Nästa artikel
Bilreklam vi minns: ”Svenskbyggd med flygkomfort”
Bilreklam vi minns

Bilreklam vi minns: ”Svenskbyggd med flygkomfort”

Publicerad 24 juli 2015
Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Här lyfter Simca fram att bilarna byggs i Nyköping och introducerar begreppet flygkomfort.
Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Simca som publicerades i Vi Bilägare nummer 2/1957.
 
Texten lyder:
 
”Simca 57 här… svenskbyggd med flygkomfort
 
Simcas värde ökar:
* Flygkomfort: Simca Elysée har individuellt ställbara ryggstöd fram från vanlig sittställning till liggläge. Ni kommer alltid utvilad fram: som passagerare kan ni bekvämt sova ut.
 
Säkrare kan Ni inte köpa bil:
1. Svenskbyggd med bl. a. Lackering i 7 skikt och speciell rost- och underredsbehandling.
2. Tre gånger testad 10 000 mil.
3. Helgaranterad ett helt år – både arbete och material. Ingen annan bil under 50 000;- är bättre garanterad.
4. Reservdelar och ANA-service på 80 platser i Sverige (+ vittförgrenad service på kontinenten).
 
Säkrare (och skönare) kan ni inte köra bil:
1. Europas ledande, opartiska bilexperter har liknad Simcas väggrepp och styrning vid dyra specialvagnars.
2. Bromsar gjorda för högsta säkerhet; bromsar 59 & av vagnvikten vid endast 25 kgs tryck!
3. 48 hk, toppventilad Flash-Motor, känd för snabbhet och temperament.
4. Fyrväxlad – omkörningssäker.
5. Pålitliga 12-volts elsystem.
6. Säkerhetslåsta dörrar.
 
Dyra bilars lyx:
* Automatisk choke * Accelerationspump * Skumgummi i säten och ryggstöd * Elegant instrumentpanel, anti-chock infattad * Bra värme för svensk vinter * Speciellt landsvägsparkeringsljus * Etapphärdad vindruta * Innerbelyst bagageutrymme * Simca Elysée har bl.a. extra smakfull klädsel samt vindrutespolare som standard.”
 
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-24 08:35
Janerikbengtsson

haha reklamen som gjordes förr är ju roliga

#2 • Uppdaterat: 2015-07-24 09:08
Hackenbush

Reklamen idag är bara löjlig, nästan varenda bil i reklamen idag kör ute på en massa klippor och stenar ute vid havet. Är det där vi kör som mest?
Det flesta bilar idag som ser ut som den värsta terrängbilen klarar på sin höjd en oklippt gräsmatta.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-24 09:31
saabnisse

Det här var faktiskt en riktigt bra bil utan många av de rostproblem som drabbade Simca på 60-talet.
Om man jämför med PV 444 så var den överlägsen i praktiskt taget allting utom möjligen 60hk motorn som kom på PV 1957.
Men Simca var två år före Volvo med femlagrad vev.
Det roliga är att om man jämför med en bil från idag är den väldigt trång, men den är rymligare än PV!

#4 • Uppdaterat: 2015-07-24 16:34
Focus

Men om man fick välja vid den tiden så hade det utan tvekan blivit Volvo för de flesta.

#5 • Uppdaterat: 2015-07-24 16:47
Oomkullrunkelig

Jag är inte särskilt imponerad. Det här var ännu en fransk skitbil.

#6 • Uppdaterat: 2015-07-24 16:56
L West

Redan på den tiden fanns det oroväckande mycket "auto"... ;)

#7 • Uppdaterat: 2015-07-24 18:01
Roy J

Minns Simcorna från förr som snarare mindre rostbenägna än många andra - alla bilar rostade ju tämligen våldsamt på den tiden.
Var det den här som hade blinkersreglaget ovanpå rattstången? Och färgkodade kablar. Alla var grå...

Utrustningsnivån har sannerligen utökats med åren.

Ja, just det, saabnisse, den femlagrade vevaxeln kom först med B18 - men ramlagren var dimensionerade som på en jänkaråtta och höll hur länge som helst.

Oomkullrunkelig, intressant att du kan ha så många åsikter utan att veta någonting alls.

#8 • Uppdaterat: 2015-07-25 13:09
saabnisse

Gäsp, 1957 fanns det faktiskt flygkomfort.
Det var innan man monterade mindre stolar som flyttades ihop så mycket det gick för att få det så "sardinburkslikt" som möjligt!

Roy, Simca av de här årsmodellerna var faktiskt den franska bil som hade minst "franskt" över sig. Det var faktiskt väldigt lättskruvade bilar.
Det blev lite värre några år senare, men det gick att anpassa sig till dem också.

#9 • Uppdaterat: 2015-07-25 16:58
Tvärnit

Reklam är reklam, kommer ihåg när far stod framför en sådan där o dregglade och vill minnas att den var inte alls så smäcker som på bilden utan snarare robust och påfallande lik två andra dåtida bilar.
Jag har för mig att det kopierades friskt där i åren efter kriget och tror att det var Opels föregående modeller som låg till grund.
Vad jag förstår så var denna simcan designmässigt ur tiden redan som ny, mor gick i taket över "traktorn" och visade på far en Ford Consul, en läcker liten minijänkare och så fick det bli.

#a • Uppdaterat: 2015-07-25 17:02
Tvärnit

Intressant detta med flygkomforten, där var vi nr1 i att ta över flygets komfort och logiska lay outer in i bilarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.