Bild
Nästa artikel
Nyheter

”Det behövs 30–50 vätgasmackar i första fasen”

Publicerad 2021-02-04 06:54 (uppdaterad 2021-02-04 08:38)
Det behövs fler gasmackar för att omställningen till vätgas ska ta fart i transportsektorn. ”Åtminstone 30 till 50 tankställen behövs i den första fasen”, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige.

Vätgas ses på många håll i världen som en nödvändighet för att lyckas med omställningen till ett fossilfritt samhälle. Till exempel har EU beslutat om 430 miljarder euro i stöd till vätgassatsningar.

EU trycker ut ett omställningsarbete vars like vi aldrig sett förut. Det här kommer också att påverka Sverige, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare på intresseorganisationen Vätgas Sverige. 

Sverige har inte varit något föregångsland när det kommer till vätgas. Många andra länder har gjort mer och ligger flera år före oss i utvecklingen mot vätgasekonomin.

Vätgas i sig är dock inget nytt utan tvärtom en av våra vanligaste industrigaser. Det finns därmed redan en bred kompetens att hantera vätgas i samhället. Ännu är det mesta av gasen som används utvunnen ur naturgas och därmed fossil men det pågår en utveckling mot kostnadseffektivare framställning av grön vätgas.

– Priset kommer att halveras under den kommande femårsperioden, säger Björn Aronsson. Kan man dessutom använda överskottsel från vindkraft för att göra vätgas, blir kostnaden nära noll.

”I framtiden kan mycket väl OKQ8 vara en av aktörerna som säljer vätgas”

Björn Aronsson är verksamhetsledare på Vätgas Sverige.

”Står inte mot varandra”

När det kommer till vätgas i fordon understryker han att det är viktigt att komma ifrån den polarisering som kan skönjas i debatten i dag. Det handlar inte om att vi ska välja mellan elbilar eller bränslecellsbilar. 

– Det handlar om två olika sätt att försörja en elmotor med energi! Dessa tekniker
står inte mot varandra utan delar i själva verket många komponenter. Det är smart att jobba med bägge parallellt, något som också ett tiotal bilföretag gör. 

För att kunna använda vätgas i personbilar är förstås fler tankställen avgörande och det krävs stödåtgärder för att få igång den processen säger Björn Aronsson.

– Vill man ha en omställning så måste samhälle och näringsliv jobba ihop. Det är de som ska tjäna pengar på vätgasförsäljningen som ska driva mackarna men det behövs statligt stöd och det är alla införstådda med. I höstbudgeten ligger redan 500 miljoner kronor som är öronmärkt för vätgasinvesteringar. I framtiden kan mycket väl OKQ8 vara en av aktörerna som säljer vätgas!

Läs också: Billigare och snyggare – så bra är Toyotas nya vätgasbil

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.