Bild
Nästa artikel

Bilreklam vi minns: ”En sjusärdeles bil”

Bilreklam vi minns

Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. ”Hundkojan” var revolutionerande – den hade ju tvärställd motor!

Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Austin 850 som publicerades i Vi Bilägare nummer 2, 1960.
 
Texten lyder så här:

”Otroliga
Austin 850
Med sensationell tvärställd motor
 
Austin 850 är inte bara en ny bil utan en helt ny biluppfattning som ställer hittillsvarande begrepp om hur en bil ska byggas på ända. Ny motorplacering, ny kraftöverföring, ny fjädring – ja det mesta är nytt på Austin 850. Ni måste helt enkelt bekanta Er med bilen som är ett steg före i utvecklingen.”
 
Sedan fortsätter texten så här:
 
”7 fördelar som gör Austin 850 till en sjusärdeles bil:
1. Utrymmessnål tvärmotor på 37 hk.
2. Direkt framhjulsdrift – ingen kardantunnel – ger bästa grepp på svenska vägar.
3. Separat fyrhjulsfjädring av gummityp.
4. Motor, växellåda, drivning – allt i ett block och med ett smörjsystem. Hela motorenheten är lätt utbytbar.
5. Förbluffande prestanda: toppfart 125 km/tim., blixtrande acceleration.
6. Bekväm plats för fyra fullvuxna svenskar, varje tum invändigt utrymme utnyttjad.
7. Billig i drift: 0,5 lit/mil, billig att ”serva”, minimalt underhåll, lägsta skatt och försäkring.
 
Austin 850
Bilen som är ett steg före.”
 
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1
2015-07-30 11:24

Till sin konstruktion modellen för hur småbilar byggs, så visst var den revolutionerande!
Det där med fyra fullvuxna svenskar var väl att ta i, men den var förvånansvärt rymlig....
Och gocart-känslan infinner sig snabbt, kul att köra!

#2
2015-07-30 11:42

"Utrymmessnål motor på 37 hk - blixtrande acceleration!"
Ja-ja, kraven var lite annorlunda, men nog fick man en känsla av fart, kanske just av gokart-känslan.
Men kvalitén var lite sisådär, bilen verkade aldrig bli färdigskruvad och det var lite dirr och darr överallt.
Hösten 1964 kom ju Hydralastic och då blev den trevligare i fjädringen men krävde lite mer kunskaper vid service.

#3
2015-07-30 16:49

En revolutionerande bil, absolut. Men möjligen var svenskarna kortare förr om fyra stycken fullvuxna skulle rymmas i den...

#4
2015-07-30 18:01

Raphael, den rymde faktiskt fyra "normalstora" personer även om det inte var så bekvämt.
Den kallades "Seven" i England liksom sin föregångare som kom 1922 och som också rymde fyra "normalstora" även om jag tror att de var något mindre "normalstora"!

#5
2015-07-30 18:26

Av de historier som jag har hört kring hundkojan så köpte Ford in en hundkoja för att undersöka hur BMC kunde sälja hundkojan så billigt. Efter att Ford hade plockat isär bilen och undersökt bilen så kom man fram till att BMC gjorde en brakförlust på varje bil man sålde.

#6
2015-07-30 19:38

Tvärställt motorpaket där motorn och växellådan var mer eller mindre hopbyggda för att spara plats (och hade gemensam smörjning). Många smarta, enkla konstruktionsdetaljer som t ex gummiblocksfjädringen som ersattes av den dyrare men ännu smartare Hydralastic-fjädringen (som påminde lite om Citroêns variant).
Ställer man en original-koja bredvid nuvarande Mini så inser man hur liten den var.

#7
2015-07-30 21:30

En liten besserwisser-rättelse...Fjädringssystemet heter Hydrolastic. Hade det i min Mk2 1968 och därmed kunde man lyxa på det och höja bilen nån cm under vintertiden...:) BMC A-motorn var väl lite si och så med sin 3-lagrade vevaxel och inte blev det bättre genom att motorn och lådan hade gemensam olja. Lite ovanligt var att kylaren satt riktad mot ena hjulhuset - precis som storebror BMC 1100/1300. Men det var en charmig bil med för den tiden bra vägegenskaper även om bilens längd kunde göra att det blev lite plötsliga bakhjulssläpp om man körde inspirerat...:) Och Kojans längd var 3,05 om inte minnet sviker - och tanken innanför ena bakskärmen rymde 25 l. Sen tror jag att vissa Cooper-versioner hade dubbla tankar - men det finns det säkert nån annan som känner till bättre.

#8
2015-07-31 06:52

Stor var den inte. Jag minns att föraren lätt kunde sträcka på armen och stänga bakrutan, på andra sidan!

#9
2015-07-31 08:51

Jodå, visst hade motorn 3-lagrad vevaxel men så var det också arvegods från Minor vilken fick A-motorn 1952.
Å andra sidan hängde motorn med fram till 2000 då Mini las ner.
Och man kan åka fyra, jag har inga problem med takhöjden bak till skillnad mot på nyare större bilar...

#10
2015-07-31 09:00

Hydrolastic kom 1965 och slopades 1969 (utom på Cooper som hade den ytterligare ett år)
En klar förbättring komfortmässigt, fram och bakhjulens fjäderdon var förbundna men det fanns ingen gas inblandad.
Det var förstås billigare med gummifjädring så den hängde med till slutet.

Austin Mini Seven hette Austin, Morris Mini Minor den andra. Senare kom även Riley och Wolseley med "Jettaskuff" , läder och trä.
Från 1968 slopandes märkena och den hette enbart Mini.

#11
2015-07-31 09:22

Nej det är ju riktigt det fanns ingen gas i Hydrolastic, men det kom ju senare i Hydrogas som kom i Allegro.
Här en trevlig förklaring till systemen:
http://www.hydragas.co.uk/history.html

#12
2015-07-31 09:59

Sen var det väl så att Hydrolastic var ett "arvegods" från storebror Austin/Morris/MG 1100 som kom runt 1962. Vi hade en sån också och det är nog den mest kortlivade bil vi haft i familjen - en riktig rosthög och med mängder av mekaniska problem dessutom. Före det hade vi en A40 Futura och den var definitivt bättre rent kvalitetsmässigt även om trumbromsarna inte var nån höjdare och krävde väldigt regelbunden service (dom var väl mekaniska baktill i vart fall om inte minnet sviker helt). Som sagt - allt var definitivt inte bättre förr och absolut inte våra bilar på 50/60/70-talen.

#13
2015-07-31 19:22

En bekant till mig hade en "koja", jag minns bara att som passagerare satt man bara och kollade vägbanan efter stenar och var ständigt beredd på att "lyfta" på ändan för att undvika stenarna!

#14
2015-08-02 08:22

Jo, visst är motor och växellåda ihopbyggda, dreven ligger tillsammans med oljepickupen i tråget.
Dåtidens multigradeoljor var inte avsedda för detta, men idag är det den vanligaste lösningen på motorcyklar.

#15
2015-08-02 08:26

Förresten så har jag en annan rolig Mini-reklam där man bl.a. hävdar att den är ekonomisk, man får råd med två. " En hemma till frun och barnen..."

Jag skulle vilja se den tillverkare som törs skriva nåt liknande idag.... :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.