Nästa artikel
Bilreklam vi minns: ”Skogsfolkets bil”
Bilreklam vi minns

Bilreklam vi minns: ”Skogsfolkets bil”

Publicerad 28 juli 2015 (uppdaterad 30 juli 2015)
Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Före de fyrhjulsdrivna suvarnas tid marknadsfördes Saab 90 som en bil för terrängen.
Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Saab 90 som publicerades i Vi Bilägare nummer 21, 1985.
 
Texten lyder så här:
 
”Ett med naturen
 
Sveriges naturliga vägnät, vägen ut i naturen. Inkörsporten till en rik fritid.
 
För många är bilen nyckeln.
 
Men alla passar inte. I naturen gäller andra lagar. Såväl för folk som för bilar.
 
Saab 90 är jägarnas, fiskarnas, svamp- och bärentusiasternas bil. Skogsfolkets bil.
 
Den är robust, oöm, trygg. Den är ekonomisk, rymlig, praktisk.
Med full last tar den sig fram i både snö och lera. Framhjulsdriften, de stora 15-tumshjulen, den noggrant utprovade viktfördelningen, motorn på 100 hk med sin effektiva segdragningsförmåga, gasstötdämparna – vinner väg där vägar knappt finns.
 
Inuti är den tyst, ombonad, rymlig med hela 617 liters bagageutrymme, ortopediskt riktig att sitta och köra, siktvänlig.
Att äga är den okomplicerad och knappast bortskämd, t.ex. med bensin och höga oktan.
 
En bil som gör dig rik istället för fattig.
 
En naturlig bil.
 
Saab 90. En naturlig bil.”
 
 Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-28 10:03
Lason1

Stämmer nog. Högre markfrigång och oömmare konstruktion än majoriteten av dagens suvar i alla fall. Och H-motorn är ju slitstark...

#2 • Uppdaterat: 2015-07-28 10:08
GDS

Japp, fina bilar!
Byggdes i Finland för Trollhättan hade ingen kapacitet över. (det var tider de).
Påstås vara ännu bättre ihop satta där.
Bör ingå i varje entusiastsamling för nordiska bilar.
Saab 90 har kamkedja av evighetsmodell, god markfrigång, komfort samt saknar mjukvara...

#3 • Uppdaterat: 2015-07-28 10:35
Hackenbush

Det skall vara riktig usel terräng om man inte kan köra en vanlig bil där med tvåhjulsdrift och är terrängen så usel så vill man nog inte riskera sin 4wd bil där heller för lacken kan ju skadas.

#4 • Uppdaterat: 2015-07-28 14:42
saabnisse

Den saknade styrservo så jag undrar hur många av dagens bortklemade bilägare som skulle stått ut med den här?

#5 • Uppdaterat: 2015-07-28 14:43
L. Mäkinen

Jag såg en vit SAAB 90 häromdagen. Hade trott att de var utrotade vid det här laget. Kan inte säga att jag saknar de där bleka färgerna de ofta hade som var lite väl nära vitt för att vara blått, grönt och rött.

#6 • Uppdaterat: 2015-07-28 14:45
L. Mäkinen

saabnisse,
mitt minne säger att bristen på styrservo kompenserades med utväxling på ratten. För att komma runt ett gathörn räckte det inte med att vrida ett kvarts varv.
De flesta av dagens bilister hade nog kört i en vid båge.

#7 • Uppdaterat: 2015-07-28 15:21
Tobo

Jag tror medelåldern var mycket hög på de som köpte Saab 90 när de var nya i mitten av 1980-talet. Förmodligen "den sista bilen i livet" för många pensionärer.

#8 • Uppdaterat: 2015-07-28 15:23
GDS

Ingen servo men,,, inga 245:or att lägga om heller.
175/70x15 alt. 165x15.
Jag kör med 185/65x15 på min 90:a, inga problem. Stabil som få.
En sak till, förutom att kuggstången är lite mer utväxlad, om man vrider på ratten när bilen rullar så går det lätt. En kunskap som verkar gått förlorad idag...

#9 • Uppdaterat: 2015-07-28 17:27
Paddan 21

Jag hade en Saab 90 på 80-talet. På den tiden var man mycket ute och plockade bär och svamp, så bilden påminner om ställen som jag parkerade på när stigarna inte längre blev framkomliga. Men att jag skulle bli rik i stället för fattig, det har nog snarare blivit det motsatta så lita inte på all reklam.

#a • Uppdaterat: 2015-07-28 17:47
Rikard

En SAAB tokig jobbarkompis köpte en av dom sista 90 som tillverkades "För att säkra framtiden" som han sa. 900 gillade han inte, och 9000 räknade han inte som SAAB alls.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.