
Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Den här gången spolar vi tillbaka till 1931 och hittar ”bilen som inte slirar”.
Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
Här är en annons för det amerikanska bilmärket Cord. Annonsen publicerades i Bilekonomi – Vi Bilägares föregångare – nummer 1/1931.
Texten lyder:
”Cord
Bilen som inte slirar!
Amerikansk statistik utvisar att större utgifter uppstå genom slirning än genom ringslitage.
Framhjulsdrivning
Extremt låg placering av tyngdpunkten
Hydrauliska bromsar
…äro faktorer som samverkat till att giva Cord dess namn av Den Körsäkra Bilen.”
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?
Här är en annons för det amerikanska bilmärket Cord. Annonsen publicerades i Bilekonomi – Vi Bilägares föregångare – nummer 1/1931.
Texten lyder:
”Cord
Bilen som inte slirar!
Amerikansk statistik utvisar att större utgifter uppstå genom slirning än genom ringslitage.
Framhjulsdrivning
Extremt låg placering av tyngdpunkten
Hydrauliska bromsar
…äro faktorer som samverkat till att giva Cord dess namn av Den Körsäkra Bilen.”
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Bilen som inte slirar!"
Det var något som inte stämde helt. Genom att bilen var ganska tung och hela drivlinan låg bakom framaxeln kom tyngdpunkten att hamna ganska långt bak och det medförde låg vikt på drivhjulen.
Bilen hade därför ganska dålig backtagningsförmåga på dåliga amerikanska vägar.
Men i övrigt måste den ha haft enastående vägegenskaper jämfört med konkurrenterna.
Jag undrar om Philipsons verkligen sålde någon L-29 i Sverige?
Men visst är det en rolig bild. Kolla mikrofigurerna inne i bilen!
Inte dåligt att redan 1931 gått över från "hysteriska bromsar" till Hydraliska. När det gäller reklamen var det långt innan man skrev om garantier som man inte kunde hålla eller helt enkelt struntade i.
Det trollades ganska friskt med proportionerna i dåtidens reklambilder. Tecknarna hade fritt spelrum. Små minimänniskor och den långa motorhuven extra lång.
Framhjulsdrivna jänkare hör inte precis till vanligheterna.
Cord var sannerligen ett undantag och senare kan jag bara komma på jätten Cadillac/Olsmobile Toronado.
Oldsmobile Tornado var framhjulsdriven original. När Jay Leno ('tonights show') fick tag i den så byggde han givetvis om den till bakhjulsdriven... Ja se jänkare...
http://www.seriouswheels.com/cars/top-1966-Oldsmobile-Toronado-Jay-Leno.htm
1931 var det nog inte slirning vid acceleration man talade om, utan mera att ta sig fram, så med en, troligen gjutjärnsmotor så gav nog framhjulsdriften fördel mot bakhjulsdrift. Än idag kan man ju faktiskt se bilar med bakhjulsdrift fastna på plan mark!
Skulle uppskatta om "328i" förklarar vad som menas med "enklare slirning framåt", samt gärna också klarlägger det fenomenet med hjälp av "Enkel fysik" !
@LarsB, tror 328i menar det faktum att vid acceleration förskjuts tyngdpunkten bakåt. Med mindre vikt på framhjulen minskar också greppet och hjulen slirar lättare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.