Bild
Nästa artikel
Bilreklam vi minns: ”Den är inte bäst i något”

Bilreklam vi minns: ”Den är inte bäst i något”

Bilreklam vi minns

Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Den här annonsen berättar ärligt att Renault 12 inte är bäst i något avseende.

Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Renault 12 som publicerades i Vi Bilägare nummer 5/1975. Texten lyder:
 
Den är inte bäst i något men bra i mycket.

Den här stationsvagnen skall ni inte köpa för att den är bäst i något enstaka avseende.

Utan för att den är bra i många avseenden.

Den är en av de billigaste på marknaden.

Vill ni ha en framhjulsdriven bil, så är det en av de allra billigaste. (Och framhjulsdriften ger ju inte bara ökad säkerhet, utan också mer utrymme. Ni slipper ju den skrymmande kardantunneln. Ni får helt platt golf. Och lägre och bekvämare lasthöjd.)

Men fast Renault 12 är en av de billigaste stationsvagnarna, så är den förvånande rymlig.

Framstolarna är förstås ställbara. Och fällbara om ni vill sova i bilen någon semesternatt.

Och som på alla Renaultbilar är sätena påkostade och därför bekväma. Kylsystemet är slutet, vilket sparar glykol och bekymmer. Bromsrören är av koppar, som aldrig rostar. Motorn har våta, utbytbara cylinderfoder som ger snabbare uppvärmning, rät arbetstemperatur och tystare gång.

Renault 12 är med andra ord vad man kan vända av en stationsvagn från Renault. Vettigt tänkt och intelligent utförd.”

Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1
2015-07-20 15:09

”Den är inte bäst i något” citerar Vi Bilägare. Men den texten finns inte i annonsen.. Fel av mej! Måste vara värmen.

#2
2015-07-20 15:04

Gunnar, har du verkligen läst hela annonsen? Titta längst upp!

#3
2015-07-20 16:04

Renault är hemska bilar. Men man kan fråga sig varför det FORTFARANDE säljs bakhjulsdrivna bilar!

#4
2015-07-20 16:09

Dom skriver även att det är en av dom billigaste, så man kan väl inte förvänta sig att den skulle vara bäst på något jämfört med alla bilar. Men kanske bäst för en pensionär med medelpension. Där saknar jag ett test som kan visa vilken bil som är bäst för den gruppen rent ekonomiskt. Vi är många inklusive mig själv som tänkt köpa en ny bil på medelpension nästa år och där prioriterar man ekonomin så vilken bil skall man då köpa. Renault 12 kanske var den bilen då, men vilken bil är det i dag.

#5
2015-07-20 16:20

Ska man vara petig mot något, så står det inte något om en platt golf i orginalannonsen, det är bara något som Redak skrivit själv.....

#6
2015-07-20 17:14

Minns jag rätt så hade väl den modellen en medstyrande bakaxel - alltså lite vek i sidled som många småbilar har idag.
Minns den som en trevlig och förnuftig bil.
Renault 16, som var större, var väl för övrigt den första halvkombin (och inte Saab som många tror).

#7
2015-07-20 18:24

Bra reklam med fakta,ingen idrottskändis som skjuter djur och ändå inte kör märket "reklamen" gäller.

#8
2015-07-20 18:43

Erlandsson, det står faktiskt "Ni slipper den skrymmande kardanaxeln. Ni får helt platt golv". Att du inte ser det kan bero på att texten ligger bakom den mörka plattan som det tidningen har valt att lägga "Annonsen från Vi Bilägare" på... Renault 12 var f ö en väldigt bra och trevlig bil på sin tid, och väldigt vettigt tänkt. Kombin, eller stationsvagnen, var utmärkt. En bra bil för sin tid, en verklig fransk folkbil.

#9
2015-07-20 18:48

Raphael: läs erlandsons inlägg en gång till och sedan texten Vibilägare skrivit...då ser du det roliga i det hela. ;-) Alltså läs inte Renaults reklam.

#10
2015-07-20 19:16

Men min favorit av Renaults 70-talare, det är utan tvekan Renault 14. Den kom 1976 och marknadsfördes som "80-talets första bil", det var verkligen en revolutionerande bil som satte en ny och högre standard för komfort, rymlighet och modern design både invändigt och utvändigt. Golfen i jämförelse såg ju både gammal ut, var fyrkantig, trång och obekväm. Renault 14 var helt enkelt en fantastisk bil. Tyvärr hämmades succén av små motorer med få hästkrafter, sedan var designen helt enkelt för modern och nyskapande och det gjorde att köparna tvekade då 14 såg rätt annorlunda ut jämfört med konkurrenterna. Bilen ersattes redan efter 7 år på marknaden.

Apropå Renault 12 så ersattes den av Renault 18 och det var ju en bil som typ knappt såldes i Sverige..

Dagens Renault visar en annan värld än 70-talet. Inte lika fluffiga stolar, kanske inte lika avantgardistisk och nyskapande i designen (även om Mégane II var ett positivt undantag i modern tid gällande speciell delsign) och fjädringen är inte ens lika mjuk och behaglig som förr, inte riktigt samma franska gung som tidigare även om Renault fortfarande gör behagliga bilar.

#11
2015-07-20 21:13

Kul med bilannonser från förr. Mer sådant!

Den här annonsen är med stor sannolikhet producerad av Arbmans Annonsbyrå, Sveriges mest framstående reklambyrå under 1960- och 1970-talet. Leon Nordin, som var chef, copywriter och strateg på byrån, skrev annonsen om "Skrytbil?" för Renault 4 i mitten av 1960-talet. Detaljrikedomen i texten ovan påminner starkt om den för Renault 4. Likaså det korta, rappa språket. Att alltid tala sanning var också ett signum för Arbmans.

Du som vill veta mer om hur livet var på en annonsbyrå på den tiden kan läsa Uppfinnaren av Alf Mork eller Reklown av Jan Cederquist.

#12
2015-07-20 22:14

Roy J, alldeles riktigt var Renault flera år före Saab med halvkombi, men de var inte först.
Kaiser var före med halvkombi redan på 1950-talet!

Renault 12 var trevlig, men det var en ganska vek konstruktion, bättre anpassad för franska förhållanden.
Det var säkert därför det aldrig blev någon höjdare här.

#13
2015-07-20 23:33

Du slipper kardantunneln säger de i annonsen. Men många bilar idag som är framhjulsdrivna har denna, vad hände?

#14
2015-07-21 00:00

Under "modern" tid så var det antagligen Austin A40 Futura Mk2 som var den "första" halvkombibilen och som såldes i lite volymer. Den första versionen av Futuran (kom 1959 om inte minnet sviker) kunde bara öppnas i nedre delen av bagageluckan men med Mk 2 så kunde "hela baken" öppnas...:)

#15
2015-07-21 17:03

Pi, nu anses inte Futura vara halvkombi utan kombi..
En liten kuriositet är att när Saab presenterade 99an 1968, frågade jag varför de inte lät den bli en halvkombi?
"Vi provade men tätningsproblemen blev för stora!"
Jag påpekade att Renault löst det på R16, men fick bara några skrynklor i pannan till svar.
Det var inte tätningsproblemen enbart, det krävdes betydande ändringar av uppbyggnaden för att få tillräcklig styvhet och det skedde ju, men det tog 15 år!
Renault R16 anses nog allmänt för den första halvkombin eftersom Kaiser inte fick någon större spridning innan den försvann.

#16
2015-07-21 18:11

Rubriken skulle kunna summera vilken bil som helst!!

#17
2015-07-21 21:22

hade en R 12TL 73 årsmodell på 80-talet, en väldigt speciell bil, körde med den i 5 år ca 10000 mil. En enkel och driftsäker bil,nästan inga reparationer, önskar att jag hade sparat den,i dag ser man inte många R12 or,glömde nämna en hög oljeförbrukning 1 lit på 100 mil ,gjorde ingenting ,tog rätt på kompisarnas spillolja o hällde i.

#18
2015-07-21 22:25

Tja saabnisse - du kan säkert kalla Futuran för kombi men i mina ögon var den en "halvkombi" - och vi hade en i familjen. Det var den bilen som jag lärde mig köra i...:)

#20
2015-07-22 18:10

Renault gör skitbilar fortfarande. Det är skrot redan när de lämnar fabriken.

#21
2015-07-22 21:45

Den saken tror jag faktiskt att du inte vet något om!
Att döma efter några egna dåliga erfarenheter och förutfattade meningar har faktiskt ingen betydelse mer än för dig själv.

#22
2015-07-26 12:11

" Bromsrören är av koppar, som aldrig rostar. "
Och idag, 40 år senare, finns det bilar med bromsrör som verkligen rostar!

#23
2015-07-26 16:29

Kan tillägga att Peugeot 404, som väl var samtida, också hade bromsrör i koppar och att allt "krom" var i rostfritt stål. Den hade även "våta" cylinderfoder, vilket få bilar har ens idag.
Så nog kunde fransmännen en hel del.

#24
2015-07-27 16:58

Av de bilar som nämnts har jag haft såväl Renault-16 TL-73 som Renault 14TL-78 som Peugeot 404-63. Renault 16 marknadsfördes som den första serietillverkade halvkombin där man hängde upp ryggstödet i taket i krokar. Sätet lossades snabbt genom att man drog ut en sprint på var sin sida. Komforten var gudomlig (är ej religiös) med svampiga breda stolar, brett armstöd mellan framstolarna och rattväxel som man med största enkelhet växlade med lillfingern. Lägg till detta att växellådan låg framför motorn så att framkomligheten i snö var fantastisk. 404:n gick som på räls med ett karakteristiskt väsande ljud och var även den rattväxlad men med växlarna omvända dvs. 1-ans vxl ner och därmed slutväxeln upp (4:n).

#25
2015-08-06 19:17

Ja den enda bra anledning med våta foder var väl pga ständiga motor renoveringar. Då slapp man ta ur motor å borra cylinder blocket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.