
Gottfrid
2010-12-02 18:27

saabnisse:
Du glömmer att Rav4 av första generationen även den fanns som elbil.
Att Tesla är inblandade nu är nog enbart en del av NUMMI-uppgörelsen.

#13
2010-12-02 22:00

Toyota kanske helt enkelt inte hinner med alla åtaganden att hjälpa många andra biltillverkare som ligger efter med hybridsystem till sina bilar.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article2474860.ece

#14
2010-12-03 09:20

Gottfrid, det hade jag ingen aning om, men så är jag ingen Toyotaexpert heller.
När var det?
Finns det några bilder på den?
Och varför slutade man med den?

#15
2010-12-03 09:57

Gottfrid, nu har jag fått reda på att RAV4 EV tillverkades mellan 1997 och 2003, men det blev tydligen ingen succe´.
Men det kommer det att dröja mycket länge innan någon elbil blir.

#16
S-E S
2010-12-03 16:18

Jag tycker att man ska hålla tyst om sk "elbilar" till dess att de kommer upp i samma räckvidd som elbilarna under 2:a världskriget. Dagens räckvidder är med något undantag pinsamma.

#17
2010-12-03 16:49

Myndigheterna USA krävde att en viss andel av de nya bilar som såldes i USA skulle vara utsläppsfria. Vilket gjorde att Toyota tog fram en elbil som ingick i en testflotta av bilar som senare till en del såldes till privatpersoner. Men biltillverkarna i USA överklagade kravet om en viss andel elbilar och slapp på så sätt att tillverka några elbilar själva.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV
Här är nya bilen.
http://www.youtube.com/watch?v=sXek0JRi4jU&feature=related
Här tar man ner NMH batteripaketet på en bil från 2003 som rullat 21726 mil.
http://www.youtube.com/watch?v=0gXDdZgT7Io&feature=related
Om en biltillverkare startar en försäljning av elbilar i Sverige så måste man förs utbilda personalen som skall serva bilarna i hela landet, och skaffa den tekniska utrustningen för att serva dessa bilar vilket säkert inte är gjort i en handvändning vilket kanske gör att det dröjer ett tag till innan vi ser fler elbilar här.

#18
Uno Lööv
2010-12-03 21:45

IQ är okörbar. Bullrig, stötig, slö, äckliga vägegenskaper, trång, elen lever sitt eget liv osv osv... Att den kostar som en stor bil och dessutom dricker som en stor och (dessutom mkt stark) bil är katastrof. Och älgkrock och bilen beteende vid krock? Plastig och ful rakt igenom dessutom. FÖRBJUD!!! (Alla Toyotor när förbud ändå är igång... Tror fan en Bubbla känns modernare...

#19
2010-12-03 21:48

Re Uno Lööv det märks tydligt att du aldrig kört någon... Kul.....:)

#20
Uno Lööv
2010-12-03 21:56

Simon: 35,5 mil i en i helt ny. På olika vägar osv... Men du har aldrig kört någon, bara hänger här för att vara stöddig och jävlas med folk? Fjortisunge, gå till fritidsgårn...

#21
Uno Lööv
2010-12-03 21:58

Kan dessutom tillägga att jag kört allt möjligt från slitna 70-talare till massvis, massvis nyare bilar men iQ var det jävligaste...

#22
2010-12-03 22:18

Ha, ha... Uno jag fyllde 47 år häromdagen och är uppfödd i en Toyotahall, så du vet inte vad du snackar om.......:) Fast det har jag ju redan märkt innan.....

#23
Uno Lööv
2010-12-03 22:23

Simon: Jag är 202 år och uppvuxen i alla bilhallar då min far reste runt som vikarie... Nu tänker jag inte bråka mer dock, är snart jul. För oss som kommer iväg alltså till firandet och inte kör Toyota. ;)

#24
2010-12-03 22:26

Jo säkert och där ser vi hur seriös och ärlig du är....!

#25
Uno Lööv
2010-12-03 22:30

Simon: Fortfarande sur över ditt påhopp men vände det till ironi istället för hårda ord. Hej!

#26
Raymond K
2010-12-05 13:39

Kul med lite drama här

#27
Janos J.
2010-12-07 12:06

Huuu!!! Fulaste bilen som någonsin lämnat en Bilfabrik här på Jorden!

#28
Greger G.
2010-12-07 12:09

Re: Janos J. "Huuu!!! Fulaste bilen som någonsin lämnat en Bilfabrik här på Jorden!" FEL!!!!!! FULARE ÄN FULAST!!!!!!!!!

#29
2010-12-07 13:43

Janos o Greger, den är ju betydligt bekvämare än era Puch Dakota.....:) Jag tror ni bara är avundsjuka för att ni inte har råd med en......

#30
Uno Lööv
2010-12-07 19:55

En billig skottkärra är bekvämare än IQ.

#31
2010-12-07 22:10

Re Uno, det utalandet bevisar att du inte har nån IQ

#32
Sven P
2010-12-07 22:40

Jösses! Den ser ut som ett rymdskepp från en science fiction-film från 60-talet.

#33
Uno Lööv
2010-12-07 22:45

Simon, äger ingen sjäv men hört kört en i 35,5 mil. Var rädd för att skita på mig så stötig. Och bullrig.

#34
2010-12-08 01:31

Re Uno
Japp, det är ingen bil för mesar..... Är du öm i rumpan skulle jag rekomendera dig nån amerikansk van eller liknade så du kan gunga fram i den mjukstoppade fåtöljen....;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.