Bild
Nästa artikel
Provkörningsbilen är ett tidigt exemplar som inte förlorat sitt kamouflage.
Provkörningsbilen är ett tidigt exemplar som inte förlorat sitt kamouflage.

Provkörning: Toyota Mirai (2021)

Provkörning

Bättre, billigare och attraktivare för fler. Nya generationen av Toyotas vätgasbil Mirai ska popularisera tekniken och göra bränslecellsbilen till vardagsmat. Men hur är den egentligen att köra?

Den elegant svepande profilen avslöjar intet av den avancerade teknik som döljer sig under skalet. Inte heller bakom ratten ser man något särskilt som indikerar att den här är något mycket mer avancerad än en vanligt elbil.

Till vänster om ratten finns dock en liten blå knapp märkt ”H2O” vars like man inte hittar någon annanstans. Trycker man på den startar en fläkt som blåser ut överblivet vatten ur bränslecellstacken. För omgivningen ser det ut som att Toyota Mirai står och kissar. 

Vi tar det från början. En bränslecell är en kemisk fabrik där man tillverkar elektricitet genom att låta vätgas reagera med syre. År 1838 byggde walesaren William Grove den första bränslecellen men det kom att dröja ytterligare drygt 120 år innan tekniken fick sin kommersiella tillämpning i det amerikanska rymdprogrammet.

Gemini hette projektet som under perioden 1961–1966 skulle utveckla rymdtekniken inför de kommande Apollo-flygningarna. Med vätgas och bränsleceller fick man en pålitlig elförsörjning med lägre vikt än om man skulle släpat med sig stora batterier i rymdkapseln.

Det dröjde inte länge förrän tekniken hittade ner i bilar. General Motors visade 1966 upp konceptbilen Electrovan, en kraftigt ombyggd skåpbil med bränsleceller som kunde ge köras i upp till 24 mil på en full tank av kyld, flytande vätgas (vätgas blir flytande vid temperaturen -253 grader) i skuffen.

”För omgivningen ser det ut som att Toyota Mirai står och kissar”
Bränslecellstacken som omvandlar syre och vätgas till el och vattenånga sitter under motorhuven.
Bränslecellstacken som omvandlar syre och vätgas till el och vattenånga sitter under motorhuven.

År 2014 visade Toyota vätgasbilen Mirai på bilsalongen i Los Angeles. Nordamerika har kommit att bli den största marknaden för Mirai med drygt 6 200 sålda bilar av totalt 11 000 producerade.

Nu kommer en ny generation av bilen baserad på Toyotakoncernens stora plattform GA-L som också används för lyx och prestandabilarna Lexus LS och LC. Den tekniska utvecklingen har medfört att man kunnat krympa storleken på många komponenter vilket gör att installationen nu ryms i skalet av en exklusiv sportcoupé. 

Form har fått gå före funktion. I baksätet är det skralt med benutrymme och takhöjden är begränsad. Längre än 180 cm ska man inte vara för att få plats med huvudet.

Till skillnad från föregående generation är nya Mirai femsitsig men baksätets mittplats är knappt användbar på grund av en skrymmande kardantunnel som rymmer en fet vätgastub. Bagageutrymmet är inte heller särskilt stort och på grund av att bilens hybridbatteri ligger mellan baksäte och bagageutrymme, går inte sätets ryggstöd att fälla. 

I framsätet känns mittkonsolen dominerande, även om dess storlek inte är störande. Framstolarna är bekväma och körställningen utmärkt. Instrumenten är tydliga men reglagen utspridda. Å andra sidan finns här fysiska reglage till de flesta funktioner så föraren behöver sällan rota i pekskärmens menyer. Kvalitetskänslan är överlag hög och ligger väl i nivå, eller till och med över, de närmaste konkurrenterna. 

Materialval och design andas delvis mer Lexus än Toyota.
Materialval och design andas delvis mer Lexus än Toyota.

Nog pratat, nu ska vi köra! Jag trycker på startknappen, lägger i D-läget och rullar ljudlöst iväg. Bilen är klar att köra direkt. Förr fick man vänta några sekunder tills bränslecellen fått igång elproduktionen men den typen av fördröjningar är historia.

Tidigare var även bränslecellsbilarna känsliga för kyla men Toyota säger att nya Mirai kan startas ned till -30 grader. Det nya bränslecellssystemet arbetar lågmält. I föregående generation kunde man tydligt höra ljudet av kompressorer och pumpar men i den nya Mirai allt sådant är borta. 

Ett nytt och kraftfullare hybridbatteri gör också att bilen reagerar snabbare på gaspådrag än föregående modell. Jämfört med prestandamonster som Tesla känns dock Mirai betydligt mer avslagen. Ett vridmoment på 300 Nm i en bil som väger nästan två ton ger ingen hästspark-känsla vid acceleration.

Att bygga bränslecellstackar med högre effekt blir för kostsamt säger Toyota. Däremot tittar man på möjligheten att öka kapaciteten hos hybridbatteriet och därmed få mer momentan energi för snabbare acceleration. Den befintliga elmotorn klarar att ge upp till 150 kW i effekt om bara strömmen finns där, så steget till en snabbare start är inte långt. 

”Jämfört med prestandamonster som Tesla känns dock Mirai betydligt mer avslagen”
H20-knappen startar en fläkt som blåser ut vatten ur bränslecellerna för att det inte ska bildas is.
H20-knappen startar en fläkt som blåser ut vatten ur bränslecellerna för att det inte ska bildas is.

Fjädringskomforten är utmärkt. Vi rullar avspänt genom landskapet och chassit hänger med fint även vid mer inspirerad kurvtagning. Styrningen bjuder inte på särskilt mycket vägkänsla och bidrar till att Mirai inte pockar på att köras snabbt. Det här är mer än bil för långa, avslappnade dagsresor till fjärran mål.

På motorväg läcker det dock in en del vägljud från bakvagnen vilket kan störa friden för baksätespassagerarna.   

I och med nya Mirai tar Toyota ett stort kliv mot masstillverkning av vätgasbilar. Förbättrad produktionsteknik gör att tiden för att bygga en bränslecell har reducerats från cirka 15 minuter till cirka 5 sekunder! Processen använder också mindre av dyrbara råvaror vilket sammantaget gör att priset för bilen ska kunna sänkas med cirka 20 procent, trots att bilen blivit större, snabbare, lyxigare och fått utökad räckvidd.

För Sverige är priset ännu inte fastställt men skulle kunna hamna under 700 000 kronor. 

Det främsta hotet mot Mirais framtid är bristen på vätgasmackar. I skrivande stund finns bara tankställen i Mariestad, Arlanda, Sandviken och Luleå. Det behövs åtskilligt fler för att den här och andra bilar med tekniken ska kunna bli vanlig syn på svenska vägar. 

”Tiden för att bygga en bränslecell har reducerats från 15 minuter till 5 sekunder”
Bränslecellsbilen tankas på samma sätt som en gasdriven bil. Trycket i tankarna är 700 bar.
Bränslecellsbilen tankas på samma sätt som en gasdriven bil. Trycket i tankarna är 700 bar.
Sluttande taklinje inkäktar på huvudutrymmet bak.
Sluttande taklinje inkäktar på huvudutrymmet bak.

Den elegant svepande profilen avslöjar intet av den avancerade teknik som döljer sig under skalet. Inte heller bakom ratten ser man något särskilt som indikerar att den här är något mycket mer avancerad än en vanligt elbil.

Till vänster om ratten finns dock en liten blå knapp märkt ”H2O” vars like man inte hittar någon annanstans. Trycker man på den startar en fläkt som blåser ut överblivet vatten ur bränslecellstacken. För omgivningen ser det ut som att Toyota Mirai står och kissar. 

Vi tar det från början. En bränslecell är en kemisk fabrik där man tillverkar elektricitet genom att låta vätgas reagera med syre. År 1838 by

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Toyota Mirai

Pris: Ej fastställt. 

Svensk lansering: Våren 2021. 

Mått, cm: L 498/B 188/H 148.

Bagagevolym, l: Ingen uppgift.

Tjänstevikt, kg: Från 1 900. 

Drivlina: Elmotor max effekt 182 hk. Max vridmoment 300 Nm. Bränslecellstack med 330 individuella celler. Max effekt 128 kW/174 hk. Hybridbatteri litiumjon 311 V, kapacitet 2,0 kWh. 

Gastankar: Tre trycktankar i kompositmaterial som rymmer ca 5,6 kg vätgas under 700 bars tryck. 

Kraftöverföring. Bakhjulsdrift. Reduktionsväxel.  

Prestanda: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km tim 9,2 s.

Deklarerad förbrukning: Ej fastställd. CO2-utsläpp 0 g/km. Räckvidd upp till 650 km. 

Bilskatt, per år: 360 kr.

Konkurrenter: Hyundai Nexo, Tesla Model S, Polestar 2, Audi A7 Sportback TFSIe.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.