Bild
Nästa artikel

Bilreklam vi minns: ”Skogsfolkets bil”

Bilreklam vi minns

Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Före de fyrhjulsdrivna suvarnas tid marknadsfördes Saab 90 som en bil för terrängen.

Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
 
Här är en annons för Saab 90 som publicerades i Vi Bilägare nummer 21, 1985.
 
Texten lyder så här:
 
”Ett med naturen
 
Sveriges naturliga vägnät, vägen ut i naturen. Inkörsporten till en rik fritid.
 
För många är bilen nyckeln.
 
Men alla passar inte. I naturen gäller andra lagar. Såväl för folk som för bilar.
 
Saab 90 är jägarnas, fiskarnas, svamp- och bärentusiasternas bil. Skogsfolkets bil.
 
Den är robust, oöm, trygg. Den är ekonomisk, rymlig, praktisk.
Med full last tar den sig fram i både snö och lera. Framhjulsdriften, de stora 15-tumshjulen, den noggrant utprovade viktfördelningen, motorn på 100 hk med sin effektiva segdragningsförmåga, gasstötdämparna – vinner väg där vägar knappt finns.
 
Inuti är den tyst, ombonad, rymlig med hela 617 liters bagageutrymme, ortopediskt riktig att sitta och köra, siktvänlig.
Att äga är den okomplicerad och knappast bortskämd, t.ex. med bensin och höga oktan.
 
En bil som gör dig rik istället för fattig.
 
En naturlig bil.
 
Saab 90. En naturlig bil.”
 
 Diskutera: Vad tycker du om reklamen?

Kommentarer

#1
2015-07-28 10:03

Stämmer nog. Högre markfrigång och oömmare konstruktion än majoriteten av dagens suvar i alla fall. Och H-motorn är ju slitstark...

#2
2015-07-28 10:08

Japp, fina bilar!
Byggdes i Finland för Trollhättan hade ingen kapacitet över. (det var tider de).
Påstås vara ännu bättre ihop satta där.
Bör ingå i varje entusiastsamling för nordiska bilar.
Saab 90 har kamkedja av evighetsmodell, god markfrigång, komfort samt saknar mjukvara...

#3
2015-07-28 10:35

Det skall vara riktig usel terräng om man inte kan köra en vanlig bil där med tvåhjulsdrift och är terrängen så usel så vill man nog inte riskera sin 4wd bil där heller för lacken kan ju skadas.

#5
2015-07-28 14:42

Den saknade styrservo så jag undrar hur många av dagens bortklemade bilägare som skulle stått ut med den här?

#6
2015-07-28 14:43

Jag såg en vit SAAB 90 häromdagen. Hade trott att de var utrotade vid det här laget. Kan inte säga att jag saknar de där bleka färgerna de ofta hade som var lite väl nära vitt för att vara blått, grönt och rött.

#7
2015-07-28 14:45

saabnisse,
mitt minne säger att bristen på styrservo kompenserades med utväxling på ratten. För att komma runt ett gathörn räckte det inte med att vrida ett kvarts varv.
De flesta av dagens bilister hade nog kört i en vid båge.

#8
2015-07-28 15:21

Jag tror medelåldern var mycket hög på de som köpte Saab 90 när de var nya i mitten av 1980-talet. Förmodligen "den sista bilen i livet" för många pensionärer.

#9
2015-07-28 15:23

Ingen servo men,,, inga 245:or att lägga om heller.
175/70x15 alt. 165x15.
Jag kör med 185/65x15 på min 90:a, inga problem. Stabil som få.
En sak till, förutom att kuggstången är lite mer utväxlad, om man vrider på ratten när bilen rullar så går det lätt. En kunskap som verkar gått förlorad idag...

#10
2015-07-28 17:27

Jag hade en Saab 90 på 80-talet. På den tiden var man mycket ute och plockade bär och svamp, så bilden påminner om ställen som jag parkerade på när stigarna inte längre blev framkomliga. Men att jag skulle bli rik i stället för fattig, det har nog snarare blivit det motsatta så lita inte på all reklam.

#11
2015-07-28 17:47

En SAAB tokig jobbarkompis köpte en av dom sista 90 som tillverkades "För att säkra framtiden" som han sa. 900 gillade han inte, och 9000 räknade han inte som SAAB alls.

#12
2015-07-28 18:23

Det behöver inte vara mer komplicerat än så här. Har själv varit inne i skogen med min Octavia och plockat blåbär. Gick bättre än förväntat fast den är låg. Så min tes att fyrhjulsdrift är ganska onödigt stämmer i de flesta fall. Högre markfrigång gör nog inte heller ett avgörande mellan att komma fram så längre markfrigången är runt 14 cm eller mer. Så min ståndpunkt är kvar, SUV är bara en ploj och ganska onödigt. Dock vidhåller jag min ståndpunkt att tex en Jeep eller Landrover eller liknande fordon som är gjort för terräng är förträffligt för en bonde eller vulkanforskare....men det är väldigt långt iväg ifrån de stadsmänniskor som kör dessa fordon.

#13
2015-07-28 22:58

En riktig "miljöbil"! Redan för 30 år sedan dög en "vanlig" bil för att kunna åka ut på en skogsväg för komma närmare naturen och gör för det mesta så än idag. Men nu för tiden "behöver" helt plötsligt mängder med bilköpare ha SUV-liknande bilar, utan att egentligen ha så mycket nytta av dem. Det är ungefär med SUV, som med axelvaddarna på 80-talet, att de mest är till för syns skull. = )

#16
2015-07-30 15:48

Har raderat ett par kommentarer som inte hade med diskussionsämnet att göra. Tänk på tonen när ni diskuterar med varandra.

#18
2015-07-30 19:16

Saab 90 är ytterligare ett exempel på hur tillverkare försöker "modernisera" sina bilar och komma med något nytt som bara är ett hopplock av det existerande.
Här har man snott bakdelen från 900 som förvisso ger lite mer bagageutrymme men dödar linjeharmonin från den ursprungliga 99:an. 99:an har väldigt väl sammanhållna linjer i en konsekvent mjukhet. När den kom var den ovanligt bred för sin längd och Saab framhöll att den hade i stort sett samma förhållande mellan hjulbas och spårvidd som en F1-bil.
1972 gjordes en ovanligt lyckad uppdatering av bilen som bl a fick både ventilationsutblås och elvärme till bakrutan. Jag gillade speciellt den mossgröna färgen med matchande klädsel.

#19
2015-07-31 10:23

Håll er till diskussionsämnet som är: Vad tycker du om bilreklamen för Saab 90?

#22
2015-08-01 20:48

Jag har inte sett det Maria har raderat, men nog ryms #12 inom ämnets ramar - skogsfolksbilar.

#23
2015-08-02 15:20

Saab 90 var inte deras mest lyckade koncept. Jag föredrar 99 eller 900 i så fall.
Men att de gick bra i skogen stämmer. Det enda problemet var egentligen överhänget fram.
Däremot är den bättre på att ta sig fram än många så kallade suvar från senare år. Framförallt beror det på att bilarna på den tiden var befriade från ett djävulens påfund: lågprofildäck.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.